1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli1 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 850; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | int kolikoidenMaara = 0; |
---|
17 | string[] kentat = new string[] { "kentta1", "kentta2", "kentta3" }; |
---|
18 | int kenttaMenossa = 0; |
---|
19 | Image pelaajanKuva = LoadImage("kärpänen"); |
---|
20 | Image tahtiKuva = LoadImage("Piste"); |
---|
21 | Image AmpiaisenKuva = LoadImage("Ampiainen"); |
---|
22 | |
---|
23 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("Kolikko"); |
---|
24 | SoundEffect hyppyAani = LoadSoundEffect("hyppy"); |
---|
25 | Image pilvenreunat = LoadImage("Pilvi"); |
---|
26 | public override void Begin() |
---|
27 | { |
---|
28 | LuoAlkuvalikko(); |
---|
29 | } |
---|
30 | void LuoAlkuvalikko () |
---|
31 | { |
---|
32 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko", |
---|
33 | "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
34 | Add(alkuValikko); |
---|
35 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
36 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
37 | alkuValikko.Color = Color.BlueGray; |
---|
38 | } |
---|
39 | void AloitaPeli () |
---|
40 | { |
---|
41 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
42 | |
---|
43 | LuoKentta(); |
---|
44 | LisaaNappaimet(); |
---|
45 | |
---|
46 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
47 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
48 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
49 | } |
---|
50 | void LisaaAse (Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
51 | { |
---|
52 | PhysicsObject ase = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
53 | ase.Position = paikka; |
---|
54 | ase.Tag = "ase"; |
---|
55 | Add(ase); |
---|
56 | } |
---|
57 | void LuoKentta() |
---|
58 | { |
---|
59 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset(kentat[kenttaMenossa]); |
---|
60 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
61 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
62 | kentta.SetTileMethod('A', LisaaAmpiainen); |
---|
63 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
64 | kentta.SetTileMethod('-', LisaaAse); |
---|
65 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
66 | Level.CreateBorders(); |
---|
67 | Level.Background.CreateGradient(Color.LightBlue, Color.SkyBlue); |
---|
68 | } |
---|
69 | void LisaaAmpiainen(Vector paikka, Double leveys, double korkeus) |
---|
70 | { |
---|
71 | PhysicsObject ampiainen = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
72 | ampiainen.Position = paikka; |
---|
73 | ampiainen.IgnoresGravity = true; |
---|
74 | Add(ampiainen); |
---|
75 | ampiainen.Image = AmpiaisenKuva; |
---|
76 | PathFollowerBrain aivot = new PathFollowerBrain(paikka, paikka+new Vector(-680,0)); |
---|
77 | ampiainen.Brain = aivot; |
---|
78 | ampiainen.Tag = "ampiainen"; |
---|
79 | aivot.Loop = true; |
---|
80 | } |
---|
81 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
82 | { |
---|
83 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
84 | taso.Position = paikka; |
---|
85 | taso.Shape = Shape.FromImage(pilvenreunat); |
---|
86 | taso.Image = pilvenreunat; |
---|
87 | taso.Color = Color.White; |
---|
88 | |
---|
89 | |
---|
90 | Add(taso); |
---|
91 | } |
---|
92 | |
---|
93 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
94 | { |
---|
95 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
96 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
97 | tahti.Position = paikka; |
---|
98 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
99 | tahti.Tag = "Piste"; |
---|
100 | kolikoidenMaara++; |
---|
101 | Add(tahti); |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
105 | { |
---|
106 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
107 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
108 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
109 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
110 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Piste", TormaaTahteen); |
---|
111 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "ampiainen", TörmääAmpiaiseen); |
---|
112 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "ase", OtaAse); |
---|
113 | |
---|
114 | Add(pelaaja1); |
---|
115 | } |
---|
116 | void OtaAse (PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject ase) |
---|
117 | { |
---|
118 | pelaaja1.Weapon = new AssaultRifle(20, 10); |
---|
119 | ase.Destroy(); |
---|
120 | pelaaja1.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
121 | } |
---|
122 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
123 | { |
---|
124 | ammus.Destroy(); |
---|
125 | if (kohde.Tag.Equals("ampiainen")) kohde.Destroy(); |
---|
126 | } |
---|
127 | void TörmääAmpiaiseen (PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject ampiainen) |
---|
128 | { |
---|
129 | AloitaAlusta(); |
---|
130 | |
---|
131 | } |
---|
132 | void AloitaAlusta () |
---|
133 | { |
---|
134 | ClearAll(); |
---|
135 | Begin(); |
---|
136 | } |
---|
137 | void LisaaNappaimet() |
---|
138 | |
---|
139 | { |
---|
140 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
141 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
142 | |
---|
143 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
144 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
145 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
146 | |
---|
147 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
148 | |
---|
149 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
150 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
151 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
152 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
153 | |
---|
154 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
155 | } |
---|
156 | |
---|
157 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
158 | { |
---|
159 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
160 | } |
---|
161 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
162 | { |
---|
163 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
164 | |
---|
165 | if (ammus != null) |
---|
166 | { |
---|
167 | //ammus.Size *= 3; |
---|
168 | //ammus.Image = ... |
---|
169 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
170 | } |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
174 | { |
---|
175 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
176 | hyppyAani.Play(); |
---|
177 | } |
---|
178 | |
---|
179 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
180 | { |
---|
181 | maaliAani.Play(); |
---|
182 | MessageDisplay.Add("You get the coin!"); |
---|
183 | tahti.Destroy(); |
---|
184 | kolikoidenMaara--; |
---|
185 | |
---|
186 | if (kolikoidenMaara <= 00) SiirrySeuraavaanKenttaan(); |
---|
187 | } |
---|
188 | void SiirrySeuraavaanKenttaan () |
---|
189 | { |
---|
190 | ClearAll(); |
---|
191 | kenttaMenossa++; |
---|
192 | if (kenttaMenossa >= kentat.Length) LuoAlkuvalikko(); |
---|
193 | AloitaPeli(); |
---|
194 | } |
---|
195 | |
---|
196 | } |
---|