1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Space_game_Mau_vs_Mjieau : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 250; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
17 | |
---|
18 | Vector alku; |
---|
19 | Image pelaajanKuva = LoadImage("mau1"); |
---|
20 | Image pelaajanKuva2 = LoadImage("Mjieau"); |
---|
21 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
22 | |
---|
23 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maaliaani"); |
---|
24 | |
---|
25 | public override void Begin() |
---|
26 | { |
---|
27 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
28 | |
---|
29 | LuoKentta(); |
---|
30 | LisaaNappaimet(); |
---|
31 | |
---|
32 | Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
33 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
34 | Camera.StayInLevel = false; |
---|
35 | } |
---|
36 | |
---|
37 | void LuoKentta() |
---|
38 | { |
---|
39 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
40 | kentta.SetTileMethod('A', LisaaAlku); |
---|
41 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
42 | kentta.SetTileMethod('&', LisaaTaso2); |
---|
43 | kentta.SetTileMethod('p', LisaaPiikki); |
---|
44 | kentta.SetTileMethod('V', LisaaMaali); |
---|
45 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
46 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
47 | kentta.SetTileMethod('s', LisaaPelaaja2); |
---|
48 | |
---|
49 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
50 | Level.CreateBorders(); |
---|
51 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.Black); |
---|
52 | } |
---|
53 | |
---|
54 | void LisaaAlku(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
55 | { |
---|
56 | PhysicsObject alku = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
57 | alku.Position = paikka; |
---|
58 | alku.Color = Color.White; |
---|
59 | Add(alku); |
---|
60 | } |
---|
61 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
62 | { |
---|
63 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
64 | taso.Position = paikka; |
---|
65 | taso.Color = Color.Green; |
---|
66 | taso.Tag = "taso"; |
---|
67 | Add(taso); |
---|
68 | } |
---|
69 | |
---|
70 | void LisaaTaso2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
71 | { |
---|
72 | PhysicsObject taso2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
73 | taso2.Position = paikka; |
---|
74 | taso2.Color = Color.Blue; |
---|
75 | Add(taso2); |
---|
76 | taso2.Tag = "vesi"; |
---|
77 | } |
---|
78 | |
---|
79 | void LisaaPiikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
80 | { |
---|
81 | PhysicsObject piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys * 0.5, korkeus * 0.5); |
---|
82 | piikki.Position = paikka; |
---|
83 | piikki.Color = Color.Red; |
---|
84 | piikki.Shape = Shape.Triangle; |
---|
85 | piikki.Tag = "piikki"; |
---|
86 | Add(piikki); |
---|
87 | } |
---|
88 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
89 | { |
---|
90 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys*7, korkeus*7); |
---|
91 | taso.Position = paikka; |
---|
92 | taso.Image=LoadImage("maali"); |
---|
93 | Add(taso); |
---|
94 | } |
---|
95 | |
---|
96 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
97 | { |
---|
98 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys*0.5, korkeus*0.5); |
---|
99 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
100 | tahti.Position = paikka; |
---|
101 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
102 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
103 | Add(tahti); |
---|
104 | } |
---|
105 | |
---|
106 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
107 | { |
---|
108 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
109 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
110 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
111 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
112 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
113 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vesi", MauPakene); |
---|
114 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "piikki", OsuuPiikkiin); |
---|
115 | Add(pelaaja1); |
---|
116 | alku = paikka; |
---|
117 | } |
---|
118 | void OsuuPiikkiin (PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject piikki) |
---|
119 | { |
---|
120 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
121 | } |
---|
122 | |
---|
123 | void MauPakene(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject vesi) |
---|
124 | { |
---|
125 | pelaaja1.Position = alku; |
---|
126 | } |
---|
127 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
128 | { |
---|
129 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(leveys * 3, korkeus * 3); |
---|
130 | pelaaja2.Position = paikka; |
---|
131 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
132 | pelaaja2.Image = pelaajanKuva2; |
---|
133 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
134 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "taso", OsuuMaahan); |
---|
135 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "vesi", MjieauOsuuVeteen); |
---|
136 | pelaaja2.Tag = "Mjieau"; |
---|
137 | Add(pelaaja2); |
---|
138 | } |
---|
139 | void MjieauOsuuVeteen(PhysicsObject pelaaja2, PhysicsObject vesi) |
---|
140 | { |
---|
141 | if (pelaaja2.Width >= 40) |
---|
142 | { |
---|
143 | pelaaja2.Width -= 20; |
---|
144 | pelaaja2.Height -= 20; |
---|
145 | } |
---|
146 | } |
---|
147 | void OsuuMaahan (PhysicsObject pelaaja2, PhysicsObject taso) |
---|
148 | { |
---|
149 | |
---|
150 | } |
---|
151 | void LisaaNappaimet() |
---|
152 | { |
---|
153 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
154 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
155 | |
---|
156 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
157 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus); |
---|
158 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
159 | |
---|
160 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
161 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
162 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
163 | |
---|
164 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
165 | |
---|
166 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
167 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
168 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
169 | |
---|
170 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
174 | { |
---|
175 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
179 | { |
---|
180 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
184 | { |
---|
185 | maaliAani.Play(); |
---|
186 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
187 | tahti.Destroy(); |
---|
188 | } |
---|
189 | } |
---|