1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class GreatMonsters : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | int kenttaNro = 1; |
---|
16 | |
---|
17 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
18 | |
---|
19 | Image pelaajanKuva1 = LoadImage("Monster1"); |
---|
20 | Image pelaajanKuva2 = LoadImage("Monster2"); |
---|
21 | Image pelaajanKuva3 = LoadImage("Monster3"); |
---|
22 | Image pelaajanKuva4 = LoadImage("Monster4"); |
---|
23 | Image pelaajanKuva5 = LoadImage("Monster5"); |
---|
24 | |
---|
25 | Image valittu; |
---|
26 | |
---|
27 | Image tahtiKuva = LoadImage("Star"); |
---|
28 | Image piikkikuva = LoadImage("Piikki"); |
---|
29 | Image kallokuva = LoadImage("Kallo"); |
---|
30 | Image pikkuarkkukuva = LoadImage("Pikkuarkku"); |
---|
31 | Image voittoarkkukuva = LoadImage("Voittoarkku"); |
---|
32 | Image sydanpydanKuva = LoadImage("Sydanpydan"); |
---|
33 | |
---|
34 | IntMeter pistelaskuri = new IntMeter(0); |
---|
35 | IntMeter elämälaskuri = new IntMeter(3); |
---|
36 | |
---|
37 | Inventory tähdet; |
---|
38 | Inventory sydämet; |
---|
39 | |
---|
40 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
41 | |
---|
42 | DoubleMeter alaspainLaskuri; |
---|
43 | Timer aikaLaskuri; |
---|
44 | |
---|
45 | public override void Begin() |
---|
46 | { |
---|
47 | |
---|
48 | |
---|
49 | ClearAll(); |
---|
50 | |
---|
51 | |
---|
52 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Valitse Great Monster -hahmosi", "1", "2", "3", "4", "5", "Lopeta"); |
---|
53 | Add(alkuValikko); |
---|
54 | |
---|
55 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli, pelaajanKuva1); |
---|
56 | alkuValikko.AddItemHandler(1, AloitaPeli, pelaajanKuva2); |
---|
57 | alkuValikko.AddItemHandler(2, AloitaPeli, pelaajanKuva3); |
---|
58 | alkuValikko.AddItemHandler(3, AloitaPeli, pelaajanKuva4); |
---|
59 | alkuValikko.AddItemHandler(4, AloitaPeli, pelaajanKuva5); |
---|
60 | |
---|
61 | |
---|
62 | alkuValikko.AddItemHandler(5, Exit); |
---|
63 | |
---|
64 | } |
---|
65 | |
---|
66 | void AloitaPeli(Image kuva) |
---|
67 | { |
---|
68 | valittu = kuva; |
---|
69 | |
---|
70 | if (kenttaNro == 3) |
---|
71 | { |
---|
72 | Label läpäisy = new Label("Läpäisit pelin!"); |
---|
73 | Add(läpäisy); |
---|
74 | Timer.SingleShot(4, delegate { |
---|
75 | lopetaPeli(); |
---|
76 | }); |
---|
77 | return; |
---|
78 | } |
---|
79 | |
---|
80 | ClearAll(); |
---|
81 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
82 | LuoKentta(); |
---|
83 | LisaaNappaimet(); |
---|
84 | LuoPistelaskuri(); |
---|
85 | LuoElämälaskuri(); |
---|
86 | |
---|
87 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
88 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
89 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
90 | } |
---|
91 | void lopetaPeli() |
---|
92 | { |
---|
93 | |
---|
94 | Exit(); |
---|
95 | return; |
---|
96 | |
---|
97 | } |
---|
98 | void LuoPistelaskuri() |
---|
99 | { |
---|
100 | pistelaskuri = new IntMeter(0); |
---|
101 | //Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
102 | //pisteNaytto.X = Screen.Right + 100; |
---|
103 | //pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
104 | ////pisteNaytto.SetImage = tahtiKuva; |
---|
105 | |
---|
106 | //pisteNaytto.BindTo(pistelaskuri); |
---|
107 | //Add(pisteNaytto); |
---|
108 | |
---|
109 | tähdet = new Inventory(); |
---|
110 | tähdet.Top = Screen.Top - 50; |
---|
111 | Add(tähdet); |
---|
112 | } |
---|
113 | |
---|
114 | void LuoElämälaskuri() |
---|
115 | { |
---|
116 | //elämälaskuri = new IntMeter(3); |
---|
117 | sydämet = new Inventory(); |
---|
118 | sydämet.Top = Screen.Top - 150; |
---|
119 | Add(sydämet); |
---|
120 | |
---|
121 | for (int i = 0; i < elämälaskuri.Value; i++) |
---|
122 | { |
---|
123 | sydämet.AddItem(null, sydanpydanKuva); |
---|
124 | } |
---|
125 | } |
---|
126 | |
---|
127 | void LuoKentta() |
---|
128 | { |
---|
129 | |
---|
130 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta" + kenttaNro); |
---|
131 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
132 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
133 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
134 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaPiikki); |
---|
135 | kentta.SetTileMethod('K', LisaaKallo); |
---|
136 | kentta.SetTileMethod('p', LisaaPikkuarkku); |
---|
137 | kentta.SetTileMethod('V', LisaaVoittoarkku); |
---|
138 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
139 | Level.CreateBorders(); |
---|
140 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
141 | } |
---|
142 | |
---|
143 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
144 | { |
---|
145 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
146 | taso.Position = paikka; |
---|
147 | taso.Color = Color.Aquamarine; |
---|
148 | Add(taso); |
---|
149 | } |
---|
150 | |
---|
151 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
152 | { |
---|
153 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
154 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
155 | tahti.Position = paikka; |
---|
156 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
157 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
158 | Add(tahti); |
---|
159 | } |
---|
160 | void LisaaPiikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
161 | { |
---|
162 | PhysicsObject Piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
163 | Piikki.Position = paikka; |
---|
164 | Piikki.Image = piikkikuva; |
---|
165 | Piikki.Tag = "Piikki"; |
---|
166 | Add(Piikki); |
---|
167 | } |
---|
168 | void LisaaKallo(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
169 | { |
---|
170 | PhysicsObject Kallo = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
171 | Kallo.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
172 | Kallo.Position = paikka; |
---|
173 | Kallo.Image = kallokuva; |
---|
174 | Kallo.Tag = "Kallo"; |
---|
175 | Add(Kallo); |
---|
176 | } |
---|
177 | void LisaaPikkuarkku(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
178 | { |
---|
179 | PhysicsObject Pikkuarkku = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
180 | Pikkuarkku.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
181 | Pikkuarkku.Position = paikka; |
---|
182 | Pikkuarkku.Image = pikkuarkkukuva; |
---|
183 | Pikkuarkku.Tag = "Pikkuarkku"; |
---|
184 | Add(Pikkuarkku); |
---|
185 | } |
---|
186 | void LisaaVoittoarkku(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
187 | { |
---|
188 | PhysicsObject Voittoarkku = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
189 | Voittoarkku.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
190 | Voittoarkku.Position = paikka; |
---|
191 | Voittoarkku.Image = voittoarkkukuva; |
---|
192 | Voittoarkku.Tag = "Voittoarkku"; |
---|
193 | Add(Voittoarkku); |
---|
194 | } |
---|
195 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
196 | { |
---|
197 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
198 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
199 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
200 | pelaaja1.Image = valittu; |
---|
201 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
202 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Piikki", TormaaPiikkiin); |
---|
203 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Kallo", TormaaKalloon); |
---|
204 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Pikkuarkku", TormaaPikkuarkkuun); |
---|
205 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Voittoarkku", TormaaVoittoarkkuun); |
---|
206 | Add(pelaaja1); |
---|
207 | } |
---|
208 | |
---|
209 | void LisaaNappaimet() |
---|
210 | { |
---|
211 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
212 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
213 | |
---|
214 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
215 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
216 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
217 | |
---|
218 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
219 | |
---|
220 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
221 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
222 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
223 | |
---|
224 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
225 | } |
---|
226 | |
---|
227 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
228 | { |
---|
229 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
230 | } |
---|
231 | |
---|
232 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
233 | { |
---|
234 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
235 | } |
---|
236 | |
---|
237 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
238 | { |
---|
239 | maaliAani.Play(); |
---|
240 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
241 | tahti.Destroy(); |
---|
242 | pistelaskuri.Value += 1; |
---|
243 | tähdet.AddItem(null, tahtiKuva); |
---|
244 | } |
---|
245 | void Kuole() |
---|
246 | { |
---|
247 | elämälaskuri.Value -= 1; |
---|
248 | if (sydämet.ObjectCount > 0) |
---|
249 | sydämet.Objects[0].Destroy(); |
---|
250 | if(elämälaskuri.Value <= 0) |
---|
251 | { |
---|
252 | Label viesti = new Label("Game over"); |
---|
253 | Add(viesti); |
---|
254 | //MessageDisplay.Add("Game over!"); |
---|
255 | Timer.SingleShot(3, delegate |
---|
256 | { |
---|
257 | Exit(); |
---|
258 | |
---|
259 | }); |
---|
260 | |
---|
261 | //LuoAikaLaskuri(); |
---|
262 | } |
---|
263 | Timer.SingleShot(3, delegate |
---|
264 | { |
---|
265 | ClearAll(); |
---|
266 | //Begin(); |
---|
267 | AloitaPeli(valittu); |
---|
268 | }); |
---|
269 | } |
---|
270 | |
---|
271 | |
---|
272 | void TormaaPiikkiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject piikki) |
---|
273 | { |
---|
274 | if (Math.Abs(pelaaja1.Bottom - piikki.Top) < 5) |
---|
275 | { |
---|
276 | MessageDisplay.Add("Menetit elämän!"); |
---|
277 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
278 | Kuole(); |
---|
279 | } |
---|
280 | |
---|
281 | } |
---|
282 | void TormaaKalloon(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kallo) |
---|
283 | { |
---|
284 | MessageDisplay.Add("Menetit elämän!"); |
---|
285 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
286 | kallo.Destroy(); |
---|
287 | Kuole(); |
---|
288 | |
---|
289 | Explosion rajahdys = new Explosion(100); |
---|
290 | rajahdys.Position = kallo.Position; |
---|
291 | Add(rajahdys); |
---|
292 | } |
---|
293 | |
---|
294 | void TormaaPikkuarkkuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject pikkuarkku) |
---|
295 | { |
---|
296 | if (elämälaskuri.Value < 3) |
---|
297 | { |
---|
298 | MessageDisplay.Add("Sait elämän!"); |
---|
299 | pikkuarkku.Destroy(); |
---|
300 | sydämet.AddItem(null, sydanpydanKuva); |
---|
301 | elämälaskuri.Value += 1; |
---|
302 | } |
---|
303 | |
---|
304 | |
---|
305 | } |
---|
306 | void TormaaVoittoarkkuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject voittoarkku) |
---|
307 | { |
---|
308 | MessageDisplay.Add("Voitit!"); |
---|
309 | |
---|
310 | if(pistelaskuri.Value >= 10) |
---|
311 | { |
---|
312 | kenttaNro += 1; |
---|
313 | |
---|
314 | //Begin(); |
---|
315 | AloitaPeli(valittu); |
---|
316 | } |
---|
317 | } |
---|
318 | } |
---|
319 | |
---|
320 | |
---|
321 | class Inventory : Widget |
---|
322 | { |
---|
323 | /// <summary> |
---|
324 | /// Tapahtuma, kun esine on valittu. |
---|
325 | /// </summary> |
---|
326 | public event Action<PhysicsObject> ItemSelected; |
---|
327 | |
---|
328 | /// <summary> |
---|
329 | /// Luo uuden esinevalikon. |
---|
330 | /// </summary> |
---|
331 | public Inventory() |
---|
332 | : base(new HorizontalLayout()) |
---|
333 | { |
---|
334 | } |
---|
335 | |
---|
336 | /// <summary> |
---|
337 | /// Lisää esineen. |
---|
338 | /// </summary> |
---|
339 | /// <param name="item">Lisättävä esine.</param> |
---|
340 | /// <param name="kuva">Esineen ikoni, joka näkyy valikossa.</param> |
---|
341 | public void AddItem(PhysicsObject item, Image kuva) |
---|
342 | { |
---|
343 | PushButton icon = new PushButton(60, 60); |
---|
344 | icon.Image = kuva; |
---|
345 | Add(icon); |
---|
346 | icon.Clicked += delegate () { SelectItem(item); }; |
---|
347 | } |
---|
348 | |
---|
349 | void SelectItem(PhysicsObject item) |
---|
350 | { |
---|
351 | if (ItemSelected != null) |
---|
352 | { |
---|
353 | ItemSelected(item); |
---|
354 | } |
---|
355 | } |
---|
356 | } |
---|