source: 2017/30/TuomasH/Snake/Snake/Snake/Snake.cs @ 9163

Revision 9163, 6.7 KB checked in by npo17_61, 2 years ago (diff)

pistelaskuri korjattu

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9
10public class Snake : Game
11{
12    const int Ruudunkoko = 30;
13    const int Leveys = 30;
14    const int Korkeus = 30;
15    Direction suunta;
16    GameObject omena;
17   
18    List<GameObject> matopalat = new List<GameObject>();
19
20   
21    IntMeter pisteLaskuri;
22
23
24
25    ScoreList topLista = new ScoreList(10, false, 0);
26    GameObject paa = new GameObject(40, 40);
27   
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37    public override void Begin()
38    {
39        IsFullScreen = true;
40       
41
42        Valikko();
43       
44
45       
46       
47     
48
49    }
50    void LuoPistelaskuri()
51    {
52        pisteLaskuri = new IntMeter( 0, 0, 100 );
53
54        Label pisteNaytto = new Label();
55        pisteNaytto.X = Screen.Right - 200;
56        pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100;
57        pisteNaytto.TextColor = Color.White;
58        pisteNaytto.Color = Color.Green;
59        pisteNaytto.Title = "Pisteet";
60        pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri);
61        Add(pisteNaytto);
62    }
63        //Top10()
64        //{
65        //topLista = DataStorage.TryLoad<ScoreList>(topLista, "pisteet.xml");
66        //HighScoreWindow topIkkuna = new HighScoreWindow(
67        //"Parhaat pisteet", topLista);
68        //topIkkuna.Closed += TallennaPisteet;
69        //Add(topIkkuna);
70        //}
71
72        void AloitaPeli()
73    {
74
75        Aloitus();
76    }
77    void ÄäniTehoste()
78    {
79        SoundEffect omenanaani = LoadSoundEffect("omenanääni");
80        omenanaani.Play();
81
82     
83    }
84    void Seinaantormays()
85    {
86        SoundEffect seinaantormays = LoadSoundEffect("seinääntörmäys");
87        seinaantormays.Play();
88    }
89   
90   public void Aloitus()
91    {
92       
93        matopalat.Clear();
94        ClearAll();
95       
96        suunta = Direction.Up;
97        Level.CreateBorders(true);
98        Level.Width = Ruudunkoko * Leveys;
99        Level.Height = Ruudunkoko * Korkeus;
100
101        LuoMatopala(6 * Ruudunkoko, 3 * Ruudunkoko);
102        LuoMatopala(5 * Ruudunkoko, 3 * Ruudunkoko);
103        LuoMatopala(4 * Ruudunkoko, 3 * Ruudunkoko);
104        LuoMatopala(3 * Ruudunkoko, 3 * Ruudunkoko);
105        omena = new GameObject(Ruudunkoko, Ruudunkoko);
106        omena.Shape = Shape.Circle;
107        omena.Image = LoadImage("omena2");
108        Add(omena);
109       
110       
111
112
113        Timer paivitysAjastin = new Timer();
114        paivitysAjastin.Interval = 0.1;
115        paivitysAjastin.Timeout += Mato;
116        paivitysAjastin.Start();
117        Mouse.IsCursorVisible = true;
118       
119       
120
121
122        Ohjaimet();
123       
124        LuoMaailma();
125        Mato();
126        Ohje();
127        LuoPistelaskuri();
128        //Top10();
129       
130       
131       
132
133
134    }
135 
136   
137   
138   
139    void Ohje()
140    {
141        MessageDisplay.Add("Ohjeet:F1");
142        MessageDisplay.TextColor = Color.White;
143        MessageDisplay.MessageTime = new TimeSpan(0, 0, 3);
144        MessageDisplay.Font = Font.DefaultLarge;
145       
146    }
147
148
149    void LuoMaailma()
150    {
151        Level.Background.Color = Color.Green;
152       
153
154
155    }
156    void Mato()
157    {
158        GameObject paa = matopalat[0];
159        GameObject vanhaPaa = matopalat[matopalat.Count - 1];
160        paa.Position = vanhaPaa.Position + suunta.GetVector() * Ruudunkoko;
161        matopalat.RemoveAt(0);
162        matopalat.Add(paa);
163        paa.Color = Color.Aquamarine;
164       
165
166        for (int i = 0; i < matopalat.Count - 1; i++) 
167        {
168            if (matopalat[i].IsInside(paa.Position))
169            {
170                Seinaantormays();
171                Aloitus();
172               
173                return;
174            }
175
176
177            if (!Level.BoundingRect.IsInside(paa.Position))
178            {
179                Seinaantormays();
180                Aloitus();
181                return;
182               
183            }
184
185
186            if (omena.IsInside(paa.Position))
187            { double satunnainenX = RandomGen.NextInt(-Leveys / 2, Leveys / 2);
188                double satunnainenY = RandomGen.NextInt(-Korkeus / 2, Korkeus / 2);
189                omena.Position = new Vector(satunnainenX, satunnainenY) * Ruudunkoko;
190                LuoMatopala(matopalat[0].Position.X, matopalat[1].Position.Y);
191                ÄäniTehoste();
192                pisteLaskuri.Value += 1;
193            }
194        }
195       
196
197       
198    } 
199   
200
201    void Ohjaimet()
202    {
203        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
204        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
205        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Ylös", Direction.Up);
206        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Alas", Direction.Down);
207        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Vasemmalle", Direction.Left);
208        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Oikealle", Direction.Right);
209        Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pysäytys, "Pysäytä peli");
210        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Ylös", Direction.Up);
211        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Alas", Direction.Down);
212        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Vasemmalle", Direction.Left);
213        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Oikealle", Direction.Right);
214        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
215        ControllerOne.Listen(Button.BigButton, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
216        ControllerOne.Listen(Button.Start, ButtonState.Pressed, Pysäytys, "Pysäytä peli");
217
218    }
219    void MuutaSuunta(Direction uusisuunta)
220    {
221        suunta = uusisuunta;
222    }
223    public void LuoMatopala(double x, double y)
224    {
225        GameObject pala = new GameObject(Ruudunkoko, Ruudunkoko);
226        pala.X = x;
227        pala.Y = y;
228        matopalat.Insert(0, pala);
229        Add(pala);
230    }
231   
232   
233   
234     
235
236    void Valikko()
237    {
238        ClearAll();
239
240        MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Snake",
241        "Aloita peli", "Lopeta");
242        Add(alkuValikko);
243        alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli);
244        alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit);
245        alkuValikko.DefaultCancel = 1;
246        alkuValikko.Color = Color.Blue;
247        alkuValikko.BorderColor = Color.Blue;
248        alkuValikko.Font = Font.DefaultLarge;
249       
250    }
251    void Pysäytys()
252    {
253        Pause();
254    }
255   
256   
257
258   
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.