1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli1 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | double nopeus = 650; |
---|
12 | double hyppyNopeus = 500; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | Image pelaajanKuva = LoadImage("kissa"); |
---|
17 | Image doritos = LoadImage("doritos-nacho-cheese"); |
---|
18 | Image piikkikuva = LoadImage("piikki"); |
---|
19 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
20 | Image shurikenkuva = LoadImage("shuriken."); |
---|
21 | Vector alkupaikka; |
---|
22 | Image doggokuva = LoadImage("doggo"); |
---|
23 | public override void Begin() |
---|
24 | { |
---|
25 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
26 | |
---|
27 | LuoKentta(); |
---|
28 | LisaaNappaimet(); |
---|
29 | LuoPistelaskuri(); |
---|
30 | LuoDogggolaskuri(); |
---|
31 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
32 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
33 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
34 | |
---|
35 | } |
---|
36 | |
---|
37 | void LuoKentta() |
---|
38 | { |
---|
39 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
40 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
41 | kentta.SetTileMethod('p', LisaaPiikki); |
---|
42 | kentta.SetTileMethod('D', LisaaTahti); |
---|
43 | kentta.SetTileMethod('N', delegate (Vector paikka, double leveys, double korkeus) { pelaaja1 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus); }); |
---|
44 | kentta.SetTileMethod('W', Lisaamaali); |
---|
45 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
46 | Level.CreateBorders(); |
---|
47 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
48 | } |
---|
49 | |
---|
50 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
51 | { |
---|
52 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
53 | taso.Position = paikka; |
---|
54 | taso.Color = Color.Green; |
---|
55 | Add(taso); |
---|
56 | } |
---|
57 | |
---|
58 | void Lisaamaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
59 | { |
---|
60 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
61 | taso.Position = paikka; |
---|
62 | taso.Color = Color.Pink; |
---|
63 | taso.Tag = "maali"; |
---|
64 | Add(taso); |
---|
65 | } |
---|
66 | void LisaaPiikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
67 | { |
---|
68 | PhysicsObject piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
69 | piikki.Position = paikka; |
---|
70 | piikki.Color = Color.Red; |
---|
71 | piikki.Image = piikkikuva; |
---|
72 | Add(piikki); |
---|
73 | piikki.Tag = "piikki"; |
---|
74 | } |
---|
75 | |
---|
76 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
77 | { |
---|
78 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
79 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
80 | tahti.Position = paikka; |
---|
81 | tahti.Image = doritos; |
---|
82 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
83 | Add(tahti); |
---|
84 | } |
---|
85 | |
---|
86 | PlatformCharacter LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
87 | { |
---|
88 | PlatformCharacter pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
89 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
90 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
91 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
92 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
93 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "piikki", tormaapiikkiin); |
---|
94 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", voitapeli); |
---|
95 | Add(pelaaja1); |
---|
96 | //pelaaja1 on PlatformCharacter-tyyppinen |
---|
97 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
98 | |
---|
99 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
100 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 1000; |
---|
101 | |
---|
102 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
103 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
104 | |
---|
105 | pelaaja1.Weapon.IsVisible = false; |
---|
106 | alkupaikka = pelaaja1.Position; |
---|
107 | return pelaaja1; |
---|
108 | } |
---|
109 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
110 | { |
---|
111 | ammus.Destroy(); |
---|
112 | } |
---|
113 | |
---|
114 | void LisaaNappaimet() |
---|
115 | { |
---|
116 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
117 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
118 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
119 | |
---|
120 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -1.0); |
---|
121 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, 1.0); |
---|
122 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1); |
---|
123 | |
---|
124 | |
---|
125 | |
---|
126 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -1.0); |
---|
127 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, 1.0); |
---|
128 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1); |
---|
129 | Keyboard.Listen(Key.F5, ButtonState.Pressed, Konsoli, ""); |
---|
130 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
131 | |
---|
132 | } |
---|
133 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
134 | { |
---|
135 | if (pisteLaskuri.Value > 0) |
---|
136 | { |
---|
137 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
138 | |
---|
139 | if (ammus != null) |
---|
140 | { |
---|
141 | ammus.Size *= 2; |
---|
142 | ammus.Image = shurikenkuva; |
---|
143 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
144 | pisteLaskuri.Value--; |
---|
145 | } |
---|
146 | } |
---|
147 | } |
---|
148 | void Konsoli() |
---|
149 | { |
---|
150 | InputWindow kysymysIkkuna = new InputWindow("Konsoli"); |
---|
151 | kysymysIkkuna.TextEntered += ProcessInput; |
---|
152 | Add(kysymysIkkuna); |
---|
153 | } |
---|
154 | |
---|
155 | void ProcessInput(InputWindow ikkuna) |
---|
156 | { |
---|
157 | string[] vastaus = ikkuna.InputBox.Text.Split(' '); |
---|
158 | |
---|
159 | if (vastaus[0] == "speed") |
---|
160 | { |
---|
161 | nopeus = int.Parse(vastaus[1]); |
---|
162 | } |
---|
163 | |
---|
164 | if (vastaus[0] == "gravity") |
---|
165 | { |
---|
166 | Gravity = new Vector(0, int.Parse(vastaus[1])); |
---|
167 | } |
---|
168 | if (vastaus[0] == "BOING") |
---|
169 | { |
---|
170 | hyppyNopeus = int.Parse(vastaus[1]); |
---|
171 | } |
---|
172 | if (vastaus[0] == "sanic") |
---|
173 | { |
---|
174 | nopeus = 3500; |
---|
175 | } |
---|
176 | if (vastaus[0] == "win") |
---|
177 | { |
---|
178 | throw new Exception("lol u nob"); |
---|
179 | } |
---|
180 | if (vastaus[0] == "hux") |
---|
181 | { |
---|
182 | nopeus = 5000; |
---|
183 | hyppyNopeus = 5000; |
---|
184 | } |
---|
185 | if (vastaus[0] == "YOLO") |
---|
186 | { |
---|
187 | nopeus = 999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999.0; |
---|
188 | } |
---|
189 | if (vastaus[0] == "spawn") |
---|
190 | { |
---|
191 | pelaaja1.Position = alkupaikka; |
---|
192 | } |
---|
193 | if (vastaus[0] == "hax") |
---|
194 | { |
---|
195 | nopeus = 100; |
---|
196 | hyppyNopeus = 100; |
---|
197 | MessageWindow viesti = new MessageWindow("NOPE"); |
---|
198 | Add(viesti); |
---|
199 | } |
---|
200 | if (vastaus[0] == "doggo") |
---|
201 | { |
---|
202 | int dogot = 1; |
---|
203 | if (vastaus.Length > 1) |
---|
204 | { |
---|
205 | dogot = int.Parse(vastaus[1]); |
---|
206 | } |
---|
207 | DoggoLaskuri.Value += dogot; |
---|
208 | |
---|
209 | for (int i = 0; i < dogot; i++) |
---|
210 | { |
---|
211 | PlatformCharacter pelaaja2 = LisaaPelaaja(pelaaja1.Position + new Vector(40, 5*i), 40, 40); |
---|
212 | pelaaja2.Tag = "pelaaja2"; |
---|
213 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -1.0); |
---|
214 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, 1.0); |
---|
215 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2); |
---|
216 | |
---|
217 | pelaaja2.Image = doggokuva; |
---|
218 | |
---|
219 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -1.0); |
---|
220 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja2, 1.0); |
---|
221 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2); |
---|
222 | } |
---|
223 | |
---|
224 | } |
---|
225 | if (vastaus[0] == "destroy") |
---|
226 | { |
---|
227 | |
---|
228 | GetObjectsWithTag("pelaaja2").ForEach(pelaaja2 => pelaaja2.Destroy()); |
---|
229 | DoggoLaskuri.Value = 0; |
---|
230 | } |
---|
231 | } |
---|
232 | |
---|
233 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double suunta) |
---|
234 | { |
---|
235 | hahmo.Walk(nopeus * suunta); |
---|
236 | } |
---|
237 | |
---|
238 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo) |
---|
239 | { |
---|
240 | hahmo.Jump(hyppyNopeus); |
---|
241 | } |
---|
242 | |
---|
243 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
244 | { |
---|
245 | maaliAani.Play(); |
---|
246 | MessageDisplay.Add("nom nom!"); |
---|
247 | tahti.Destroy(); |
---|
248 | } |
---|
249 | void tormaapiikkiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject piikki) |
---|
250 | { |
---|
251 | MessageDisplay.Add("sinä hävisit"); |
---|
252 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
253 | } |
---|
254 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
255 | |
---|
256 | void LuoPistelaskuri() |
---|
257 | { |
---|
258 | pisteLaskuri = new IntMeter(15); |
---|
259 | |
---|
260 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
261 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
262 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
263 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
264 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
265 | |
---|
266 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
267 | Add(pisteNaytto); |
---|
268 | |
---|
269 | } |
---|
270 | void voitapeli(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
271 | { |
---|
272 | MessageWindow viesti = new MessageWindow("voittaaksesi paina f5 kirjoita konsoliin win"); |
---|
273 | Add(viesti); |
---|
274 | } |
---|
275 | IntMeter DoggoLaskuri; |
---|
276 | |
---|
277 | void LuoDogggolaskuri() |
---|
278 | { |
---|
279 | DoggoLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
280 | |
---|
281 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
282 | pisteNaytto.X = Screen.Right - 100; |
---|
283 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
284 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
285 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
286 | pisteNaytto.Title = "Doggies"; |
---|
287 | pisteNaytto.BindTo(DoggoLaskuri); |
---|
288 | Add(pisteNaytto); |
---|
289 | |
---|
290 | } |
---|
291 | } |
---|