source: 2017/30/MikaelH/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 9047

Revision 9047, 5.9 KB checked in by npo17_66, 6 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9// Peli valmis
10
11public class Pong : PhysicsGame
12{
13    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
14    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
15
16    PhysicsObject pallo;
17    PhysicsObject maila1;
18    PhysicsObject maila2;
19
20    PhysicsObject vasenReuna;
21    PhysicsObject oikeaReuna;
22
23    IntMeter pelaajan1Pisteet;
24    IntMeter pelaajan2Pisteet;
25
26    public override void Begin()
27    {
28        LuoKentta();
29        AsetaOhjaimet();
30        LisaaLaskurit();
31        AloitaPeli();
32    }
33
34    void LuoKentta()
35    {
36        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
37        pallo.Shape = Shape.Circle;
38        pallo.X = -200.0;
39        pallo.Y = 0.0;
40        pallo.Restitution = 1.0;
41        pallo.KineticFriction = 0.0;
42        pallo.MomentOfInertia = Double.PositiveInfinity;
43        Add(pallo);
44        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
45
46        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
47        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
48
49        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
50        vasenReuna.Restitution = 1.0;
51        vasenReuna.KineticFriction = 0.0;
52        vasenReuna.IsVisible = false;
53
54        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
55        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
56        oikeaReuna.KineticFriction = 0.0;
57        oikeaReuna.IsVisible = false;
58
59        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
60        ylaReuna.Restitution = 1.0;
61        ylaReuna.KineticFriction = 0.0;
62        ylaReuna.IsVisible = false;
63
64        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
65        alaReuna.Restitution = 1.0;
66        alaReuna.IsVisible = false;
67        alaReuna.KineticFriction = 0.0;
68
69        Level.BackgroundColor = Color.Black;
70
71        Camera.ZoomToLevel();
72    }
73
74    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
75    {
76        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
77        maila.Shape = Shape.Rectangle;
78        maila.X = x;
79        maila.Y = y;
80        maila.Restitution = 1.0;
81        maila.KineticFriction = 0.0;
82        Add(maila);
83        return maila;
84    }
85
86    void LisaaLaskurit()
87    {
88        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
89        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
90    }
91
92    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
93    {
94        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
95        laskuri.MaxValue = 10;
96
97        Label naytto = new Label();
98        naytto.BindTo(laskuri);
99        naytto.X = x;
100        naytto.Y = y;
101        naytto.TextColor = Color.Pink;
102
103        naytto.BorderColor = Level.BackgroundColor = Color.HotPink;
104        naytto.Color = Level.BackgroundColor = Color.Aqua;
105        Add(naytto);
106
107        return laskuri;
108    }
109
110    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
111    {
112        if (kohde == oikeaReuna)
113        {
114            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
115        }
116        else if (kohde == vasenReuna)
117        {
118            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
119        }
120    }
121
122    void AloitaPeli()
123    {
124        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
125        pallo.Hit(impulssi);
126    }
127
128    void AsetaOhjaimet()
129    {
130        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
131        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
132        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
133        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
134
135        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
136        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
137        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
138        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
139
140        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
141        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
142
143        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
144        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
145        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
146        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
147
148        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
149        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
150        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
151        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
152
153        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
154        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
155    }
156
157    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
158    {
159        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
160        {
161            maila.Velocity = Vector.Zero;
162            return;
163        }
164        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
165        {
166            maila.Velocity = Vector.Zero;
167            return;
168        }
169
170        maila.Velocity = nopeus;
171    }
172}
173
174
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.