1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class ZlandZ : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter Leaf; |
---|
16 | PlatformCharacter Sombombo; |
---|
17 | |
---|
18 | Image pelaajanKuva = LoadImage("lintu"); |
---|
19 | Image GuninKuva = LoadImage("gun"); |
---|
20 | Image BossinKuva = LoadImage("Boss"); |
---|
21 | Image boxinKuva = LoadImage("box"); |
---|
22 | Image piikinKuva = LoadImage("piikki"); |
---|
23 | AssaultRifle pelaajan1Ase; |
---|
24 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
25 | int ammustenMaara = 60; |
---|
26 | SoundEffect hyppyAani = LoadSoundEffect("Jump17"); |
---|
27 | public override void Begin() |
---|
28 | { |
---|
29 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
30 | |
---|
31 | LuoKentta(); |
---|
32 | |
---|
33 | LisaaNappaimet(); |
---|
34 | LuoAmmusLaskuri(); |
---|
35 | |
---|
36 | Camera.Follow(Leaf); |
---|
37 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
38 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
39 | } |
---|
40 | |
---|
41 | void LuoKentta() |
---|
42 | { |
---|
43 | |
---|
44 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
45 | |
---|
46 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
47 | kentta.SetTileMethod('G', Lisaagun); |
---|
48 | kentta.SetTileMethod('B', LisaaBoss); |
---|
49 | kentta.SetTileMethod('b', LisaaBox); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('P', LisaaPiikki); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('S', LisaaVihu); |
---|
53 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
54 | Level.CreateBorders(); |
---|
55 | Level.Background.CreateGradient(Color.Black, Color.Red); |
---|
56 | |
---|
57 | } |
---|
58 | |
---|
59 | |
---|
60 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
61 | { |
---|
62 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
63 | taso.Position = paikka; |
---|
64 | taso.Color = Color.Green; |
---|
65 | Add(taso); |
---|
66 | } |
---|
67 | void LisaaPiikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
68 | { |
---|
69 | PhysicsObject Piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
70 | Piikki.Position = paikka; |
---|
71 | Piikki.Color = Color.Red; |
---|
72 | Add(Piikki); |
---|
73 | Piikki.Image = piikinKuva; |
---|
74 | Piikki.Tag = "piikki"; |
---|
75 | } |
---|
76 | void LisaaBoss(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
77 | { |
---|
78 | PlatformCharacter Boss =new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
79 | Boss.Position = paikka; |
---|
80 | Add(Boss); |
---|
81 | Boss.Image = BossinKuva; |
---|
82 | Boss.Tag = "pahis"; |
---|
83 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
84 | tasoAivot.Speed = 50; |
---|
85 | tasoAivot.Active = true; |
---|
86 | |
---|
87 | Boss.Brain = tasoAivot; |
---|
88 | } |
---|
89 | IntMeter ammusLaskuri; |
---|
90 | |
---|
91 | void LuoAmmusLaskuri() |
---|
92 | { |
---|
93 | ammusLaskuri = new IntMeter(ammustenMaara); |
---|
94 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
95 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
96 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
97 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
98 | pisteNaytto.Color = Color.Green; |
---|
99 | |
---|
100 | pisteNaytto.BindTo(ammusLaskuri); |
---|
101 | Add(pisteNaytto); |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | |
---|
105 | |
---|
106 | void LisaaBox(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
107 | { |
---|
108 | PhysicsObject Box = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
109 | Box.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
110 | Box.Position = paikka; |
---|
111 | Box.Image = boxinKuva; |
---|
112 | Box.Tag = "Box"; |
---|
113 | Add(Box); |
---|
114 | } |
---|
115 | void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
116 | { |
---|
117 | Sombombo = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
118 | Add(Sombombo); |
---|
119 | Sombombo.Image = LoadImage("vihu"); |
---|
120 | Sombombo.Tag = "pahis"; |
---|
121 | // Sombombo.X = 140;Sombombo.Y = 180; |
---|
122 | Sombombo.Position = paikka; |
---|
123 | |
---|
124 | |
---|
125 | |
---|
126 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
127 | tasoAivot.Speed = 50; |
---|
128 | |
---|
129 | Sombombo.Brain = tasoAivot; |
---|
130 | } |
---|
131 | void Lisaagun(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
132 | { |
---|
133 | PhysicsObject gun = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
134 | Add(gun); |
---|
135 | gun.Image = LoadImage("gun"); |
---|
136 | gun.Tag = "gun"; |
---|
137 | gun.Position = paikka; |
---|
138 | } |
---|
139 | |
---|
140 | |
---|
141 | |
---|
142 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
143 | { |
---|
144 | Leaf = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
145 | Leaf.Position = paikka; |
---|
146 | Leaf.Mass = 4.0; |
---|
147 | Leaf.Image = pelaajanKuva; |
---|
148 | AddCollisionHandler(Leaf, "Box", TormaaTahteen); |
---|
149 | AddCollisionHandler(Leaf, "pahis", TormaaVihuun); |
---|
150 | AddCollisionHandler(Leaf, "piikki", TormaaPiikkiin); |
---|
151 | Add(Leaf); |
---|
152 | //pelaaja1 on PlatformCharacter-tyyppinen |
---|
153 | Leaf.Weapon = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
154 | |
---|
155 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
156 | Leaf.Weapon.Ammo.Value = ammustenMaara; |
---|
157 | |
---|
158 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
159 | Leaf.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
160 | //Leaf.Add(pelaajan1Ase); |
---|
161 | } |
---|
162 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
163 | { |
---|
164 | ammus.Destroy(); |
---|
165 | if (kohde.Tag.Equals("pahis")) |
---|
166 | { |
---|
167 | kohde.Destroy(); |
---|
168 | } |
---|
169 | } |
---|
170 | void AmmuAseella(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
171 | { |
---|
172 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
173 | ammusLaskuri.Value--; |
---|
174 | if (ammus != null) |
---|
175 | { |
---|
176 | |
---|
177 | //ammus.Size *= 3; |
---|
178 | //ammus.Image = ... |
---|
179 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
180 | } |
---|
181 | Level.Background.Color = Color.Red; |
---|
182 | } |
---|
183 | |
---|
184 | void LuotiOsuu(PhysicsObject tormaaja, PlatformCharacter kohde) |
---|
185 | { |
---|
186 | Sombombo.Destroy(); |
---|
187 | } |
---|
188 | |
---|
189 | void LisaaNappaimet() |
---|
190 | { |
---|
191 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
192 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
193 | |
---|
194 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", Leaf, -nopeus); |
---|
195 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", Leaf, nopeus); |
---|
196 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", Leaf, hyppyNopeus); |
---|
197 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "Ammu", Leaf); |
---|
198 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
199 | |
---|
200 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", Leaf, -nopeus); |
---|
201 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", Leaf, nopeus); |
---|
202 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", Leaf, hyppyNopeus); |
---|
203 | |
---|
204 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
205 | } |
---|
206 | |
---|
207 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
208 | { |
---|
209 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
210 | } |
---|
211 | |
---|
212 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
213 | { |
---|
214 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
215 | hyppyAani.Play(); |
---|
216 | } |
---|
217 | |
---|
218 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject Box) |
---|
219 | { |
---|
220 | maaliAani.Play(); |
---|
221 | MessageDisplay.Add("Keräsit Boxin!"); |
---|
222 | Box.Destroy(); |
---|
223 | } |
---|
224 | void TormaaVihuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject vihu) |
---|
225 | { |
---|
226 | maaliAani.Play(); |
---|
227 | MessageDisplay.Add("You died"); |
---|
228 | hahmo.Destroy(); |
---|
229 | } |
---|
230 | void TormaaPiikkiin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject piikki) |
---|
231 | { |
---|
232 | maaliAani.Play(); |
---|
233 | MessageDisplay.Add("You died"); |
---|
234 | hahmo.Destroy(); |
---|
235 | } |
---|
236 | } |
---|