1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class ShootIO : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | Image zompi1 = LoadImage("zompi1"); |
---|
12 | Image zompi2 = LoadImage("zompi2"); |
---|
13 | Image zompi3 = LoadImage("zompi3"); |
---|
14 | List<Image> vihuKuvat; |
---|
15 | Image taustaKuva = LoadImage("tausta"); |
---|
16 | AssaultRifle pyssy; |
---|
17 | private double liikkumisnopeus = 100; |
---|
18 | private int zompiLeveys = 10; |
---|
19 | private int zompiKorkeus = 12; |
---|
20 | Image tankinKuva = LoadImage("tankki"); |
---|
21 | Tankki pelaaja; |
---|
22 | |
---|
23 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
24 | public override void Begin() |
---|
25 | { |
---|
26 | LuoAlkuValikko(); |
---|
27 | } |
---|
28 | void LuoAlkuValikko() |
---|
29 | { |
---|
30 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Pelin alkuvalikko", |
---|
31 | "Aloita peli", "Parhaat pisteet", "Lopeta"); |
---|
32 | |
---|
33 | alkuValikko.AddItemHandler(0, AloitaPeli); |
---|
34 | alkuValikko.AddItemHandler(1, ParhaatPisteet); |
---|
35 | alkuValikko.AddItemHandler(2, Exit); |
---|
36 | Add(alkuValikko); |
---|
37 | } |
---|
38 | void AloitaPeli() |
---|
39 | { |
---|
40 | LuoKentta(); |
---|
41 | LuoPelaaja(); |
---|
42 | LisaaOhjaimet(); |
---|
43 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
44 | LuoPistelaskuri(); |
---|
45 | Mouse.ListenMovement(0.1, Tahtaa, "Tähtää aseella"); |
---|
46 | vihuKuvat = new List<Image> { zompi1, zompi3, zompi2, zompi1, zompi2, zompi1, zompi3, zompi2, zompi3, zompi2, zompi2, zompi3, zompi1, zompi1, zompi3, zompi2, zompi3, zompi1 }; |
---|
47 | LuoVihuAjastin(); |
---|
48 | Camera.Follow(pelaaja); |
---|
49 | Camera.Zoom(4); |
---|
50 | |
---|
51 | // TODO: Kirjoita ohjelmakoodisi tähän |
---|
52 | |
---|
53 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
54 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
55 | |
---|
56 | } |
---|
57 | void ParhaatPisteet() |
---|
58 | { |
---|
59 | |
---|
60 | } |
---|
61 | |
---|
62 | void LuoKentta() |
---|
63 | { |
---|
64 | //1. Luetaan kuva uuteen ColorTileMappiin, kuvan nimen perässä ei .png-päätettä. |
---|
65 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("mappi"); |
---|
66 | |
---|
67 | //2. Kerrotaan mitä aliohjelmaa kutsutaan, kun tietyn värinen pikseli tulee vastaan kuvatiedostossa. |
---|
68 | |
---|
69 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoEste); |
---|
70 | ruudut.SetTileMethod(Color.Red, LuoPommi); |
---|
71 | //ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("0026FF"), LuoVihu, zompi1); |
---|
72 | //ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FFD800"), LuoVihu, zompi2); |
---|
73 | //ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FF6A00"), LuoVihu, zompi3); |
---|
74 | |
---|
75 | //3. Execute luo kentän |
---|
76 | // Parametreina leveys ja korkeus |
---|
77 | ruudut.Execute(20, 20); |
---|
78 | |
---|
79 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
80 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
81 | } |
---|
82 | |
---|
83 | void LuoPelaaja() |
---|
84 | { |
---|
85 | pelaaja = new Tankki(10, 10); |
---|
86 | pelaaja.Position = new Vector(0,0); |
---|
87 | AddCollisionHandler(pelaaja, "pommi", TormaaPommiin); |
---|
88 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihu", TormaaVihuun); |
---|
89 | Add(pelaaja); |
---|
90 | pelaaja.Image = tankinKuva; |
---|
91 | pelaaja.IgnoresExplosions = false; |
---|
92 | pelaaja.CanRotate = false; |
---|
93 | |
---|
94 | LuoAse(); |
---|
95 | |
---|
96 | } |
---|
97 | void TormaaVihuun(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject vihu) |
---|
98 | { |
---|
99 | elamaLaskuri.Value -= 1; |
---|
100 | vihu.Destroy(); |
---|
101 | |
---|
102 | } |
---|
103 | |
---|
104 | void LuoEste(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
105 | { |
---|
106 | PhysicsObject este = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
107 | este.Position = paikka; |
---|
108 | este.Image = LoadImage("este"); |
---|
109 | este.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
110 | Add(este); |
---|
111 | } |
---|
112 | |
---|
113 | void LuoPommi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
114 | { |
---|
115 | PhysicsObject pommi = PhysicsObject.CreateStaticObject(11, 11); |
---|
116 | pommi.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
117 | pommi.Position = paikka; |
---|
118 | pommi.Image = LoadImage("pommi"); |
---|
119 | pommi.Tag = "pommi"; |
---|
120 | Add(pommi, 1); |
---|
121 | } |
---|
122 | |
---|
123 | void LisaaOhjaimet() |
---|
124 | { |
---|
125 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, null, new Vector(-liikkumisnopeus, 0)); |
---|
126 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, Liikuta, null, Vector.Zero); |
---|
127 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, null, new Vector(liikkumisnopeus, 0)); |
---|
128 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, Liikuta, null, Vector.Zero); |
---|
129 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, Liikuta, null, new Vector(0, -liikkumisnopeus)); |
---|
130 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, Liikuta, null, Vector.Zero); |
---|
131 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, Liikuta, null, new Vector(0, liikkumisnopeus)); |
---|
132 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, Liikuta, null, Vector.Zero); |
---|
133 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pyssy); |
---|
134 | |
---|
135 | } |
---|
136 | |
---|
137 | void Liikuta(Vector speed) |
---|
138 | { |
---|
139 | pelaaja.Velocity = speed; |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void TormaaPommiin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject pommi) |
---|
143 | { |
---|
144 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
145 | rajahdys.Position = pommi.Position; |
---|
146 | Add(rajahdys); |
---|
147 | pommi.Destroy(); |
---|
148 | //this.pelaaja.ElamaLaskuri.Value -=2; |
---|
149 | elamaLaskuri.Value -=2; |
---|
150 | rajahdys.Speed = 100.0; |
---|
151 | rajahdys.Force = 100; |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|
154 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
155 | { |
---|
156 | elamaLaskuri = pelaaja.ElamaLaskuri; |
---|
157 | elamaLaskuri.MaxValue = 10; |
---|
158 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
159 | |
---|
160 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
161 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
162 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
163 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
164 | Add(elamaPalkki); |
---|
165 | } |
---|
166 | |
---|
167 | void ElamaLoppui() |
---|
168 | { |
---|
169 | MessageDisplay.Add("Elämät loppuivat, voi voi."); |
---|
170 | } |
---|
171 | |
---|
172 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
173 | { |
---|
174 | //ammus.Destroy(); |
---|
175 | } |
---|
176 | |
---|
177 | void AmmuAseella(AssaultRifle ase) |
---|
178 | { |
---|
179 | PhysicsObject ammus = pyssy.Shoot(); |
---|
180 | |
---|
181 | if (ammus != null) |
---|
182 | { |
---|
183 | ammus.Tag = "panos"; |
---|
184 | ammus.Size *= 0.5; |
---|
185 | //ammus.Image = ... |
---|
186 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
187 | } |
---|
188 | } |
---|
189 | |
---|
190 | void LuoAse() |
---|
191 | { |
---|
192 | pyssy = new AssaultRifle(20, 5); |
---|
193 | //pyssy.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
194 | |
---|
195 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
196 | pyssy.Ammo.Value = 1000; |
---|
197 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
198 | pyssy.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
199 | pyssy.IsVisible = false; |
---|
200 | pelaaja.Add(pyssy); |
---|
201 | } |
---|
202 | |
---|
203 | void Tahtaa(AnalogState hiirenLiike) |
---|
204 | { |
---|
205 | Vector suuntaPelaaja = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
206 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
207 | pelaaja.Angle = suuntaPelaaja.Angle; |
---|
208 | } |
---|
209 | |
---|
210 | void LuoVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus, Image vihuKuva) |
---|
211 | |
---|
212 | { |
---|
213 | PhysicsObject vihu = new PhysicsObject(zompiLeveys, zompiKorkeus); |
---|
214 | vihu.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
215 | Add(vihu); |
---|
216 | vihu.Image = vihuKuva; |
---|
217 | vihu.Position = paikka; |
---|
218 | vihu.CanRotate = false; |
---|
219 | vihu.Tag = "vihu"; |
---|
220 | AddCollisionHandler(vihu, "panos", TormaaLuotiin); |
---|
221 | |
---|
222 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja); |
---|
223 | seuraajanAivot.Active = true; |
---|
224 | seuraajanAivot.TurnWhileMoving = true; |
---|
225 | seuraajanAivot.Speed = 80; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
226 | seuraajanAivot.DistanceFar = 1000; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
227 | seuraajanAivot.DistanceClose = 10; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
228 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = true; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
229 | //seuraajanAivot.FarBrain = satunnaisAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
230 | vihu.Brain = seuraajanAivot; |
---|
231 | // Tapahtuma, joka tapahtuu kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
232 | seuraajanAivot.TargetClose += delegate { vihuLahella(vihu); }; |
---|
233 | } |
---|
234 | |
---|
235 | void TormaaLuotiin(PhysicsObject vihu,PhysicsObject ammus) |
---|
236 | { |
---|
237 | vihu.Destroy(); |
---|
238 | ammus.Destroy(); |
---|
239 | pisteLaskuri.Value++; |
---|
240 | } |
---|
241 | |
---|
242 | void vihuLahella(PhysicsObject vihu) |
---|
243 | { |
---|
244 | //pelaaja.ElamaLaskuri.Value--; |
---|
245 | } |
---|
246 | |
---|
247 | void LuoVihuAjastin() |
---|
248 | { |
---|
249 | |
---|
250 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
251 | ajastin.Interval = 0.3; |
---|
252 | ajastin.Timeout += delegate { |
---|
253 | RandomGen.Shuffle(vihuKuvat); |
---|
254 | int index = RandomGen.NextInt(0, 17); |
---|
255 | LuoVihu(new Vector(RandomGen.NextDouble(Level.Left + 20, Level.Right - 20), RandomGen.NextDouble(Level.Bottom + 20, Level.Top - 20)), zompiLeveys, zompiKorkeus, vihuKuvat[index]); |
---|
256 | }; |
---|
257 | ajastin.Start(); |
---|
258 | } |
---|
259 | |
---|
260 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
261 | void LuoPistelaskuri() |
---|
262 | { |
---|
263 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
264 | |
---|
265 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
266 | pisteNaytto.X = Screen.Left + 100; |
---|
267 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
268 | pisteNaytto.TextColor = Color.White; |
---|
269 | pisteNaytto.Color = Color.Black; |
---|
270 | |
---|
271 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
272 | Add(pisteNaytto); |
---|
273 | } |
---|
274 | } |
---|
275 | |
---|
276 | class Tankki : PhysicsObject |
---|
277 | { |
---|
278 | private DoubleMeter elamaLaskuri = new DoubleMeter(10, 0, 20); |
---|
279 | public DoubleMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
280 | |
---|
281 | public Tankki(double leveys, double korkeus) |
---|
282 | : base(leveys, korkeus) |
---|
283 | { |
---|
284 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
285 | } |
---|
286 | |
---|
287 | |
---|
288 | } |
---|