source: 2018/23/EETIL/omapeli/peli/Omapeli/Omapeli/Omapeli.cs @ 9596

Revision 9596, 5.4 KB checked in by sakayhko, 21 months ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Widgets;
7
8public class Omapeli : PhysicsGame
9{
10    const double nopeus = 200;
11    const double hyppyNopeus = 750;
12    const int RUUDUN_KOKO = 40;
13
14    PlatformCharacter pelaaja1;
15
16    Image pelaajanKuva = LoadImage("norsu");
17    Image tahtiKuva = LoadImage("ammus");
18    Image taustaKuva = LoadImage("taustakuva");
19
20   
21
22    SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
23
24    public override void Begin()
25    {
26        Gravity = new Vector(0, -1000);
27
28        LuoKentta();
29        LisaaNappaimet();
30
31        Level.Background.Image = taustaKuva;
32
33        Camera.Follow(pelaaja1);
34        Camera.ZoomFactor = 1.2;
35        Camera.StayInLevel = true;
36    }
37
38    void LuoKentta()
39    {
40        TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1");
41        kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso);
42        kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti);
43        kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja);
44        kentta.SetTileMethod('I', LisaaKaktus1);
45        kentta.SetTileMethod('L', LisaaKaktus2);
46        kentta.SetTileMethod('H', LisaaHyena);
47        kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
48        Level.CreateBorders();
49        Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue);
50    }
51
52    void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
53    {
54        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
55        taso.Position = paikka;
56        taso.Color = Color.Green;
57        Add(taso);
58        taso.Image = LoadImage("palikka2");
59    }
60
61    void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
62    {
63        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
64        tahti.IgnoresCollisionResponse = true;
65        tahti.Position = paikka;
66        tahti.Image = tahtiKuva;
67        tahti.Tag = "tahti";
68        Add(tahti);
69    }
70
71    void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
72    {
73        pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus);
74        pelaaja1.Position = paikka;
75        pelaaja1.Mass = 4.0;
76        pelaaja1.Image = pelaajanKuva;
77        AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen);
78        AddCollisionHandler(pelaaja1, "kaktus1", TormaaKaktukseen);
79        AddCollisionHandler(pelaaja1, "kaktus", TormaaKaktukseen);
80        AddCollisionHandler(pelaaja1, "hyena", TormaaHyenaan);
81        Add(pelaaja1);
82    }
83    void LisaaKaktus1(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
84    {
85        PhysicsObject kaktus = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
86        kaktus.IgnoresCollisionResponse = true;
87        kaktus.Position = paikka;
88        Add(kaktus);
89        kaktus.Image = LoadImage("kaktus");
90        kaktus.Tag = "kaktus1";
91    }
92    void LisaaKaktus2(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
93    {
94        PhysicsObject kaktus2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
95        kaktus2.IgnoresCollisionResponse = true;
96        kaktus2.Position = paikka;
97        Add(kaktus2);
98        kaktus2.Image = LoadImage("kaktus2");
99        kaktus2.Tag = "kaktus1";
100    }
101    void LisaaHyena(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
102    {
103        PhysicsObject hyena = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
104        hyena.IgnoresCollisionResponse = true;
105        hyena.Position = paikka;
106        Add(hyena);
107        hyena.Image = LoadImage("hyena");
108        hyena.Tag = "hyena";
109    }
110    void LisaaNappaimet()
111    {
112        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
113        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
114
115        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
116        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus);
117        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
118
119        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
120
121        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
122        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
123        ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
124
125        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
126    }
127
128    void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
129    {
130        hahmo.Walk(nopeus);
131    }
132
133    void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
134    {
135        hahmo.Jump(nopeus);
136    }
137
138    void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti)
139    {
140        maaliAani.Play();
141        MessageDisplay.Add("SAIT AMMUKSEN!");
142        tahti.Destroy();
143    }
144    void TormaaKaktukseen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kaktus)
145    {
146        maaliAani.Play();
147        MessageDisplay.Add("KUOLIT!");
148        pelaaja1.Destroy();
149    }
150    void PelaajaOsuu(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kaktus1)
151    {
152        pelaaja1.Destroy();
153        maaliAani.Play();
154        MessageDisplay.Add("KUOLIT!");
155    }
156    void TormaaHyenaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject hyena)
157    {
158        pelaaja1.Destroy();
159        maaliAani.Play();
160        MessageDisplay.Add("KUOLIT!");
161    }
162}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.