1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class pomppupeli : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | double nopeus = 700; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 800; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | PlatformCharacter pelaaja2; |
---|
17 | |
---|
18 | |
---|
19 | Image palikkakuva = LoadImage("images"); |
---|
20 | Image ukkonKuva = LoadImage("tyyppi"); |
---|
21 | Image pelaajanKuva = LoadImage("ukko2"); |
---|
22 | Image dl2Kuva = LoadImage("DL2"); |
---|
23 | Image nyancat = LoadImage("nyan cat"); |
---|
24 | Image taustakuva = LoadImage("tausta2"); |
---|
25 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
26 | |
---|
27 | |
---|
28 | IntMeter pistelaskuri; |
---|
29 | |
---|
30 | |
---|
31 | |
---|
32 | |
---|
33 | |
---|
34 | public override void Begin() |
---|
35 | { |
---|
36 | ClearAll(); |
---|
37 | |
---|
38 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
39 | LuoKentta(); |
---|
40 | LisaaNappaimet(); |
---|
41 | luoajastin(); |
---|
42 | LuoPistelaskuri(); |
---|
43 | LuoAikalaskuri(); |
---|
44 | |
---|
45 | |
---|
46 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
47 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
48 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
49 | } |
---|
50 | |
---|
51 | void LuoKentta() |
---|
52 | { |
---|
53 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
54 | kentta.SetTileMethod('E', LisaaTaso); |
---|
55 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaDL2); |
---|
56 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
57 | kentta.SetTileMethod('#', lisaaPalikka); |
---|
58 | kentta.SetTileMethod('M', lisaaPelaaja2); |
---|
59 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
60 | Level.CreateBorders(); |
---|
61 | Level.Background.Color = Color.Black; |
---|
62 | //GameObject tausta = new GameObject(Level.Width, Level.Height); |
---|
63 | //tausta.Image = taustakuva; |
---|
64 | //Add(tausta, -3); |
---|
65 | |
---|
66 | |
---|
67 | |
---|
68 | |
---|
69 | |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | void lisaaPalikka(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
73 | { |
---|
74 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
75 | taso.Position = paikka; taso.Image = palikkakuva; |
---|
76 | Add(taso); |
---|
77 | |
---|
78 | |
---|
79 | |
---|
80 | } |
---|
81 | |
---|
82 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
83 | { |
---|
84 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
85 | taso.Position = paikka; |
---|
86 | taso.Color = Color.Brown; |
---|
87 | Add(taso); |
---|
88 | } |
---|
89 | |
---|
90 | void LisaaDL2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
91 | { |
---|
92 | PlatformCharacter dl2 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
93 | dl2.Position = paikka; |
---|
94 | dl2.Image = dl2Kuva; |
---|
95 | dl2.Tag = "DL2"; |
---|
96 | Add(dl2); |
---|
97 | |
---|
98 | |
---|
99 | } |
---|
100 | |
---|
101 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
102 | { |
---|
103 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
104 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
105 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
106 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
107 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "DL2", TormaaTahteen); |
---|
108 | Add(pelaaja1); |
---|
109 | |
---|
110 | //Ase |
---|
111 | AssaultRifle ase = new AssaultRifle(30, 20); |
---|
112 | pelaaja1.Weapon = ase; |
---|
113 | ase.IsVisible = false; |
---|
114 | |
---|
115 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
116 | ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
117 | |
---|
118 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
119 | ControllerOne.Listen(Button.X, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja1); |
---|
120 | |
---|
121 | pelaaja1.Add(ase); |
---|
122 | |
---|
123 | // |
---|
124 | } |
---|
125 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
126 | { |
---|
127 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
128 | |
---|
129 | if (ammus != null) |
---|
130 | { |
---|
131 | //ammus.Size *= 3; |
---|
132 | //ammus.Image = ... |
---|
133 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
134 | } |
---|
135 | } |
---|
136 | |
---|
137 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
138 | { |
---|
139 | ammus.Destroy(); |
---|
140 | Begin(); |
---|
141 | |
---|
142 | } |
---|
143 | |
---|
144 | void lisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
145 | { |
---|
146 | pelaaja2 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
147 | pelaaja2.Position = paikka; |
---|
148 | pelaaja2.Mass = 4.0; |
---|
149 | pelaaja2.Image = ukkonKuva; |
---|
150 | AddCollisionHandler(pelaaja2, "DL2", TormaaTahteen); |
---|
151 | Add(pelaaja2); |
---|
152 | |
---|
153 | //Ase |
---|
154 | AssaultRifle pelaajan2Ase = new AssaultRifle(30,20); |
---|
155 | pelaaja2.Weapon = pelaajan2Ase; |
---|
156 | pelaajan2Ase.IsVisible = false; |
---|
157 | |
---|
158 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja2); |
---|
159 | ControllerTwo.Listen(Button.X, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "Ammu", pelaaja2); |
---|
160 | |
---|
161 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
162 | pelaajan2Ase.Ammo.Value = 1000; |
---|
163 | |
---|
164 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
165 | pelaajan2Ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
166 | |
---|
167 | pelaaja1.Add(pelaajan2Ase); |
---|
168 | |
---|
169 | // |
---|
170 | } |
---|
171 | |
---|
172 | |
---|
173 | void LisaaNappaimet() |
---|
174 | { |
---|
175 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
176 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
177 | |
---|
178 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
179 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
180 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
181 | |
---|
182 | |
---|
183 | |
---|
184 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
185 | |
---|
186 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
187 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
188 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
189 | |
---|
190 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
191 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus); |
---|
192 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
193 | |
---|
194 | ControllerTwo.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
195 | ControllerTwo.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
196 | ControllerTwo.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
197 | |
---|
198 | |
---|
199 | |
---|
200 | |
---|
201 | } |
---|
202 | |
---|
203 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
204 | { |
---|
205 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
206 | } |
---|
207 | |
---|
208 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
209 | { |
---|
210 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
211 | } |
---|
212 | |
---|
213 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
214 | { |
---|
215 | pistelaskuri.Value += 1; |
---|
216 | maaliAani.Play(); |
---|
217 | MessageDisplay.Add("SAIT DAIMOND LUKON!"); |
---|
218 | tahti.Destroy(); |
---|
219 | } |
---|
220 | void luoajastin() |
---|
221 | { |
---|
222 | |
---|
223 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
224 | ajastin.Interval = 1.5; |
---|
225 | ajastin.Timeout += luoolio; |
---|
226 | ajastin.Start(); |
---|
227 | |
---|
228 | |
---|
229 | |
---|
230 | |
---|
231 | } |
---|
232 | |
---|
233 | void luoolio() |
---|
234 | { |
---|
235 | //PlatformCharacter nyanCat = new PlatformCharacter(50.0, 40.0); |
---|
236 | //nyanCat.Position = new Vector(RandomGen.NextDouble(Level.Left, Level.Right), RandomGen.NextDouble(Level.Bottom, Level.Top)); |
---|
237 | //nyanCat.Image = nyancat; |
---|
238 | //Add(nyanCat); |
---|
239 | |
---|
240 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
241 | |
---|
242 | seuraajanAivot.Speed = 150; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
243 | seuraajanAivot.DistanceFar = 600; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
244 | seuraajanAivot.DistanceClose = 200; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
245 | |
---|
246 | //nyanCat.Brain = seuraajanAivot; |
---|
247 | |
---|
248 | |
---|
249 | } |
---|
250 | |
---|
251 | |
---|
252 | |
---|
253 | |
---|
254 | void LuoAikalaskuri() |
---|
255 | { |
---|
256 | Timer aikaLaskuri = new Timer(); |
---|
257 | aikaLaskuri.Start(); |
---|
258 | |
---|
259 | Label aikaNaytto = new Label(); |
---|
260 | aikaNaytto.TextColor = Color.White; |
---|
261 | aikaNaytto.Position = new Vector(500, 400); |
---|
262 | aikaNaytto.DecimalPlaces = 1; |
---|
263 | aikaNaytto.BindTo(aikaLaskuri.SecondCounter); |
---|
264 | Add(aikaNaytto); |
---|
265 | } |
---|
266 | |
---|
267 | |
---|
268 | |
---|
269 | void LuoPistelaskuri() |
---|
270 | { |
---|
271 | pistelaskuri = new IntMeter(0,0,46); |
---|
272 | pistelaskuri.UpperLimit += lopetapeli; |
---|
273 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
274 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
275 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
276 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
277 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
278 | |
---|
279 | pisteNaytto.BindTo(pistelaskuri); |
---|
280 | Add(pisteNaytto); |
---|
281 | } |
---|
282 | |
---|
283 | |
---|
284 | void lopetapeli() |
---|
285 | { |
---|
286 | MessageDisplay.Add("YOU WINNER"); |
---|
287 | |
---|
288 | } |
---|
289 | |
---|
290 | } |
---|