source: 2017/31/MirkaH/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 9320

Revision 9320, 5.3 KB checked in by npo17_79, 2 years ago (diff)

Pelikenttä: taustalla merimaisema ja esteet mustia.

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10{
11    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 400);
12    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
13
14    PhysicsObject pallo;
15
16    PhysicsObject maila1;
17    PhysicsObject maila2;
18
19    PhysicsObject vasenReuna;
20    PhysicsObject oikeaReuna;
21       
22
23    IntMeter pelaajan1Pisteet;
24    IntMeter pelaajan2Pisteet;
25
26    public override void Begin()
27    {
28
29        LuoKentta();
30        AsetaOhjaimet();
31        LisaaLaskurit();
32        AloitaPeli();
33
34
35
36    }
37
38
39    void AsetaOhjaimet()
40    {
41        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
42        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
43
44        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusAlas);
45        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
46
47
48        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
49        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
50
51        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusAlas);
52        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
53
54        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "näytä ohjeet");
55        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
56    }
57
58
59
60    void LuoKentta()
61
62    {
63        // Pallo, sen sijainti, liike ja kimmoisuus
64        pallo = new PhysicsObject(40.0, 70.0);
65        Add(pallo);
66        pallo.Shape = Shape.Heart;
67   
68        pallo.Color = Color.DarkBlue;
69        Level.Background.Color = Color.DarkTurquoise;
70        pallo.X = -200.0;
71        pallo.Y = -222.0;
72        pallo.Restitution = 1.0;
73        pallo.CanRotate = false;
74
75        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
76
77        //reunat, kimmoisuus ja näkyvyys
78
79        //Surfaces reunat = Level.CreateBorders(1.0, true);
80
81        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
82        vasenReuna.Restitution = 1.0;
83        vasenReuna.IsVisible = true;
84        vasenReuna.Color = Color.Aquamarine;
85
86        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
87        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
88        oikeaReuna.IsVisible = true;
89        oikeaReuna.Color = Color.Aqua;
90
91        PhysicsObject alareuna = Level.CreateBottomBorder();
92        alareuna.Restitution = 1.0;
93        alareuna.IsVisible = true;
94        alareuna.Color = Color.BloodRed;
95
96        PhysicsObject ylareuna = Level.CreateTopBorder();
97        ylareuna.Restitution = 1.0;
98        ylareuna.IsVisible = true;
99        ylareuna.Color = Color.MediumVioletRed;
100
101     
102
103
104       
105        Camera.ZoomToAllObjects();
106
107        //maila
108        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
109        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
110        // LuoMaila(0, 0);
111    }
112
113    void LisaaLaskurit()
114    {
115        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
116        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
117    }
118
119
120    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
121    {
122        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
123        laskuri.MaxValue = 10;
124        Label naytto = new Label();
125        naytto.BindTo(laskuri);
126        naytto.X = x;
127        naytto.Y = y;
128        naytto.TextColor = Color.Black;
129        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
130        naytto.Color = Level.Background.Color;
131        Add(naytto);
132
133        return laskuri;
134    }
135
136
137void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
138    {
139        if (kohde == oikeaReuna)
140        { pelaajan1Pisteet.Value += 1;
141        }
142        else if (kohde == vasenReuna)
143            {
144            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
145        }
146    }
147
148
149    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
150    {
151        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
152        {
153            maila.Velocity = Vector.Zero;
154            return;
155        }
156       
157
158        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
159        {
160            maila.Velocity = Vector.Zero;
161            return;
162        }
163       
164        maila.Velocity = nopeus;
165    }
166   
167    //Pelin aloittaminen
168    void AloitaPeli()
169    {
170        Vector impulssi = new Vector(500.5, 300.0);
171        pallo.Hit(impulssi);
172    }
173    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
174
175    {
176        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
177        maila.Shape = Shape.Rectangle;
178        maila.X = x;
179        maila.Y = y;
180        maila.Restitution = 1.0;
181        Add(maila);
182        return maila;
183
184    }
185  const double PALLON_MIN_NOPEUS = 500;
186
187protected override void Update(Time time)
188{
189  if (pallo != null && Math.Abs(pallo.Velocity.X) < PALLON_MIN_NOPEUS)
190  {
191    pallo.Velocity = new Vector(pallo.Velocity.X * 1.1, pallo.Velocity.Y);
192  }
193  base.Update(time);
194}
195 
196}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.