source: 2017/31/HenriJ/qq/qq/qq/qq.cs @ 9350

Revision 9350, 10.3 KB checked in by npo17_88, 4 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class qq : PhysicsGame
10{
11    const double nopeus = 500;
12    const double hyppyNopeus = 1020;
13    const int RUUDUN_KOKO = 40;
14    bool kutistettu = false;
15   
16    Image seina = LoadImage("puuseina");
17    Image loota = LoadImage("Loota");
18    Image laatikko = LoadImage("Laatikko");
19    Image posahdus = LoadImage("bom");
20
21    PlatformCharacter pelaaja1;
22
23    Image pelaajanKuva = LoadImage("sankari");
24    Image tahtiKuva = LoadImage("tahti");
25
26
27    int Kenttanro = 1;
28
29    public override void Begin()
30    {
31        aloitapeli();
32    }
33    void aloitapeli()
34    {
35        ClearAll();
36
37        if (Kenttanro == 1) LuoKentta("kentta1");
38        else if (Kenttanro == 2) LuoKentta("kentta2");
39        else if (Kenttanro == 3) LuoKentta("kentta3");
40
41        Mouse.IsCursorVisible = true;
42
43        Gravity = new Vector(0, -1000);
44        kutistettu = false;
45
46        //LuoKentta("kentta1");
47        LisaaNappaimet();
48
49        Camera.Follow(pelaaja1);
50        Camera.ZoomFactor = -1;
51        Camera.StayInLevel = true;
52    }
53
54    void LuoKentta(string kentannimi)
55    {
56        TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kentannimi);
57        kentta.SetTileMethod('h', LisaaTaso2);
58        kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso);
59        kentta.SetTileMethod('1', LisaaTykki, new Vector(0, 200), 1);
60        kentta.SetTileMethod('2', LisaaTykki, new Vector(0, -200), 2);
61        kentta.SetTileMethod('3', LisaaTykki, new Vector(-200, 0), 3);
62        kentta.SetTileMethod('4', LisaaTykki, new Vector(200, 0), 4);
63        kentta.SetTileMethod('y', LisaaTaso3);
64        kentta.SetTileMethod('t', LisaaLoota);
65        kentta.SetTileMethod('l', LisaaLoota2);
66        kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti);
67        kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja);
68        kentta.SetTileMethod('o', LisaaKone);
69        kentta.SetTileMethod('k', LisaaKone2);
70        kentta.SetTileMethod('p', LisaaTaso4);
71        kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
72        Level.CreateBorders();
73        Level.Background.CreateGradient(Color.Green, Color.Gold);
74    }
75
76    void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
77    {
78        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
79        taso.Position = paikka;
80        taso.Tag = "block";
81        taso.Color = Color.Green;
82        Add(taso);
83    }
84
85   
86
87    void LisaaTaso4(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
88    {
89        PhysicsObject taso = new PhysicsObject(leveys * 0.99, korkeus * 0.99);
90        taso.IgnoresGravity = true;
91        taso.Mass = 10000000.0;
92        taso.CanRotate = false;
93        taso.Position = paikka;
94        taso.Tag = "liikkuva";
95        taso.Color = Color.DarkBlue;
96        AddCollisionHandler( taso, "block", Tuhooliikkuva);
97        Add(taso);
98    }
99
100    void LisaaAmmus(Vector paikka, Vector ampumasuunta, int ryhma)
101    {
102        PhysicsObject ammus = new PhysicsObject(20, 20);
103        ammus.Position = paikka;
104        ammus.Shape = Shape.Circle;
105        ammus.Color = Color.Red;
106        ammus.Tag = "ammus";
107        ammus.IgnoresGravity = true;
108        ammus.CollisionIgnoreGroup = ryhma;
109        AddCollisionHandler(ammus, Osuu);
110        Vector amnopeus = ampumasuunta;
111        Add(ammus);
112        ammus.Velocity = amnopeus;
113    }
114
115    void Osuu(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde)
116    {
117        if (kohde.Tag.Equals("ammus") || kohde.Tag.Equals("tnt"))
118        {
119            ammus.Destroy();
120            kohde.Destroy();
121            return;
122        }
123        if (kohde.Tag.Equals("trap") || kohde.Tag.Equals("block")) ammus.Destroy();
124    }
125
126
127    void LisaaTykki(Vector paikka, double leveys, double korkeus, Vector ammusSuunta, int ryhma)
128    {
129        PhysicsObject tykki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
130        tykki.Position = paikka;
131        tykki.CollisionIgnoreGroup = ryhma;
132        tykki.Color = Color.Gray;
133        tykki.Tag = "block";
134        Timer ajastin = new Timer();
135        ajastin.Interval = 2;
136        ajastin.Timeout += delegate { LisaaAmmus(paikka, ammusSuunta, ryhma); };
137        ajastin.Start();
138        Add(tykki);
139    }
140
141
142
143
144
145    void LisaaTaso2(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
146    {
147        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
148        taso.Position = paikka;
149        taso.Tag = "block";
150        taso.Image = seina;
151        Add(taso);
152    }
153
154
155    void LisaaTaso3(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
156    {
157        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
158        taso.Position = paikka;
159        taso.Image = seina;
160        taso.Tag = "trap";
161        Add(taso);
162    }
163    void LisaaLoota(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
164    {
165        PhysicsObject taso = new PhysicsObject(leveys, korkeus);
166        taso.Position = paikka;
167        taso.Y += 10;
168        taso.Image = loota;
169        taso.Tag = "tnt";
170        taso.CanRotate = false;
171        taso.LinearDamping = 0.96;
172        Add(taso);
173    }
174    void LisaaLoota2(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
175    {
176        PhysicsObject taso = new PhysicsObject(leveys, korkeus);
177        taso.Position = paikka;
178        taso.Image = laatikko;
179        taso.Tag = "block";
180        taso.CanRotate = false;
181        AddCollisionHandler(taso, "trap", Ansal);
182        taso.LinearDamping = 0.96;
183        taso.Mass = 20;
184        Add(taso);
185    } 
186    void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
187    {
188        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
189        tahti.IgnoresCollisionResponse = true;
190        tahti.Position = paikka;
191        tahti.Image = tahtiKuva;
192        tahti.Tag = "tahti";
193        Add(tahti);
194    }
195
196    void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
197    {
198        pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus + 20.0);
199        pelaaja1.Position = paikka;
200        pelaaja1.Mass = 4.0;
201        pelaaja1.Image = pelaajanKuva;
202        pelaaja1.CanRotate = false;
203        AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen);
204        AddCollisionHandler(pelaaja1, "tnt", Blowup);
205        AddCollisionHandler(pelaaja1, "ammus", Blowup);
206        AddCollisionHandler(pelaaja1, "trap", Ansal);
207        AddCollisionHandler(pelaaja1, "liikkuva", Blockliikkuu);
208        Add(pelaaja1);
209    }
210
211
212    void LisaaKone(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
213    {
214        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
215        taso.Position = paikka;
216        taso.Tag = "block";
217        taso.Color = Color.DarkGray;
218        Timer ajastin2 = new Timer();
219        ajastin2.Interval = 5;
220        ajastin2.Timeout += delegate { LisaaLoota2(paikka, 40, 40); };
221        ajastin2.Start(5);
222        Add(taso);
223    }
224
225    void LisaaKone2(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
226    {
227        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
228        taso.Position = paikka;
229        taso.Tag = "block";
230        taso.Color = Color.Black;
231        Timer ajastin2 = new Timer();
232        ajastin2.Interval = 5;
233        ajastin2.Timeout += delegate { LisaaLoota(paikka, 40, 40); };
234        ajastin2.Start(5);
235        Add(taso);
236    }
237
238   
239    void Ansal(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject trap)
240    {
241        Timer ajastin = new Timer();
242        ajastin.Interval = 0.25;
243        ajastin.Timeout += delegate { nytsekatoo(trap); };
244        ajastin.Start();
245       
246    }
247
248
249    void Blockliikkuu(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject liikkuva)
250    {
251        liikkuva.Velocity = new Vector(150, 0);
252    }
253    void nytsekatoo(PhysicsObject trap)
254    {
255        trap.Destroy();
256    }
257
258    void Tuhooliikkuva(PhysicsObject liikkuva, PhysicsObject kohde)
259    {
260        liikkuva.Destroy();
261    }
262
263    void Blowup(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject tnt)
264    {
265       
266        int pMaxMaara = 300;
267        ExplosionSystem rajahdys = new ExplosionSystem(posahdus, pMaxMaara);
268        Add(rajahdys);
269        double x = tnt.X;
270        double y = tnt.Y;
271        int pMaara = 30;
272        rajahdys.AddEffect(x, y, pMaara);
273        pelaaja1.Destroy();
274        tnt.Destroy();
275        Timer ajastin = new Timer();
276        ajastin.Interval = 1.5;
277        ajastin.Timeout += aloitapeli;
278        ajastin.Start();
279    }
280
281    void LisaaNappaimet()
282    {
283        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
284        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
285        Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, KutistaPelaaja, "pienentää pelaajan lyhyeksi ajaksi");
286        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
287        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus);
288        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
289        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
290        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
291        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
292        ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
293
294        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
295    }
296
297    void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
298    {
299        hahmo.Walk(nopeus);
300    }
301
302    void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
303    {
304        hahmo.Jump(nopeus);
305    }
306
307    void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti)
308    {
309        tahti.Destroy();
310        Kenttanro += 1;
311        ClearAll();
312        aloitapeli();
313    }
314    void KutistaPelaaja()
315    {
316        if (kutistettu) return;
317        kutistettu = true;
318        Vector koko = pelaaja1.Size;
319        pelaaja1.Size = new Vector(koko.X / 1.5, koko.Y / 1.5);
320        Timer.SingleShot(10, delegate { pelaaja1.Size = koko; kutistettu = false; });
321    }
322
323
324
325
326
327
328}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.