1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class dodh2 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 100; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 700; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 10; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("snoopgas"); |
---|
18 | Image tahtiKuva = LoadImage("monkas"); |
---|
19 | Image vihaajakuva = LoadImage("vihaa"); |
---|
20 | Image rajahdyskuva = LoadImage("vihaa"); |
---|
21 | Image vihaaja2kuva = LoadImage("toinenmonk"); |
---|
22 | Image rajahdys2kuva = LoadImage("toinenmonk"); |
---|
23 | |
---|
24 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
25 | |
---|
26 | bool saakoRajahtaa = true; |
---|
27 | bool saako2Rajahtaa = true; |
---|
28 | |
---|
29 | public override void Begin() |
---|
30 | { |
---|
31 | Gravity = new Vector(0.0, -1400.0); |
---|
32 | |
---|
33 | |
---|
34 | LuoKentta(); |
---|
35 | LisaaNappaimet(); |
---|
36 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
37 | vihaaja(); |
---|
38 | vihaaja2(); |
---|
39 | valikko(); |
---|
40 | |
---|
41 | |
---|
42 | |
---|
43 | |
---|
44 | |
---|
45 | |
---|
46 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
47 | Camera.ZoomFactor = 1.5; |
---|
48 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
49 | |
---|
50 | } |
---|
51 | |
---|
52 | void LuoKentta() |
---|
53 | { |
---|
54 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
55 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
56 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
57 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
58 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
59 | Level.CreateBorders(); |
---|
60 | Level.Background.CreateGradient(Color.Wheat, Color.ForestGreen); |
---|
61 | } |
---|
62 | |
---|
63 | void LisaaTaso (Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
64 | { |
---|
65 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
66 | taso.Position = paikka; |
---|
67 | taso.Color = Color.Green; |
---|
68 | Add(taso); |
---|
69 | } |
---|
70 | |
---|
71 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
72 | { |
---|
73 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
74 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
75 | tahti.Position = paikka; |
---|
76 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
77 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
78 | |
---|
79 | |
---|
80 | |
---|
81 | |
---|
82 | Add(tahti); |
---|
83 | } |
---|
84 | |
---|
85 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
86 | { |
---|
87 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
88 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
89 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
90 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
91 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
92 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(10, 10); |
---|
93 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
94 | Add(pelaaja1); |
---|
95 | } |
---|
96 | |
---|
97 | void LisaaNappaimet() |
---|
98 | { |
---|
99 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
100 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
101 | |
---|
102 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
103 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
104 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
105 | |
---|
106 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
107 | |
---|
108 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
109 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
110 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
111 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
112 | |
---|
113 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
117 | { |
---|
118 | pelaaja1.Walk(nopeus); |
---|
119 | } |
---|
120 | |
---|
121 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
122 | { |
---|
123 | pelaaja1.Jump(nopeus); |
---|
124 | } |
---|
125 | |
---|
126 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
127 | { |
---|
128 | maaliAani.Play(); |
---|
129 | MessageDisplay.Add("Kerätty!"); |
---|
130 | tahti.Destroy(); |
---|
131 | } |
---|
132 | void LuoAikaLaskuri() |
---|
133 | { |
---|
134 | Timer aikaLaskuri = new Timer(); |
---|
135 | aikaLaskuri.Start(); |
---|
136 | |
---|
137 | Label aikaNaytto = new Label(); |
---|
138 | aikaNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
139 | aikaNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
140 | aikaNaytto.BindTo(aikaLaskuri.SecondCounter); |
---|
141 | Add(aikaNaytto); |
---|
142 | aikaNaytto.X = 700.0; |
---|
143 | aikaNaytto.Y = 450.0; |
---|
144 | } |
---|
145 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
146 | { |
---|
147 | //ammus.Destroy(); |
---|
148 | } |
---|
149 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
150 | { |
---|
151 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
152 | |
---|
153 | if (ammus != null) |
---|
154 | { |
---|
155 | ammus.Size *= 0.5; |
---|
156 | //ammus.Image =() |
---|
157 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(5.0); |
---|
158 | |
---|
159 | } |
---|
160 | |
---|
161 | |
---|
162 | } |
---|
163 | void vihaaja() |
---|
164 | { |
---|
165 | PhysicsObject vihaajaa = new PhysicsObject(20, 20); |
---|
166 | vihaajaa.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
167 | vihaajaa.Mass = 10.0; |
---|
168 | vihaajaa.Image = vihaajakuva; |
---|
169 | |
---|
170 | Add(vihaajaa); |
---|
171 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
172 | |
---|
173 | seuraajanAivot.Speed = 100; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
174 | seuraajanAivot.DistanceFar = 600; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
175 | seuraajanAivot.DistanceClose = 50; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
176 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
177 | //seuraajanAivot.FarBrain = satunnaisAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
178 | |
---|
179 | // Tapahtuma, joka tapahtuu kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
180 | seuraajanAivot.TargetClose += mitaTapahtuuKunOllaanLahella; |
---|
181 | vihaajaa.Brain = seuraajanAivot; |
---|
182 | } |
---|
183 | |
---|
184 | void mitaTapahtuuKunOllaanLahella() |
---|
185 | { |
---|
186 | if (!saakoRajahtaa) return; |
---|
187 | saakoRajahtaa = false; |
---|
188 | Timer.SingleShot(5, () => { saakoRajahtaa = true; }); |
---|
189 | |
---|
190 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
191 | rajahdys.Image = rajahdyskuva; |
---|
192 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
193 | rajahdys.Speed = 100; |
---|
194 | rajahdys.Force = 5000; |
---|
195 | Add(rajahdys); |
---|
196 | |
---|
197 | } |
---|
198 | void vihaaja2() |
---|
199 | { |
---|
200 | PhysicsObject vihaaja2 = new PhysicsObject(5, 5); |
---|
201 | vihaaja2.X = -100; |
---|
202 | vihaaja2.Y = 100; |
---|
203 | vihaaja2.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
204 | vihaaja2.Mass = 10.0; |
---|
205 | vihaaja2.Image = vihaaja2kuva; |
---|
206 | |
---|
207 | Add(vihaaja2); |
---|
208 | FollowerBrain seuraajan2Aivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
209 | |
---|
210 | seuraajan2Aivot.Speed = 30; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
211 | seuraajan2Aivot.DistanceFar = 1200; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
212 | seuraajan2Aivot.DistanceClose = 150; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
213 | seuraajan2Aivot.StopWhenTargetClose = true; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
214 | //seuraajanAivot.FarBrain = satunnaisAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
215 | |
---|
216 | // Tapahtuma, joka tapahtuu kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
217 | seuraajan2Aivot.TargetClose += mitaKunOllaanLahella; |
---|
218 | vihaaja2.Brain = seuraajan2Aivot; |
---|
219 | } |
---|
220 | |
---|
221 | void mitaKunOllaanLahella() |
---|
222 | { |
---|
223 | if (!saako2Rajahtaa) return; |
---|
224 | saako2Rajahtaa = false; |
---|
225 | Timer.SingleShot(15, () => { saako2Rajahtaa = true; }); |
---|
226 | |
---|
227 | Explosion rajahdys = new Explosion(150); |
---|
228 | rajahdys.Image = rajahdys2kuva; |
---|
229 | rajahdys.Position = pelaaja1.Position; |
---|
230 | rajahdys.Speed = 15; |
---|
231 | rajahdys.Force = 5000; |
---|
232 | Add(rajahdys); |
---|
233 | |
---|
234 | } |
---|
235 | void valikko() |
---|
236 | { |
---|
237 | ClearAll(); |
---|
238 | |
---|
239 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko", |
---|
240 | "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
241 | Add(alkuValikko); |
---|
242 | |
---|
243 | |
---|
244 | alkuValikko.AddItemHandler(0, alotapeli); |
---|
245 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
246 | alkuValikko.Color = Color.ForestGreen; |
---|
247 | |
---|
248 | } |
---|
249 | void alotapeli() |
---|
250 | { |
---|
251 | LuoKentta(); |
---|
252 | LisaaNappaimet(); |
---|
253 | LuoAikaLaskuri(); |
---|
254 | vihaaja(); |
---|
255 | vihaaja2(); |
---|
256 | Gravity = new Vector(0.0, -1400.0); |
---|
257 | |
---|
258 | |
---|
259 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
260 | Camera.ZoomFactor = 1.5; |
---|
261 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
262 | |
---|
263 | |
---|
264 | } |
---|
265 | } |
---|