1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class SalainenTehtävä : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | |
---|
12 | |
---|
13 | const double nopeus = 2000; |
---|
14 | |
---|
15 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
16 | |
---|
17 | PhysicsObject pelaaja1; |
---|
18 | |
---|
19 | Image pelaajanKuva = LoadImage("Hahmo"); |
---|
20 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
21 | Image kovaKuutio = LoadImage("kovaKuutio"); |
---|
22 | Image LaskeutuminenKuva = LoadImage("Laskeutuminen"); |
---|
23 | Image SahkoansaKuva = LoadImage("Sähköansa"); |
---|
24 | Image SahkoansaTykkiKuva = LoadImage("SahkoansaTykki"); |
---|
25 | Image SahkoansaSahkoKuva = LoadImage("SahkoansaSahko"); |
---|
26 | ase.Image = null; |
---|
27 | |
---|
28 | AssaultRifle pelaajan1Ase; |
---|
29 | |
---|
30 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
31 | ase.AttackSound = null; |
---|
32 | |
---|
33 | public override void Begin() |
---|
34 | { |
---|
35 | |
---|
36 | LuoKentta(); |
---|
37 | LisaaNappaimet(); |
---|
38 | |
---|
39 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
40 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
41 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
42 | } |
---|
43 | |
---|
44 | void LuoKentta() |
---|
45 | { |
---|
46 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
47 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
48 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
49 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('L', LisaaLaskeutuminen); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('R', LisaaSahkoansaTykkiVaaka); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('S', LisaaSahkoansaTykkiPysty); |
---|
53 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
54 | Level.CreateBorders(); |
---|
55 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
56 | Level.Background.Image = LoadImage("kiviseina"); |
---|
57 | } |
---|
58 | |
---|
59 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
60 | { |
---|
61 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
62 | taso.Position = paikka; |
---|
63 | taso.Image = kovaKuutio; |
---|
64 | Add(taso); |
---|
65 | } |
---|
66 | |
---|
67 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
68 | { |
---|
69 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
70 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
71 | tahti.Position = paikka; |
---|
72 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
73 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
74 | Add(tahti); |
---|
75 | } |
---|
76 | |
---|
77 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
78 | { |
---|
79 | pelaaja1 = new PhysicsObject(leveys*0.9, korkeus*0.9); |
---|
80 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
81 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
82 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
83 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
84 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Laskeutuminen", TormaaLaskeutumiseen); |
---|
85 | Add(pelaaja1); |
---|
86 | pelaaja1.LinearDamping = 0.9; |
---|
87 | pelaaja1.CanRotate = false; |
---|
88 | |
---|
89 | pelaajan1Ase = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
90 | pelaajan1Ase = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
91 | pelaajan1Ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
92 | pelaaja1.Add(pelaajan1Ase); |
---|
93 | |
---|
94 | //pelaaja1 on PlatformCharacter-tyyppinen |
---|
95 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
96 | |
---|
97 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
98 | pelaaja1.Weapon.Ammo.Value = 1000000; |
---|
99 | |
---|
100 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
101 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
102 | |
---|
103 | } |
---|
104 | |
---|
105 | void LisaaLaskeutuminen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
106 | { |
---|
107 | PhysicsObject Laskeutuminen = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
108 | Laskeutuminen.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
109 | Laskeutuminen.Position = paikka; |
---|
110 | Laskeutuminen.Image = LaskeutuminenKuva; |
---|
111 | Laskeutuminen.Tag = "Laskeutuminen"; |
---|
112 | Add(Laskeutuminen); |
---|
113 | } |
---|
114 | |
---|
115 | void LisaaSahkoansaTykkiPysty(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
116 | { |
---|
117 | PhysicsObject sahko = LisaaSahkoansaSahko(new Vector(paikka.X, paikka.Y-korkeus), leveys/2, korkeus, Angle.FromDegrees(0)); |
---|
118 | LisaaSahkoansaTykki(paikka, leveys, korkeus, sahko, Angle.FromDegrees(180)); |
---|
119 | LisaaSahkoansaTykki(new Vector(paikka.X, paikka.Y-korkeus*2), leveys, korkeus, sahko, Angle.FromDegrees(0)); |
---|
120 | } |
---|
121 | |
---|
122 | void LisaaSahkoansaTykkiVaaka(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
123 | { |
---|
124 | PhysicsObject sahko = LisaaSahkoansaSahko(new Vector(paikka.X + leveys, paikka.Y), leveys/2, korkeus, Angle.FromDegrees(-90)); |
---|
125 | LisaaSahkoansaTykki(paikka,leveys,korkeus,sahko, Angle.FromDegrees(-90)); |
---|
126 | LisaaSahkoansaTykki(new Vector(paikka.X + leveys*2, paikka.Y), leveys, korkeus, sahko, Angle.FromDegrees(90)); |
---|
127 | } |
---|
128 | |
---|
129 | void LisaaSahkoansaTykki(Vector paikka, double leveys, double korkeus, PhysicsObject sahko, Angle kaanna) |
---|
130 | { |
---|
131 | SahkoansaTykki Sahkoansa = new SahkoansaTykki(leveys, korkeus, sahko); |
---|
132 | Sahkoansa.Position = paikka; |
---|
133 | Sahkoansa.Image = SahkoansaTykkiKuva; |
---|
134 | Sahkoansa.Tag = "SahkoansaTykki"; |
---|
135 | Add(Sahkoansa); |
---|
136 | Sahkoansa.RotateImage = true; |
---|
137 | Sahkoansa.Angle = kaanna; |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | |
---|
141 | |
---|
142 | PhysicsObject LisaaSahkoansaSahko(Vector paikka, double leveys, double korkeus,Angle kaanna) |
---|
143 | { |
---|
144 | PhysicsObject SahkoansaSahko = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
145 | SahkoansaSahko.Position = paikka; |
---|
146 | SahkoansaSahko.Image = SahkoansaSahkoKuva; |
---|
147 | SahkoansaSahko.Tag = "SahkoansaSahko"; |
---|
148 | Add(SahkoansaSahko); |
---|
149 | SahkoansaSahko.RotateImage = true; |
---|
150 | SahkoansaSahko.Angle = kaanna; |
---|
151 | return SahkoansaSahko; |
---|
152 | } |
---|
153 | void LisaaNappaimet() |
---|
154 | { |
---|
155 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
156 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
157 | |
---|
158 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, new Vector(-nopeus, 0)); |
---|
159 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, new Vector(nopeus, 0)); |
---|
160 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu ylöspäin", pelaaja1, new Vector(0, nopeus)); |
---|
161 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, Liikuta, "pelaaja liikkuu alaspäin", pelaaja1, new Vector(0, -nopeus)); |
---|
162 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaajan1Ase); |
---|
163 | Mouse.ListenMovement(0.1, Tahtaa, "tähtää aseella"); |
---|
164 | |
---|
165 | |
---|
166 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
167 | |
---|
168 | |
---|
169 | |
---|
170 | |
---|
171 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | void Liikuta(PhysicsObject hahmo, Vector nopeus) |
---|
175 | { |
---|
176 | hahmo.Push(nopeus); |
---|
177 | } |
---|
178 | |
---|
179 | |
---|
180 | |
---|
181 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
182 | { |
---|
183 | maaliAani.Play(); |
---|
184 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
185 | tahti.Destroy(); |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | void TormaaLaskeutumiseen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject Laskeutuminen) |
---|
189 | { |
---|
190 | MessageDisplay.Add("Läpäisit tason"); |
---|
191 | |
---|
192 | } |
---|
193 | |
---|
194 | } |
---|
195 | |
---|
196 | class SahkoansaTykki : PhysicsObject |
---|
197 | { |
---|
198 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(50, 0, 50); |
---|
199 | |
---|
200 | private PhysicsObject sahko; |
---|
201 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
202 | |
---|
203 | public SahkoansaTykki(double leveys, double korkeus, PhysicsObject sahko) |
---|
204 | : base(leveys, korkeus) |
---|
205 | { |
---|
206 | MakeStatic(); |
---|
207 | this.sahko = sahko; |
---|
208 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.sahko.Destroy(); this.Destroy(); }; |
---|
209 | } |
---|
210 | |
---|
211 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
212 | { |
---|
213 | ammus.Destroy(); |
---|
214 | } |
---|
215 | |
---|
216 | void AmmuAseella(AssaultRifle ase) |
---|
217 | { |
---|
218 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
219 | |
---|
220 | if (ammus != null) |
---|
221 | { |
---|
222 | ammus.Size *= 3; |
---|
223 | ammus.Image = ... |
---|
224 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
225 | pyssy.Angle += Angle.FromDegrees(1); |
---|
226 | |
---|
227 | AssaultRifle pyssy = new AssaultRifle(20, 5); |
---|
228 | pyssy.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
229 | ase.InfiniteAmmo = true; |
---|
230 | ase.Power.Value = 2000; |
---|
231 | ase.Power.DefaultValue = 2000; |
---|
232 | ase.FireRate = 0.5; |
---|
233 | ase.AmmoIgnoresGravity = false; |
---|
234 | ase.AmmoIgnoresExplosions = false; |
---|
235 | ase.CanHitOwner = false; |
---|
236 | ase.Image = aseenKuva; |
---|
237 | ase.AttackSound = aseenAani; |
---|
238 | ase.X = 10.0; |
---|
239 | ase.Y = -5.0; |
---|
240 | } |
---|
241 | } |
---|
242 | |
---|
243 | void Tahtaa(AnalogState hiirenLiike) |
---|
244 | { |
---|
245 | Vector suunta = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja1.Weapon.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
246 | pelaaja1.Weapon.Angle = suunta.Angle; |
---|
247 | } |
---|
248 | |
---|
249 | } |
---|