source: 2016/27/OskariL/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 7717

Revision 7717, 6.8 KB checked in by karkaite, 5 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10{
11    ExplosionSystem rajahtaa = new ExplosionSystem(LoadImage("Pulla"), 200);
12
13    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 650);
14    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -650);
15
16    PhysicsObject pallo;
17    PhysicsObject maila1;
18    PhysicsObject maila2;
19
20    PhysicsObject vasenReuna;
21    PhysicsObject oikeaReuna;
22
23    IntMeter pelaajan1Pisteet;
24    IntMeter pelaajan2Pisteet;
25
26    Boolean hasGameEnded = false;
27    Boolean hasRajahtanyt = false;
28
29    DoubleMeter alaspainLaskuri;
30    // Mhei~
31
32    const double PALLON_MIN_NOPEUS = 500;
33
34    public override void Begin()
35    {
36        LuoKentta();
37        AsetaNappaimet();
38        LisaaLaskurit();
39        AloitaPeli();
40    }
41    void LuoKentta()
42    {
43        //luodaan pallo
44        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
45        pallo.Shape = Shape.Circle;
46        pallo.Color = Color.White;
47        pallo.X = 200.0;
48        pallo.Y = 0.0;
49        pallo.Restitution = 1.0;
50        pallo.CanRotate = false;
51        pallo.IgnoresExplosions = true;
52        Add(pallo);
53
54        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
55
56        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
57        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
58
59        //luodaan kenttä       
60        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
61        vasenReuna.Restitution = 1.0;
62        vasenReuna.IsVisible = false;
63        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
64        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
65        oikeaReuna.IsVisible = false;
66        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
67        alaReuna.Restitution = 1.0;
68        alaReuna.IsVisible = false;
69        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
70        ylaReuna.Restitution = 1.0;
71        ylaReuna.IsVisible = false;
72
73        Level.Background.Color = Color.Black;
74        Camera.ZoomToLevel();
75
76    }
77    void AloitaPeli()
78    {
79        //liikutetaan palloa
80        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
81        pallo.Hit(impulssi);
82
83    }
84    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
85    {
86        //luodaan maila
87        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
88        maila.Shape = Shape.Rectangle;
89        maila.X = x;
90        maila.Y = y;
91        maila.Restitution = 1.0;
92        Add(maila);
93        return maila;
94    }
95    void AsetaNappaimet()
96    {
97        //pelaajan 1 napit
98        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
99        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
100        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
101        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
102
103        //pelaajan 2 napit
104        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
105        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
106        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
107        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
108
109        //yleiset napit
110        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
111        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli~?");
112
113    }
114    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
115    {
116        //estetään mailaa menemästä reunan yli
117        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
118        {
119            maila.Velocity = Vector.Zero;
120            return;
121        }
122        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
123        {
124            maila.Velocity = Vector.Zero;
125            return;
126        }
127        maila.Velocity = nopeus;
128    }
129    void LisaaLaskurit()
130    {
131        //luodaan näkyviä laskureita
132        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
133        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
134
135    }
136    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
137    {
138        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
139        laskuri.MaxValue = 10;
140
141        Label naytto = new Label();
142        naytto.BindTo(laskuri);
143        naytto.X = x;
144        naytto.Y = y;
145        naytto.TextColor = Color.White;
146        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
147        naytto.Color = Level.Background.Color;
148        Add(naytto);
149
150        return laskuri;
151    }
152    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
153    {
154        if (hasGameEnded == true)
155        {
156            return;
157        }
158        if (kohde == oikeaReuna)
159        {
160            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
161            Rajahdys();
162        }
163        else if (kohde == vasenReuna)
164        {
165            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
166            Rajahdys();
167            //TODO: tee erillinen räjähdys Putineista
168        }
169        if (pelaajan1Pisteet == 10)
170        {
171            MessageDisplay.Add("Pelaaja 1 voittaa");
172            LuoAikaLaskuri();
173            Rajahdys();
174        }
175        else if (pelaajan2Pisteet == 10)
176        {
177            MessageDisplay.Add("Pelaaja 2 voittaa");
178            LuoAikaLaskuri();
179            Rajahdys();
180            //TODO: tee erillinen räjähdys Putineista
181
182        }
183    }
184    void LuoAikaLaskuri()
185    {
186        alaspainLaskuri = new DoubleMeter(5);
187
188        pallo.Velocity = Vector.Zero;
189        Timer aikaLaskuri = new Timer();
190        aikaLaskuri.Interval = 0.1;
191        aikaLaskuri.Timeout += AikaLoppui;
192        aikaLaskuri.Start();
193
194        Label aikaNaytto = new Label();
195        aikaNaytto.TextColor = Color.White;
196        aikaNaytto.DecimalPlaces = 1;
197        aikaNaytto.BindTo(alaspainLaskuri);
198        Add(aikaNaytto);
199    }
200    void AikaLoppui()
201    {
202        alaspainLaskuri.Value -= 0.1;
203        if (alaspainLaskuri.Value <= 0)
204        {
205            alaspainLaskuri.Stop();
206            Exit();
207        }
208    }
209    protected override void Update(Time time)
210    {
211        if (pallo != null && Math.Abs(pallo.Velocity.X) < PALLON_MIN_NOPEUS)
212        {
213            pallo.Velocity = new Vector(pallo.Velocity.X * 1.1, pallo.Velocity.Y);
214        }
215        base.Update(time);
216    }
217    void Rajahdys()
218    {
219        if (hasRajahtanyt == false)
220        {
221            hasRajahtanyt = true;
222            Add(rajahtaa);
223        }
224        double x = 0;
225        double y = 0;
226        int pMaara = 200;
227        rajahtaa.AddEffect(x, y, pMaara);
228    }
229}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.