source: 2016/koodauskerho/AaroA/FysiikkaPeli1/FysiikkaPeli1/FysiikkaPeli1/FysiikkaPeli1.cs @ 8343

Revision 8343, 5.9 KB checked in by koannak, 3 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using System.Linq;
4using System.Text;
5using Jypeli;
6using Jypeli.Assets;
7using Jypeli.Controls;
8using Jypeli.Effects;
9using Jypeli.Widgets;
10
11public class FysiikkaPeli1 : PhysicsGame
12{
13    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
14    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
15
16    PhysicsObject pallo;
17    PhysicsObject maila1;
18    PhysicsObject maila2;
19
20    PhysicsObject vasenReuna;
21    PhysicsObject oikeaReuna;
22
23    IntMeter pelaajan1Pisteet;
24    IntMeter pelaajan2Pisteet;
25
26    public override void Begin()
27    {
28        LuoKentta();
29        AsetaOhjaimet();
30        LisaaLaskurit();
31        AloitaPeli();
32    }
33
34    void LuoKentta()
35    {
36        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
37        pallo.Shape = Shape.Circle;
38        pallo.X = -200.0;
39        pallo.Y = 0.0;
40        pallo.Restitution = 1.0;
41        pallo.KineticFriction = 0.0;
42        pallo.MomentOfInertia = Double.PositiveInfinity;
43        Add(pallo);
44        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
45
46        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
47        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
48
49        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
50        vasenReuna.Restitution = 1.0;
51        vasenReuna.KineticFriction = 0.0;
52        vasenReuna.IsVisible = false;
53
54        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
55        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
56        oikeaReuna.KineticFriction = 0.0;
57        oikeaReuna.IsVisible = false;
58
59        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
60        ylaReuna.Restitution = 1.0;
61        ylaReuna.KineticFriction = 0.0;
62        ylaReuna.IsVisible = false;
63
64        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
65        alaReuna.Restitution = 1.0;
66        alaReuna.IsVisible = false;
67        alaReuna.KineticFriction = 0.0;
68
69        Level.BackgroundColor = Color.Black;
70
71        Camera.ZoomToLevel();
72    }
73
74    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
75    {
76        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
77        maila.Shape = Shape.Rectangle;
78        maila.X = x;
79        maila.Y = y;
80        maila.Restitution = 1.0;
81        maila.KineticFriction = 0.0;
82        Add(maila);
83        return maila;
84    }
85
86    void LisaaLaskurit()
87    {
88        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
89        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
90    }
91
92    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
93    {
94        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
95        laskuri.MaxValue = 10;
96
97        Label naytto = new Label();
98        naytto.BindTo(laskuri);
99        naytto.X = x;
100        naytto.Y = y;
101        naytto.TextColor = Color.White;
102        naytto.BorderColor = Level.BackgroundColor;
103        naytto.Color = Level.BackgroundColor;
104        Add(naytto);
105
106        return laskuri;
107    }
108
109    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
110    {
111        if (kohde == oikeaReuna)
112        {
113            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
114        }
115        else if (kohde == vasenReuna)
116        {
117            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
118        }
119    }
120
121    void AloitaPeli()
122    {
123        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
124        pallo.Hit(impulssi);
125    }
126
127    void AsetaOhjaimet()
128    {
129        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
130        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
131        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
132        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
133
134        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
135        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
136        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
137        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
138
139        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
140        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
141
142        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
143        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
144        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
145        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
146
147        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
148        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
149        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
150        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
151
152        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
153        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
154    }
155
156    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
157    {
158        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
159        {
160            maila.Velocity = Vector.Zero;
161            return;
162        }
163        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
164        {
165            maila.Velocity = Vector.Zero;
166            return;
167        }
168
169        maila.Velocity = nopeus;
170    }
171}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.