source: 2017/24/LeeviE/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 8561

Revision 8561, 6.1 KB checked in by npo17_23, 2 years ago (diff)

Tiistai pong VALMIS

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10   
11
12
13
14{
15    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 500);
16    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -500);
17
18    PhysicsObject pallo;
19    PhysicsObject maila1;
20    PhysicsObject maila2;
21
22    PhysicsObject vasenReuna;
23    PhysicsObject oikeaReuna;
24
25    IntMeter pelaajan1Pisteet;
26    IntMeter pelaajan2Pisteet;
27
28    const double PALLON_MIN_NOPEUS = 500;
29
30    protected override void Update(Time time)
31    {
32        if (pallo != null && Math.Abs(pallo.Velocity.X) < PALLON_MIN_NOPEUS)
33        {
34            pallo.Velocity = new Vector(pallo.Velocity.X * 1.1, pallo.Velocity.Y);
35        }
36        base.Update(time);
37    }
38
39    public override void Begin()
40    {
41        LuoKentta();
42        AsetaOhjaimet();
43        LisaaLaskurit();
44        AloitaPeli();
45    }
46
47    void LuoKentta()
48    {
49        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
50        pallo.Shape = Shape.Circle;
51        pallo.X = -200.0;
52        pallo.Y = 0.0;
53        pallo.Restitution = 1.0;
54        pallo.KineticFriction = 0.0;
55        pallo.MomentOfInertia = Double.PositiveInfinity;
56        Add(pallo);
57        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
58
59        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
60        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
61
62        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
63        vasenReuna.Restitution = 1.0;
64        vasenReuna.KineticFriction = 0.0;
65        vasenReuna.IsVisible = false;
66
67        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
68        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
69        oikeaReuna.KineticFriction = 0.0;
70        oikeaReuna.IsVisible = false;
71
72        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
73        ylaReuna.Restitution = 1.0;
74        ylaReuna.KineticFriction = 0.0;
75        ylaReuna.IsVisible = false;
76
77        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
78        alaReuna.Restitution = 1.0;
79        alaReuna.IsVisible = false;
80        alaReuna.KineticFriction = 0.0;
81
82        Level.Background.Color = Color.Black;
83
84        Camera.ZoomToLevel();
85    }
86
87    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
88    {
89        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
90        maila.Shape = Shape.Rectangle;
91        maila.X = x;
92        maila.Y = y;
93        maila.Restitution = 1.0;
94        maila.KineticFriction = 0.0;
95        Add(maila);
96        return maila;
97    }
98
99    void LisaaLaskurit()
100    {
101        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
102        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
103    }
104
105    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
106    {
107        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
108        laskuri.MaxValue = 10;
109
110        Label naytto = new Label();
111        naytto.BindTo(laskuri);
112        naytto.X = x;
113        naytto.Y = y;
114        naytto.TextColor = Color.White;
115        naytto.BorderColor = Level.BackgroundColor;
116        naytto.Color = Level.BackgroundColor;
117        Add(naytto);
118
119        return laskuri;
120    }
121
122    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
123    {
124        if (kohde == oikeaReuna)
125        {
126            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
127        }
128        else if (kohde == vasenReuna)
129        {
130            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
131        }
132    }
133
134    void AloitaPeli()
135    {
136        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
137        pallo.Hit(impulssi);
138    }
139
140    void AsetaOhjaimet()
141    {
142        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
143        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
144        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
145        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
146
147        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
148        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
149        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
150        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
151
152        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
153        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
154
155        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
156        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
157        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
158        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
159
160        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
161        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
162        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
163        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
164
165        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
166        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
167    }
168
169    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
170    {
171        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
172        {
173            maila.Velocity = Vector.Zero;
174            return;
175        }
176        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
177        {
178            maila.Velocity = Vector.Zero;
179            return;
180        }
181
182        maila.Velocity = nopeus;
183    }
184}
185   
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.