source: 2018/23/VEETIR/Pong/Pong/Pong.cs @ 9606

Revision 9606, 5.7 KB checked in by veeranta, 21 months ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Widgets;
7
8public class Pong : PhysicsGame
9{
10    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
11    Vector nopusAlas = new Vector(0, -200);
12
13    PhysicsObject pallo;
14
15    PhysicsObject maila1;
16    PhysicsObject maila2;
17
18    PhysicsObject vasenReuna;
19    PhysicsObject oikeaReuna;
20
21    IntMeter pelaajan1Pisteet;
22    IntMeter pelaajan2Pisteet;
23    public override void Begin()
24    {
25        LuoKentta();
26        AsetaOhjaimet();
27        LisaaLaskurit();
28        AloitaPeli();
29    }
30
31
32
33    void LisaaLaskurit()
34    {
35        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
36        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
37    }
38
39    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
40    {
41        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
42        laskuri.MaxValue = 10;
43
44        Label naytto = new Label();
45        naytto.BindTo(laskuri);
46        naytto.X = x;
47        naytto.Y = y;
48        naytto.TextColor = Color.White;
49        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
50        naytto.Color = Level.Background.Color;
51        Add(naytto);
52
53        return laskuri;
54    }
55
56
57
58    void LuoKentta()
59    {
60        pallo = new PhysicsObject(100.0, 102.0);
61        pallo.Shape = Shape.Circle;
62        pallo.Color = Color.Crimson;
63        pallo.X = -200.0;
64        pallo.Y = 0.0;
65        pallo.Restitution = 2.0;
66        Add(pallo);
67
68        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
69        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
70
71        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTörmäys);
72
73        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
74        Level.Background.Color = Color.DarkBlue;
75        vasenReuna.Restitution = 1.0;
76        vasenReuna.IsVisible = false;
77        vasenReuna.KineticFriction = 0.0;
78
79
80        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
81        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
82        oikeaReuna.IsVisible = false;
83        oikeaReuna.KineticFriction = 0.0;
84
85        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
86        alaReuna.Restitution = 1.0;
87        alaReuna.IsVisible = false;
88        alaReuna.KineticFriction = 0.0;
89
90
91
92        PhysicsObject yläReuna = Level.CreateTopBorder();
93        yläReuna.Restitution = 1.0;
94        yläReuna.IsVisible = false;
95        yläReuna.KineticFriction = 0.0;
96
97
98        Camera.ZoomToLevel();
99
100    }
101
102    void AloitaPeli()
103    {
104        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
105        pallo.Hit(impulssi);
106
107    }
108    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
109    {
110        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
111        maila.Shape = Shape.Rectangle;
112        maila.X = x;
113        maila.Y = y;
114        maila.Restitution = 1.0;
115        Add(maila);
116        return maila;
117    }
118    void AsetaOhjaimet()
119    {
120        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikutamailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
121        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
122        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopusAlas);
123        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
124
125        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
126        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
127        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopusAlas);
128        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
129
130        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
131        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
132
133        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
134        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
135        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopusAlas);
136        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
137
138        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
139        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
140        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopusAlas);
141        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
142
143        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
144        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
145
146    }
147
148    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
149    {
150        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
151
152        {
153            maila.Velocity = Vector.Zero;
154            return;
155        }
156        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
157        {
158            maila.Velocity = Vector.Zero;
159            return;
160        }
161        maila.Velocity = nopeus;
162
163    }
164    void KasittelePallonTörmäys(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
165    {
166        if (kohde == oikeaReuna)
167        {
168            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
169        }
170        else if (kohde == vasenReuna)
171        {
172            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
173        }
174    }
175
176}
177 
178
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.