1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Game1 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 300; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 850; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("mario"); |
---|
18 | Image hyppyKuva = LoadImage("mario_jump"); |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("coin"); |
---|
20 | Image tasoKuva = LoadImage("taso"); |
---|
21 | Image kuutioKuva = LoadImage("cube"); |
---|
22 | Image kuutioKuva2 = LoadImage("cube2"); |
---|
23 | Image kuutioKuva3 = LoadImage("cube3"); |
---|
24 | Image sieniKuva = LoadImage("sieni"); |
---|
25 | Image vihuKuva = LoadImage("vihollinen1"); |
---|
26 | Image tasoKuva2 = LoadImage("taso2"); |
---|
27 | Image pipeKuva = LoadImage("pipe"); |
---|
28 | Image pipeKuva2 = LoadImage("pipe2"); |
---|
29 | Image pipeKuva3 = LoadImage("pipe3"); |
---|
30 | Image nKuva = LoadImage("n"); |
---|
31 | Image linnaKuva = LoadImage("linna"); |
---|
32 | |
---|
33 | SoundEffect coinAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
34 | SoundEffect jumpAani = LoadSoundEffect("jump"); |
---|
35 | SoundEffect killAani = LoadSoundEffect("kill"); |
---|
36 | SoundEffect kuutioAani = LoadSoundEffect("kuutio"); |
---|
37 | SoundEffect tpAani = LoadSoundEffect("tp"); |
---|
38 | SoundEffect dieAani = LoadSoundEffect("die"); |
---|
39 | SoundEffect voittoAani = LoadSoundEffect("voitto"); |
---|
40 | bool suurennos = false; |
---|
41 | double epsilon = 10; |
---|
42 | int kenttaNro = 1; |
---|
43 | public override void Begin() |
---|
44 | { |
---|
45 | MediaPlayer.Play("alku"); |
---|
46 | IsFullScreen = true; |
---|
47 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("", "Start Game", "Exit"); |
---|
48 | alkuValikko.Color = Color.LightBlue; |
---|
49 | alkuValikko.AddItemHandler(0, Aloitus); |
---|
50 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
51 | |
---|
52 | Add(alkuValikko); |
---|
53 | } |
---|
54 | void Aloitus() |
---|
55 | { |
---|
56 | ClearAll(); |
---|
57 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
58 | |
---|
59 | LuoKentta(); |
---|
60 | LisaaNappaimet(); |
---|
61 | |
---|
62 | |
---|
63 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
64 | Camera.ZoomFactor = 0.01; |
---|
65 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
66 | } |
---|
67 | void LuoKentta() |
---|
68 | { |
---|
69 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta"+ kenttaNro); |
---|
70 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
71 | kentta.SetTileMethod('t', LisaaTahti); |
---|
72 | kentta.SetTileMethod('p', LisaaPelaaja); |
---|
73 | kentta.SetTileMethod('k', LisaaKuutio); |
---|
74 | kentta.SetTileMethod('K', LisaaKuutio2); |
---|
75 | kentta.SetTileMethod('G', LisaaKuutio3); |
---|
76 | kentta.SetTileMethod('s', LisaaSieni); |
---|
77 | kentta.SetTileMethod('v', LisaaVihu); |
---|
78 | kentta.SetTileMethod('T', LisaaTaso2); |
---|
79 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaPipe); |
---|
80 | kentta.SetTileMethod('&', LisaaPipe2); |
---|
81 | kentta.SetTileMethod('/', LisaaPipe3); |
---|
82 | kentta.SetTileMethod('n', LisaaNakymaton); |
---|
83 | kentta.SetTileMethod('m', LisaaMaali); |
---|
84 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
85 | //Level.CreateBorders(); |
---|
86 | PhysicsObject alareuna = Level.CreateBottomBorder(); |
---|
87 | Level.CreateLeftBorder(); |
---|
88 | Level.CreateRightBorder(); |
---|
89 | Level.CreateTopBorder(); |
---|
90 | alareuna.Tag = "alareuna"; |
---|
91 | Level.Background.Color = new Color(92, 148, 252); |
---|
92 | } |
---|
93 | |
---|
94 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
95 | { |
---|
96 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
97 | taso.Position = paikka; |
---|
98 | taso.Image = tasoKuva; |
---|
99 | taso.Tag = "taso"; |
---|
100 | Add(taso); |
---|
101 | } |
---|
102 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
103 | { |
---|
104 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys*2, korkeus*2); |
---|
105 | maali.Position = paikka; |
---|
106 | maali.Image = linnaKuva; |
---|
107 | maali.Tag = "maali"; |
---|
108 | Add(maali); |
---|
109 | } |
---|
110 | void LisaaPipe(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
111 | { |
---|
112 | PhysicsObject pipe = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys + 10, korkeus+10); |
---|
113 | pipe.Position = paikka; |
---|
114 | pipe.Image = pipeKuva; |
---|
115 | pipe.Tag = "pipe"; |
---|
116 | Add(pipe); |
---|
117 | } |
---|
118 | public void LisaaPipe2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
119 | { |
---|
120 | PhysicsObject pipe2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys *2, korkeus *3); |
---|
121 | pipe2.Position = paikka; |
---|
122 | pipe2.Image = pipeKuva3; |
---|
123 | pipe2.Tag = "pipe2"; |
---|
124 | Add(pipe2); |
---|
125 | } |
---|
126 | public void LisaaPipe3(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
127 | { |
---|
128 | PhysicsObject pipe2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys *2, korkeus); |
---|
129 | pipe2.Position = paikka; |
---|
130 | pipe2.Image = pipeKuva2; |
---|
131 | pipe2.Tag = "pipe3"; |
---|
132 | Add(pipe2); |
---|
133 | } |
---|
134 | void LisaaTaso2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
135 | { |
---|
136 | PhysicsObject taso2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
137 | taso2.Position = paikka; |
---|
138 | taso2.Image = tasoKuva2; |
---|
139 | taso2.Tag = "taso2"; |
---|
140 | Add(taso2); |
---|
141 | } |
---|
142 | void LisaaKuutio(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
143 | { |
---|
144 | PhysicsObject kuutio = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
145 | kuutio.Position = paikka; |
---|
146 | kuutio.Image = kuutioKuva; |
---|
147 | kuutio.Tag = "kuutio"; |
---|
148 | Add(kuutio); |
---|
149 | } |
---|
150 | void LisaaKuutio2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
151 | { |
---|
152 | PhysicsObject kuutio2 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
153 | kuutio2.Position = paikka; |
---|
154 | kuutio2.Image = kuutioKuva2; |
---|
155 | kuutio2.Tag = "kuutio2"; |
---|
156 | Add(kuutio2); |
---|
157 | } |
---|
158 | void LisaaKuutio3(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
159 | { |
---|
160 | PhysicsObject kuutio3 = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
161 | kuutio3.Position = paikka; |
---|
162 | kuutio3.Image = kuutioKuva3; |
---|
163 | kuutio3.Tag = "kuutio3"; |
---|
164 | Add(kuutio3); |
---|
165 | } |
---|
166 | void LisaaNakymaton(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
167 | { |
---|
168 | PhysicsObject n = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
169 | n.Position = paikka; |
---|
170 | n.Image = nKuva; |
---|
171 | n.Tag = "n"; |
---|
172 | Add(n); |
---|
173 | } |
---|
174 | void LisaaSieni(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
175 | { |
---|
176 | PhysicsObject sieni = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
177 | sieni.Position = paikka; |
---|
178 | sieni.Image = sieniKuva; |
---|
179 | sieni.Tag = "sieni"; |
---|
180 | Add(sieni); |
---|
181 | } |
---|
182 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
183 | { |
---|
184 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
185 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
186 | tahti.Position = paikka; |
---|
187 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
188 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
189 | Add(tahti); |
---|
190 | } |
---|
191 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
192 | { |
---|
193 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
194 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
195 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
196 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
197 | pelaaja1.Tag = "pelaaja"; |
---|
198 | |
---|
199 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
200 | |
---|
201 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "taso", TasoonTippuminen); |
---|
202 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "pipe2", TasoonTippuminen); |
---|
203 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "pipe", TasoonTippuminen); |
---|
204 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "kuutio", TasoonTippuminen); |
---|
205 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "kuutio2", TasoonTippuminen); |
---|
206 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "kuutio3", TasoonTippuminen); |
---|
207 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "n", TasoonTippuminen); |
---|
208 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "taso2", TasoonTippuminen); |
---|
209 | |
---|
210 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "sieni", Hyppy); |
---|
211 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu", TormaaVihuun); |
---|
212 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "kuutio", TormaaKuutioon); |
---|
213 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "pipe", Teleport); |
---|
214 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "pipe2", Teleport2); |
---|
215 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "n", ShowN); |
---|
216 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "alareuna", MarioDie); |
---|
217 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", Voitto); |
---|
218 | |
---|
219 | Add(pelaaja1); |
---|
220 | } |
---|
221 | void Voitto(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject maali) |
---|
222 | { |
---|
223 | MediaPlayer.Stop(); |
---|
224 | voittoAani.Play(); |
---|
225 | |
---|
226 | Timer.SingleShot(6.2, delegate |
---|
227 | { |
---|
228 | kenttaNro++; |
---|
229 | Aloitus(); |
---|
230 | Level.Background.Color = Color.Black; |
---|
231 | MediaPlayer.Play("level2"); |
---|
232 | }); |
---|
233 | } |
---|
234 | void MarioDie(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject asia) |
---|
235 | { |
---|
236 | MediaPlayer.Stop(); |
---|
237 | asia.Destroy(); |
---|
238 | pelaaja1.Image = hyppyKuva; |
---|
239 | pelaaja1.ForceJump(1000); |
---|
240 | dieAani.Play(); |
---|
241 | Timer.SingleShot(3, delegate |
---|
242 | { |
---|
243 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
244 | }); |
---|
245 | |
---|
246 | } |
---|
247 | void ShowN(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject n) |
---|
248 | { |
---|
249 | if (Math.Abs(n.Bottom - pelaaja1.Top) < epsilon) |
---|
250 | { |
---|
251 | n.Image = kuutioKuva2; |
---|
252 | } |
---|
253 | } |
---|
254 | void Teleport(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject pipe) |
---|
255 | { |
---|
256 | Timer.SingleShot(1, delegate |
---|
257 | { |
---|
258 | |
---|
259 | if (Math.Abs(pelaaja1.Bottom - pipe.Top) < epsilon) |
---|
260 | { |
---|
261 | tpAani.Play(); |
---|
262 | pelaaja1.X = pipe.X + 350; |
---|
263 | pelaaja1.Y = pipe.Y + 200; |
---|
264 | pelaaja1.Width -= 4; |
---|
265 | pelaaja1.Height -= 4; |
---|
266 | } |
---|
267 | }); |
---|
268 | } |
---|
269 | void Teleport2(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject pipe2) |
---|
270 | { |
---|
271 | Timer.SingleShot(1, delegate |
---|
272 | { |
---|
273 | |
---|
274 | if (Math.Abs(pelaaja1.Bottom - pipe2.Top) < epsilon) |
---|
275 | { |
---|
276 | tpAani.Play(); |
---|
277 | pelaaja1.X = pipe2.X + 350; |
---|
278 | pelaaja1.Y = pipe2.Y + 100; |
---|
279 | pelaaja1.Width -= 4; |
---|
280 | pelaaja1.Height -= 4; |
---|
281 | } |
---|
282 | }); |
---|
283 | } |
---|
284 | void TormaaKuutioon(PhysicsObject pelaaja1, PhysicsObject kuutio) |
---|
285 | { |
---|
286 | if (suurennos == true) |
---|
287 | { |
---|
288 | return; |
---|
289 | } |
---|
290 | if (Math.Abs(kuutio.Bottom - pelaaja1.Top) < epsilon) |
---|
291 | { |
---|
292 | kuutio.Y += 20; |
---|
293 | |
---|
294 | pelaaja1.Width += 5; |
---|
295 | pelaaja1.Height += 5; |
---|
296 | kuutio.Image = kuutioKuva2; |
---|
297 | Timer.SingleShot(0.1, delegate |
---|
298 | { |
---|
299 | kuutio.Y -= 20; |
---|
300 | pelaaja1.Width -= 5; |
---|
301 | pelaaja1.Height -= 5; |
---|
302 | Timer.SingleShot(0.1, delegate |
---|
303 | { |
---|
304 | pelaaja1.Width += 5; |
---|
305 | pelaaja1.Height += 5; |
---|
306 | |
---|
307 | Timer.SingleShot(20, delegate |
---|
308 | { |
---|
309 | pelaaja1.Width = 40; |
---|
310 | pelaaja1.Height = 40; |
---|
311 | suurennos = false; |
---|
312 | }); |
---|
313 | }); |
---|
314 | }); |
---|
315 | kuutioAani.Play(); |
---|
316 | suurennos = true; |
---|
317 | } |
---|
318 | } |
---|
319 | void TormaaVihuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject vihu) |
---|
320 | { |
---|
321 | if (Math.Abs(pelaaja1.Bottom - vihu.Top) < epsilon) |
---|
322 | { |
---|
323 | (pelaaja1 as PlatformCharacter).ForceJump(600); |
---|
324 | vihu.Destroy(); |
---|
325 | killAani.Play(); |
---|
326 | } |
---|
327 | } |
---|
328 | void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
329 | { |
---|
330 | PlatformCharacter vihu = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
331 | vihu.Position = paikka; |
---|
332 | vihu.Image = vihuKuva; |
---|
333 | vihu.Tag = "vihu"; |
---|
334 | |
---|
335 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
336 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
337 | tasoAivot.FallsOffPlatforms = false; |
---|
338 | tasoAivot.TriesToJump = false; |
---|
339 | |
---|
340 | vihu.Brain = tasoAivot; |
---|
341 | |
---|
342 | Add(vihu); |
---|
343 | |
---|
344 | } |
---|
345 | void Hyppy(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject sieni) |
---|
346 | { |
---|
347 | pelaaja1.ForceJump(1500); |
---|
348 | } |
---|
349 | void LisaaNappaimet() |
---|
350 | { |
---|
351 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
352 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
353 | |
---|
354 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
355 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
356 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
357 | |
---|
358 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
359 | |
---|
360 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
361 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
362 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
363 | |
---|
364 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
365 | } |
---|
366 | void TasoonTippuminen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject taso) |
---|
367 | { |
---|
368 | if (Math.Abs(pelaaja1.Bottom - taso.Top) < epsilon) |
---|
369 | { |
---|
370 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
371 | } |
---|
372 | } |
---|
373 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
374 | { |
---|
375 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
376 | } |
---|
377 | |
---|
378 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
379 | { |
---|
380 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
381 | pelaaja1.Image = hyppyKuva; |
---|
382 | jumpAani.Play(); |
---|
383 | } |
---|
384 | |
---|
385 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
386 | { |
---|
387 | coinAani.Play(); |
---|
388 | tahti.Destroy(); |
---|
389 | } |
---|
390 | } |
---|