1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Adventure : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
15 | int kenttanumero = 1; |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
17 | |
---|
18 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
19 | |
---|
20 | Image pelaajanKuva = LoadImage("pelaaja"); |
---|
21 | Image kolikkoKuva = LoadImage("kolikko"); |
---|
22 | Image laavaKuva = LoadImage("laava"); |
---|
23 | Image jaaKuva = LoadImage("jaa"); |
---|
24 | Image autoKuva = LoadImage("car"); |
---|
25 | Image maaKuva = LoadImage("maa"); |
---|
26 | Image setelikuva = LoadImage("seteli"); |
---|
27 | Image vuorenkuva = LoadImage("vuori"); |
---|
28 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("voitto"); |
---|
29 | Image maalinkuva = LoadImage("maali"); |
---|
30 | |
---|
31 | public override void Begin() |
---|
32 | { |
---|
33 | AlkuValikko(); |
---|
34 | |
---|
35 | } |
---|
36 | |
---|
37 | void LuoKentta() |
---|
38 | { |
---|
39 | |
---|
40 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta"+ kenttanumero); |
---|
41 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
42 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaKolikko); |
---|
43 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
44 | kentta.SetTileMethod('L', LisaaLaava); |
---|
45 | kentta.SetTileMethod('J', LisaaJaa); |
---|
46 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaMaali); |
---|
47 | kentta.SetTileMethod('A', LisaaAuto); |
---|
48 | kentta.SetTileMethod('S', LisaaSeteli); |
---|
49 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
50 | Level.CreateBorders(); |
---|
51 | Level.Background.Color = Color.SkyBlue; |
---|
52 | } |
---|
53 | |
---|
54 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
55 | { |
---|
56 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
57 | taso.Position = paikka; |
---|
58 | taso.Image = maaKuva; |
---|
59 | Add(taso); |
---|
60 | } |
---|
61 | |
---|
62 | void LisaaKolikko(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
63 | { |
---|
64 | PhysicsObject kolikko = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
65 | kolikko.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
66 | kolikko.Position = paikka; |
---|
67 | kolikko.Image = kolikkoKuva; |
---|
68 | kolikko.Tag = "kolikko"; |
---|
69 | Add(kolikko); |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
73 | { |
---|
74 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys / 2, korkeus); |
---|
75 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
76 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
77 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
78 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "kolikko", TormaaKolikkoon); |
---|
79 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "seteli", TormaaSeteliin); |
---|
80 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "auto", autoontormataan); |
---|
81 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "laava", laavaantormataan); |
---|
82 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", maaliintormataan); |
---|
83 | Add(pelaaja1); |
---|
84 | } |
---|
85 | void LisaaLaava(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
86 | { |
---|
87 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
88 | taso.Position = paikka; |
---|
89 | taso.Image = laavaKuva; |
---|
90 | taso.Tag = "laava"; |
---|
91 | Add(taso); |
---|
92 | } |
---|
93 | |
---|
94 | void LisaaJaa(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
95 | { |
---|
96 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
97 | taso.Position = paikka; |
---|
98 | taso.Image = jaaKuva; |
---|
99 | taso.KineticFriction = -300; |
---|
100 | Add(taso); |
---|
101 | } |
---|
102 | void LisaaMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
103 | { |
---|
104 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
105 | maali.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
106 | maali.Position = paikka; |
---|
107 | maali.Image = maalinkuva; |
---|
108 | maali.Tag = "maali"; |
---|
109 | Add(maali); |
---|
110 | } |
---|
111 | void LisaaAuto(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
112 | { |
---|
113 | PhysicsObject auto = new PhysicsObject(leveys + 10, korkeus); |
---|
114 | //auto.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
115 | auto.Position = paikka; |
---|
116 | auto.Image = autoKuva; |
---|
117 | auto.Tag = "auto"; |
---|
118 | Add(auto); |
---|
119 | } |
---|
120 | void LisaaSeteli(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
121 | { |
---|
122 | PhysicsObject seteli = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
123 | seteli.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
124 | seteli.Position = paikka; |
---|
125 | seteli.Image = setelikuva; |
---|
126 | seteli.Tag = "seteli"; |
---|
127 | Add(seteli); |
---|
128 | } |
---|
129 | void LisaaNappaimet() |
---|
130 | { |
---|
131 | |
---|
132 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
133 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
134 | |
---|
135 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
136 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
137 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
138 | |
---|
139 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Poistu pelistä"); |
---|
140 | |
---|
141 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
142 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
143 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
144 | |
---|
145 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
146 | } |
---|
147 | |
---|
148 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
149 | { |
---|
150 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
151 | } |
---|
152 | |
---|
153 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
154 | { |
---|
155 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
156 | } |
---|
157 | |
---|
158 | void TormaaKolikkoon(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kolikko) |
---|
159 | { |
---|
160 | maaliAani.Play(); |
---|
161 | pisteLaskuri.Value += 1; |
---|
162 | kolikko.Destroy(); |
---|
163 | } |
---|
164 | void autoontormataan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject auto) |
---|
165 | { |
---|
166 | // auto.Move(new Vector(20.0, 0)); |
---|
167 | } |
---|
168 | |
---|
169 | void TormaaSeteliin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject seteli) |
---|
170 | { |
---|
171 | maaliAani.Play(); |
---|
172 | pisteLaskuri.Value += 10; |
---|
173 | seteli.Destroy(); |
---|
174 | } |
---|
175 | |
---|
176 | void maaliintormataan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject maali) |
---|
177 | { |
---|
178 | maali.Destroy(); |
---|
179 | kenttanumero += 1; |
---|
180 | AloitaPeli(); |
---|
181 | } |
---|
182 | void LuoPistelaskuri() |
---|
183 | { |
---|
184 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
185 | |
---|
186 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
187 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
188 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
189 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
190 | |
---|
191 | |
---|
192 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
193 | Add(pisteNaytto); |
---|
194 | |
---|
195 | IntMeter laskuri = new IntMeter(0, 0, 999); |
---|
196 | pisteNaytto.Title = "Raha"; |
---|
197 | } |
---|
198 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
199 | { |
---|
200 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(10,0,10); |
---|
201 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
202 | |
---|
203 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
204 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
205 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
206 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
207 | Add(elamaPalkki); |
---|
208 | } |
---|
209 | |
---|
210 | void ElamaLoppui() |
---|
211 | { |
---|
212 | MessageDisplay.Add("HÄVISIT"); |
---|
213 | ControllerOne.Vibrate(1.0, 1.0, 1.0, 1.0, 3.5); |
---|
214 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
215 | } |
---|
216 | void AlkuValikko() |
---|
217 | { |
---|
218 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko","Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
219 | Add(alkuValikko); |
---|
220 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
221 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
222 | //alkuValikko.Color = Color.White; |
---|
223 | GameObject tausta = new GameObject(Window.Width, Window.Height); |
---|
224 | //Add(tausta,-3); |
---|
225 | Add(tausta); |
---|
226 | tausta.Image = vuorenkuva; |
---|
227 | } |
---|
228 | void AloitaPeli() |
---|
229 | { |
---|
230 | //kenttanumero.Value = 1; |
---|
231 | ClearAll(); |
---|
232 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
233 | |
---|
234 | if (kenttanumero > 6) |
---|
235 | { |
---|
236 | kenttanumero = 1; |
---|
237 | ClearAll(); |
---|
238 | Camera.ZoomFactor = 1.0; |
---|
239 | Camera.Position = Vector.Zero; |
---|
240 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
241 | AlkuValikko(); |
---|
242 | return; |
---|
243 | } |
---|
244 | LuoKentta(); |
---|
245 | LisaaNappaimet(); |
---|
246 | LuoPistelaskuri(); |
---|
247 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
248 | |
---|
249 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
250 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
251 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
252 | } |
---|
253 | void laavaantormataan(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject laava) |
---|
254 | { |
---|
255 | elamaLaskuri.Value = elamaLaskuri.Value - 3; |
---|
256 | |
---|
257 | } |
---|
258 | } |
---|