source: 2017/30/MainiI/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 9078

Revision 9078, 6.1 KB checked in by npo17_55, 3 years ago (diff)

Bongo Beli

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using System.Linq;
4using System.Text;
5using Jypeli;
6using Jypeli.Assets;
7using Jypeli.Controls;
8using Jypeli.Effects;
9using Jypeli.Widgets;
10
11public class Pong : PhysicsGame
12{
13    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
14    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
15
16    PhysicsObject pallo;
17    PhysicsObject maila1;
18    PhysicsObject maila2;
19
20    PhysicsObject vasenReuna;
21    PhysicsObject oikeaReuna;
22
23    IntMeter pelaajan1Pisteet;
24    IntMeter pelaajan2Pisteet;
25
26    Image taustakuva = LoadImage("Jalkapallokentta");
27
28
29    public override void Begin()
30    {
31        LuoKentta();
32        AsetaOhjaimet();
33        LisaaLaskurit();
34        AloitaPeli();
35    }
36
37    void LuoKentta()
38    {
39        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
40        pallo.Shape = Shape.Circle;
41        pallo.X = -200.0;
42        pallo.Y = 0.0;
43        pallo.Restitution = 1.0;
44        pallo.KineticFriction = 0.0;
45        pallo.MomentOfInertia = Double.PositiveInfinity;
46        Add(pallo);
47        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
48        pallo.Color = Color.Charcoal;
49
50        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
51        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
52
53        maila2.Color = Color.Aquamarine;
54        maila1.Color = Color.Aquamarine;
55
56        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
57        vasenReuna.Restitution = 1.0;
58        vasenReuna.KineticFriction = 0.0;
59        vasenReuna.IsVisible = false;
60
61        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
62        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
63        oikeaReuna.KineticFriction = 0.0;
64        oikeaReuna.IsVisible = false;
65
66        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
67        ylaReuna.Restitution = 1.0;
68        ylaReuna.KineticFriction = 0.0;
69        ylaReuna.IsVisible = false;
70
71        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
72        alaReuna.Restitution = 1.0;
73        alaReuna.IsVisible = false;
74        alaReuna.KineticFriction = 0.0;
75
76        Level.Background.Color = Color.SeaGreen;
77        Level.Background.Image = taustakuva;
78
79        Camera.ZoomToLevel();
80    }
81
82    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
83    {
84        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
85        maila.Shape = Shape.Rectangle;
86        maila.X = x;
87        maila.Y = y;
88        maila.Restitution = 1.0;
89        maila.KineticFriction = 0.0;
90        Add(maila);
91        return maila;
92    }
93
94    void LisaaLaskurit()
95    {
96        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
97        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
98    }
99
100    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
101    {
102        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
103        laskuri.MaxValue = 10;
104
105        Label naytto = new Label();
106        naytto.BindTo(laskuri);
107        naytto.X = x;
108        naytto.Y = y;
109        naytto.TextColor = Color.White;
110        naytto.BorderColor = Level.BackgroundColor;
111        naytto.Color = Level.BackgroundColor;
112        Add(naytto);
113
114        return laskuri;
115    }
116
117    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
118    {
119        if (kohde == oikeaReuna)
120        {
121            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
122        }
123        else if (kohde == vasenReuna)
124        {
125            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
126        }
127    }
128
129    void AloitaPeli()
130    {
131        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
132        pallo.Hit(impulssi);
133    }
134
135    void AsetaOhjaimet()
136    {
137        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
138        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
139        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
140        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
141
142        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
143        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
144        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
145        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
146
147        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
148        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
149
150        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
151        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
152        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
153        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
154
155        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
156        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
157        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
158        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
159
160        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
161        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
162    }
163
164    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
165    {
166        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
167        {
168            maila.Velocity = Vector.Zero;
169            return;
170        }
171        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
172        {
173            maila.Velocity = Vector.Zero;
174            return;
175        }
176
177        maila.Velocity = nopeus;
178    }
179}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.