source: 2017/31/BeaJ/Tasohyppelypeli2/Tasohyppelypeli2/Tasohyppelypeli2/Tasohyppelypeli2.cs @ 9378

Revision 9378, 7.1 KB checked in by npo17_74, 23 months ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Tasohyppelypeli2 : PhysicsGame
10{
11    const double nopeus = 250;
12    const double hyppyNopeus = 750;
13    const int RUUDUN_KOKO = 40;
14
15    Pelaaja pelaaja1;
16    Image pelaajanKuva = LoadImage("sydanemoj2i");
17    Image hirvionKuva = LoadImage("hirviö");
18    Image tahtiKuva = LoadImage("sydan1");
19
20    SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
21
22    public override void Begin()
23    {
24        Gravity = new Vector(0, -1000);
25       
26
27        LuoKentta();
28        LisaaNappaimet();
29
30        Camera.Follow(pelaaja1);
31        Camera.ZoomFactor = 1.2;
32        Camera.StayInLevel = true;
33    }
34
35    void LuoKentta()
36    {
37        TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1");
38         kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja);
39        kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso);
40        kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti);
41        kentta.SetTileMethod('+', LisaaAvain);
42        kentta.SetTileMethod('4', LisaaOvi);
43
44        kentta.SetTileMethod('K', LisaaHirvio);
45        kentta.SetTileMethod('L', LisaaSeuraajaHirvio);
46        kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
47       
48        Level.CreateBorders();
49        Level.Background.CreateGradient(Color.Purple, Color.Aqua);
50    }
51
52    void LisaaOvi(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
53    {
54        PhysicsObject ovi = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
55        ovi.Tag = "ovi";
56        ovi.Position = paikka;
57        Add(ovi);
58    }
59
60    void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
61    {
62        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
63        taso.Position = paikka;
64       taso.Image = Image.FromGradient (RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO, Color.Aqua, Color.Aqua);
65        Add(taso);
66    }
67
68    void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
69    {
70        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
71        tahti.IgnoresCollisionResponse = true;
72        tahti.Position = paikka;
73        tahti.Image = tahtiKuva;
74        tahti.Tag = "tahti";
75        Add(tahti);
76    }
77
78    void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
79    {
80        pelaaja1 = new Pelaaja(leveys, korkeus);
81        pelaaja1.Position = paikka;
82        pelaaja1.Mass = 4.0;
83        pelaaja1.Tag = "pelaaja";
84        pelaaja1.Image = pelaajanKuva;
85        AddCollisionHandler(pelaaja1, "avain", TormaaAvaimeen);
86        AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaSydameen);
87        AddCollisionHandler(pelaaja1, "hirvio", TormaaHirvioon);
88        AddCollisionHandler(pelaaja1, "ovi", TormaaOveen);
89        Add(pelaaja1);
90
91        Label pisteNaytto = new Label();
92        pisteNaytto.X = Screen.Left + 100;
93        pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100;
94        pisteNaytto.TextColor = Color.Black;
95        pisteNaytto.Color = Color.White;
96
97        pisteNaytto.BindTo(pelaaja1.ElamaLaskuri);
98        Add(pisteNaytto);
99
100    }
101
102    void LisaaNappaimet()
103    {
104        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
105        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
106
107        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
108        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus);
109        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
110
111        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
112
113        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
114        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
115        ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
116
117        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
118    }
119
120    void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
121    {
122        hahmo.Walk(nopeus);
123    }
124
125    void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
126    {
127        hahmo.Jump(nopeus);
128    }
129    void TormaaAvaimeen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject avain)
130    {
131        MessageDisplay.Add("Keräsit avaimen!");
132        avain.Destroy();
133    }
134    void TormaaSydameen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject sydan)
135    {
136        MessageDisplay.Add("Keräsit sydämen!");
137        sydan.Destroy();
138    }
139    void TormaaOveen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject ovi)
140    {
141        MessageDisplay.Add("Voitit pelin!");
142        pelaaja1.Destroy();
143    }
144    void TormaaHirvioon(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti)
145    {
146        pelaaja1.ElamaLaskuri.AddValue(-1);
147    }
148    void LisaaAvain(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
149    {
150        PhysicsObject avain = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
151        avain.IgnoresCollisionResponse = true;
152        avain.Position = paikka;
153        avain.Image = LoadImage ("key");
154        avain.Tag = "avain";
155        Add(avain);
156
157
158    }
159
160    void LisaaHirvio(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
161    {
162        PhysicsObject hirvio;
163        hirvio = new PlatformCharacter(leveys, korkeus * 0.95);
164        hirvio.Position = paikka;
165        hirvio.Mass = 4.0;
166        hirvio.Image = hirvionKuva;
167        hirvio.Tag = "hirvio";
168
169        PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain();
170        tasoAivot.Speed = 100;
171        tasoAivot.FallsOffPlatforms = true;
172        tasoAivot.JumpSpeed = 700;
173        tasoAivot.TriesToJump = true;
174        hirvio.Brain = tasoAivot;
175
176     
177        Add(hirvio);
178    }
179
180    void LisaaSeuraajaHirvio(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
181    {
182        PhysicsObject hirvio;
183        hirvio = new PlatformCharacter(leveys, korkeus * 0.95);
184        hirvio.Position = paikka;
185        hirvio.Mass = 4.0;
186        hirvio.Image = hirvionKuva;
187        hirvio.Tag = "hirvio";
188
189        FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain("pelaaja");
190        seuraajanAivot.Speed = 300;                 // Millä nopeudella kohdetta seurataan
191        seuraajanAivot.DistanceFar = 600;           // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta
192        seuraajanAivot.DistanceClose = 200;         // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta
193        seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = true;  // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta
194        // seuraajanAivot.FarBrain = satunnaisAivot;   // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana
195
196
197        hirvio.Brain = seuraajanAivot;
198
199        AddCollisionHandler(hirvio, "tahti", TormaaSydameen);
200        Add(hirvio);
201    }
202}
203
204class Pelaaja : PlatformCharacter
205{
206    private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(3, 0, 3);
207    public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } }
208
209    public Pelaaja(double leveys, double korkeus)
210        : base(leveys, korkeus)
211    {
212        elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); };
213    }
214   
215   
216   
217}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.