1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class SalainenTehtävä : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | |
---|
12 | |
---|
13 | const double nopeus = 2000; |
---|
14 | |
---|
15 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
16 | |
---|
17 | IntMeter voimaMittari; |
---|
18 | int kenttaNRO = 1; |
---|
19 | const int maxKentat = 1; |
---|
20 | PhysicsObject pelaaja1; |
---|
21 | |
---|
22 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Hahmo"); |
---|
23 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
24 | Image kovaKuutio = LoadImage("kovaKuutio"); |
---|
25 | Image LaskeutuminenKuva = LoadImage("Laskeutuminen"); |
---|
26 | Image SahkoansaKuva = LoadImage("Sähköansa"); |
---|
27 | Image SahkoansaTykkiKuva = LoadImage("SahkoansaTykki"); |
---|
28 | Image SahkoansaSahkoKuva = LoadImage("SahkoansaSahko"); |
---|
29 | Image RajahdysKuva = LoadImage("Rajahdys"); |
---|
30 | Image TykkiKuva = LoadImage("Tykki"); |
---|
31 | |
---|
32 | AssaultRifle tykkiAse; |
---|
33 | |
---|
34 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
35 | |
---|
36 | public override void Begin() |
---|
37 | { |
---|
38 | ClearAll(); |
---|
39 | LuoPaavalikko(); |
---|
40 | } |
---|
41 | |
---|
42 | void LuoPaavalikko() |
---|
43 | { |
---|
44 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko", |
---|
45 | "Pelaa", "Lopeta"); |
---|
46 | Add(alkuValikko); |
---|
47 | alkuValikko.AddItemHandler(0, Pelaa); |
---|
48 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
49 | } |
---|
50 | |
---|
51 | void Pelaa() |
---|
52 | { |
---|
53 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Valitse kenttä", |
---|
54 | "Kenntä 1", "Takaisin"); |
---|
55 | Add(alkuValikko); |
---|
56 | alkuValikko.AddItemHandler(0, delegate { AloitaPeli(1); }); |
---|
57 | alkuValikko.AddItemHandler(1, LuoPaavalikko); |
---|
58 | |
---|
59 | } |
---|
60 | |
---|
61 | void AloitaPeli(int kentta) |
---|
62 | { |
---|
63 | this.kenttaNRO = kentta; |
---|
64 | IsMouseVisible = true; |
---|
65 | LuoKentta(); |
---|
66 | LuoTahtiLaskuri(); |
---|
67 | LisaaNappaimet(); |
---|
68 | |
---|
69 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
70 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
71 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
72 | } |
---|
73 | |
---|
74 | void LuoKentta() |
---|
75 | { |
---|
76 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta"+kenttaNRO); |
---|
77 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
78 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
79 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
80 | kentta.SetTileMethod('L', LisaaLaskeutuminen); |
---|
81 | kentta.SetTileMethod('R', LisaaSahkoansaTykkiVaaka); |
---|
82 | kentta.SetTileMethod('S', LisaaSahkoansaTykkiPysty); |
---|
83 | kentta.SetTileMethod('T', LisaaTykki); |
---|
84 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
85 | Level.CreateBorders(); |
---|
86 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
87 | Level.Background.Image = LoadImage("kiviseina"); |
---|
88 | } |
---|
89 | |
---|
90 | void LuoTahtiLaskuri() |
---|
91 | { |
---|
92 | voimaMittari = new IntMeter(0,0,3); |
---|
93 | voimaMittari.UpperLimit += VoimaMittariTaynna; |
---|
94 | |
---|
95 | ProgressBar voimaPalkki = new ProgressBar(150, 50); |
---|
96 | voimaPalkki.X = Screen.Right - 250; |
---|
97 | voimaPalkki.Y = Screen.Bottom + 100; |
---|
98 | voimaPalkki.BindTo(voimaMittari); |
---|
99 | voimaPalkki.Image = LoadImage("harmaatTahdet"); |
---|
100 | voimaPalkki.BarImage = LoadImage("kultaisetTahdet"); |
---|
101 | Add(voimaPalkki); |
---|
102 | |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | void VoimaMittariTaynna() |
---|
106 | { |
---|
107 | MessageDisplay.Add("Keräsit kaikki kolme tähteä!"); |
---|
108 | } |
---|
109 | |
---|
110 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
111 | { |
---|
112 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
113 | taso.Position = paikka; |
---|
114 | taso.Image = kovaKuutio; |
---|
115 | Add(taso); |
---|
116 | } |
---|
117 | |
---|
118 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
119 | { |
---|
120 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
121 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
122 | tahti.Position = paikka; |
---|
123 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
124 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
125 | Add(tahti); |
---|
126 | } |
---|
127 | |
---|
128 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
129 | { |
---|
130 | pelaaja1 = new PhysicsObject(leveys*0.9, korkeus*0.9); |
---|
131 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
132 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
133 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
134 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "SahkoansaSahko", TuhoaPelaaja); |
---|
135 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
136 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Laskeutuminen", TormaaLaskeutumiseen); |
---|
137 | Add(pelaaja1); |
---|
138 | pelaaja1.LinearDamping = 0.9; |
---|
139 | pelaaja1.Tag = "pelaaja"; |
---|
140 | pelaaja1.CanRotate = false; |
---|
141 | |
---|
142 | tykkiAse = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
143 | tykkiAse.Power.MaxValue = 50; |
---|
144 | tykkiAse.FireRate = 1; |
---|
145 | tykkiAse.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
146 | pelaaja1.Add(tykkiAse); |
---|
147 | |
---|
148 | |
---|
149 | } |
---|
150 | |
---|
151 | void LisaaLaskeutuminen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
152 | { |
---|
153 | PhysicsObject Laskeutuminen = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
154 | Laskeutuminen.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
155 | Laskeutuminen.Position = paikka; |
---|
156 | Laskeutuminen.Image = LaskeutuminenKuva; |
---|
157 | Laskeutuminen.Tag = "Laskeutuminen"; |
---|
158 | Add(Laskeutuminen); |
---|
159 | } |
---|
160 | |
---|
161 | void LisaaSahkoansaTykkiPysty(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
162 | { |
---|
163 | PhysicsObject sahko = LisaaSahkoansaSahko(new Vector(paikka.X, paikka.Y-korkeus), leveys/2, korkeus, Angle.FromDegrees(0)); |
---|
164 | LisaaSahkoansaTykki(paikka, leveys, korkeus, sahko, Angle.FromDegrees(180)); |
---|
165 | LisaaSahkoansaTykki(new Vector(paikka.X, paikka.Y-korkeus*2), leveys, korkeus, sahko, Angle.FromDegrees(0)); |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | void LisaaSahkoansaTykkiVaaka(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
169 | { |
---|
170 | PhysicsObject sahko = LisaaSahkoansaSahko(new Vector(paikka.X + leveys, paikka.Y), leveys/2, korkeus, Angle.FromDegrees(-90)); |
---|
171 | LisaaSahkoansaTykki(paikka,leveys,korkeus,sahko, Angle.FromDegrees(-90)); |
---|
172 | LisaaSahkoansaTykki(new Vector(paikka.X + leveys*2, paikka.Y), leveys, korkeus, sahko, Angle.FromDegrees(90)); |
---|
173 | } |
---|
174 | |
---|
175 | void LisaaSahkoansaTykki(Vector paikka, double leveys, double korkeus, PhysicsObject sahko, Angle kaanna) |
---|
176 | { |
---|
177 | SahkoansaTykki Sahkoansa = new SahkoansaTykki(leveys, korkeus, sahko); |
---|
178 | Sahkoansa.Position = paikka; |
---|
179 | Sahkoansa.Image = SahkoansaTykkiKuva; |
---|
180 | Sahkoansa.Tag = "SahkoansaTykki"; |
---|
181 | Add(Sahkoansa); |
---|
182 | Sahkoansa.RotateImage = true; |
---|
183 | Sahkoansa.Angle = kaanna; |
---|
184 | |
---|
185 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
186 | //pisteNaytto.Position = Camera.WorldToScreen(paikka); |
---|
187 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
188 | pisteNaytto.BindTo(Sahkoansa.ElamaLaskuri); |
---|
189 | Sahkoansa.Add(pisteNaytto); |
---|
190 | } |
---|
191 | |
---|
192 | |
---|
193 | |
---|
194 | PhysicsObject LisaaSahkoansaSahko(Vector paikka, double leveys, double korkeus,Angle kaanna) |
---|
195 | { |
---|
196 | PhysicsObject SahkoansaSahko = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
197 | SahkoansaSahko.Position = paikka; |
---|
198 | SahkoansaSahko.Image = SahkoansaSahkoKuva; |
---|
199 | SahkoansaSahko.Tag = "SahkoansaSahko"; |
---|
200 | Add(SahkoansaSahko); |
---|
201 | SahkoansaSahko.RotateImage = true; |
---|
202 | SahkoansaSahko.Angle = kaanna; |
---|
203 | return SahkoansaSahko; |
---|
204 | } |
---|
205 | |
---|
206 | void LisaaTykki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
207 | { |
---|
208 | Tykki tykki = new Tykki(leveys, korkeus); |
---|
209 | tykki.Position = paikka; |
---|
210 | tykki.Image = TykkiKuva; |
---|
211 | tykki.Tag = "Tykki"; |
---|
212 | Add(tykki); |
---|
213 | |
---|
214 | AssaultRifle tykkiAse = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
215 | tykkiAse.IsVisible = false; |
---|
216 | tykkiAse.Power.MaxValue = 50; |
---|
217 | tykkiAse.FireRate = 0.5; |
---|
218 | tykkiAse.ProjectileCollision = AmmusOsuiPelaajaan; |
---|
219 | tykki.Add(tykkiAse); |
---|
220 | |
---|
221 | Timer tykkiAjastin = new Timer(); |
---|
222 | tykkiAjastin.Interval = 0.5; |
---|
223 | tykkiAjastin.Timeout += delegate |
---|
224 | { |
---|
225 | AmmuAseella(tykkiAse); |
---|
226 | }; |
---|
227 | tykkiAjastin.Start(); |
---|
228 | |
---|
229 | tykki.Destroyed += delegate { tykkiAjastin.Stop(); }; |
---|
230 | |
---|
231 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
232 | //pisteNaytto.Position = Camera.WorldToScreen(paikka); |
---|
233 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
234 | pisteNaytto.BindTo(tykki.ElamaLaskuri); |
---|
235 | tykki.Add(pisteNaytto); |
---|
236 | |
---|
237 | } |
---|
238 | |
---|
239 | void LisaaNappaimet() |
---|
240 | { |
---|
241 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
242 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
243 | |
---|
244 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, new Vector(-nopeus, 0)); |
---|
245 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, new Vector(nopeus, 0)); |
---|
246 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu ylöspäin", pelaaja1, new Vector(0, nopeus)); |
---|
247 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, Liikuta, "pelaaja liikkuu alaspäin", pelaaja1, new Vector(0, -nopeus)); |
---|
248 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", tykkiAse); |
---|
249 | Mouse.ListenMovement(0.1, Tahtaa, "Tähtää aseella"); |
---|
250 | |
---|
251 | |
---|
252 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
253 | ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu ylöspäin", pelaaja1, new Vector(0, nopeus)); |
---|
254 | ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, Liikuta, "pelaaja liikkuu alaspäin", pelaaja1, new Vector(0, -nopeus)); |
---|
255 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, new Vector(-nopeus, 0)); |
---|
256 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja1, new Vector(nopeus, 0)); |
---|
257 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", tykkiAse); |
---|
258 | ControllerOne.ListenAnalog(AnalogControl.RightStick, 0.1, Tahtaa2, "Liikuta pelaajaa tattia pyörittämällä."); |
---|
259 | |
---|
260 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
261 | } |
---|
262 | |
---|
263 | void Tahtaa2(AnalogState tatinTila) |
---|
264 | { |
---|
265 | tykkiAse.Angle = tatinTila.StateVector.Angle; |
---|
266 | } |
---|
267 | |
---|
268 | void Liikuta(PhysicsObject hahmo, Vector nopeus) |
---|
269 | { |
---|
270 | hahmo.Push(nopeus); |
---|
271 | } |
---|
272 | |
---|
273 | |
---|
274 | |
---|
275 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
276 | { |
---|
277 | maaliAani.Play(); |
---|
278 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
279 | tahti.Destroy(); |
---|
280 | voimaMittari.Value += 1; |
---|
281 | } |
---|
282 | |
---|
283 | void TormaaLaskeutumiseen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject Laskeutuminen) |
---|
284 | { |
---|
285 | |
---|
286 | MessageDisplay.Add("Läpäisit tason"); |
---|
287 | Timer.SingleShot(1, Voitit); |
---|
288 | } |
---|
289 | |
---|
290 | |
---|
291 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
292 | { |
---|
293 | ammus.Destroy(); |
---|
294 | if(kohde.Tag.ToString() == "SahkoansaTykki") |
---|
295 | { |
---|
296 | ((SahkoansaTykki)kohde).ElamaLaskuri.Value -= 10; |
---|
297 | } |
---|
298 | if (kohde.Tag.ToString() == "Tykki") |
---|
299 | { |
---|
300 | |
---|
301 | ((Tykki)kohde).ElamaLaskuri.Value -= 10; |
---|
302 | |
---|
303 | } |
---|
304 | } |
---|
305 | |
---|
306 | void AmmusOsuiPelaajaan(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
307 | { |
---|
308 | ammus.Destroy(); |
---|
309 | if (kohde.Tag.ToString() == "pelaaja") |
---|
310 | { |
---|
311 | TuhoaPelaaja(pelaaja1, ammus); |
---|
312 | } |
---|
313 | |
---|
314 | } |
---|
315 | |
---|
316 | void Tahtaa(AnalogState hiirenLiike) |
---|
317 | { |
---|
318 | Vector suunta = (Mouse.PositionOnWorld - tykkiAse.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
319 | tykkiAse.Angle = suunta.Angle; |
---|
320 | } |
---|
321 | void AmmuAseella(AssaultRifle ase) |
---|
322 | { |
---|
323 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
324 | |
---|
325 | if (ammus != null) |
---|
326 | { |
---|
327 | ammus.Size *= 1; |
---|
328 | //ammus.Image = ... |
---|
329 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(200.0); |
---|
330 | } |
---|
331 | } |
---|
332 | |
---|
333 | void TuhoaPelaaja(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
334 | { |
---|
335 | pelaaja.Destroy(); |
---|
336 | Explosion rajahdys = new Explosion(500); |
---|
337 | rajahdys.Position = pelaaja.Position; |
---|
338 | Add(rajahdys); |
---|
339 | Mouse.Disable(MouseButton.Left); |
---|
340 | Timer.SingleShot(2, Havisit); |
---|
341 | } |
---|
342 | |
---|
343 | void Havisit() |
---|
344 | { |
---|
345 | ClearAll(); |
---|
346 | Level.Background.Color = Color.Black; |
---|
347 | MultiSelectWindow havioValikko = new MultiSelectWindow("Hävisit pelin", "Aloita alusta", "Päävalikko", "Lopeta"); |
---|
348 | Add(havioValikko); |
---|
349 | havioValikko.AddItemHandler(0, delegate { AloitaPeli(kenttaNRO); }); |
---|
350 | havioValikko.AddItemHandler(1, LuoPaavalikko); |
---|
351 | havioValikko.AddItemHandler(2, Exit); |
---|
352 | } |
---|
353 | |
---|
354 | void Voitit() |
---|
355 | { |
---|
356 | ClearAll(); |
---|
357 | Level.Background.Color = Color.Black; |
---|
358 | MultiSelectWindow voittoValikko = new MultiSelectWindow("Taso suoritettu", "Pelaa uudelleen", "Päävalikko","Seuraava kenttä", "Lopeta"); |
---|
359 | Add(voittoValikko); |
---|
360 | voittoValikko.AddItemHandler(0, delegate { AloitaPeli(kenttaNRO); }); |
---|
361 | voittoValikko.AddItemHandler(1, LuoPaavalikko); |
---|
362 | voittoValikko.AddItemHandler(2, delegate { if (!(kenttaNRO < maxKentat)) LuoPaavalikko(); AloitaPeli(kenttaNRO += 1); }); |
---|
363 | voittoValikko.AddItemHandler(3, Exit); |
---|
364 | |
---|
365 | } |
---|
366 | |
---|
367 | } |
---|
368 | |
---|
369 | |
---|
370 | |
---|
371 | class SahkoansaTykki : PhysicsObject |
---|
372 | { |
---|
373 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(50, 0, 50); |
---|
374 | |
---|
375 | private PhysicsObject sahko; |
---|
376 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
377 | |
---|
378 | public SahkoansaTykki(double leveys, double korkeus, PhysicsObject sahko) |
---|
379 | : base(leveys, korkeus) |
---|
380 | { |
---|
381 | MakeStatic(); |
---|
382 | this.sahko = sahko; |
---|
383 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.sahko.Destroy(); this.Destroy(); }; |
---|
384 | } |
---|
385 | |
---|
386 | |
---|
387 | |
---|
388 | |
---|
389 | } |
---|
390 | |
---|
391 | class Tykki : PhysicsObject |
---|
392 | { |
---|
393 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(20, 0, 20); |
---|
394 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
395 | |
---|
396 | public Tykki(double leveys, double korkeus) |
---|
397 | : base(leveys, korkeus) |
---|
398 | { |
---|
399 | MakeStatic(); |
---|
400 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
401 | } |
---|
402 | } |
---|