1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class dodh2 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 100; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 700; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 10; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("snoopgas"); |
---|
18 | Image tahtiKuva = LoadImage("monkas"); |
---|
19 | Image vihaajakuva = LoadImage("vihaa"); |
---|
20 | Image rajahdyskuva = LoadImage("vihaa"); |
---|
21 | Image vihaaja2kuva = LoadImage("toinenmonk"); |
---|
22 | Image rajahdys2kuva = LoadImage("toinenmonk"); |
---|
23 | Image vihaaja3kuva = LoadImage("snoopgas"); |
---|
24 | |
---|
25 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
26 | |
---|
27 | bool saakoRajahtaa = true; |
---|
28 | bool saako2Rajahtaa = true; |
---|
29 | bool saakospawnaa = true; |
---|
30 | |
---|
31 | public override void Begin() |
---|
32 | { |
---|
33 | Gravity = new Vector(0.0, -1400.0); |
---|
34 | |
---|
35 | |
---|
36 | LuoKentta(); |
---|
37 | LisaaNappaimet(); |
---|
38 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
39 | vihaaja(); |
---|
40 | vihaaja2(); |
---|
41 | vihaaja3(); |
---|
42 | LuoPistelaskuri(); |
---|
43 | valikko(); |
---|
44 | |
---|
45 | |
---|
46 | |
---|
47 | |
---|
48 | |
---|
49 | |
---|
50 | |
---|
51 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
52 | Camera.ZoomFactor = 1.5; |
---|
53 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
54 | |
---|
55 | } |
---|
56 | |
---|
57 | void LuoKentta() |
---|
58 | { |
---|
59 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
60 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
61 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
62 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
63 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
64 | Level.CreateBorders(); |
---|
65 | Level.Background.CreateGradient(Color.Wheat, Color.ForestGreen); |
---|
66 | } |
---|
67 | |
---|
68 | void LisaaTaso (Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
69 | { |
---|
70 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
71 | taso.Position = paikka; |
---|
72 | taso.Color = Color.Green; |
---|
73 | Add(taso); |
---|
74 | } |
---|
75 | |
---|
76 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
77 | { |
---|
78 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
79 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
80 | tahti.Position = paikka; |
---|
81 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
82 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
83 | |
---|
84 | |
---|
85 | |
---|
86 | |
---|
87 | Add(tahti); |
---|
88 | } |
---|
89 | |
---|
90 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
91 | { |
---|
92 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
93 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
94 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
95 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
96 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
97 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(10, 10); |
---|
98 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
99 | Add(pelaaja1); |
---|
100 | } |
---|
101 | |
---|
102 | void LisaaNappaimet() |
---|
103 | { |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
105 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
106 | |
---|
107 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
108 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
109 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
110 | |
---|
111 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
112 | |
---|
113 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
114 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
115 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
116 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
117 | |
---|
118 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
122 | { |
---|
123 | pelaaja1.Walk(nopeus); |
---|
124 | } |
---|
125 | |
---|
126 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
127 | { |
---|
128 | pelaaja1.Jump(nopeus); |
---|
129 | } |
---|
130 | |
---|
131 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
132 | { |
---|
133 | maaliAani.Play(); |
---|
134 | MessageDisplay.Add("Kerätty!"); |
---|
135 | tahti.Destroy(); |
---|
136 | pisteLaskuri.AddValue(1); |
---|
137 | |
---|
138 | |
---|
139 | } |
---|
140 | void LuoAikaLaskuri() |
---|
141 | { |
---|
142 | Timer aikaLaskuri = new Timer(); |
---|
143 | aikaLaskuri.Start(); |
---|
144 | |
---|
145 | Label aikaNaytto = new Label(); |
---|
146 | aikaNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
147 | aikaNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
148 | aikaNaytto.BindTo(aikaLaskuri.SecondCounter); |
---|
149 | Add(aikaNaytto); |
---|
150 | aikaNaytto.X = 700.0; |
---|
151 | aikaNaytto.Y = 450.0; |
---|
152 | } |
---|
153 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
154 | { |
---|
155 | //ammus.Destroy(); |
---|
156 | } |
---|
157 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
158 | { |
---|
159 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
160 | |
---|
161 | if (ammus != null) |
---|
162 | { |
---|
163 | ammus.Size *= 0.5; |
---|
164 | //ammus.Image =() |
---|
165 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(5.0); |
---|
166 | |
---|
167 | } |
---|
168 | |
---|
169 | |
---|
170 | } |
---|
171 | void vihaaja() |
---|
172 | { |
---|
173 | PhysicsObject vihaajaa = new PhysicsObject(20, 20); |
---|
174 | vihaajaa.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
175 | vihaajaa.Mass = 10.0; |
---|
176 | vihaajaa.Image = vihaajakuva; |
---|
177 | |
---|
178 | Add(vihaajaa); |
---|
179 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
180 | |
---|
181 | seuraajanAivot.Speed = 100; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
182 | seuraajanAivot.DistanceFar = 600; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
183 | seuraajanAivot.DistanceClose = 50; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
184 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
185 | //seuraajanAivot.FarBrain = satunnaisAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
186 | |
---|
187 | // Tapahtuma, joka tapahtuu kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
188 | seuraajanAivot.TargetClose += mitaTapahtuuKunOllaanLahella; |
---|
189 | vihaajaa.Brain = seuraajanAivot; |
---|
190 | } |
---|
191 | |
---|
192 | void mitaTapahtuuKunOllaanLahella() |
---|
193 | { |
---|
194 | if (!saakoRajahtaa) return; |
---|
195 | saakoRajahtaa = false; |
---|
196 | Timer.SingleShot(5, () => { saakoRajahtaa = true; }); |
---|
197 | |
---|
198 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
199 | rajahdys.Image = rajahdyskuva; |
---|
200 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
201 | rajahdys.Speed = 50; |
---|
202 | rajahdys.Force = 5000; |
---|
203 | Add(rajahdys); |
---|
204 | |
---|
205 | } |
---|
206 | void vihaaja2() |
---|
207 | { |
---|
208 | PhysicsObject vihaaja2 = new PhysicsObject(5, 5); |
---|
209 | vihaaja2.X = -100; |
---|
210 | vihaaja2.Y = 100; |
---|
211 | vihaaja2.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
212 | vihaaja2.Mass = 10.0; |
---|
213 | vihaaja2.Image = vihaaja2kuva; |
---|
214 | |
---|
215 | Add(vihaaja2); |
---|
216 | FollowerBrain seuraajan2Aivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
217 | |
---|
218 | seuraajan2Aivot.Speed = 30; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
219 | seuraajan2Aivot.DistanceFar = 1200; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
220 | seuraajan2Aivot.DistanceClose = 150; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
221 | seuraajan2Aivot.StopWhenTargetClose = true; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
222 | //seuraajanAivot.FarBrain = satunnaisAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
223 | |
---|
224 | // Tapahtuma, joka tapahtuu kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
225 | seuraajan2Aivot.TargetClose += mitaKunOllaanLahella; |
---|
226 | vihaaja2.Brain = seuraajan2Aivot; |
---|
227 | } |
---|
228 | |
---|
229 | void mitaKunOllaanLahella() |
---|
230 | { |
---|
231 | if (!saako2Rajahtaa) return; |
---|
232 | saako2Rajahtaa = false; |
---|
233 | Timer.SingleShot(15,() => { saako2Rajahtaa = true; }); |
---|
234 | |
---|
235 | Explosion rajahdys = new Explosion(150); |
---|
236 | rajahdys.Image = rajahdys2kuva; |
---|
237 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
238 | rajahdys.Speed = 5; |
---|
239 | rajahdys.Force = 5000; |
---|
240 | Add(rajahdys); |
---|
241 | |
---|
242 | } |
---|
243 | void valikko() |
---|
244 | { |
---|
245 | ClearAll(); |
---|
246 | |
---|
247 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko", |
---|
248 | "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
249 | Add(alkuValikko); |
---|
250 | |
---|
251 | |
---|
252 | alkuValikko.AddItemHandler(0, alotapeli); |
---|
253 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
254 | alkuValikko.Color = Color.ForestGreen; |
---|
255 | |
---|
256 | } |
---|
257 | void alotapeli() |
---|
258 | { |
---|
259 | LuoKentta(); |
---|
260 | LisaaNappaimet(); |
---|
261 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
262 | vihaaja(); |
---|
263 | vihaaja2(); |
---|
264 | vihaaja3(); |
---|
265 | LuoPistelaskuri(); |
---|
266 | Gravity = new Vector(0.0, -1400.0); |
---|
267 | |
---|
268 | |
---|
269 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
270 | Camera.ZoomFactor = 1.5; |
---|
271 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
272 | |
---|
273 | |
---|
274 | } |
---|
275 | void vihaaja3() |
---|
276 | { |
---|
277 | PhysicsObject vihaaja3 = new PhysicsObject(20, 20); |
---|
278 | vihaaja3.X = -101; |
---|
279 | vihaaja3.Y = 101; |
---|
280 | vihaaja3.Shape = Shape.Diamond; |
---|
281 | vihaaja3.Mass = 10.0; |
---|
282 | vihaaja3.Image = vihaaja3kuva; |
---|
283 | |
---|
284 | Add(vihaaja3); |
---|
285 | FollowerBrain seuraajan3Aivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
286 | |
---|
287 | seuraajan3Aivot.Speed = 140; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
288 | seuraajan3Aivot.DistanceFar = 1200; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
289 | seuraajan3Aivot.DistanceClose = 50; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
290 | seuraajan3Aivot.StopWhenTargetClose = false; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
291 | //seuraajanAivot.FarBrain = satunnaisAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
292 | |
---|
293 | // Tapahtuma, joka tapahtuu kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
294 | seuraajan3Aivot.TargetClose += mita; |
---|
295 | vihaaja3.Brain = seuraajan3Aivot; |
---|
296 | } |
---|
297 | void mita() |
---|
298 | { |
---|
299 | |
---|
300 | /// if (!saakospawnaa) return; |
---|
301 | |
---|
302 | /// saakospawnaa = false; |
---|
303 | |
---|
304 | /// Timer.SingleShot(1, () => { saakospawnaa = true; }); |
---|
305 | |
---|
306 | vihaaja3(); |
---|
307 | } |
---|
308 | |
---|
309 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
310 | void LuoPistelaskuri() |
---|
311 | { |
---|
312 | pisteLaskuri = new IntMeter(0, 0, 30); |
---|
313 | pisteLaskuri.UpperLimit += () => |
---|
314 | { |
---|
315 | valikko(); |
---|
316 | }; |
---|
317 | |
---|
318 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
319 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
320 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
321 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
322 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
323 | |
---|
324 | |
---|
325 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
326 | IntMeter laskuri = new IntMeter(0); |
---|
327 | pisteNaytto.Title = "pisteitä: "; |
---|
328 | Add(pisteNaytto); |
---|
329 | } |
---|
330 | } |
---|