source: 2016/27/OskariL/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 7699

Revision 7699, 6.2 KB checked in by karkaite, 5 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10{
11    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 600);
12    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -600);
13
14    PhysicsObject pallo;
15    PhysicsObject maila1;
16    PhysicsObject maila2;
17
18    PhysicsObject vasenReuna;
19    PhysicsObject oikeaReuna;
20
21    IntMeter pelaajan1Pisteet;
22    IntMeter pelaajan2Pisteet;
23
24    Boolean hasGameEnded = false;
25
26    DoubleMeter alaspainLaskuri;
27    // Mhei~
28
29    const double PALLON_MIN_NOPEUS = 380;
30
31    public override void Begin()
32    {
33        LuoKentta();
34        AsetaNappaimet();
35        LisaaLaskurit();
36        AloitaPeli();
37    }
38    void LuoKentta()
39    {
40        //luodaan pallo
41        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
42        pallo.Shape = Shape.Circle;
43        pallo.Color = Color.White;
44        pallo.X = 200.0;
45        pallo.Y = 0.0;
46        pallo.Restitution = 1.0;
47        pallo.CanRotate = false;
48        Add(pallo);
49
50        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
51
52        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
53        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
54
55        //luodaan kenttä       
56        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
57        vasenReuna.Restitution = 1.0;
58        vasenReuna.IsVisible = false;
59        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
60        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
61        oikeaReuna.IsVisible = false;
62        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
63        alaReuna.Restitution = 1.0;
64        alaReuna.IsVisible = false;
65        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
66        ylaReuna.Restitution = 1.0;
67        ylaReuna.IsVisible = false;
68
69        Level.Background.Color = Color.Black;
70        Camera.ZoomToLevel();
71
72    }
73    void AloitaPeli()
74    {
75        //liikutetaan palloa
76        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
77        pallo.Hit(impulssi);
78
79    }
80    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
81    {
82        //luodaan maila
83        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
84        maila.Shape = Shape.Rectangle;
85        maila.X = x;
86        maila.Y = y;
87        maila.Restitution = 1.0;
88        Add(maila);
89        return maila;
90    }
91    void AsetaNappaimet()
92    {
93        //pelaajan 1 napit
94        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
95        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
96        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
97        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
98
99        //pelaajan 2 napit
100        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
101        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
102        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
103        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
104
105        //yleiset napit
106        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
107        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli~?");
108
109    }
110    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
111    {
112        //estetään mailaa menemästä reunan yli
113        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
114        {
115            maila.Velocity = Vector.Zero;
116            return;
117        }
118        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
119        {
120            maila.Velocity = Vector.Zero;
121            return;
122        }
123        maila.Velocity = nopeus;
124    }
125    void LisaaLaskurit()
126    {
127        //luodaan näkyviä laskureita
128        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
129        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
130
131    }
132    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
133    {
134        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
135        laskuri.MaxValue = 10;
136
137        Label naytto = new Label();
138        naytto.BindTo(laskuri);
139        naytto.X = x;
140        naytto.Y = y;
141        naytto.TextColor = Color.White;
142        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
143        naytto.Color = Level.Background.Color;
144        Add(naytto);
145
146        return laskuri;
147    }
148    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
149    {
150        if (hasGameEnded == true)
151        {
152            return;
153        }
154        if (kohde == oikeaReuna)
155        {
156            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
157        }
158        else if (kohde == vasenReuna)
159        {
160            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
161        }
162        if (pelaajan1Pisteet == 10)
163        {
164            MessageDisplay.Add("Pelaaja 1 voittaa");
165            LuoAikaLaskuri();
166        }
167        else if (pelaajan2Pisteet == 10)
168        {
169            MessageDisplay.Add("Pelaaja 2 voittaa");
170            LuoAikaLaskuri();
171        }
172    }
173    void LuoAikaLaskuri()
174    {
175        alaspainLaskuri = new DoubleMeter(5);
176
177        pallo.Velocity = Vector.Zero;
178        Timer aikaLaskuri = new Timer();
179        aikaLaskuri.Interval = 0.1;
180        aikaLaskuri.Timeout += AikaLoppui;
181        aikaLaskuri.Start();
182
183        Label aikaNaytto = new Label();
184        aikaNaytto.TextColor = Color.White;
185        aikaNaytto.DecimalPlaces = 1;
186        aikaNaytto.BindTo(alaspainLaskuri);
187        Add(aikaNaytto);
188    }
189    void AikaLoppui()
190    {
191        alaspainLaskuri.Value -= 0.1;
192        if (alaspainLaskuri.Value <= 0)
193        {
194            alaspainLaskuri.Stop();
195            Exit();
196        }
197    }
198    protected override void Update(Time time)
199    {
200        if (pallo != null && Math.Abs(pallo.Velocity.X) < PALLON_MIN_NOPEUS)
201        {
202            pallo.Velocity = new Vector(pallo.Velocity.X * 1.1, pallo.Velocity.Y);
203        }
204        base.Update(time);
205    }
206
207}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.