source: 2017/27/OskariK/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 8824

Revision 8824, 4.5 KB checked in by npo17_42, 2 years ago (diff)

Pong lähes valmis.

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10{
11    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
12    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
13
14    PhysicsObject pallo;
15
16    PhysicsObject maila1;
17    PhysicsObject maila2;
18
19    PhysicsObject vasenReuna;
20    PhysicsObject oikeaReuna;
21
22    IntMeter pelaajan1Pisteet;
23    IntMeter pelaajan2Pisteet;
24    public override void Begin()
25    {
26        LuoKentta();
27        Aloitapeli();
28        AsetaOhjaimet();
29        LisaaLaskurit();
30
31    }
32
33    void LuoKentta()
34    {
35        PhysicsObject vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
36        vasenReuna.Restitution = 1.0;
37        vasenReuna.IsVisible = false;
38
39        PhysicsObject oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
40        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
41        oikeaReuna.IsVisible = false;
42
43        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
44        ylaReuna.Restitution = 1.0;
45        ylaReuna.IsVisible = false;
46
47        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
48        alaReuna.Restitution = 1.0;
49        alaReuna.IsVisible = false;
50
51        Level.Background.Color = Color.Black;
52        Camera.ZoomToLevel();
53
54        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
55        pallo.Shape = Shape.Circle;
56        pallo.Color = Color.White;
57        pallo.X = -200.0;
58        pallo.Y = 0.0;
59        pallo.Restitution = 1.0;
60        Add(pallo);
61
62        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
63
64        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
65        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
66
67    }
68
69    void Aloitapeli()
70    {
71        Vector impulssi = new Vector(1000.0, 0.0);
72        pallo.Hit(impulssi);
73    }
74    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
75    {
76        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
77        maila.Shape = Shape.Rectangle;
78        maila.X = x;
79        maila.Y = y;
80        maila.Restitution = 1.0;
81        Add(maila);
82        return maila;
83    }
84    void AsetaOhjaimet()
85    {
86        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylos", maila1, nopeusYlos);
87        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
88        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
89        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
90
91        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
92        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
93        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
94        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
95
96        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
97
98        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
99    }
100    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
101    {
102
103        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
104        {
105            maila.Velocity = Vector.Zero;
106            return;
107        }
108
109        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
110        {
111            maila.Velocity = Vector.Zero;
112            return;
113        }
114
115        maila.Velocity = nopeus;
116    }
117    void LisaaLaskurit()
118    {
119        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
120        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
121    }
122    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
123    {
124        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
125        laskuri.MaxValue = 255;
126
127        Label naytto = new Label();
128        naytto.BindTo(laskuri);
129        naytto.X = x;
130        naytto.Y = y;
131        naytto.TextColor = Color.White;
132        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
133        naytto.Color = Level.Background.Color;
134        Add(naytto);
135
136        return laskuri;
137    }
138    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
139    {
140        if (kohde == oikeaReuna)
141        {
142            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
143        }
144        else if (kohde == vasenReuna)
145        {
146            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
147        }
148
149    }
150}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.