1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class _ : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | AssaultRifle pelaajan1Ase; |
---|
12 | |
---|
13 | |
---|
14 | const double nopeus = 200; |
---|
15 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
16 | const int RUUDUN_KOKO = 20; |
---|
17 | |
---|
18 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
19 | Image palikankuva = LoadImage("palikka"); |
---|
20 | Image ammuksenkuva = LoadImage("ammus"); |
---|
21 | Image pelaajanKuva = LoadImage("kissa"); |
---|
22 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
23 | Image pizzaKuva = LoadImage("pizza"); |
---|
24 | Image vihukuva = LoadImage("auto"); |
---|
25 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
26 | private PlatformCharacter vihu; |
---|
27 | |
---|
28 | public override void Begin() |
---|
29 | { |
---|
30 | |
---|
31 | |
---|
32 | |
---|
33 | AloitaPeli(); |
---|
34 | } |
---|
35 | void AloitaPeli() |
---|
36 | { |
---|
37 | ClearAll(); |
---|
38 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
39 | |
---|
40 | LuoKentta(); |
---|
41 | LisaaNappaimet(); |
---|
42 | |
---|
43 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
44 | Camera.ZoomFactor = 3.5; |
---|
45 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
46 | } |
---|
47 | void LuoKentta() |
---|
48 | { |
---|
49 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('n', LisaaPelaaja); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('p', LisaaPizza); |
---|
54 | kentta.SetTileMethod('v', LisaaVihu); |
---|
55 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
56 | Level.CreateBorders(); |
---|
57 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
58 | } |
---|
59 | |
---|
60 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
61 | { |
---|
62 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
63 | taso.Position = paikka; |
---|
64 | taso.Image = palikankuva; |
---|
65 | Add(taso); |
---|
66 | } |
---|
67 | |
---|
68 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
69 | { |
---|
70 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
71 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
72 | tahti.Position = paikka; |
---|
73 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
74 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
75 | Add(tahti); |
---|
76 | } |
---|
77 | void LisaaPizza(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
78 | { |
---|
79 | PhysicsObject pizza = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
80 | pizza.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
81 | pizza.Position = paikka; |
---|
82 | pizza.Image = pizzaKuva; |
---|
83 | pizza.Tag = "pizza"; |
---|
84 | Add(pizza); |
---|
85 | } |
---|
86 | |
---|
87 | |
---|
88 | |
---|
89 | |
---|
90 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
91 | { |
---|
92 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
93 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
94 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
95 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
96 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
97 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "pizza", TormaaPizzaan); |
---|
98 | |
---|
99 | Add(pelaaja1); |
---|
100 | pelaajan1Ase = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
101 | pelaaja1.Weapon = pelaajan1Ase; |
---|
102 | pelaajan1Ase.Ammo.Value = 100; |
---|
103 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
104 | pelaajan1Ase.IsVisible = false; |
---|
105 | } |
---|
106 | void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
107 | { |
---|
108 | vihu = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
109 | vihu.Position = paikka; |
---|
110 | vihu.Mass = 4.0; |
---|
111 | vihu.Image = vihukuva; |
---|
112 | AddCollisionHandler(vihu, pelaaja1); |
---|
113 | vihu.Tag = "vihu"; |
---|
114 | vihu.IgnoresCollisionResponse = false; |
---|
115 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
116 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
117 | tasoAivot.JumpSpeed = 700; |
---|
118 | tasoAivot.TriesToJump = true; |
---|
119 | vihu.Brain = tasoAivot; |
---|
120 | Add(vihu); |
---|
121 | |
---|
122 | } |
---|
123 | |
---|
124 | private void AddCollisionHandler(PlatformCharacter vihu, PlatformCharacter pelaaja1) |
---|
125 | { |
---|
126 | |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
130 | { |
---|
131 | ammus.Destroy(); |
---|
132 | if (kohde.Tag == "vihu") |
---|
133 | { |
---|
134 | kohde.Destroy(); |
---|
135 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
136 | rajahdys.Position = kohde.Position; |
---|
137 | Add(rajahdys); |
---|
138 | } |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
142 | { |
---|
143 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
144 | |
---|
145 | if (ammus != null) |
---|
146 | { |
---|
147 | //ammus.Size *= 3; |
---|
148 | ammus.Image = ammuksenkuva; |
---|
149 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
150 | } |
---|
151 | } |
---|
152 | |
---|
153 | void LisaaNappaimet() |
---|
154 | { |
---|
155 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
156 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
157 | |
---|
158 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
159 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
160 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
161 | |
---|
162 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
163 | |
---|
164 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
165 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
166 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
167 | |
---|
168 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
169 | |
---|
170 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
174 | { |
---|
175 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
179 | { |
---|
180 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
181 | } |
---|
182 | |
---|
183 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
184 | { |
---|
185 | maaliAani.Play(); |
---|
186 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
187 | tahti.Destroy(); |
---|
188 | } |
---|
189 | |
---|
190 | void TormaaPizzaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject pizza) |
---|
191 | { |
---|
192 | |
---|
193 | MessageDisplay.Add("söit pizzan!"); |
---|
194 | |
---|
195 | Timer.SingleShot(2, AloitaAlusta); |
---|
196 | |
---|
197 | } |
---|
198 | |
---|
199 | |
---|
200 | |
---|
201 | |
---|
202 | void AloitaAlusta() |
---|
203 | { |
---|
204 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
205 | ClearAll(); // Tyhjennetään kenttä kaikista peliolioista |
---|
206 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
207 | valikonKohdat = new List<Label>(); // Alustetaan lista, johon valikon kohdat tulevat |
---|
208 | |
---|
209 | Label kohta1 = new Label("Aloita uusi peli"); // Luodaan uusi Label-olio, joka toimii uuden pelin aloituskohtana |
---|
210 | kohta1.Position = new Vector(0, 40); // Asetetaan valikon ensimmäinen kohta hieman kentän keskikohdan yläpuolelle |
---|
211 | valikonKohdat.Add(kohta1); // Lisätään luotu valikon kohta listaan jossa kohtia säilytetään |
---|
212 | |
---|
213 | Label kohta3 = new Label("Lopeta peli"); |
---|
214 | kohta3.Position = new Vector(0, -40); |
---|
215 | valikonKohdat.Add(kohta3); |
---|
216 | // Lisätään kaikki luodut kohdat peliin foreach-silmukalla |
---|
217 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
218 | |
---|
219 | Add(valikonKohta); |
---|
220 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AloitaPeli, null); |
---|
221 | Mouse.ListenOn(kohta3, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Exit, null); |
---|
222 | |
---|
223 | |
---|
224 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
225 | { |
---|
226 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
227 | { |
---|
228 | kohta.TextColor = Color.Red; |
---|
229 | } |
---|
230 | else |
---|
231 | { |
---|
232 | kohta.TextColor = Color.Black; |
---|
233 | } |
---|
234 | |
---|
235 | |
---|
236 | } |
---|
237 | |
---|
238 | |
---|
239 | |
---|
240 | |
---|
241 | } |
---|
242 | } |
---|