1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class LukanSeikkailu : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | bool OnkoAvainKerätty = false; |
---|
17 | |
---|
18 | Image pelaajanKuva = LoadImage("kylpytakkiupng"); |
---|
19 | Image VarjonKuva = LoadImage("kylpytakkiVARJO"); |
---|
20 | Image pohjanKuva = LoadImage("Guide"); |
---|
21 | Image PahisKuva = LoadImage("undead"); |
---|
22 | Image BlokkiKuva = LoadImage("Blokki"); |
---|
23 | Image VihollinenKuva = LoadImage("Vihollinen"); |
---|
24 | Image AvainKuva = LoadImage("Avain"); |
---|
25 | Image AvaimenreikäKuva = LoadImage("Avaimenreikä"); |
---|
26 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
27 | Image taustakuva = LoadImage("TaustaPuisto"); |
---|
28 | SoundEffect HyppyAani = LoadSoundEffect("Jump"); |
---|
29 | SoundEffect AvainAani = LoadSoundEffect("Pickup_Coin"); |
---|
30 | SoundEffect FailAani = LoadSoundEffect("Fail"); |
---|
31 | SoundEffect TappoAani = LoadSoundEffect("Tappo"); |
---|
32 | public override void Begin() |
---|
33 | { |
---|
34 | ClearAll(); |
---|
35 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko", |
---|
36 | "Aloita peli","Peliohjeet", "Lopeta"); |
---|
37 | Add(alkuValikko); |
---|
38 | MediaPlayer.Play("Taustamusiikki"); |
---|
39 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
40 | |
---|
41 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
42 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Peliohjeet); |
---|
43 | alkuValikko.AddItemHandler(2, Exit); |
---|
44 | |
---|
45 | } |
---|
46 | void Peliohjeet() |
---|
47 | { |
---|
48 | IsMouseVisible = true; |
---|
49 | List<Widget> jutut = new List<Widget>(); |
---|
50 | string[] tekstit = { "Liikkuminen: Nuolinäppäimistä", "Tehtävä: Ota avain spacebarista, sitten yritä päästä avaimenreiän luo ja paina spacebaria voittaaksesi", |
---|
51 | "Viholliset: Kuolet jos osut vihreään viholliseen sivulta, mutta jos hyppäät sen päälle niin se kuolee", "Yritä saada Luka kotiin turvallisesti"}; |
---|
52 | Label pohja = new Label(Screen.Width * 0.85, Screen.Height * 0.85); |
---|
53 | pohja.Image = pohjanKuva; |
---|
54 | Add(pohja); |
---|
55 | jutut.Add(pohja); |
---|
56 | Vector okPosition = pohja.Position - new Vector(0, pohja.Height * 0.40); |
---|
57 | |
---|
58 | for (int i = 0; i < tekstit.Length; i++) |
---|
59 | { |
---|
60 | Label teksti = new Label(tekstit[i]); |
---|
61 | teksti.Y = pohja.Top - 100 - i * (pohja.Height + okPosition.Y) / tekstit.Length; |
---|
62 | teksti.TextColor = Color.Blue; |
---|
63 | teksti.TextScale = new Vector(1.2, 1.4); |
---|
64 | Add(teksti); |
---|
65 | jutut.Add(teksti); |
---|
66 | } |
---|
67 | |
---|
68 | |
---|
69 | PushButton ok = new PushButton("Ok"); |
---|
70 | jutut.Add(ok); |
---|
71 | ok.Position = okPosition; |
---|
72 | ok.Clicked += delegate { |
---|
73 | foreach (var item in jutut) |
---|
74 | { |
---|
75 | item.Destroy(); |
---|
76 | } |
---|
77 | IsMouseVisible = false; |
---|
78 | Begin(); |
---|
79 | }; |
---|
80 | Add(ok); |
---|
81 | |
---|
82 | } |
---|
83 | void AloitaPeli() |
---|
84 | { |
---|
85 | ClearAll(); |
---|
86 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
87 | |
---|
88 | LuoKentta(); |
---|
89 | LisaaNappaimet(); |
---|
90 | |
---|
91 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
92 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
93 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
94 | |
---|
95 | |
---|
96 | } |
---|
97 | void LuoKentta() |
---|
98 | { |
---|
99 | OnkoAvainKerätty = false; |
---|
100 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
101 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
102 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaVihollinen); |
---|
103 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
104 | kentta.SetTileMethod('&', LisaaAvain); |
---|
105 | kentta.SetTileMethod('+', LaitaAvain); |
---|
106 | kentta.SetTileMethod('1', LisaaPahis); |
---|
107 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
108 | Level.CreateBorders(); |
---|
109 | Level.Background.Image = taustakuva; |
---|
110 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
111 | } |
---|
112 | |
---|
113 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
114 | { |
---|
115 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
116 | taso.Position = paikka; |
---|
117 | taso.Image = BlokkiKuva; |
---|
118 | Add(taso); |
---|
119 | } |
---|
120 | void LisaaAvain(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
121 | { |
---|
122 | PhysicsObject Avain = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys *1.9, korkeus *1.6); |
---|
123 | Avain.Position = paikka + new Vector (20, -20); |
---|
124 | Avain.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
125 | Add(Avain); |
---|
126 | Avain.Image = AvainKuva; |
---|
127 | Avain.Tag = "Avain"; |
---|
128 | } |
---|
129 | void LaitaAvain(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
130 | { |
---|
131 | PhysicsObject Avaimenreikä = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys *5.7, korkeus *4.06); |
---|
132 | Avaimenreikä.Position = paikka + new Vector(3, 5); |
---|
133 | Avaimenreikä.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
134 | Add(Avaimenreikä, -1); |
---|
135 | Avaimenreikä.Image = AvaimenreikäKuva; |
---|
136 | Avaimenreikä.Tag = "Avaimenreikä"; |
---|
137 | } |
---|
138 | |
---|
139 | |
---|
140 | |
---|
141 | void LisaaVihollinen(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
142 | { |
---|
143 | PlatformCharacter Vihollinen = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
144 | Vihollinen.Position = paikka; |
---|
145 | Vihollinen.Image = VihollinenKuva; |
---|
146 | Vihollinen.MirrorImage(); |
---|
147 | Vihollinen.Tag = "Vihollinen"; |
---|
148 | Add(Vihollinen); |
---|
149 | PlatformWandererBrain aivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
150 | Vihollinen.Brain = aivot; |
---|
151 | } |
---|
152 | |
---|
153 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
154 | { |
---|
155 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys * 1, korkeus * 1.9); |
---|
156 | pelaaja1.Shape = Shape.FromImage(VarjonKuva); |
---|
157 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
158 | pelaaja1.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
159 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
160 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
161 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Vihollinen", TormaaViholliseen); |
---|
162 | Add(pelaaja1); |
---|
163 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Pahis", TormaaPahikseen); |
---|
164 | } |
---|
165 | void TormaaPahikseen(PhysicsObject Pelaaja, PhysicsObject Vihollinen) |
---|
166 | { |
---|
167 | Pelaaja.Destroy(); |
---|
168 | MessageDisplay.Add("Kuolit!......LOL"); |
---|
169 | KysyAloitetaankoAlusta(); |
---|
170 | } |
---|
171 | void KysyAloitetaankoAlusta() |
---|
172 | { |
---|
173 | MultiSelectWindow valikko = new MultiSelectWindow("Haluatko pelata uudelleen?", "Kyllä", "Ei"); |
---|
174 | Add(valikko); |
---|
175 | valikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
176 | valikko.AddItemHandler(1, Begin); |
---|
177 | } |
---|
178 | void LisaaPahis(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
179 | { |
---|
180 | PhysicsObject Pahis = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
181 | Pahis.Position = paikka+new Vector(0,-21); |
---|
182 | Pahis.Image = PahisKuva; |
---|
183 | Pahis.Tag = "Pahis"; |
---|
184 | Add(Pahis); |
---|
185 | PathFollowerBrain aivot = new PathFollowerBrain(100, Pahis.Position + new Vector(-530, 0)); |
---|
186 | aivot.Loop = true; |
---|
187 | Pahis.Brain = aivot; |
---|
188 | Pahis.IgnoresGravity = true; |
---|
189 | } |
---|
190 | void LisaaNappaimet() |
---|
191 | { |
---|
192 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
193 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
194 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, OtaAvain, "Avain katoaa"); |
---|
195 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, LaitaAvain, "Avaimenreika katoaa"); |
---|
196 | |
---|
197 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
198 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
199 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
200 | |
---|
201 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
202 | |
---|
203 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
204 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
205 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
206 | |
---|
207 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
208 | } |
---|
209 | |
---|
210 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
211 | { |
---|
212 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
213 | } |
---|
214 | |
---|
215 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
216 | { |
---|
217 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
218 | HyppyAani.Play(); |
---|
219 | } |
---|
220 | |
---|
221 | void OtaAvain() |
---|
222 | { |
---|
223 | List<GameObject> avaimet = GetObjectsAt(pelaaja1.Position, "Avain", 105); |
---|
224 | if (avaimet.Count == 0) return; |
---|
225 | avaimet[0].Destroy(); |
---|
226 | maaliAani.Play(); |
---|
227 | MessageDisplay.Add("Sait avaimen!"); |
---|
228 | OnkoAvainKerätty = true; |
---|
229 | AvainAani.Play(); |
---|
230 | } |
---|
231 | |
---|
232 | void TormaaViholliseen(PhysicsObject Pelaaja, PhysicsObject Vihollinen) |
---|
233 | { |
---|
234 | |
---|
235 | Vector erotus = new Vector(Pelaaja.X, Pelaaja.Bottom) - Vihollinen.Position; |
---|
236 | if (erotus.Y > 0 && erotus.Y > Math.Abs(erotus.X) * 0.5) |
---|
237 | { |
---|
238 | Vihollinen.Destroy(); |
---|
239 | TappoAani.Play(); |
---|
240 | } |
---|
241 | else |
---|
242 | { |
---|
243 | Pelaaja.Destroy(); |
---|
244 | MessageDisplay.Add("Kuolit!......LOL"); |
---|
245 | FailAani.Play(); |
---|
246 | } |
---|
247 | |
---|
248 | |
---|
249 | } |
---|
250 | void LaitaAvain() |
---|
251 | { |
---|
252 | List<GameObject> avaimenreiät = GetObjectsAt(pelaaja1.Position, "Avaimenreikä", 100); |
---|
253 | if (avaimenreiät.Count == 0 || !OnkoAvainKerätty) return; |
---|
254 | avaimenreiät[0].Destroy(); |
---|
255 | MessageDisplay.Add("Pääsit kentän!"); |
---|
256 | } |
---|
257 | |
---|
258 | |
---|
259 | } |
---|