1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class ZlandZ : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | private int bossinElamat = 500; |
---|
15 | EasyHighScore topLista = new EasyHighScore(); |
---|
16 | |
---|
17 | PlatformCharacter Leaf; |
---|
18 | PlatformCharacter Sombombo; |
---|
19 | PlatformCharacter Orkki; |
---|
20 | |
---|
21 | LaserGun LeafinAse; |
---|
22 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
23 | Image pelaajanKuva = LoadImage("lintu"); |
---|
24 | Image gene = LoadImage("gene"); |
---|
25 | Image nuke = LoadImage("nuke"); |
---|
26 | Image orkki = LoadImage("orkki"); |
---|
27 | Image GuninKuva = LoadImage("gun"); |
---|
28 | Image BossinKuva = LoadImage("Boss"); |
---|
29 | Image boxinKuva = LoadImage("box"); |
---|
30 | Image piikinKuva = LoadImage("piikki"); |
---|
31 | AssaultRifle pelaajan1Ase; |
---|
32 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
33 | int ammustenMaara = 60; |
---|
34 | SoundEffect hyppyAani = LoadSoundEffect("Jump17"); |
---|
35 | SoundEffect mixdown = LoadSoundEffect("mixdown"); |
---|
36 | public override void Begin() |
---|
37 | { |
---|
38 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("ZlandZ", |
---|
39 | "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
40 | Add(alkuValikko); |
---|
41 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
42 | alkuValikko.AddItemHandler(1, ParhaatPisteet); |
---|
43 | alkuValikko.AddItemHandler(2, Exit); |
---|
44 | Level.Background.Image = LoadImage("niga"); |
---|
45 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
46 | alkuValikko.Color = Color.Red; |
---|
47 | Level.Background.Color = Color.Black; |
---|
48 | |
---|
49 | MediaPlayer.Play("mixdown"); |
---|
50 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
51 | |
---|
52 | |
---|
53 | } |
---|
54 | |
---|
55 | |
---|
56 | |
---|
57 | void AloitaPeli() |
---|
58 | { |
---|
59 | ClearAll(); |
---|
60 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
61 | |
---|
62 | LuoKentta(); |
---|
63 | |
---|
64 | LisaaNappaimet(); |
---|
65 | LuoAmmusLaskuri(); |
---|
66 | |
---|
67 | Camera.Follow(Leaf); |
---|
68 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
69 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | void ParhaatPisteet() |
---|
73 | { |
---|
74 | } |
---|
75 | |
---|
76 | void LuoKentta() |
---|
77 | { |
---|
78 | |
---|
79 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
80 | |
---|
81 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
82 | kentta.SetTileMethod('d', LisaaGene); |
---|
83 | kentta.SetTileMethod('G', Lisaagun); |
---|
84 | kentta.SetTileMethod('O', LisaaOrkki); |
---|
85 | kentta.SetTileMethod('B', LisaaBoss); |
---|
86 | kentta.SetTileMethod('b', LisaaBox); |
---|
87 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
88 | kentta.SetTileMethod('L', LisaaNuke); |
---|
89 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaPiikki); |
---|
90 | kentta.SetTileMethod('S', LisaaVihu); |
---|
91 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
92 | Level.CreateBorders(); |
---|
93 | Level.Background.CreateGradient(Color.Black, Color.Red); |
---|
94 | |
---|
95 | |
---|
96 | } |
---|
97 | |
---|
98 | |
---|
99 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
100 | { |
---|
101 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
102 | taso.Position = paikka; |
---|
103 | taso.Color = Color.Green; |
---|
104 | Add(taso); |
---|
105 | } |
---|
106 | void LisaaPiikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
107 | { |
---|
108 | PhysicsObject Piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
109 | Piikki.Position = paikka; |
---|
110 | Piikki.Color = Color.Red; |
---|
111 | Add(Piikki); |
---|
112 | Piikki.Image = piikinKuva; |
---|
113 | Piikki.Tag = "piikki"; |
---|
114 | } |
---|
115 | void LisaaBoss(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
116 | { |
---|
117 | PlatformCharacter Boss = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
118 | Boss.Position = paikka; |
---|
119 | Add(Boss); |
---|
120 | Boss.Image = BossinKuva; |
---|
121 | Boss.Tag = "pahis"; |
---|
122 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
123 | tasoAivot.Speed = 50; |
---|
124 | tasoAivot.Active = true; |
---|
125 | |
---|
126 | Boss.Brain = tasoAivot; |
---|
127 | } |
---|
128 | void LisaaOrkki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
129 | { |
---|
130 | PlatformCharacter Orkki = new PlatformCharacter(200, 200); |
---|
131 | Orkki.Position = paikka; |
---|
132 | Add(Orkki); |
---|
133 | Orkki.Image = orkki; |
---|
134 | Orkki.Tag = "orkki"; |
---|
135 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
136 | tasoAivot.Speed = 50; |
---|
137 | tasoAivot.Active = true; |
---|
138 | |
---|
139 | Orkki.Brain = tasoAivot; |
---|
140 | } |
---|
141 | IntMeter ammusLaskuri; |
---|
142 | |
---|
143 | void LuoAmmusLaskuri() |
---|
144 | { |
---|
145 | ammusLaskuri = new IntMeter(ammustenMaara); |
---|
146 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
147 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
148 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
149 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
150 | pisteNaytto.Color = Color.Green; |
---|
151 | |
---|
152 | pisteNaytto.BindTo(ammusLaskuri); |
---|
153 | Add(pisteNaytto); |
---|
154 | } |
---|
155 | |
---|
156 | |
---|
157 | |
---|
158 | void LisaaBox(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
159 | { |
---|
160 | PhysicsObject Box = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
161 | Box.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
162 | Box.Position = paikka; |
---|
163 | Box.Image = boxinKuva; |
---|
164 | Box.Tag = "Box"; |
---|
165 | Add(Box); |
---|
166 | } |
---|
167 | void LisaaNuke(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
168 | { |
---|
169 | PhysicsObject nuke = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
170 | nuke.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
171 | nuke.Position = paikka; |
---|
172 | nuke.Image = this.nuke; |
---|
173 | nuke.Tag = "nuke"; |
---|
174 | Add(nuke); |
---|
175 | |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | void LisaaGene(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
179 | { |
---|
180 | PhysicsObject gene = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
181 | gene.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
182 | gene.Position = paikka; |
---|
183 | gene.Image = this.gene; |
---|
184 | gene.Tag = "gene"; |
---|
185 | Add(gene); |
---|
186 | |
---|
187 | } |
---|
188 | |
---|
189 | |
---|
190 | void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
191 | { |
---|
192 | Sombombo = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
193 | Add(Sombombo); |
---|
194 | Sombombo.Image = LoadImage("vihu"); |
---|
195 | Sombombo.Tag = "pahis"; |
---|
196 | // Sombombo.X = 140;Sombombo.Y = 180; |
---|
197 | Sombombo.Position = paikka; |
---|
198 | |
---|
199 | |
---|
200 | |
---|
201 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
202 | tasoAivot.Speed = 50; |
---|
203 | |
---|
204 | Sombombo.Brain = tasoAivot; |
---|
205 | } |
---|
206 | |
---|
207 | void Lisaagun(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
208 | { |
---|
209 | PhysicsObject gun = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
210 | //gun.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
211 | gun.Position = paikka; |
---|
212 | gun.Image = GuninKuva; |
---|
213 | gun.Tag = "gun"; |
---|
214 | Add(gun); |
---|
215 | } |
---|
216 | |
---|
217 | |
---|
218 | |
---|
219 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
220 | { |
---|
221 | Leaf = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
222 | Leaf.Position = paikka; |
---|
223 | Leaf.Mass = 4.0; |
---|
224 | Leaf.Image = pelaajanKuva; |
---|
225 | AddCollisionHandler(Leaf, "Box", TormaaTahteen); |
---|
226 | AddCollisionHandler(Leaf, "gun", TormaaGuniin); |
---|
227 | AddCollisionHandler(Leaf, "pahis", TormaaVihuun); |
---|
228 | AddCollisionHandler(Leaf, "piikki", TormaaPiikkiin); |
---|
229 | AddCollisionHandler(Leaf, "gene", TormaaGeneen); |
---|
230 | AddCollisionHandler(Leaf, "orkki", TormaaOrkkiin); |
---|
231 | Add(Leaf); |
---|
232 | //pelaaja1 on PlatformCharacter-tyyppinen |
---|
233 | Leaf.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
234 | |
---|
235 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
236 | Leaf.Weapon.Ammo.Value = ammustenMaara; |
---|
237 | |
---|
238 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
239 | Leaf.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
240 | //Leaf.Add(pelaajan1Ase); |
---|
241 | } |
---|
242 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
243 | { |
---|
244 | ammus.Destroy(); |
---|
245 | if (kohde.Tag.Equals("pahis")) |
---|
246 | { |
---|
247 | kohde.Destroy(); |
---|
248 | } |
---|
249 | if (kohde.Tag.Equals("orkki")) |
---|
250 | { |
---|
251 | bossinElamat -= 10; |
---|
252 | if (bossinElamat <= 0) kohde.Destroy(); |
---|
253 | } |
---|
254 | } |
---|
255 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
256 | { |
---|
257 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
258 | ammusLaskuri.Value--; |
---|
259 | if (ammus != null) |
---|
260 | { |
---|
261 | |
---|
262 | //ammus.Size *= 3; |
---|
263 | //ammus.Image = ... |
---|
264 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
265 | } |
---|
266 | Level.Background.Color = Color.Red; |
---|
267 | } |
---|
268 | |
---|
269 | void LuotiOsuu(PhysicsObject tormaaja, PlatformCharacter kohde) |
---|
270 | { |
---|
271 | Sombombo.Destroy(); |
---|
272 | pisteLaskuri.Value += 2; |
---|
273 | } |
---|
274 | |
---|
275 | |
---|
276 | void LuoPistelaskuri() |
---|
277 | { |
---|
278 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
279 | |
---|
280 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
281 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
282 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
283 | pisteNaytto.TextColor = Color.Black; |
---|
284 | pisteNaytto.Color = Color.White; |
---|
285 | |
---|
286 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
287 | Add(pisteNaytto); |
---|
288 | } |
---|
289 | |
---|
290 | void LisaaNappaimet() |
---|
291 | { |
---|
292 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
293 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
294 | |
---|
295 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", Leaf, -nopeus); |
---|
296 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", Leaf, nopeus); |
---|
297 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", Leaf, hyppyNopeus); |
---|
298 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "Ammu", Leaf); |
---|
299 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
300 | |
---|
301 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", Leaf, -nopeus); |
---|
302 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", Leaf, nopeus); |
---|
303 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", Leaf, hyppyNopeus); |
---|
304 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
305 | } |
---|
306 | |
---|
307 | |
---|
308 | |
---|
309 | |
---|
310 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
311 | { |
---|
312 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
313 | } |
---|
314 | |
---|
315 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
316 | { |
---|
317 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
318 | hyppyAani.Play(); |
---|
319 | } |
---|
320 | |
---|
321 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject Box) |
---|
322 | { |
---|
323 | maaliAani.Play(); |
---|
324 | MessageDisplay.Add("Keräsit Boxin!"); |
---|
325 | Box.Destroy(); |
---|
326 | |
---|
327 | } |
---|
328 | void TormaaVihuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject vihu) |
---|
329 | { |
---|
330 | maaliAani.Play(); |
---|
331 | MessageDisplay.Add("You died"); |
---|
332 | hahmo.Destroy(); |
---|
333 | } |
---|
334 | void TormaaOrkkiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject orkki) |
---|
335 | { |
---|
336 | maaliAani.Play(); |
---|
337 | MessageDisplay.Add("You died"); |
---|
338 | hahmo.Destroy(); |
---|
339 | } |
---|
340 | void TormaaGiantiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject Giant) |
---|
341 | { |
---|
342 | maaliAani.Play(); |
---|
343 | MessageDisplay.Add("You died"); |
---|
344 | hahmo.Destroy(); |
---|
345 | |
---|
346 | } |
---|
347 | void TormaaPiikkiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject piikki) |
---|
348 | { |
---|
349 | maaliAani.Play(); |
---|
350 | MessageDisplay.Add("You died"); |
---|
351 | hahmo.Destroy(); |
---|
352 | } |
---|
353 | void TormaaGuniin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject gun) |
---|
354 | { |
---|
355 | maaliAani.Play(); |
---|
356 | MessageDisplay.Add("Keräsit Aseen!"); |
---|
357 | gun.Destroy(); |
---|
358 | |
---|
359 | Leaf.Weapon = new PlasmaCannon(20, 5); |
---|
360 | Leaf.Weapon.Ammo.Value = 60; |
---|
361 | Leaf.Weapon.FireRate = 1; |
---|
362 | Leaf.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
363 | } |
---|
364 | void TormaaGeneen(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject gene) |
---|
365 | { |
---|
366 | StopAll(); |
---|
367 | PelaajaKuoli(); |
---|
368 | |
---|
369 | |
---|
370 | |
---|
371 | } |
---|
372 | |
---|
373 | void PelaajaKuoli() |
---|
374 | { |
---|
375 | |
---|
376 | topLista.EnterAndShow(pisteLaskuri.Value); |
---|
377 | topLista.HighScoreWindow.Closed += PeliLoppui; |
---|
378 | } |
---|
379 | |
---|
380 | void PeliLoppui(Window sender) |
---|
381 | { |
---|
382 | ClearAll(); |
---|
383 | Begin(); |
---|
384 | } |
---|
385 | } |
---|