source: 2017/30/HugoE/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 9051

Revision 9051, 4.9 KB checked in by npo17_64, 2 years ago (diff)

Pongi valmis

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10{
11    PhysicsObject pallo;
12    PhysicsObject maila1;
13    PhysicsObject maila2;
14    PhysicsObject vasenReuna;
15    PhysicsObject oikeaReuna;
16
17    IntMeter pelaajan1Pisteet;
18    IntMeter pelaajan2Pisteet;
19
20    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
21    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
22
23    public override void Begin()
24    {
25
26        LuoKentta();
27        AsetaOhjaimet();
28        AloitaPeli();
29        LisaaLaskurit();
30
31
32
33    }
34
35
36
37    void LuoKentta()
38    {
39        // TODO: Kirjoita ohjelmakoodisi tähän
40        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
41        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
42        Add(pallo);
43        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
44
45
46
47        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
48        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
49
50
51        pallo.Restitution = 1.0;
52        pallo.Hit(impulssi);
53        pallo.Shape = Shape.Circle;
54
55        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
56
57        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
58        vasenReuna.Restitution = 1.0;
59        vasenReuna.IsVisible = false;
60
61        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
62        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
63        oikeaReuna.IsVisible = false;
64
65        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
66        alaReuna.Restitution = 1.0;
67        alaReuna.IsVisible = false;
68
69        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
70        ylaReuna.Restitution = 1.0;
71        ylaReuna.IsVisible = false;
72
73
74        Level.Background.Color = Color.Black;
75        Camera.ZoomToLevel();
76    }
77
78
79
80
81    void AloitaPeli()
82    {
83        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
84        pallo.Hit(impulssi);
85
86
87
88
89    }
90    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
91    {
92        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
93        maila.Shape = Shape.Rectangle;
94        maila.X = x;
95        maila.Y = y;
96        maila.Restitution = 1.0;
97        Add(maila);
98        return maila;
99
100
101    }
102    void AsetaOhjaimet()
103    {
104        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
105        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
106        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
107        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
108        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
109
110        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
111        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
112        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
113        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
114
115        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
116
117
118    }
119    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
120    {
121        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
122        {
123            maila.Velocity = Vector.Zero;
124            return;
125        }
126        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
127        {
128            maila.Velocity = Vector.Zero;
129            return;
130        }
131        maila.Velocity = nopeus;
132    }
133
134    void LisaaLaskurit()
135    {
136        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
137        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
138
139
140    }
141    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
142    {
143        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
144        laskuri.MaxValue = 10;
145        Label naytto = new Label();
146        naytto.BindTo(laskuri);
147        naytto.X = x;
148        naytto.Y = y;
149        naytto.TextColor = Color.White;
150        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
151        naytto.Color = Level.Background.Color;
152        Add(naytto);
153        return laskuri;
154    }
155    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
156    {
157        if (kohde == oikeaReuna)
158        {
159            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
160        }
161        else if (kohde == vasenReuna)
162        {
163            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
164        }
165    }
166    const double PALLON_MIN_NOPEUS = 500;
167
168    protected override void Update(Time time)
169    {
170        if (pallo != null && Math.Abs(pallo.Velocity.X) < PALLON_MIN_NOPEUS)
171        {
172            pallo.Velocity = new Vector(pallo.Velocity.X * 1.1, pallo.Velocity.Y);
173        }
174        base.Update(time);
175    }
176}
177   
178   
179
180
181   
182
183   
184   
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.