source: 2016/27/OskariL/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 7701

Revision 7701, 6.5 KB checked in by karkaite, 5 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10{
11    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 650);
12    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -650);
13
14    PhysicsObject pallo;
15    PhysicsObject maila1;
16    PhysicsObject maila2;
17
18    PhysicsObject vasenReuna;
19    PhysicsObject oikeaReuna;
20
21    IntMeter pelaajan1Pisteet;
22    IntMeter pelaajan2Pisteet;
23
24    Boolean hasGameEnded = false;
25
26    DoubleMeter alaspainLaskuri;
27    // Mhei~
28
29    const double PALLON_MIN_NOPEUS = 500;
30
31    public override void Begin()
32    {
33        LuoKentta();
34        AsetaNappaimet();
35        LisaaLaskurit();
36        AloitaPeli();
37    }
38    void LuoKentta()
39    {
40        //luodaan pallo
41        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
42        pallo.Shape = Shape.Circle;
43        pallo.Color = Color.White;
44        pallo.X = 200.0;
45        pallo.Y = 0.0;
46        pallo.Restitution = 1.0;
47        pallo.CanRotate = false;
48        pallo.IgnoresExplosions = true;
49        Add(pallo);
50
51        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
52
53        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
54        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
55
56        //luodaan kenttä       
57        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
58        vasenReuna.Restitution = 1.0;
59        vasenReuna.IsVisible = false;
60        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
61        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
62        oikeaReuna.IsVisible = false;
63        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
64        alaReuna.Restitution = 1.0;
65        alaReuna.IsVisible = false;
66        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
67        ylaReuna.Restitution = 1.0;
68        ylaReuna.IsVisible = false;
69
70        Level.Background.Color = Color.Black;
71        Camera.ZoomToLevel();
72
73    }
74    void AloitaPeli()
75    {
76        //liikutetaan palloa
77        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
78        pallo.Hit(impulssi);
79
80    }
81    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
82    {
83        //luodaan maila
84        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
85        maila.Shape = Shape.Rectangle;
86        maila.X = x;
87        maila.Y = y;
88        maila.Restitution = 1.0;
89        Add(maila);
90        return maila;
91    }
92    void AsetaNappaimet()
93    {
94        //pelaajan 1 napit
95        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
96        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
97        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
98        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
99
100        //pelaajan 2 napit
101        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
102        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
103        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
104        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
105
106        //yleiset napit
107        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
108        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli~?");
109
110    }
111    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
112    {
113        //estetään mailaa menemästä reunan yli
114        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
115        {
116            maila.Velocity = Vector.Zero;
117            return;
118        }
119        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
120        {
121            maila.Velocity = Vector.Zero;
122            return;
123        }
124        maila.Velocity = nopeus;
125    }
126    void LisaaLaskurit()
127    {
128        //luodaan näkyviä laskureita
129        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
130        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
131
132    }
133    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
134    {
135        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
136        laskuri.MaxValue = 10;
137
138        Label naytto = new Label();
139        naytto.BindTo(laskuri);
140        naytto.X = x;
141        naytto.Y = y;
142        naytto.TextColor = Color.White;
143        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
144        naytto.Color = Level.Background.Color;
145        Add(naytto);
146
147        return laskuri;
148    }
149    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
150    {
151        if (hasGameEnded == true)
152        {
153            return;
154        }
155        if (kohde == oikeaReuna)
156        {
157            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
158            Explosion rajahdys = new Explosion(200);
159            rajahdys.Position = pallo.Position;
160            Add(rajahdys);           
161        }
162        else if (kohde == vasenReuna)
163        {
164            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
165            Explosion rajahdys = new Explosion(200);
166            rajahdys.Position = pallo.Position;
167            Add(rajahdys);
168        }
169        if (pelaajan1Pisteet == 10)
170        {
171            MessageDisplay.Add("Pelaaja 1 voittaa");
172            LuoAikaLaskuri();
173        }
174        else if (pelaajan2Pisteet == 10)
175        {
176            MessageDisplay.Add("Pelaaja 2 voittaa");
177            LuoAikaLaskuri();
178        }
179    }
180    void LuoAikaLaskuri()
181    {
182        alaspainLaskuri = new DoubleMeter(5);
183
184        pallo.Velocity = Vector.Zero;
185        Timer aikaLaskuri = new Timer();
186        aikaLaskuri.Interval = 0.1;
187        aikaLaskuri.Timeout += AikaLoppui;
188        aikaLaskuri.Start();
189
190        Label aikaNaytto = new Label();
191        aikaNaytto.TextColor = Color.White;
192        aikaNaytto.DecimalPlaces = 1;
193        aikaNaytto.BindTo(alaspainLaskuri);
194        Add(aikaNaytto);
195    }
196    void AikaLoppui()
197    {
198        alaspainLaskuri.Value -= 0.1;
199        if (alaspainLaskuri.Value <= 0)
200        {
201            alaspainLaskuri.Stop();
202            Exit();
203        }
204    }
205    protected override void Update(Time time)
206    {
207        if (pallo != null && Math.Abs(pallo.Velocity.X) < PALLON_MIN_NOPEUS)
208        {
209            pallo.Velocity = new Vector(pallo.Velocity.X * 1.1, pallo.Velocity.Y);
210        }
211        base.Update(time);
212    }
213
214}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.