source: 2016/24/JereP/Bong/Bong/Bong/Bong.cs @ 7309

Revision 7309, 5.9 KB checked in by jetopont, 3 years ago (diff)

Tein laser peliä ja bongia

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Bong : PhysicsGame
10{
11    Vector nopeusYlos = new Vector(0,300);
12    Vector nopeusAlas = new Vector(0,-300);
13
14    PhysicsObject pallo;
15    PhysicsObject maila1;
16    PhysicsObject maila2;
17
18    PhysicsObject vasenReuna;
19    PhysicsObject oikeaReuna;
20
21    IntMeter Pelaajan1Pisteet;
22    IntMeter Pelaajan2Pisteet;
23    public override void Begin()
24    {
25        LuoKentta();
26        AsetaOhjaimet();
27        LisaaLaskurit();
28        AloitaPeli();
29 
30    }
31    void LuoKentta()
32    {
33        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
34        pallo.Shape = Shape.Circle;
35        pallo.X = -500.0;
36        pallo.Y = 100.0;
37
38        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
39        vasenReuna.Restitution = 1.0;
40        vasenReuna.IsVisible = false;
41        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
42        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
43        oikeaReuna.IsVisible = false;
44        PhysicsObject alaReuna = Level.CreateBottomBorder();
45        alaReuna.Restitution = 1.0;
46        alaReuna.IsVisible = false;
47        PhysicsObject ylaReuna = Level.CreateTopBorder();
48        ylaReuna.Restitution = 1.0;
49        ylaReuna.IsVisible = false;
50
51        pallo.Restitution = 1.0;
52        pallo.KineticFriction = 1.0;
53
54        Level.Background.Color = Color.Black;
55        Camera.ZoomToLevel();
56
57        Add(pallo);
58
59        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
60
61        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 40.0, 0.0);
62        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 40.0, 0.0);
63 
64
65
66        Camera.ZoomToLevel();
67    }
68
69    void AloitaPeli()
70    {
71        Vector impulssi = new Vector(500.0, 10.0);
72        pallo.Hit(impulssi);
73    }
74    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
75    {
76        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
77        maila.Shape = Shape.Rectangle;
78        maila.X = x;
79        maila.Y = y;
80        maila.Restitution = 1.0;
81        Add(maila);
82        return maila;
83    }
84
85    void AsetaOhjaimet()
86    {
87        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
88        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
89
90        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
91        Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
92
93        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
94        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
95        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
96        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
97
98        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
99        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
100
101        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
102        ControllerOne.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
103        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
104        ControllerOne.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
105
106        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
107        ControllerTwo.Listen(Button.DPadUp, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
108        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
109        ControllerTwo.Listen(Button.DPadDown, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
110
111        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
112        ControllerTwo.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
113    }
114    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
115    {
116        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
117        {
118            maila.Velocity = Vector.Zero;
119            return;
120        }
121        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
122        {
123            maila.Velocity = Vector.Zero;
124            return;
125        }
126       
127        maila.Velocity = nopeus;
128    }
129    void LisaaLaskurit()
130    {
131        Pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
132        Pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
133    }
134    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
135    {
136   
137        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
138        laskuri.MaxValue = 300000000;
139        Label naytto = new Label();
140        naytto.BindTo(laskuri);
141        naytto.X = x;
142        naytto.Y = y;
143        naytto.TextColor = Color.White;
144        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
145        naytto.Color = Level.Background.Color;
146        Add(naytto);
147
148       
149
150        return laskuri;
151    }
152    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
153    {
154        if (kohde == oikeaReuna)
155        {
156            Pelaajan1Pisteet.Value += 1;
157        }
158        else if (kohde == vasenReuna)
159        {
160            Pelaajan2Pisteet.Value += 1;
161        }
162    }
163    const double PALLON_MIN_NOPEUS = 500;
164    protected override void Update(Time time)
165    {
166        if (pallo != null && Math.Abs(pallo.Velocity.X) < PALLON_MIN_NOPEUS)
167        {
168            pallo.Velocity = new Vector(pallo.Velocity.X * 1.1, pallo.Velocity.Y);
169        }
170        base.Update(time);
171    }
172   
173}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.