source: 2017/30/TuomasH/Snake/Snake/Snake/Snake.cs @ 9187

Revision 9187, 6.4 KB checked in by npo17_61, 2 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9
10public class Snake : Game
11{
12    const int Ruudunkoko = 30;
13    const int Leveys = 30;
14    const int Korkeus = 30;
15    Direction suunta;
16    GameObject omena;
17   
18    List<GameObject> matopalat = new List<GameObject>();
19
20   
21    IntMeter pisteLaskuri;
22
23
24
25    EasyHighScore toplista = new EasyHighScore(null,10);
26    GameObject paa = new GameObject(40, 40);
27
28   
29
30
31
32
33
34
35
36
37    public override void Begin()
38    {
39        IsFullScreen = false;
40       
41
42        Valikko();
43       
44
45       
46       
47     
48
49    }
50    void LuoPistelaskuri()
51    {
52        pisteLaskuri = new IntMeter( 0, 0, 100 );
53
54        Label pisteNaytto = new Label();
55        pisteNaytto.X = Screen.Right - 200;
56        pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100;
57        pisteNaytto.TextColor = Color.White;
58        pisteNaytto.Color = Color.Green;
59        pisteNaytto.Title = "Pisteet";
60        pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri);
61        Add(pisteNaytto);
62    }
63   
64       
65
66
67    void AloitaPeli()
68    {
69
70        Aloitus();
71    }
72    void ÄäniTehoste()
73    {
74        SoundEffect omenanaani = LoadSoundEffect("omenanääni");
75        omenanaani.Play();
76
77     
78    }
79    void Seinaantormays()
80    {
81        SoundEffect seinaantormays = LoadSoundEffect("seinääntörmäys");
82        seinaantormays.Play();
83    }
84   
85   public void Aloitus( )
86    {
87       
88        matopalat.Clear();
89        ClearAll();
90       
91        suunta = Direction.Up;
92        Level.CreateBorders(true);
93        Level.Width = Ruudunkoko * Leveys;
94        Level.Height = Ruudunkoko * Korkeus;
95
96        LuoMatopala(6 * Ruudunkoko, 3 * Ruudunkoko);
97        LuoMatopala(5 * Ruudunkoko, 3 * Ruudunkoko);
98        LuoMatopala(4 * Ruudunkoko, 3 * Ruudunkoko);
99        LuoMatopala(3 * Ruudunkoko, 3 * Ruudunkoko);
100        omena = new GameObject(Ruudunkoko, Ruudunkoko);
101        omena.Shape = Shape.Circle;
102        omena.Image = LoadImage("omena2");
103        Add(omena);
104       
105       
106
107
108        Timer paivitysAjastin = new Timer();
109        paivitysAjastin.Interval = 0.1;
110        paivitysAjastin.Timeout += Mato;
111        paivitysAjastin.Start();
112        Mouse.IsCursorVisible = true;
113       
114       
115
116
117        Ohjaimet();
118       
119        LuoMaailma();
120        Mato();
121        Ohje();
122        LuoPistelaskuri();
123        //Top10();
124       
125       
126       
127
128
129    }
130 
131   
132   
133   
134    void Ohje()
135    {
136        MessageDisplay.Add("Ohjeet:F1");
137        MessageDisplay.TextColor = Color.White;
138        MessageDisplay.MessageTime = new TimeSpan(0, 0, 3);
139        MessageDisplay.Font = Font.DefaultLarge;
140       
141    }
142
143
144    void LuoMaailma()
145    {
146        Level.Background.Color = Color.Green;
147       
148
149
150    }
151    void Mato()
152    {
153        GameObject paa = matopalat[0];
154        GameObject vanhaPaa = matopalat[matopalat.Count - 1];
155        paa.Position = vanhaPaa.Position + suunta.GetVector() * Ruudunkoko;
156        matopalat.RemoveAt(0);
157        matopalat.Add(paa);
158        paa.Color = Color.Aquamarine;
159       
160
161        for (int i = 0; i < matopalat.Count - 1; i++) 
162        {
163            if (matopalat[i].IsInside(paa.Position))
164            {
165                Seinaantormays();
166               
167                Aloitus();
168               
169                return;
170            }
171
172
173            if (!Level.BoundingRect.IsInside(paa.Position))
174            {
175                Seinaantormays();
176               
177                Aloitus();
178                return;
179               
180            }
181
182
183            if (omena.IsInside(paa.Position))
184            { double satunnainenX = RandomGen.NextInt(-Leveys / 2, Leveys / 2);
185                double satunnainenY = RandomGen.NextInt(-Korkeus / 2, Korkeus / 2);
186                omena.Position = new Vector(satunnainenX, satunnainenY) * Ruudunkoko;
187                LuoMatopala(matopalat[0].Position.X, matopalat[1].Position.Y);
188                ÄäniTehoste();
189                pisteLaskuri.Value += 1;
190            }
191        }
192       
193
194       
195    } 
196   
197
198    void Ohjaimet()
199    {
200        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
201        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
202        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Ylös", Direction.Up);
203        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Alas", Direction.Down);
204        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Vasemmalle", Direction.Left);
205        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Oikealle", Direction.Right);
206        Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pysäytys, "Pysäytä peli");
207        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Ylös", Direction.Up);
208        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Alas", Direction.Down);
209        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Vasemmalle", Direction.Left);
210        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Oikealle", Direction.Right);
211        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
212        ControllerOne.Listen(Button.BigButton, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
213        ControllerOne.Listen(Button.Start, ButtonState.Pressed, Pysäytys, "Pysäytä peli");
214
215    }
216    void MuutaSuunta(Direction uusisuunta)
217    {
218        suunta = uusisuunta;
219    }
220    public void LuoMatopala(double x, double y)
221    {
222        GameObject pala = new GameObject(Ruudunkoko, Ruudunkoko);
223        pala.X = x;
224        pala.Y = y;
225        matopalat.Insert(0, pala);
226        Add(pala);
227    }
228   
229   
230   
231     
232
233    void Valikko()
234    {
235        ClearAll();
236
237        MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Snake",
238        "Aloita peli", "Lopeta");
239        Add(alkuValikko);
240        alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli);
241        alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit);
242        alkuValikko.DefaultCancel = 1;
243        alkuValikko.Color = Color.Blue;
244        alkuValikko.BorderColor = Color.Blue;
245        alkuValikko.Font = Font.DefaultLarge;
246       
247    }
248    void Pysäytys()
249    {
250        Pause();
251    }
252   
253   
254
255   
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.