1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Astropoint : PhysicsGame |
---|
10 | |
---|
11 | { |
---|
12 | PhysicsObject pelaaja1; |
---|
13 | List<Label> valikonKohdat; |
---|
14 | Image olionKuva = LoadImage("Spaceship"); |
---|
15 | Label Teksti; |
---|
16 | Timer ajastin; |
---|
17 | LaserGun pelaajan1Ase; |
---|
18 | |
---|
19 | public override void Begin() |
---|
20 | { |
---|
21 | Teksti = new Label(500, 200); |
---|
22 | Teksti.TextColor = Color.Blue; |
---|
23 | Teksti.TextScale = new Vector(2, 2); |
---|
24 | Teksti.X = 0; |
---|
25 | Teksti.Y = 0; |
---|
26 | Add(Teksti); |
---|
27 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(200, 100); |
---|
28 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Vihu", VihollinenOsuuPelaajaan); |
---|
29 | Add(pelaaja1); |
---|
30 | pelaaja1.Image = olionKuva; |
---|
31 | //Valikko(); |
---|
32 | |
---|
33 | LuoReuna(1920, 50, 0, Level.Top + 170); |
---|
34 | LuoReuna(1920, 10, 0, Level.Bottom + -150); |
---|
35 | LuoReuna(95, 2020, 1010, Level.Right); |
---|
36 | LuoReuna(95, 2020, -1010, Level.Left); |
---|
37 | LuoPistelaskuri(); |
---|
38 | |
---|
39 | Level.Background.CreateStars(); |
---|
40 | |
---|
41 | Level.Background.CreateStars(10000); |
---|
42 | |
---|
43 | Label tekstikentta = new Label(205.0, 20.0, "Beat the score 500"); |
---|
44 | Add(tekstikentta); |
---|
45 | |
---|
46 | tekstikentta.X = Screen.Left + 130; |
---|
47 | tekstikentta.Y = Screen.Top - 150; |
---|
48 | |
---|
49 | Label NNae = new Label(200.0, 50.0, "Astropoint(Beta)"); |
---|
50 | Add(NNae); |
---|
51 | |
---|
52 | NNae.X = Screen.Left + 960; |
---|
53 | NNae.Y = Screen.Top - 10; |
---|
54 | |
---|
55 | |
---|
56 | |
---|
57 | NNae.Color = Color.BlueGray; |
---|
58 | NNae.TextColor = Color.BloodRed; |
---|
59 | NNae.BorderColor = Color.DarkGray; |
---|
60 | |
---|
61 | tekstikentta.Color = Color.Gold; |
---|
62 | tekstikentta.TextColor = Color.Maroon; |
---|
63 | tekstikentta.BorderColor = Color.Green; |
---|
64 | |
---|
65 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Exit"); |
---|
66 | |
---|
67 | IsFullScreen = true; |
---|
68 | |
---|
69 | Keyboard.Listen(Key.C, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Control help menu"); |
---|
70 | |
---|
71 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
72 | |
---|
73 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Menu", |
---|
74 | "Start game", "Test flying", "Exit"); |
---|
75 | Add(alkuValikko); |
---|
76 | |
---|
77 | alkuValikko.AddItemHandler(0, StartGame); |
---|
78 | alkuValikko.AddItemHandler(1, BestScore); |
---|
79 | alkuValikko.AddItemHandler(2, Exit); |
---|
80 | alkuValikko.SetButtonColor(Color.DarkGreen); |
---|
81 | alkuValikko.DefaultCancel = 3; |
---|
82 | |
---|
83 | alkuValikko.DefaultCancel = -1; |
---|
84 | |
---|
85 | alkuValikko.Color = Color.Emerald; |
---|
86 | |
---|
87 | //LisaaVihollisia2(); |
---|
88 | |
---|
89 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
90 | |
---|
91 | pelaajan1Ase = new LaserGun(50, 50); |
---|
92 | pelaajan1Ase.IsVisible = false; |
---|
93 | |
---|
94 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "Shoot", pelaajan1Ase); |
---|
95 | |
---|
96 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
97 | |
---|
98 | |
---|
99 | |
---|
100 | |
---|
101 | |
---|
102 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
103 | pelaajan1Ase.Ammo.Value = 100000000; |
---|
104 | |
---|
105 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
106 | pelaajan1Ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
107 | |
---|
108 | pelaaja1.Add(pelaajan1Ase); |
---|
109 | |
---|
110 | //Mouse.ListenMovement(0.0, Tahtaa, "Aim"); |
---|
111 | |
---|
112 | //Mouse.ListenMovement(1.0, ValikossaLiikkuminen, null); |
---|
113 | |
---|
114 | MediaPlayer.Play("pixel_space-G4mMoEkO8gQ_fmt43"); |
---|
115 | |
---|
116 | const double NOPEUS = 500; |
---|
117 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, |
---|
118 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(-NOPEUS, 0)); |
---|
119 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, |
---|
120 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(NOPEUS, 0)); |
---|
121 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, |
---|
122 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, 50)); |
---|
123 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, |
---|
124 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, -50)); |
---|
125 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, |
---|
126 | LiikutaPelaajaa, null, Vector.Zero); |
---|
127 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, |
---|
128 | LiikutaPelaajaa, null, Vector.Zero); |
---|
129 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, |
---|
130 | LiikutaPelaajaa, null, Vector.Zero); |
---|
131 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, |
---|
132 | LiikutaPelaajaa, null, Vector.Zero); |
---|
133 | Keyboard.Listen(Key.F, ButtonState.Pressed, Pause, "Pause"); |
---|
134 | Mouse.Listen(MouseButton.Right, ButtonState.Pressed, HeitaKranaatti, "Granade", pelaaja1); |
---|
135 | Keyboard.Listen(Key.R, ButtonState.Pressed, AloitaAlusta, "Reset"); |
---|
136 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Explode, "Do not press"); |
---|
137 | |
---|
138 | |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | void LiikutaPelaajaa(Vector vektori) |
---|
142 | { |
---|
143 | pelaaja1.Hit(vektori); |
---|
144 | } |
---|
145 | |
---|
146 | void AloitaAlusta() |
---|
147 | { |
---|
148 | ClearAll(); |
---|
149 | Begin(); |
---|
150 | } |
---|
151 | |
---|
152 | void Explode() |
---|
153 | { |
---|
154 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
155 | int pMaxMaara = 200; |
---|
156 | // Alustetaan räjähdysjärjestelmä |
---|
157 | // Parametrit: |
---|
158 | // * kuva: mitä tekstuuria räjähdyksen |
---|
159 | // hiukkasten halutaan käyttävän |
---|
160 | // * pMaxMaara: räjähdyksen käyttämien |
---|
161 | // hiukkasten eli partikkeleiden maksimimäärä |
---|
162 | ExplosionSystem rajahdys = |
---|
163 | new ExplosionSystem(LoadImage("Boom"), pMaxMaara); |
---|
164 | |
---|
165 | // Lisätään järjestelmä peliin |
---|
166 | Add(rajahdys); |
---|
167 | |
---|
168 | rajahdys.AddEffect(pelaaja1.X, pelaaja1.Y, 1); |
---|
169 | } |
---|
170 | |
---|
171 | void KranaattiOsui(IPhysicsObject rajahdyksenKohde, Vector v) |
---|
172 | { |
---|
173 | rajahdyksenKohde.Destroy(); |
---|
174 | pisteLaskuri.AddValue(1); |
---|
175 | |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
179 | |
---|
180 | void LuoPistelaskuri() |
---|
181 | { |
---|
182 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
183 | |
---|
184 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
185 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
186 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
187 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
188 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
189 | |
---|
190 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
191 | Add(pisteNaytto); |
---|
192 | } |
---|
193 | |
---|
194 | void HeitaKranaatti(PhysicsObject pelaaja) |
---|
195 | { |
---|
196 | Grenade kranu = new Grenade(4.0); |
---|
197 | pelaaja.Throw(kranu, Angle.FromDegrees(0), 10000); |
---|
198 | kranu.Explosion.ShockwaveReachesObject += KranaattiOsui; |
---|
199 | |
---|
200 | kranu.Explosion.AddShockwaveHandler("Vihu", KranaattiOsui); |
---|
201 | } |
---|
202 | |
---|
203 | void VihollinenOsuuPelaajaan(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject Vihu) |
---|
204 | { |
---|
205 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
206 | Teksti.Text = "You died"; |
---|
207 | } |
---|
208 | void LuoReuna(double leveys, double korkeus, double x, double y) |
---|
209 | { |
---|
210 | PhysicsObject reunapalikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
211 | reunapalikka.X = x; |
---|
212 | reunapalikka.Y = y; |
---|
213 | reunapalikka.Tag = "seina"; |
---|
214 | reunapalikka.IgnoresExplosions = true; |
---|
215 | Add(reunapalikka); |
---|
216 | } |
---|
217 | |
---|
218 | |
---|
219 | |
---|
220 | void StartGame() |
---|
221 | { |
---|
222 | ajastin = new Timer(); |
---|
223 | ajastin.Interval = 1.5; |
---|
224 | ajastin.Timeout += delegate { LisaaVihollisia(); if (ajastin.Interval > 0.1) ajastin.Interval -= 0.001; }; |
---|
225 | |
---|
226 | |
---|
227 | |
---|
228 | ajastin.Timeout += LisaaVihollisia2; |
---|
229 | ajastin.Start(); |
---|
230 | } |
---|
231 | |
---|
232 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
233 | { |
---|
234 | ammus.Destroy(); |
---|
235 | if (kohde.Tag.Equals("Vihu") == false) return; |
---|
236 | int pMaxMaara = 200; |
---|
237 | // Alustetaan räjähdysjärjestelmä |
---|
238 | // Parametrit: |
---|
239 | // * kuva: mitä tekstuuria räjähdyksen |
---|
240 | // hiukkasten halutaan käyttävän |
---|
241 | // * pMaxMaara: räjähdyksen käyttämien |
---|
242 | // hiukkasten eli partikkeleiden maksimimäärä |
---|
243 | ExplosionSystem rajahdys = |
---|
244 | new ExplosionSystem(LoadImage("Boom"), pMaxMaara); |
---|
245 | |
---|
246 | // Lisätään järjestelmä peliin |
---|
247 | Add(rajahdys); |
---|
248 | |
---|
249 | rajahdys.AddEffect(kohde.X, kohde.Y, 1); |
---|
250 | |
---|
251 | if (kohde == null) return; |
---|
252 | |
---|
253 | |
---|
254 | |
---|
255 | Vihu vihu = (Vihu)kohde; |
---|
256 | vihu.ElamaLaskuri.Value--; |
---|
257 | if (vihu.ElamaLaskuri.Value == 0) |
---|
258 | { |
---|
259 | pisteLaskuri.AddValue(1); vihu.Destroy(); |
---|
260 | } |
---|
261 | //MessageDisplay.Add("Hit Enemy"); |
---|
262 | } |
---|
263 | |
---|
264 | void AmmuAseella(LaserGun ase) |
---|
265 | { |
---|
266 | if (IsPaused) return; |
---|
267 | Vector suunta = (Mouse.PositionOnWorld - pelaajan1Ase.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
268 | pelaajan1Ase.Angle = suunta.Angle; |
---|
269 | |
---|
270 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
271 | ammus.Tag = "Luoti"; |
---|
272 | if (ammus != null) |
---|
273 | { |
---|
274 | ammus.Size *= 10; |
---|
275 | //ammus.Image = ... |
---|
276 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
277 | } |
---|
278 | } |
---|
279 | |
---|
280 | void BestScore() |
---|
281 | { |
---|
282 | } |
---|
283 | |
---|
284 | //void Tahtaa(AnalogState hiirenLiike) |
---|
285 | //{ |
---|
286 | // Vector suunta = (Mouse.PositionOnWorld - pelaajan1Ase.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
287 | // pelaajan1Ase.Angle = suunta.Angle; |
---|
288 | //} |
---|
289 | |
---|
290 | void Valikko() |
---|
291 | { |
---|
292 | ClearAll(); // Tyhjennetään kenttä kaikista peliolioista |
---|
293 | |
---|
294 | valikonKohdat = new List<Label>(); // Alustetaan lista, johon valikon kohdat tulevat |
---|
295 | |
---|
296 | Label kohta1 = new Label("Start Game"); // Luodaan uusi Label-olio, joka toimii uuden pelin aloituskohtana |
---|
297 | kohta1.Position = new Vector(0, 40); |
---|
298 | |
---|
299 | valikonKohdat.Add(kohta1); // Lisätään luotu valikon kohta listaan jossa kohtia säilytetään |
---|
300 | |
---|
301 | Label kohta2 = new Label("Test flying"); |
---|
302 | kohta2.Position = new Vector(0, 0); |
---|
303 | valikonKohdat.Add(kohta2); |
---|
304 | |
---|
305 | Label kohta3 = new Label("Exit"); |
---|
306 | kohta3.Position = new Vector(0, -40); |
---|
307 | valikonKohdat.Add(kohta3); |
---|
308 | |
---|
309 | // Lisätään kaikki luodut kohdat peliin foreach-silmukalla |
---|
310 | foreach (Label valikonKohta in valikonKohdat) |
---|
311 | { |
---|
312 | //Add(valikonKohta); |
---|
313 | } |
---|
314 | Mouse.ListenOn(kohta1, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, StartGame, null); |
---|
315 | Mouse.ListenOn(kohta2, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, BestScore, null); |
---|
316 | Mouse.ListenOn(kohta3, MouseButton.Left, ButtonState.Pressed, Exit, null); |
---|
317 | } |
---|
318 | |
---|
319 | void LisaaVihollisia() |
---|
320 | { |
---|
321 | Vihu vihollinen = new Vihu(50, 50); |
---|
322 | vihollinen.X = 900; |
---|
323 | vihollinen.Y = RandomGen.NextDouble(Level.Bottom, Level.Top); |
---|
324 | AddCollisionHandler(vihollinen, "Luoti", LuotiOsuuViholliseen); |
---|
325 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
326 | vihollinen.Tag = "Vihu"; |
---|
327 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
328 | vihollinen.Shape = Shape.Hexagon; |
---|
329 | vihollinen.Color = Color.Red; |
---|
330 | Add(vihollinen); |
---|
331 | } |
---|
332 | |
---|
333 | void ValikossaLiikkuminen(AnalogState hiirenTila) |
---|
334 | { |
---|
335 | foreach (Label kohta in valikonKohdat) |
---|
336 | { |
---|
337 | if (Mouse.IsCursorOn(kohta)) |
---|
338 | { |
---|
339 | kohta.TextColor = Color.Charcoal; |
---|
340 | } |
---|
341 | else |
---|
342 | { |
---|
343 | kohta.TextColor = Color.Aqua; |
---|
344 | } |
---|
345 | |
---|
346 | } |
---|
347 | } |
---|
348 | |
---|
349 | void LisaaVihollisia2() |
---|
350 | { |
---|
351 | Vihu vihollinen = new Vihu(50, 50); |
---|
352 | vihollinen.X = -900; |
---|
353 | vihollinen.Y = RandomGen.NextDouble(Level.Bottom, Level.Top); |
---|
354 | AddCollisionHandler(vihollinen, "Luoti", LuotiOsuuViholliseen); |
---|
355 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
356 | vihollinen.Tag = "Vihu"; |
---|
357 | vihollinen.Brain = seuraajanAivot; |
---|
358 | vihollinen.Shape = Shape.Hexagon; |
---|
359 | vihollinen.Color = Color.Red; |
---|
360 | Add(vihollinen); |
---|
361 | } |
---|
362 | |
---|
363 | void LuotiOsuuViholliseen(PhysicsObject vihollinen, PhysicsObject luoti) |
---|
364 | { |
---|
365 | |
---|
366 | |
---|
367 | } |
---|
368 | |
---|
369 | } |
---|
370 | class Vihu : PhysicsObject |
---|
371 | { |
---|
372 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(3, 0, 3); |
---|
373 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
374 | |
---|
375 | public Vihu(double leveys, double korkeus) |
---|
376 | : base(leveys, korkeus) |
---|
377 | { |
---|
378 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
379 | } |
---|
380 | } |
---|