1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Kalvoralli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | const int KALVON_LEVEYS = 800; |
---|
15 | const int KALVON_KORKEUS = 600; |
---|
16 | |
---|
17 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
18 | |
---|
19 | Image pelaajanKuva = LoadImage("norsu"); |
---|
20 | Image pelaajaRakettirepunKanssaKuva = LoadImage("norsurakettirepulla2"); |
---|
21 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
22 | Image laatikonKuva = LoadImage("laatikko"); |
---|
23 | |
---|
24 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
25 | |
---|
26 | Vector poistumispaikka = Vector.Zero; |
---|
27 | Vector spawnipiste; |
---|
28 | |
---|
29 | Image[] kalvot = new Image[] { |
---|
30 | LoadImage("tiistain_ohjelma"), |
---|
31 | LoadImage("millaisia_peleja_jypelilla"), |
---|
32 | LoadImage("ota_myos_huomioon"), |
---|
33 | LoadImage("ideointi"), |
---|
34 | }; |
---|
35 | |
---|
36 | int kenttanro = 0; |
---|
37 | |
---|
38 | bool rakettireppuSaatu = false; |
---|
39 | |
---|
40 | public override void Begin() |
---|
41 | { |
---|
42 | IsFullScreen = false; |
---|
43 | Window.Width = 1024; |
---|
44 | Window.Height = 768; |
---|
45 | |
---|
46 | AloitaKalvoAlusta(); |
---|
47 | } |
---|
48 | |
---|
49 | private void AloitaKalvoAlusta() |
---|
50 | { |
---|
51 | ClearAll(); |
---|
52 | |
---|
53 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
54 | |
---|
55 | rakettireppuSaatu = false; |
---|
56 | |
---|
57 | LuoKentta(); |
---|
58 | |
---|
59 | LisaaKalvoKenttaan(); |
---|
60 | |
---|
61 | LisaaNappaimet(); |
---|
62 | |
---|
63 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
64 | // Camera.ZoomToLevel(); |
---|
65 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
66 | } |
---|
67 | |
---|
68 | void LuoKentta() |
---|
69 | { |
---|
70 | if (kenttanro < 0) |
---|
71 | { |
---|
72 | kenttanro = 0; |
---|
73 | } |
---|
74 | |
---|
75 | if (kenttanro > kalvot.Length-1) |
---|
76 | { |
---|
77 | kenttanro = kalvot.Length-1; |
---|
78 | } |
---|
79 | |
---|
80 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta" + kenttanro); |
---|
81 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaPalikka); |
---|
82 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
83 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaSpawnipiste); |
---|
84 | kentta.SetTileMethod('r', LisaaRakettireppu); |
---|
85 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
86 | Level.CreateBottomBorder(); |
---|
87 | Level.CreateTopBorder(); |
---|
88 | PhysicsObject vasenReuna = Level.CreateLeftBorder(); |
---|
89 | PhysicsObject oikeaReuna = Level.CreateRightBorder(); |
---|
90 | |
---|
91 | LisaaPelaaja(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
92 | |
---|
93 | AddCollisionHandler(vasenReuna, "pelaaja", delegate(PhysicsObject vasenreuna, PhysicsObject hahmo) { kenttanro--; poistumispaikka = pelaaja1.Position; AloitaKalvoAlusta(); } ); |
---|
94 | AddCollisionHandler(oikeaReuna, "pelaaja", delegate(PhysicsObject oikeareuna, PhysicsObject hahmo) { kenttanro++; poistumispaikka = pelaaja1.Position; AloitaKalvoAlusta(); } ); |
---|
95 | |
---|
96 | Level.Background.CreateGradient(Color.Snow, Color.LightGray); |
---|
97 | } |
---|
98 | |
---|
99 | private void LisaaRakettireppu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
100 | { |
---|
101 | PhysicsObject rakettireppu = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
102 | rakettireppu.Image = laatikonKuva; |
---|
103 | rakettireppu.Color = Color.Blue; |
---|
104 | rakettireppu.Position = paikka; |
---|
105 | rakettireppu.Tag = "rakettireppu"; |
---|
106 | Add(rakettireppu); |
---|
107 | } |
---|
108 | |
---|
109 | void LisaaKalvoKenttaan() |
---|
110 | { |
---|
111 | GameObject kalvo = new GameObject(KALVON_LEVEYS, KALVON_KORKEUS); |
---|
112 | kalvo.Position = Vector.Zero; |
---|
113 | kalvo.Image = kalvot[kenttanro]; |
---|
114 | Add(kalvo); |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | void LisaaPalikka(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
118 | { |
---|
119 | PhysicsObject palikka = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
120 | palikka.Position = paikka; |
---|
121 | palikka.Color = Color.Green; |
---|
122 | Add(palikka); |
---|
123 | } |
---|
124 | |
---|
125 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
126 | { |
---|
127 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
128 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
129 | tahti.Position = paikka; |
---|
130 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
131 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
132 | Add(tahti); |
---|
133 | } |
---|
134 | |
---|
135 | void LisaaSpawnipiste(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
136 | { |
---|
137 | spawnipiste = paikka; |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | void LisaaPelaaja(double leveys, double korkeus) |
---|
141 | { |
---|
142 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
143 | |
---|
144 | Vector sisaantulopaikka = spawnipiste; |
---|
145 | |
---|
146 | if (poistumispaikka != Vector.Zero) |
---|
147 | { |
---|
148 | sisaantulopaikka.Y = poistumispaikka.Y; |
---|
149 | if (poistumispaikka.X > 0) |
---|
150 | { |
---|
151 | sisaantulopaikka.X = poistumispaikka.X - KALVON_LEVEYS; // TODO tässä luotetaan, että KALVON_LEVEYS on suunnilleen sama kuin kentän leveys |
---|
152 | } |
---|
153 | else |
---|
154 | { |
---|
155 | sisaantulopaikka.X = poistumispaikka.X + KALVON_LEVEYS; // TODO tässä luotetaan, että KALVON_LEVEYS on suunnilleen sama kuin kentän leveys |
---|
156 | } |
---|
157 | } |
---|
158 | |
---|
159 | pelaaja1.Position = sisaantulopaikka; |
---|
160 | |
---|
161 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
162 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
163 | pelaaja1.Tag = "pelaaja"; |
---|
164 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
165 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "rakettireppu", TormaaRakettireppuun); |
---|
166 | Add(pelaaja1); |
---|
167 | } |
---|
168 | |
---|
169 | void TormaaRakettireppuun(PhysicsObject tormaaja, PhysicsObject rakettireppuesine) |
---|
170 | { |
---|
171 | // TODO ota kuva käyttöön |
---|
172 | pelaaja1.Image = pelaajaRakettirepunKanssaKuva; |
---|
173 | rakettireppuSaatu = true; |
---|
174 | rakettireppuesine.Destroy(); // poistetaan tavara pelikentältä |
---|
175 | } |
---|
176 | |
---|
177 | void LisaaNappaimet() |
---|
178 | { |
---|
179 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
180 | // TODO lisää mykistysnappi ääniä varten |
---|
181 | // TODO lisää äänensäätöpainikkeet (vähemmän ja enemmän) |
---|
182 | Keyboard.Listen(Key.F4, ButtonState.Pressed, delegate { kenttanro--; poistumispaikka = Vector.Zero; AloitaKalvoAlusta(); }, "Edellinen kalvo"); |
---|
183 | Keyboard.Listen(Key.F5, ButtonState.Pressed, AloitaKalvoAlusta, "Aloita kalvo uudelleen"); |
---|
184 | Keyboard.Listen(Key.F6, ButtonState.Pressed, delegate { kenttanro++; poistumispaikka = Vector.Zero; AloitaKalvoAlusta(); }, "Seuraava kalvo"); |
---|
185 | |
---|
186 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
187 | |
---|
188 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
189 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
190 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
191 | |
---|
192 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Poistu pelistä"); |
---|
193 | |
---|
194 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
195 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
196 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
197 | } |
---|
198 | |
---|
199 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
200 | { |
---|
201 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
202 | } |
---|
203 | |
---|
204 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
205 | { |
---|
206 | if (rakettireppuSaatu) |
---|
207 | { |
---|
208 | hahmo.ForceJump(nopeus / 10); |
---|
209 | |
---|
210 | PhysicsObject lieska = LuoLieska(new Vector(hahmo.X + hahmo.Width / 4.0, hahmo.Bottom), new TimeSpan(0, 0, 1), hahmo.Width / 2.0, hahmo.Height / 5.0); |
---|
211 | lieska.Push(new Vector(0, -100)); |
---|
212 | |
---|
213 | PhysicsObject lieska2 = LuoLieska(new Vector(hahmo.X - hahmo.Width / 4.0, hahmo.Bottom), new TimeSpan(0, 0, 1), hahmo.Width / 2.0, hahmo.Height / 5.0); |
---|
214 | lieska2.Push(new Vector(0, -100)); |
---|
215 | |
---|
216 | } |
---|
217 | else |
---|
218 | { |
---|
219 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
220 | } |
---|
221 | |
---|
222 | } |
---|
223 | |
---|
224 | PhysicsObject LuoLieska(Vector sijainti, TimeSpan elinaika, double leveys, double korkeus) |
---|
225 | { |
---|
226 | PhysicsObject lieska = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
227 | lieska.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
228 | lieska.IgnoresExplosions = true; |
---|
229 | lieska.Position = sijainti; |
---|
230 | lieska.Image = tahtiKuva; |
---|
231 | lieska.MaximumLifetime = elinaika; |
---|
232 | Add(lieska); |
---|
233 | return lieska; |
---|
234 | } |
---|
235 | |
---|
236 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
237 | { |
---|
238 | maaliAani.Play(); |
---|
239 | //MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
240 | tahti.Destroy(); |
---|
241 | } |
---|
242 | } |
---|