source: 2017/31/BeaJ/Tasohyppelypeli2/Tasohyppelypeli2/Tasohyppelypeli2/Tasohyppelypeli2.cs @ 9335

Revision 9335, 5.0 KB checked in by npo17_74, 21 months ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Tasohyppelypeli2 : PhysicsGame
10{
11    const double nopeus = 250;
12    const double hyppyNopeus = 750;
13    const int RUUDUN_KOKO = 40;
14
15    PlatformCharacter pelaaja1;
16    Image pelaajanKuva = LoadImage("sydanemoj2i");
17    Image hirvionKuva = LoadImage("hirviö");
18    Image tahtiKuva = LoadImage("sydan1");
19
20    SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
21
22    public override void Begin()
23    {
24        Gravity = new Vector(0, -1000);
25
26        LuoKentta();
27        LisaaNappaimet();
28
29        Camera.Follow(pelaaja1);
30        Camera.ZoomFactor = 1.2;
31        Camera.StayInLevel = true;
32    }
33
34    void LuoKentta()
35    {
36        TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1");
37        kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso);
38        kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti);
39        kentta.SetTileMethod('+', LisaaAvain);
40        kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja);
41        kentta.SetTileMethod('K', LisaaHirvio);
42        kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
43       
44        Level.CreateBorders();
45        Level.Background.CreateGradient(Color.Aquamarine, Color.Purple);
46    }
47
48    void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
49    {
50        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
51        taso.Position = paikka;
52       taso.Image = Image.FromGradient (RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO, Color.LimeGreen, Color.Green);
53        Add(taso);
54    }
55
56    void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
57    {
58        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
59        tahti.IgnoresCollisionResponse = true;
60        tahti.Position = paikka;
61        tahti.Image = tahtiKuva;
62        tahti.Tag = "tahti";
63        Add(tahti);
64    }
65
66    void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
67    {
68        pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus);
69        pelaaja1.Position = paikka;
70        pelaaja1.Mass = 4.0;
71        pelaaja1.Image = pelaajanKuva;
72        AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen);
73        Add(pelaaja1);
74
75
76    }
77
78    void LisaaNappaimet()
79    {
80        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
81        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
82
83        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
84        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus);
85        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
86
87        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
88
89        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
90        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
91        ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
92
93        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
94    }
95
96    void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
97    {
98        hahmo.Walk(nopeus);
99    }
100
101    void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
102    {
103        hahmo.Jump(nopeus);
104    }
105
106    void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti)
107    {
108        maaliAani.Play();
109        MessageDisplay.Add("Keräsit sydämen!");
110        tahti.Destroy();
111    }
112
113    void LisaaAvain(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
114    {
115        PhysicsObject avain = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
116        avain.IgnoresCollisionResponse = true;
117        avain.Position = paikka;
118        avain.Image = LoadImage ("key");
119        avain.Tag = "avain";
120        AddCollisionHandler(pelaaja1, "avain", TormaaTahteen);
121        Add(avain);
122
123
124    }
125
126    void LisaaHirvio(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
127    {
128        PhysicsObject hirvio;
129        hirvio = new PlatformCharacter(leveys, korkeus);
130        hirvio.Position = paikka;
131        hirvio.Mass = 4.0;
132        hirvio.Image = hirvionKuva;
133        FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja1);
134        seuraajanAivot.Speed = 300;                 // Millä nopeudella kohdetta seurataan
135        seuraajanAivot.DistanceFar = 600;           // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta
136        seuraajanAivot.DistanceClose = 200;         // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta
137        seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false;  // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta
138        //seuraajanAivot.FarBrain = satunnaisAivot;   // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana
139        hirvio.Brain = seuraajanAivot;
140
141        AddCollisionHandler(hirvio, "tahti", TormaaTahteen);
142        Add(hirvio);
143    }
144
145
146}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.