1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class LimaPeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | private Animation limanKavely; |
---|
12 | const double nopeus = 200; |
---|
13 | const double hyppyNopeus = 550; |
---|
14 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
15 | |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | |
---|
18 | Image pelaajanKuva = LoadImage("slime\\slime1"); |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("dorito"); |
---|
20 | int kenttaNro = 1; |
---|
21 | |
---|
22 | |
---|
23 | public override void Begin() |
---|
24 | { |
---|
25 | SeuraavaKentta(); |
---|
26 | } |
---|
27 | |
---|
28 | void SeuraavaKentta() |
---|
29 | { |
---|
30 | ClearAll(); |
---|
31 | |
---|
32 | if (kenttaNro == 1) LuoKentta("kentta1"); |
---|
33 | else if (kenttaNro == 2) LuoKentta("kentta2"); |
---|
34 | else if (kenttaNro == 3) LuoKentta("kentta3"); |
---|
35 | else if (kenttaNro > 3) Exit(); |
---|
36 | |
---|
37 | LisaaNappaimet(); |
---|
38 | } |
---|
39 | |
---|
40 | void LisaaTeleportti(Vector paikka, double korkeus, double leveys) |
---|
41 | { |
---|
42 | PhysicsObject Telportti = PhysicsObject.CreateStaticObject(korkeus, leveys); |
---|
43 | Telportti.Tag = "Teleportti"; |
---|
44 | Telportti.Position = paikka; |
---|
45 | |
---|
46 | Add(Telportti); |
---|
47 | } |
---|
48 | |
---|
49 | void LuoKentta(string kenttaTiedostonNimi) |
---|
50 | { |
---|
51 | limanKavely = LoadAnimation("slime"); |
---|
52 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kenttaTiedostonNimi); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
54 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
55 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
56 | kentta.SetTileMethod('T', LisaaTeleportti); |
---|
57 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
58 | Level.CreateBorders(); |
---|
59 | //Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
60 | Level.Background.Color = Color.Gray; |
---|
61 | |
---|
62 | Gravity = new Vector(0, -500); |
---|
63 | |
---|
64 | //LuoKentta(); |
---|
65 | //LisaaNappaimet(); |
---|
66 | |
---|
67 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
68 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
69 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | void TormaaTeleporttiin(PhysicsObject slime, PhysicsObject maali) |
---|
73 | { |
---|
74 | //Kasvatetaan kenttänumeroa yhdellä ja siirrytään seuraavaan kenttään: |
---|
75 | kenttaNro++; |
---|
76 | SeuraavaKentta(); |
---|
77 | } |
---|
78 | |
---|
79 | void TormasiPiikkiin(PhysicsObject slime, PhysicsObject piikki) |
---|
80 | { |
---|
81 | //Sama kenttä ladataan alusta jos kenttänumeroa ei kasvateta: |
---|
82 | SeuraavaKentta(); |
---|
83 | } |
---|
84 | |
---|
85 | |
---|
86 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
87 | { |
---|
88 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
89 | taso.Position = paikka; |
---|
90 | taso.Image = LoadImage("slime background"); |
---|
91 | Add(taso); |
---|
92 | } |
---|
93 | |
---|
94 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
95 | { |
---|
96 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
97 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
98 | tahti.Position = paikka; |
---|
99 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
100 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
101 | Add(tahti); |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
105 | { |
---|
106 | |
---|
107 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
108 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
109 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
110 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
111 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
112 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Teleportti", TormaaTeleporttiin); |
---|
113 | pelaaja1.Animation = new Animation(limanKavely); |
---|
114 | pelaaja1.Animation.Start(); |
---|
115 | Add(pelaaja1); |
---|
116 | } |
---|
117 | |
---|
118 | void LisaaNappaimet() |
---|
119 | { |
---|
120 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
121 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
122 | |
---|
123 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
124 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
125 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
126 | Keyboard.Listen(Key.P, ButtonState.Pressed, Pause, "Pysäyttää palin"); |
---|
127 | |
---|
128 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
129 | |
---|
130 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
131 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
132 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
133 | |
---|
134 | |
---|
135 | } |
---|
136 | |
---|
137 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
138 | { |
---|
139 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
143 | { |
---|
144 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
145 | } |
---|
146 | |
---|
147 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
148 | { |
---|
149 | |
---|
150 | MessageDisplay.Add("Nam! Doritos!"); |
---|
151 | tahti.Destroy(); |
---|
152 | } |
---|
153 | } |
---|