1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class CaveRun : PhysicsGame |
---|
10 | |
---|
11 | { |
---|
12 | const int RUUDUN_KOKO = 30; |
---|
13 | |
---|
14 | bool aseSaatu = false; |
---|
15 | |
---|
16 | double nopeus = 1000; |
---|
17 | int Kenttänumero = 1; |
---|
18 | |
---|
19 | PhysicsObject pelaaja; |
---|
20 | GameObject taskulamppu; |
---|
21 | AssaultRifle pelaajanAse; |
---|
22 | |
---|
23 | Image ukko = LoadImage("pelaaja"); |
---|
24 | Image laakelaatikonKuva = LoadImage("Lääkelaatikko"); |
---|
25 | Image taustaKuva = LoadImage("bgTest"); |
---|
26 | Image AseKuva = LoadImage("gun"); |
---|
27 | Image AvainKuva = LoadImage("Avain"); |
---|
28 | Image[] ZombiKuvat = LoadImages("Zombi1", "Zombi2"); |
---|
29 | Image Pelaajakuva = LoadImage("Pelaaja1"); |
---|
30 | Image luodinKuva = LoadImage("Luoti"); |
---|
31 | Image seinänkuva = LoadImage("seinäkivi"); |
---|
32 | SoundEffect AseAani = LoadSoundEffect("Laatikkomusa"); |
---|
33 | Image veri = LoadImage("nimetön"); |
---|
34 | DoubleMeter pelaajanHP; |
---|
35 | SoundEffect osuma = LoadSoundEffect("osuma"); |
---|
36 | Image logo = LoadImage("Logo"); |
---|
37 | SoundEffect ak = LoadSoundEffect("ak47"); |
---|
38 | |
---|
39 | |
---|
40 | List<PhysicsObject> keys = new List<PhysicsObject>(); |
---|
41 | |
---|
42 | public override void Begin() |
---|
43 | { |
---|
44 | ClearAll(); |
---|
45 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("CaveRun","start", "exit"); |
---|
46 | Add(alkuValikko); |
---|
47 | alkuValikko.AddItemHandler(0, aloitapeli); |
---|
48 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
49 | Mouse.IsCursorVisible = false; |
---|
50 | Level.Background.Image = logo; |
---|
51 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
52 | Level.Background.Color = Color.DarkGray; |
---|
53 | Camera.ZoomToLevel(); |
---|
54 | IsFullScreen = true; |
---|
55 | |
---|
56 | } |
---|
57 | |
---|
58 | void aloitapeli() |
---|
59 | { |
---|
60 | ClearAll(); |
---|
61 | IsFullScreen = true; |
---|
62 | SmoothTextures = false; |
---|
63 | luokentta(); |
---|
64 | |
---|
65 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
66 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
67 | MediaPlayer.Play("Taustamusiikki"); |
---|
68 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
69 | |
---|
70 | |
---|
71 | |
---|
72 | } |
---|
73 | void luokentta() |
---|
74 | { |
---|
75 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("Map"+Kenttänumero); |
---|
76 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("404040"), LuoPelaaja); |
---|
77 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoTaso); |
---|
78 | ruudut.SetTileMethod(Color.Orange, LuoOvi); |
---|
79 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FF001D"), LuoLääkelaatikko); |
---|
80 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FF00D4"), LuoZombi); |
---|
81 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("0008FF"), LuoAvain); |
---|
82 | ruudut.SetTileMethod(Color.Red, LuoLääkelaatikko); |
---|
83 | ruudut.SetTileMethod(Color.Red, LuoLääkelaatikko); |
---|
84 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FFF600"), LuoSalaOvi); |
---|
85 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("00FF3B"), LuoAse); |
---|
86 | ruudut.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
87 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
88 | Level.Background.TileToLevel(); |
---|
89 | Level.Background.Color = Color.Black; |
---|
90 | |
---|
91 | |
---|
92 | |
---|
93 | |
---|
94 | } |
---|
95 | |
---|
96 | void AloitaAlusta(string message) |
---|
97 | { |
---|
98 | ClearAll(); |
---|
99 | Level.Background.Color = Color.Black; |
---|
100 | pelaajanAse = null; |
---|
101 | |
---|
102 | YesNoWindow restartWindow = new YesNoWindow(message, "Aloita alusta", "Poistu pelistä"); |
---|
103 | restartWindow.Yes += delegate |
---|
104 | { |
---|
105 | ClearAll(); |
---|
106 | Begin(); |
---|
107 | }; |
---|
108 | restartWindow.No += Exit; |
---|
109 | Add(restartWindow); |
---|
110 | } |
---|
111 | |
---|
112 | |
---|
113 | |
---|
114 | void LuoAikaLaskuri() |
---|
115 | { |
---|
116 | Timer aikaLaskuri = new Timer(); |
---|
117 | aikaLaskuri.Start(); |
---|
118 | |
---|
119 | Label aikaNaytto = new Label(); |
---|
120 | aikaNaytto.TextColor = Color.White; |
---|
121 | aikaNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
122 | aikaNaytto.BindTo(aikaLaskuri.SecondCounter); |
---|
123 | Add(aikaNaytto); |
---|
124 | } |
---|
125 | |
---|
126 | void LuoPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
127 | { |
---|
128 | pelaaja = new PhysicsObject(leveys / 0.5, korkeus / 0.75); |
---|
129 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
130 | Add(pelaaja); |
---|
131 | pelaaja.Image = ukko; |
---|
132 | // pelaaja.Animation.FPS = 3; |
---|
133 | // pelaaja.Animation.Start(); |
---|
134 | pelaaja.Tag = "pelaaja"; |
---|
135 | pelaaja.LinearDamping = 0.85; |
---|
136 | pelaaja.AngularDamping = 0.85; |
---|
137 | Camera.Follow(pelaaja); |
---|
138 | Camera.ZoomFactor = 1.5; |
---|
139 | taskulamppu = new GameObject(LoadImage("flashlight")); |
---|
140 | Add(taskulamppu, 2); |
---|
141 | pelaajanHP = new DoubleMeter(100.0, 0, 100.0); |
---|
142 | pelaajanHP.LowerLimit += delegate { AloitaAlusta("Kuolit"); }; |
---|
143 | |
---|
144 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(160, 20); |
---|
145 | elamaPalkki.BarColor = Color.Red; |
---|
146 | elamaPalkki.BorderColor = Color.White; |
---|
147 | elamaPalkki.Position = new Vector(Screen.Right - elamaPalkki.Width - 20, Screen.Top - elamaPalkki.Height / 2 - 40); |
---|
148 | elamaPalkki.BindTo(pelaajanHP); |
---|
149 | Add(elamaPalkki); |
---|
150 | |
---|
151 | AddCollisionHandler(pelaaja, "zombi", delegate(PhysicsObject p, PhysicsObject kohde) { |
---|
152 | pelaajanHP.Value -= 50.0; ControllerOne.Vibrate(1, 1, 0.0, 0.0, 0.5); |
---|
153 | osuma.Play(); |
---|
154 | }); |
---|
155 | |
---|
156 | AddCollisionHandler(pelaaja, "ovi", delegate (PhysicsObject ovi, PhysicsObject p) { |
---|
157 | int avaimia = GetObjectsWithTag("avain").Count; |
---|
158 | if (avaimia == 0) |
---|
159 | { |
---|
160 | // seuraava kenttä / voitit pelin |
---|
161 | // VoititPelin(); |
---|
162 | //AloitaAlusta("Voitit pelin"); |
---|
163 | seuraavaKenttä(); |
---|
164 | } |
---|
165 | else |
---|
166 | { |
---|
167 | MessageDisplay.Add("Tarvitset avaimet"); |
---|
168 | } |
---|
169 | }); |
---|
170 | |
---|
171 | if (aseSaatu) |
---|
172 | OtaAse(); |
---|
173 | |
---|
174 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, |
---|
175 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(-1000, 0)); |
---|
176 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, |
---|
177 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(1000, 0)); |
---|
178 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, |
---|
179 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, 1000)); |
---|
180 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, |
---|
181 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, -1000)); |
---|
182 | |
---|
183 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Released, |
---|
184 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, 0)); |
---|
185 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Released, |
---|
186 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, 0)); |
---|
187 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, |
---|
188 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, 0)); |
---|
189 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, |
---|
190 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, 0)); |
---|
191 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu"); |
---|
192 | |
---|
193 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, |
---|
194 | //LiikutaPelaajaa, null, new Vector(-1000, 0)); |
---|
195 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, |
---|
196 | //LiikutaPelaajaa, null, new Vector(1000, 0)); |
---|
197 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, |
---|
198 | //LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, 1000)); |
---|
199 | //ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, |
---|
200 | //LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, -1000)); |
---|
201 | ControllerOne.ListenAnalog(AnalogControl.RightTrigger, 0.1, AmmuOhjaimella, null); |
---|
202 | |
---|
203 | |
---|
204 | |
---|
205 | ControllerOne.ListenAnalog(AnalogControl.LeftStick, 0.1, LiikutaPelaajaaTatilla, null); |
---|
206 | ControllerOne.ListenAnalog(AnalogControl.RightStick, 0.1,KäännäPelaajaaTatilla, null); |
---|
207 | |
---|
208 | ControllerOne.ListenAnalog(AnalogControl.LeftTrigger, 0.0, Juoksu, null); |
---|
209 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Begin, null); |
---|
210 | |
---|
211 | |
---|
212 | |
---|
213 | } |
---|
214 | |
---|
215 | void LuoTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
216 | { |
---|
217 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
218 | taso.Position = paikka; |
---|
219 | taso.Color = Color.Gray; |
---|
220 | taso.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
221 | taso.Tag = "seina"; |
---|
222 | Add(taso); |
---|
223 | taso.Image = seinänkuva; |
---|
224 | } |
---|
225 | |
---|
226 | void Juoksu (AnalogState liipasin) |
---|
227 | { |
---|
228 | nopeus = 1000 + 2000 * liipasin.State; |
---|
229 | } |
---|
230 | void LuoOvi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
231 | { |
---|
232 | PhysicsObject LuoOvi = new PhysicsObject(leveys * 4, 10); |
---|
233 | LuoOvi.Position = paikka + new Vector(RUUDUN_KOKO * 1.5, 0); |
---|
234 | LuoOvi.Color = Color.Red; |
---|
235 | LuoOvi.Tag = "ovi"; |
---|
236 | Add(LuoOvi); |
---|
237 | LuoOvi.MakeStatic(); |
---|
238 | } |
---|
239 | |
---|
240 | void seuraavaKenttä() |
---|
241 | { |
---|
242 | Kenttänumero += 1; |
---|
243 | //ClearAll(); |
---|
244 | //Begin(); |
---|
245 | aloitapeli(); |
---|
246 | } |
---|
247 | |
---|
248 | void LuoLääkelaatikko(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
249 | { |
---|
250 | PhysicsObject Lääkelaatikko = new PhysicsObject(40, 40); |
---|
251 | Lääkelaatikko.Position = paikka; |
---|
252 | Lääkelaatikko.Color = Color.Orange; |
---|
253 | Lääkelaatikko.Image = laakelaatikonKuva; |
---|
254 | Lääkelaatikko.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
255 | Add(Lääkelaatikko); |
---|
256 | |
---|
257 | AddCollisionHandler(Lääkelaatikko, "pelaaja", delegate(PhysicsObject l, PhysicsObject p) { |
---|
258 | AseAani.Play(); |
---|
259 | l.Destroy(); |
---|
260 | pelaajanHP.Value = pelaajanHP.MaxValue; |
---|
261 | }); |
---|
262 | } |
---|
263 | |
---|
264 | |
---|
265 | void LuoZombi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
266 | { |
---|
267 | PhysicsObject Zombi = new PhysicsObject(leveys / 0.5, korkeus / 0.5); |
---|
268 | Zombi.Position = paikka; |
---|
269 | Zombi.Color = Color.Orange; |
---|
270 | Zombi.Animation = new Animation(ZombiKuvat); |
---|
271 | Zombi.Animation.FPS = 3; |
---|
272 | Zombi.Animation.Start(); |
---|
273 | Zombi.Tag = "zombi"; |
---|
274 | Add(Zombi); |
---|
275 | |
---|
276 | LabyrinthWandererBrain labyrinttiAivot = new LabyrinthWandererBrain(RUUDUN_KOKO); |
---|
277 | labyrinttiAivot.Speed = 50.0; |
---|
278 | labyrinttiAivot.LabyrinthWallTag = "seina"; |
---|
279 | labyrinttiAivot.TurnWhileMoving = true; |
---|
280 | Zombi.Brain = labyrinttiAivot; |
---|
281 | } |
---|
282 | |
---|
283 | void LuoAse(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
284 | { |
---|
285 | PhysicsObject Ase = new PhysicsObject(60, 40); |
---|
286 | Ase.Position = paikka; |
---|
287 | Ase.Color = Color.Orange; |
---|
288 | Ase.Image = AseKuva; |
---|
289 | Ase.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
290 | Add(Ase); |
---|
291 | |
---|
292 | |
---|
293 | |
---|
294 | |
---|
295 | AddCollisionHandler(Ase, "pelaaja", delegate(PhysicsObject a, PhysicsObject p) |
---|
296 | { |
---|
297 | MessageDisplay.Add("Löysit aseen"); |
---|
298 | AseAani.Play(); |
---|
299 | |
---|
300 | aseSaatu = true; |
---|
301 | OtaAse(); |
---|
302 | |
---|
303 | a.Destroy(); |
---|
304 | |
---|
305 | |
---|
306 | |
---|
307 | }); |
---|
308 | } |
---|
309 | |
---|
310 | void OtaAse() |
---|
311 | { |
---|
312 | pelaajanAse = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
313 | pelaajanAse.InfiniteAmmo = true; |
---|
314 | pelaajanAse.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
315 | // pelaajanAse.Ammo.Value = 10; |
---|
316 | pelaaja.Image=Pelaajakuva; |
---|
317 | pelaaja.Add(pelaajanAse); |
---|
318 | pelaajanAse.IsVisible = false; |
---|
319 | pelaajanAse.FireRate = 6.0; |
---|
320 | pelaajanAse.AttackSound = null; |
---|
321 | |
---|
322 | |
---|
323 | } |
---|
324 | |
---|
325 | void LuoAvain(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
326 | { |
---|
327 | PhysicsObject Avain = new PhysicsObject(40, 40); |
---|
328 | Avain.Position = paikka; |
---|
329 | Avain.Color = Color.Orange; |
---|
330 | Avain.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
331 | Avain.Tag = "avain"; |
---|
332 | Add(Avain); |
---|
333 | Avain.Image = AvainKuva; |
---|
334 | Avain.IgnoresExplosions = true; |
---|
335 | keys.Add(Avain); |
---|
336 | |
---|
337 | AddCollisionHandler(Avain, "pelaaja", delegate(PhysicsObject a, PhysicsObject p) { |
---|
338 | MessageDisplay.Add ("Löysit avaimen"); |
---|
339 | AseAani.Play(); |
---|
340 | a.Destroy(); |
---|
341 | keys.Remove(a); |
---|
342 | |
---|
343 | // viesti "Sait avaimen"? |
---|
344 | }); |
---|
345 | } |
---|
346 | |
---|
347 | void LuoSalaOvi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
348 | { |
---|
349 | |
---|
350 | PhysicsObject SalaOvi = new PhysicsObject (40, 40); |
---|
351 | SalaOvi.Position = paikka; |
---|
352 | SalaOvi.Color = Color.Brown; |
---|
353 | SalaOvi.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
354 | Add(SalaOvi); |
---|
355 | |
---|
356 | } |
---|
357 | |
---|
358 | void LiikutaPelaajaa(Vector vektori) |
---|
359 | { |
---|
360 | if (vektori == Vector.Zero) |
---|
361 | { |
---|
362 | pelaaja.Stop(); |
---|
363 | return; |
---|
364 | } |
---|
365 | |
---|
366 | pelaaja.Angle = vektori.Angle; |
---|
367 | pelaaja.Push(vektori); |
---|
368 | } |
---|
369 | |
---|
370 | void LiikutaPelaajaaTatilla(AnalogState tatinTila) |
---|
371 | { |
---|
372 | if (tatinTila.StateVector == Vector.Zero) |
---|
373 | { |
---|
374 | pelaaja.Stop(); |
---|
375 | return; |
---|
376 | } |
---|
377 | |
---|
378 | pelaaja.Push(tatinTila.StateVector * nopeus); |
---|
379 | } |
---|
380 | |
---|
381 | protected override void Update(Time time) |
---|
382 | { |
---|
383 | if (pelaaja != null) |
---|
384 | { |
---|
385 | taskulamppu.Position = pelaaja.Position; |
---|
386 | taskulamppu.Angle = pelaaja.Angle; |
---|
387 | } |
---|
388 | base.Update(time); |
---|
389 | } |
---|
390 | |
---|
391 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
392 | { |
---|
393 | //ammus.Destroy(); |
---|
394 | |
---|
395 | } |
---|
396 | void AmmuAseella() |
---|
397 | { |
---|
398 | if (pelaajanAse == null) return; |
---|
399 | |
---|
400 | PhysicsObject ammus = pelaajanAse.Shoot(); |
---|
401 | |
---|
402 | if (ammus != null) |
---|
403 | { |
---|
404 | //ammus.Size *= 3; |
---|
405 | ammus.Image = luodinKuva; |
---|
406 | ak.Play(0.1,0.0,0); |
---|
407 | ammus.Size = new Vector(25 / 2.0, 8 / 2.0); |
---|
408 | AddCollisionHandler(ammus, delegate(PhysicsObject a, PhysicsObject kohde) |
---|
409 | { |
---|
410 | a.Destroy(); |
---|
411 | |
---|
412 | if (kohde.Tag.ToString() == "zombi") |
---|
413 | { |
---|
414 | kohde.Destroy(); |
---|
415 | Explosion rajahdys = new Explosion(25); |
---|
416 | rajahdys.Position = kohde.Position; |
---|
417 | rajahdys.Image = veri; |
---|
418 | pelaaja.IgnoresExplosions = true; |
---|
419 | rajahdys.Sound = osuma; |
---|
420 | Add(rajahdys); |
---|
421 | |
---|
422 | } |
---|
423 | }); |
---|
424 | |
---|
425 | } |
---|
426 | |
---|
427 | |
---|
428 | } |
---|
429 | |
---|
430 | void AmmuOhjaimella(AnalogState liipaisimenTila) |
---|
431 | { |
---|
432 | if (liipaisimenTila.State > 0.95) { |
---|
433 | AmmuAseella(); |
---|
434 | } |
---|
435 | } |
---|
436 | |
---|
437 | void KäännäPelaajaaTatilla(AnalogState tatinTila) |
---|
438 | { |
---|
439 | pelaaja.Angle = tatinTila.StateVector.Angle; |
---|
440 | } |
---|
441 | |
---|
442 | } |
---|