1 | using System; |
---|
2 | using Microsoft.Xna.Framework; |
---|
3 | using Microsoft.Xna.Framework.Graphics; |
---|
4 | using Microsoft.Xna.Framework.Input; |
---|
5 | using Microsoft.Xna.Framework.Media; |
---|
6 | |
---|
7 | using Physics2DDotNet; |
---|
8 | using AdvanceMath; |
---|
9 | using Jypeli; |
---|
10 | using Jypeli.ScreenObjects; |
---|
11 | using Jypeli.Assets; |
---|
12 | |
---|
13 | |
---|
14 | namespace Zombi_tasohyppely |
---|
15 | { |
---|
16 | // Yksinkertainen tasohyppely. |
---|
17 | class Tasohyppely : PhysicsGame |
---|
18 | { |
---|
19 | #region Muuttujat |
---|
20 | |
---|
21 | const double liikeVoima = 4000; |
---|
22 | const double hyppyVoima = 2500; |
---|
23 | |
---|
24 | Meter<int> pisteLaskuri; |
---|
25 | ValueDisplay pisteNaytto; |
---|
26 | |
---|
27 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
28 | PhysicsObject maali; |
---|
29 | PhysicsObject avain; |
---|
30 | Platform muuuritaso; |
---|
31 | |
---|
32 | |
---|
33 | |
---|
34 | int kenttaNro; // monesko kenttä on menossa |
---|
35 | |
---|
36 | HighScoreList lista; |
---|
37 | |
---|
38 | #endregion |
---|
39 | |
---|
40 | |
---|
41 | #region Alustukset |
---|
42 | protected override void LoadContent() |
---|
43 | { |
---|
44 | // Asetetaan kentän numero nollaksi, jota kasvatetaan kentän latauksessa (aina siis vähintään 1) |
---|
45 | kenttaNro = 0; |
---|
46 | |
---|
47 | DrawPerimeter = false; // ei haluta piirtää kentän reunoja |
---|
48 | |
---|
49 | // Luodaan pistelaskuri |
---|
50 | pisteLaskuri = new Meter<int>(0, 0, 1000000); |
---|
51 | |
---|
52 | lista = HighScoreList.LoadOrCreate(this, "topten.dat", 10); |
---|
53 | |
---|
54 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
55 | |
---|
56 | |
---|
57 | // luodaan pistelaskunäyttö |
---|
58 | pisteNaytto = new ValueDisplay(this); |
---|
59 | pisteNaytto.Text = "Pisteitä: "; |
---|
60 | pisteNaytto.X = Screen.RightSafe - 250; |
---|
61 | pisteNaytto.Y = Screen.TopSafe - 50; |
---|
62 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
63 | Add(pisteNaytto); // lisätään peliin |
---|
64 | |
---|
65 | |
---|
66 | // Asetetaan painovoima |
---|
67 | Gravity = new Vector2D(0, -1000); |
---|
68 | |
---|
69 | // Zoomataan lähemmäksi |
---|
70 | Camera.ZoomFactor = 2.3; |
---|
71 | |
---|
72 | aikaLaskuri = new Meter<double>(60, 0, 60); // aikaLaskurin oletuksena on 30 sekuntia, minimiarvona 0 sekuntia ja maksimiarvona 30 sekuntia |
---|
73 | aikaNaytto = new ValueDisplay(this); // luo uuden aikaNayton |
---|
74 | aikaNaytto.Text = "Aikaa jäljellä: "; // laitetaan näytöllä näkyvä teksti |
---|
75 | aikaNaytto.TextColor = Color.Blue; // vaihdetaan tekstin väriä |
---|
76 | aikaNaytto.FormatDouble(0, true); // asetetaan näyttämään aika siten, ettei siinä näy yhtään (0) desimaalia |
---|
77 | aikaNaytto.BindTo(aikaLaskuri); // liitetään aikaNaytto aikaLaskuriin |
---|
78 | aikaLaskuri.LowerLimit += new Meter<double>.OnLimitHandler(AikaLoppui); // asetetaan tapahtuma, kun aikaLaskurin arvona on 0. |
---|
79 | Add(aikaNaytto); |
---|
80 | aloitaUusiPeli(); |
---|
81 | aikaNaytto.X = -550; |
---|
82 | aikaNaytto.Y = 400; |
---|
83 | |
---|
84 | } |
---|
85 | private void AikaLoppui(Meter<double> sender) |
---|
86 | { |
---|
87 | MessageDisplay.Add("Aika loppui..."); // näytetään viestinäytöllä teksti |
---|
88 | |
---|
89 | aloitaUusiPeli(); |
---|
90 | |
---|
91 | aikaLaskuri.Reset(); // nollataan aikalaskuri oletusarvoonsa, joka oli 0. |
---|
92 | } |
---|
93 | protected override void OnUpdate(GameTime time) |
---|
94 | { |
---|
95 | aikaLaskuri.Value -= time.ElapsedGameTime.TotalSeconds; // päivittää aikalaskuria siten, että arvosta vähennetään kulunut aika |
---|
96 | base.OnUpdate(time); // tämä rivi tarvitsee myös olla tässä. selitys: päivittää myös kantaluokan, josta peli on peritty. |
---|
97 | } |
---|
98 | Meter<double> aikaLaskuri; |
---|
99 | ValueDisplay aikaNaytto; |
---|
100 | |
---|
101 | |
---|
102 | void aloitaUusiPeli() |
---|
103 | { |
---|
104 | MessageDisplay.Clear(); |
---|
105 | |
---|
106 | kenttaNro = 0; |
---|
107 | |
---|
108 | // ladataan kenttä |
---|
109 | Level = seuraavaKentta(); |
---|
110 | |
---|
111 | // Laitetaan peliohje näyttöön |
---|
112 | MessageDisplay.Add("Etsi avain ja pääset sen jälkeen rokotteen luo"); |
---|
113 | MessageDisplay.Add("Mutta varo zombeja..."); |
---|
114 | } |
---|
115 | #endregion |
---|
116 | |
---|
117 | |
---|
118 | |
---|
119 | |
---|
120 | |
---|
121 | |
---|
122 | |
---|
123 | #region KentanLataus |
---|
124 | Level seuraavaKentta() |
---|
125 | { |
---|
126 | |
---|
127 | pisteLaskuri.Reset(); |
---|
128 | kenttaNro += 1; // lisätään kenttänumeroa yhdellä |
---|
129 | MessageDisplay.Add("Kenttä " + kenttaNro); |
---|
130 | Level seuraava = luoKentta(); |
---|
131 | lisaaNappaimet(); |
---|
132 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
133 | return seuraava; |
---|
134 | } |
---|
135 | |
---|
136 | Level luoKentta() |
---|
137 | { |
---|
138 | Level kentta = new Level(this, 2000, 1000); |
---|
139 | kentta.CreateBorder(); |
---|
140 | kentta.Borders.Visible = false; |
---|
141 | kentta.Background.CreateGradient(Color.FloralWhite, Color.SkyBlue); |
---|
142 | |
---|
143 | Platform alusta = new Platform(kentta.Width, 300, Color.SeaGreen); |
---|
144 | alusta.X = 0; |
---|
145 | alusta.Y = kentta.Bottom - alusta.Height / 2+30; |
---|
146 | kentta.Objects.Add(alusta); |
---|
147 | |
---|
148 | lisaaPieniTaso(kentta, -200, -400); |
---|
149 | lisaaPieniTaso(kentta, -10, -250); |
---|
150 | lisaaPieniTaso(kentta, 300, -230); |
---|
151 | lisaaPieniTaso(kentta, 500, 200); |
---|
152 | lisaaPieniTaso(kentta, 500, -180); |
---|
153 | lisaaPieniTaso(kentta, 200, 320); |
---|
154 | lisaaPieniTaso(kentta, 100, 320); |
---|
155 | lisaaPieniTaso(kentta, -10, 320); |
---|
156 | lisaaPieniTaso(kentta, 50, 150); |
---|
157 | lisaaisotaso(kentta, -500, 300); |
---|
158 | lisaakorkeataso(kentta, -750, 160); |
---|
159 | lisaaPieniTaso(kentta, -70, 140); |
---|
160 | lisaaPieniTaso(kentta, 750, -30); |
---|
161 | lisaaPieniTaso(kentta, 600, 150); |
---|
162 | lisaaPieniTaso(kentta, 600, -50); |
---|
163 | lisaaPieniTaso(kentta, -170, 58); |
---|
164 | lisaaPieniTaso(kentta, -300, 54); |
---|
165 | lisaakeskitaso(kentta, -650, 50); |
---|
166 | lisaamuuritaso(kentta, -600, 165); |
---|
167 | |
---|
168 | lisaaMaali(kentta); |
---|
169 | lisaaPelaajat(kentta); |
---|
170 | lisaaavain(kentta); |
---|
171 | |
---|
172 | |
---|
173 | |
---|
174 | int vihollistenMaara = kenttaNro; |
---|
175 | lisaaViholliset(kentta, vihollistenMaara); |
---|
176 | |
---|
177 | return kentta; |
---|
178 | } |
---|
179 | |
---|
180 | |
---|
181 | void lisaamuuritaso(Level kentta,double x, double y) |
---|
182 | { |
---|
183 | Platform taso = new Platform(20, 220, Color.Gray); |
---|
184 | taso.X = x; |
---|
185 | taso.Y = y; |
---|
186 | kentta.Objects.Add(taso); |
---|
187 | muuuritaso= taso; |
---|
188 | |
---|
189 | } |
---|
190 | void lisaaPieniTaso(Level kentta, double x, double y) |
---|
191 | { |
---|
192 | Platform taso = new Platform(65, 30, Color.BurlyWood); |
---|
193 | taso.Texture = Content.Load<Texture2D>("tiili2"); |
---|
194 | taso.X = x; |
---|
195 | taso.Y = y; |
---|
196 | kentta.Objects.Add(taso); |
---|
197 | } |
---|
198 | void lisaaisotaso(Level kentta, double x, double y) |
---|
199 | { |
---|
200 | Platform taso = new Platform(700, 30, Color.Green); |
---|
201 | taso.Texture = Content.Load<Texture2D>("tiili"); |
---|
202 | taso.X = x; |
---|
203 | taso.Y = y; |
---|
204 | kentta.Objects.Add(taso); |
---|
205 | } |
---|
206 | void lisaakorkeataso(Level kentta, double x, double y) |
---|
207 | { |
---|
208 | Platform taso = new Platform(30, 400, Color.BurlyWood); |
---|
209 | taso.X = x; |
---|
210 | taso.Y = y; |
---|
211 | kentta.Objects.Add(taso); |
---|
212 | } |
---|
213 | |
---|
214 | void lisaakeskitaso(Level kentta, double x, double y) |
---|
215 | { |
---|
216 | Platform taso = new Platform(140, 30, Color.BurlyWood); |
---|
217 | taso.Texture = Content.Load<Texture2D>("tiili3"); |
---|
218 | taso.X = x; |
---|
219 | taso.Y = y; |
---|
220 | kentta.Objects.Add(taso); |
---|
221 | } |
---|
222 | |
---|
223 | void lisaaPelaajat(Level kentta) |
---|
224 | { |
---|
225 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(4, Shapes.CreateCircle(20)); |
---|
226 | pelaaja1.Texture = Content.Load<Texture2D>("linkk"); |
---|
227 | pelaaja1.X = 0; |
---|
228 | pelaaja1.Y = kentta.Bottom + 120; |
---|
229 | |
---|
230 | AddCollisionHandler(pelaaja1, osuiMaaliin); |
---|
231 | |
---|
232 | kentta.Objects.Add(pelaaja1); |
---|
233 | } |
---|
234 | |
---|
235 | void lisaaTahdet(Level kentta) |
---|
236 | { |
---|
237 | for (int i = 0; i < 20; i++) |
---|
238 | { |
---|
239 | PhysicsObject tahti = new PhysicsObject(0.005, Shapes.CreateCircle(12)); |
---|
240 | tahti.X = RandomGen.NextDouble(-475.0, 475.0); |
---|
241 | tahti.Y = 400.0; |
---|
242 | tahti.Restitution = 1.0; |
---|
243 | tahti.Texture = Content.Load<Texture2D>("tahti"); |
---|
244 | AddCollisionHandler(tahti, keraa); |
---|
245 | kentta.Objects.Add(tahti); |
---|
246 | |
---|
247 | } |
---|
248 | } |
---|
249 | |
---|
250 | void lisaaMaali(Level kentta) |
---|
251 | { |
---|
252 | maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(Shapes.CreateCircle(25)); |
---|
253 | maali.Tag = "maali"; |
---|
254 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
255 | maali.X = -700; |
---|
256 | maali.Y = 120; |
---|
257 | maali.Texture = Content.Load<Texture2D>("risti"); |
---|
258 | kentta.Objects.Add(maali); |
---|
259 | |
---|
260 | } |
---|
261 | |
---|
262 | void lisaaavain(Level kentta) |
---|
263 | { |
---|
264 | avain = PhysicsObject.CreateStaticObject(Shapes.CreateCircle(25)); |
---|
265 | avain.Tag = "avain"; |
---|
266 | avain.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
267 | avain.X = -890; |
---|
268 | avain.Y = 120; |
---|
269 | avain.Texture = Content.Load<Texture2D>("avain"); |
---|
270 | kentta.Objects.Add(avain); |
---|
271 | AddCollisionHandler(avain, osuiavaimeen); |
---|
272 | |
---|
273 | |
---|
274 | |
---|
275 | } |
---|
276 | |
---|
277 | |
---|
278 | void lisaaViholliset(Level kentta, int kpl) |
---|
279 | { |
---|
280 | for (int i = 0; i < 6; i++) |
---|
281 | { |
---|
282 | PlatformCharacter vihollinen = new PlatformCharacter(100, Shapes.CreateCircle(30)); |
---|
283 | vihollinen.Brain = new RandomMoverBrain(); |
---|
284 | vihollinen.X = 120; |
---|
285 | vihollinen.Y = 120; |
---|
286 | vihollinen.IgnoresGravity = true; |
---|
287 | vihollinen.Texture = Content.Load<Texture2D>("skeleton"); |
---|
288 | AddCollisionHandler(vihollinen, alkuun); |
---|
289 | kentta.Objects.Add(vihollinen); |
---|
290 | } |
---|
291 | } |
---|
292 | #endregion |
---|
293 | void alkuun(Collision collision) |
---|
294 | { |
---|
295 | if (collision.Other == pelaaja1) |
---|
296 | { |
---|
297 | pelaaja1.X = 0; |
---|
298 | pelaaja1.Y = -430; |
---|
299 | } |
---|
300 | } |
---|
301 | #region Nappaimet |
---|
302 | // Lisää peliin kaikki näppäimet |
---|
303 | void lisaaNappaimet() |
---|
304 | { |
---|
305 | ClearControls(); |
---|
306 | //Yleiset näppäimet |
---|
307 | Controls.Listen(Keys.Enter, ButtonPosition.Pressed, uusiPeli, "Aloittaa uuden pelin"); |
---|
308 | |
---|
309 | // Pelaajan näppäimet |
---|
310 | Controls.Listen(Keys.Left, ButtonPosition.Down, liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, new Vector2D(-liikeVoima, 0)); |
---|
311 | Controls.Listen(Keys.Right, ButtonPosition.Down, liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, new Vector2D(liikeVoima, 0)); |
---|
312 | Controls.Listen(Keys.Up, ButtonPosition.Pressed, hyppaa, "Hyppää", pelaaja1, hyppyVoima); |
---|
313 | |
---|
314 | lisaaGamePadNappaimet(PlayerIndex.One, pelaaja1); |
---|
315 | } |
---|
316 | |
---|
317 | void lisaaGamePadNappaimet(PlayerIndex pelaajaNro, PlatformCharacter pelaaja) |
---|
318 | { |
---|
319 | //Yleiset näppäimet |
---|
320 | Controls.Listen(pelaajaNro, Buttons.Start, ButtonPosition.Pressed, uusiPeli, "Aloittaa uuden pelin"); |
---|
321 | |
---|
322 | Controls.Listen(pelaajaNro, Buttons.DPadLeft, ButtonPosition.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja, new Vector2D(-liikeVoima, 0)); |
---|
323 | Controls.Listen(pelaajaNro, Buttons.DPadRight, ButtonPosition.Down, liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja, new Vector2D(liikeVoima, 0)); |
---|
324 | Controls.Listen(pelaajaNro, Buttons.A, ButtonPosition.Pressed, hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja, hyppyVoima); |
---|
325 | } |
---|
326 | |
---|
327 | // Näppäimiin liitetyt toiminnot alkavat tästä --> |
---|
328 | bool liikuta(ControlEvent e) |
---|
329 | { |
---|
330 | PlatformCharacter hahmo = e.Parameter0 as PlatformCharacter; |
---|
331 | Vector2D voima = e.Parameter1.ToVector2D(); |
---|
332 | hahmo.Walk(e.Time, voima); |
---|
333 | return false; |
---|
334 | } |
---|
335 | |
---|
336 | bool hyppaa(ControlEvent e) |
---|
337 | { |
---|
338 | PlatformCharacter hahmo = e.Parameter0 as PlatformCharacter; |
---|
339 | double voima = e.Parameter1.ToDouble(); |
---|
340 | |
---|
341 | if (hahmo.Jump(voima)) |
---|
342 | { |
---|
343 | this.PlaySound("hyppays"); |
---|
344 | } |
---|
345 | return false; |
---|
346 | } |
---|
347 | |
---|
348 | bool uusiPeli(ControlEvent e) |
---|
349 | { |
---|
350 | aloitaUusiPeli(); |
---|
351 | return true; |
---|
352 | } |
---|
353 | #endregion |
---|
354 | |
---|
355 | |
---|
356 | #region Tapahtumat |
---|
357 | // Kun osutaan maaliin |
---|
358 | void osuiMaaliin(Collision collision) |
---|
359 | { |
---|
360 | |
---|
361 | if (collision.Other.Tag == "maali") |
---|
362 | { |
---|
363 | int edellisenKentanPisteet = (int)aikaLaskuri.Value; |
---|
364 | lista.Show(edellisenKentanPisteet); |
---|
365 | this.PlaySound("maali"); |
---|
366 | Level = seuraavaKentta(); |
---|
367 | MessageDisplay.Add("Pääsit läpi kentän " + kenttaNro + ". Pisteitä: " + edellisenKentanPisteet); |
---|
368 | aikaLaskuri.Reset(); |
---|
369 | |
---|
370 | } |
---|
371 | |
---|
372 | } |
---|
373 | |
---|
374 | void osuiavaimeen(Collision collision) |
---|
375 | { if (collision.Other.Equals(pelaaja1)) |
---|
376 | { |
---|
377 | PhysicsObject avain = collision.Obj; |
---|
378 | avain.Destroy(); |
---|
379 | muuuritaso.Destroy(); |
---|
380 | this.PlaySound("kerays", -0.5, 0.5); |
---|
381 | } |
---|
382 | } |
---|
383 | |
---|
384 | // Kerää tähden ja antaa pisteen |
---|
385 | void keraa(Collision collision) |
---|
386 | { |
---|
387 | if (collision.Other.Equals(pelaaja1)) |
---|
388 | { |
---|
389 | PhysicsObject tahti = collision.Obj; |
---|
390 | tahti.Destroy(); |
---|
391 | |
---|
392 | this.PlaySound("kerays", -0.5, 0.5); |
---|
393 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
394 | } |
---|
395 | } |
---|
396 | |
---|
397 | // Haamu tuuppaa pelaajaa |
---|
398 | void tuuppaa(Collision collision) |
---|
399 | { |
---|
400 | if (collision.Other is PlatformCharacter) |
---|
401 | { |
---|
402 | double luku1 = RandomGen.NextIntRange(-10000, -8000, 8000, 10000); |
---|
403 | double luku2 = RandomGen.NextIntRange(-10000, -8000, 8000, 10000); |
---|
404 | |
---|
405 | if (collision.Other == pelaaja1) |
---|
406 | { |
---|
407 | // pieni värinä törmäyksestä |
---|
408 | Controls.GameControllers[PlayerIndex.One].Vibrate(0.5, 0.5, 0.0, 0.0, 0.1); |
---|
409 | } |
---|
410 | this.PlaySound("tuuppaus"); |
---|
411 | collision.Other.Hit(new Vector2D(luku1, luku2)); |
---|
412 | } |
---|
413 | } |
---|
414 | #endregion |
---|
415 | } |
---|
416 | } |
---|