1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | double nopeus = 700; |
---|
12 | double hyppyNopeus = 900; |
---|
13 | int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("norsu"); |
---|
18 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
19 | |
---|
20 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
21 | |
---|
22 | List<Timer> ajastinlista = new List<Timer>(); |
---|
23 | |
---|
24 | |
---|
25 | public override void Begin() |
---|
26 | { |
---|
27 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
28 | IsMouseVisible = true; |
---|
29 | LuoKentta(); |
---|
30 | LisaaNappaimet(); |
---|
31 | |
---|
32 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
33 | Camera.ZoomFactor = 2.0; |
---|
34 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
35 | } |
---|
36 | |
---|
37 | void LuoKentta() |
---|
38 | { |
---|
39 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
40 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
41 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
42 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
43 | kentta.SetTileMethod('I', VihuSpawn); |
---|
44 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
45 | Level.CreateBorders(); |
---|
46 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
47 | } |
---|
48 | |
---|
49 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
50 | { |
---|
51 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
52 | taso.Position = paikka; |
---|
53 | taso.Image = LoadImage("ruoho"); |
---|
54 | Add(taso); |
---|
55 | //taso.MakeOneWay(); |
---|
56 | |
---|
57 | } |
---|
58 | |
---|
59 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
60 | { |
---|
61 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
62 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
63 | tahti.Position = paikka; |
---|
64 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
65 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
66 | Add(tahti); |
---|
67 | } |
---|
68 | |
---|
69 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
70 | { |
---|
71 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
72 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
73 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
74 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
75 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
76 | Add(pelaaja1); |
---|
77 | //pelaaja1 on PlatformCharacter-tyyppinen |
---|
78 | pelaaja1.Weapon = new PlasmaCannon(30, 10); |
---|
79 | pelaaja1.Weapon.FireRate = 10; |
---|
80 | |
---|
81 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
82 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 99999999; |
---|
83 | |
---|
84 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
85 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
86 | } |
---|
87 | |
---|
88 | void LisaaNappaimet() |
---|
89 | { |
---|
90 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
91 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
92 | |
---|
93 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -1.0); |
---|
94 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, 1.0); |
---|
95 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
96 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, Lenna, "Lennä", pelaaja1, 7000.0); |
---|
97 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Released, LentoLopuu, "Lennä", pelaaja1); |
---|
98 | Keyboard.Listen(Key.F2, ButtonState.Down, NoClip, ("Mene blockien läpi"),pelaaja1); |
---|
99 | Keyboard.Listen(Key.F3, ButtonState.Down, NoClipOff, ("Älä mene blockien läpi"), pelaaja1); |
---|
100 | Keyboard.Listen(Key.G, ButtonState.Pressed, HeitaKranaatti, ("Heitä kranaatti"), pelaaja1); |
---|
101 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Pressed, Konsoli, null); |
---|
102 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
103 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
104 | |
---|
105 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -1.0); |
---|
106 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, 1.0); |
---|
107 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
108 | |
---|
109 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
110 | } |
---|
111 | |
---|
112 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double suunta) |
---|
113 | { |
---|
114 | hahmo.Walk(nopeus * suunta); |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
118 | { |
---|
119 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
120 | } |
---|
121 | |
---|
122 | |
---|
123 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
124 | { |
---|
125 | maaliAani.Play(); |
---|
126 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
127 | tahti.Destroy(); |
---|
128 | } |
---|
129 | void Lenna(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
130 | { |
---|
131 | hahmo.Push(new Vector(0, nopeus)); |
---|
132 | hahmo.IgnoresCollisionResponse = false; |
---|
133 | |
---|
134 | } |
---|
135 | void LentoLopuu(PlatformCharacter hahmo) |
---|
136 | { |
---|
137 | hahmo.IgnoresCollisionResponse = false; |
---|
138 | } |
---|
139 | void NoClip(PlatformCharacter hahmo) |
---|
140 | { |
---|
141 | hahmo.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
142 | } |
---|
143 | void NoClipOff(PlatformCharacter hahmo) |
---|
144 | { |
---|
145 | hahmo.IgnoresCollisionResponse = false; |
---|
146 | } |
---|
147 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
148 | { |
---|
149 | |
---|
150 | if(kohde.Tag=="VIHOLLINEN") |
---|
151 | { |
---|
152 | kohde.Destroy(); |
---|
153 | } |
---|
154 | } |
---|
155 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
156 | { |
---|
157 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
158 | |
---|
159 | if (ammus != null) |
---|
160 | { |
---|
161 | ammus.Size *= 3.5; |
---|
162 | ammus.Image = LoadImage("ammus"); |
---|
163 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(999999999.9); |
---|
164 | } |
---|
165 | } |
---|
166 | void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
167 | { |
---|
168 | PlatformCharacter vihu = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
169 | vihu.Position = paikka; |
---|
170 | vihu.Mass = 4.0; |
---|
171 | vihu.Image = LoadImage("zombi"); |
---|
172 | vihu.Tag = "VIHOLLINEN"; |
---|
173 | Add(vihu); |
---|
174 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
175 | tasoAivot.Speed = 300; |
---|
176 | tasoAivot.FallsOffPlatforms = true; |
---|
177 | tasoAivot.JumpSpeed = 700; |
---|
178 | tasoAivot.TriesToJump = true; |
---|
179 | vihu.Brain = tasoAivot; |
---|
180 | //pelaaja1 on PlatformCharacter-tyyppinen |
---|
181 | vihu.Weapon = new PlasmaCannon(30, 10); |
---|
182 | vihu.Weapon.FireRate = 2; |
---|
183 | |
---|
184 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
185 | vihu.Weapon.Ammo.Value = 99999999; |
---|
186 | |
---|
187 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
188 | vihu.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
189 | } |
---|
190 | void VihuSpawn(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
191 | { |
---|
192 | Timer spawntimer = new Timer(); |
---|
193 | spawntimer.Interval = 3.0; |
---|
194 | spawntimer.Timeout += delegate { LisaaVihu(paikka, leveys, korkeus); }; |
---|
195 | spawntimer.Start(); |
---|
196 | ajastinlista.Add(spawntimer); |
---|
197 | } |
---|
198 | void HeitaKranaatti(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
199 | { |
---|
200 | |
---|
201 | Grenade kranu = new Grenade(4.0); |
---|
202 | pelaaja.Throw(kranu, Angle.FromDegrees(30), 10000); |
---|
203 | kranu.Explosion.AddShockwaveHandler("VIHOLLINEN", KranaattiOsui); |
---|
204 | kranu.Size *= 2.0; |
---|
205 | kranu.Explosion.Speed = 350; |
---|
206 | AddCollisionHandler<Grenade,PhysicsObject>(kranu, "VIHOLLINEN", GrenadeCollide); |
---|
207 | |
---|
208 | |
---|
209 | } |
---|
210 | void KranaattiOsui(IPhysicsObject rajahdyksenKohde, Vector v) |
---|
211 | { |
---|
212 | rajahdyksenKohde.Destroy(); |
---|
213 | } |
---|
214 | void GrenadeCollide(Grenade kranu, PhysicsObject zombi) |
---|
215 | { |
---|
216 | kranu.Explode(); |
---|
217 | } |
---|
218 | void Konsoli() |
---|
219 | { |
---|
220 | InputWindow kysymysIkkuna = new InputWindow("Huijauskoodi?"); |
---|
221 | kysymysIkkuna.TextEntered += ProcessInput; |
---|
222 | Add(kysymysIkkuna); |
---|
223 | } |
---|
224 | void ProcessInput(InputWindow ikkuna) |
---|
225 | { |
---|
226 | string vastaus = ikkuna.InputBox.Text; |
---|
227 | string[] palat = vastaus.Split(' '); |
---|
228 | |
---|
229 | // 1 osaiset komennot |
---|
230 | if (palat.Length == 1) |
---|
231 | { |
---|
232 | string komento = palat[0]; |
---|
233 | |
---|
234 | if (komento == "exit") |
---|
235 | { |
---|
236 | Exit(); |
---|
237 | } |
---|
238 | if(komento=="pysäytäspawni") |
---|
239 | { |
---|
240 | foreach(Timer spawntimer in ajastinlista) |
---|
241 | { |
---|
242 | spawntimer.Stop(); |
---|
243 | } |
---|
244 | |
---|
245 | |
---|
246 | } |
---|
247 | if (komento == "aloitaspawni") |
---|
248 | { |
---|
249 | foreach (Timer spawntimer in ajastinlista) |
---|
250 | { |
---|
251 | spawntimer.Start(); |
---|
252 | } |
---|
253 | |
---|
254 | } |
---|
255 | } |
---|
256 | |
---|
257 | // 2 osaiset komennot |
---|
258 | if (palat.Length == 2) |
---|
259 | { |
---|
260 | string komento = palat[0]; |
---|
261 | double numero = double.Parse(palat[1]); |
---|
262 | |
---|
263 | if (komento == "firerate") |
---|
264 | { |
---|
265 | pelaaja1.Weapon.FireRate = numero; |
---|
266 | } |
---|
267 | |
---|
268 | if (komento == "zombi") |
---|
269 | { |
---|
270 | for (int i = 0; i < numero; i++) |
---|
271 | { |
---|
272 | LisaaVihu(pelaaja1.Position+RandomGen.NextVector(0,100),40,40); |
---|
273 | } |
---|
274 | } |
---|
275 | |
---|
276 | if(komento=="gravity") |
---|
277 | { |
---|
278 | Gravity = new Vector(0,numero); |
---|
279 | } |
---|
280 | if (komento == "speed") |
---|
281 | { |
---|
282 | nopeus = numero; |
---|
283 | } |
---|
284 | } |
---|
285 | |
---|
286 | |
---|
287 | |
---|
288 | } |
---|
289 | void TaukoValikko() |
---|
290 | { |
---|
291 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin taukovalikko", |
---|
292 | "Palaa peliin", "Parhaat pisteet", "Lopeta"); |
---|
293 | Add(alkuValikko); |
---|
294 | alkuValikko.DefaultCancel = 3; |
---|
295 | alkuValikko.Color = Color.Charcoal; |
---|
296 | |
---|
297 | } |
---|
298 | |
---|
299 | |
---|
300 | |
---|
301 | } |
---|