source: 2017/30/TuomasH/Snake/Snake/Snake/Snake.cs @ 10335

Revision 9233, 6.6 KB checked in by npo17_61, 2 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9
10public class Snake : Game
11{
12    const int Ruudunkoko = 30;
13    const int Leveys = 30;
14    const int Korkeus = 30;
15    Direction suunta;
16    GameObject omena;
17   
18    List<GameObject> matopalat = new List<GameObject>();
19    EasyHighScore toplista = new EasyHighScore(10);
20   
21    IntMeter pisteLaskuri;
22
23
24
25   
26    GameObject paa = new GameObject(40, 40);
27
28   
29
30
31
32
33
34
35
36
37    public override void Begin()
38    {
39        IsFullScreen = true;
40        SmoothTextures = false;
41
42        Valikko();
43       
44
45       
46       
47     
48
49    }
50
51    void PelaajaKuoli()
52    {
53        Pysäytys();
54        toplista.EnterAndShow(pisteLaskuri.Value);
55        toplista.HighScoreWindow.Closed += AloitaPeli2;
56    }
57    void Toplista()
58    {
59        toplista.Show();
60        toplista.HighScoreWindow.Closed += AloitaPeli3;
61    }
62    public void AloitaPeli3(Window sender)
63    {
64        Valikko();
65    }
66
67    public void AloitaPeli2(Window sender)
68    {
69        Aloitus();
70    }
71
72
73    void LuoPistelaskuri()
74    {
75        pisteLaskuri = new IntMeter( 0, 0, 1000 );
76
77        Label pisteNaytto = new Label();
78        pisteNaytto.X = Screen.Right - 200;
79        pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100;
80        pisteNaytto.TextColor = Color.White;
81        pisteNaytto.Color = Color.Green;
82        pisteNaytto.Title = "Pisteet";
83        pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri);
84        Add(pisteNaytto);
85    }
86   
87       
88
89
90    void AloitaPeli()
91    {
92
93        Aloitus();
94    }
95    void ÄäniTehoste()
96    {
97        SoundEffect omenanaani = LoadSoundEffect("omenanääni");
98        omenanaani.Play();
99
100     
101    }
102    void Seinaantormays()
103    {
104        SoundEffect seinaantormays = LoadSoundEffect("seinääntörmäys");
105        seinaantormays.Play();
106    }
107   
108   public void Aloitus( )
109    {
110       
111        matopalat.Clear();
112        ClearAll();
113        IsPaused = false;
114       
115        suunta = Direction.Up;
116        Level.CreateBorders(true);
117        Level.Width = Ruudunkoko * Leveys;
118        Level.Height = Ruudunkoko * Korkeus;
119
120        LuoMatopala(6 * Ruudunkoko, 3 * Ruudunkoko);
121        LuoMatopala(5 * Ruudunkoko, 3 * Ruudunkoko);
122        LuoMatopala(4 * Ruudunkoko, 3 * Ruudunkoko);
123        LuoMatopala(3 * Ruudunkoko, 3 * Ruudunkoko);
124        omena = new GameObject(Ruudunkoko, Ruudunkoko);
125        omena.Shape = Shape.Circle;
126        omena.Image = LoadImage("omena2");
127        omena.Image.ReplaceColor(Color.White, Color.Transparent);
128        Add(omena);
129       
130       
131
132
133        Timer paivitysAjastin = new Timer();
134        paivitysAjastin.Interval = 0.1;
135        paivitysAjastin.Timeout += Mato;
136        paivitysAjastin.Start();
137        Mouse.IsCursorVisible = false;
138       
139       
140
141
142        Ohjaimet();
143       
144        LuoMaailma();
145        Mato();
146        Ohje();
147        LuoPistelaskuri();
148       
149       
150       
151       
152
153
154    }
155 
156   
157   
158   
159    void Ohje()
160    {
161        MessageDisplay.Add("Ohjeet:F1");
162        MessageDisplay.TextColor = Color.White;
163        MessageDisplay.MessageTime = new TimeSpan(0, 0, 3);
164        MessageDisplay.Font = Font.DefaultLarge;
165       
166    }
167
168
169    void LuoMaailma()
170    {
171        Level.Background.Color = Color.Green;
172       
173
174
175    }
176    void Mato()
177    {
178        GameObject paa = matopalat[0];
179        GameObject vanhaPaa = matopalat[matopalat.Count - 1];
180        paa.Position = vanhaPaa.Position + suunta.GetVector() * Ruudunkoko;
181        matopalat.RemoveAt(0);
182        matopalat.Add(paa);
183        paa.Color = Color.Aquamarine;
184       
185
186        for (int i = 0; i < matopalat.Count - 1; i++) 
187        {
188            if (matopalat[i].IsInside(paa.Position))
189            {
190                Seinaantormays();
191                ControllerOne.Vibrate(0.5, 0.5, 0.0, 0.0, 0.2);
192                PelaajaKuoli();
193
194               
195                return;
196            }
197
198
199            if (!Level.BoundingRect.IsInside(paa.Position))
200            {
201                Seinaantormays();
202                ControllerOne.Vibrate(0.5, 0.5, 0.0, 0.0, 0.2);
203                PelaajaKuoli();
204               
205               
206                return;
207               
208            }
209
210
211            if (omena.IsInside(paa.Position))
212            { double satunnainenX = RandomGen.NextInt(-Leveys / 2, Leveys / 2);
213                double satunnainenY = RandomGen.NextInt(-Korkeus / 2, Korkeus / 2);
214                omena.Position = new Vector(satunnainenX, satunnainenY) * Ruudunkoko;
215                LuoMatopala(matopalat[0].Position.X, matopalat[1].Position.Y);
216                ÄäniTehoste();
217                pisteLaskuri.Value += 1;
218            }
219        }
220       
221
222       
223    } 
224   
225
226    void Ohjaimet()
227    {
228        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
229        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
230        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Ylös", Direction.Up);
231        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Alas", Direction.Down);
232        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Vasemmalle", Direction.Left);
233        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, MuutaSuunta, "Oikealle", Direction.Right);
234        Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pysäytys, "Pysäytä peli");
235        Keyboard.Listen(Key.F2, ButtonState.Pressed, Aloitus, "Aloita alusta");
236        Keyboard.Listen(Key.F3, ButtonState.Pressed, Valikko, "Palaa valikkoon");
237       
238
239    }
240    void MuutaSuunta(Direction uusisuunta)
241    {
242        suunta = uusisuunta;
243    }
244    public void LuoMatopala(double x, double y)
245    {
246        GameObject pala = new GameObject(Ruudunkoko, Ruudunkoko);
247        pala.X = x;
248        pala.Y = y;
249        matopalat.Insert(0, pala);
250        Add(pala);
251    }
252   
253   
254   
255     
256
257    void Valikko()
258    {
259        ClearAll();
260
261        MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Snake",
262        "Aloita peli", "Parhaat pisteet", "Lopeta");
263        Add(alkuValikko);
264        alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli);
265        alkuValikko.AddItemHandler(1, Toplista);
266        alkuValikko.AddItemHandler(2, Exit);
267        alkuValikko.DefaultCancel = 2;
268        alkuValikko.Color = Color.Blue;
269        alkuValikko.BorderColor = Color.Blue;
270        alkuValikko.Font = Font.DefaultLarge;
271       
272    }
273    void Pysäytys()
274    {
275        Pause();
276    }
277   
278   
279
280   
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.