1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class ShootIO : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | Image zompi1 = LoadImage("zompi1"); |
---|
12 | Image zompi2 = LoadImage("zompi2"); |
---|
13 | Image zompi3 = LoadImage("zompi3"); |
---|
14 | Image taustaKuva = LoadImage("tausta"); |
---|
15 | AssaultRifle pyssy; |
---|
16 | private double liikkumisnopeus = 100; |
---|
17 | Image tankinKuva = LoadImage("tankki"); |
---|
18 | Tankki pelaaja; |
---|
19 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
20 | public override void Begin() |
---|
21 | { |
---|
22 | LuoKentta(); |
---|
23 | LuoPelaaja(); |
---|
24 | LisaaOhjaimet(); |
---|
25 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
26 | Mouse.ListenMovement(0.1, Tahtaa, "Tähtää aseella"); |
---|
27 | Camera.Follow(pelaaja); |
---|
28 | Camera.Zoom(4); |
---|
29 | // TODO: Kirjoita ohjelmakoodisi tähän |
---|
30 | |
---|
31 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
32 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
33 | } |
---|
34 | void LuoKentta() |
---|
35 | { |
---|
36 | //1. Luetaan kuva uuteen ColorTileMappiin, kuvan nimen perässä ei .png-päätettä. |
---|
37 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("mappi"); |
---|
38 | |
---|
39 | //2. Kerrotaan mitä aliohjelmaa kutsutaan, kun tietyn värinen pikseli tulee vastaan kuvatiedostossa. |
---|
40 | |
---|
41 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoEste); |
---|
42 | ruudut.SetTileMethod(Color.Red, LuoPommi); |
---|
43 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("0026FF"), LuoVihu, zompi1); |
---|
44 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FFD800"), LuoVihu, zompi2); |
---|
45 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("FF6A00"), LuoVihu, zompi3); |
---|
46 | |
---|
47 | //3. Execute luo kentän |
---|
48 | // Parametreina leveys ja korkeus |
---|
49 | ruudut.Execute(20, 20); |
---|
50 | |
---|
51 | Level.Background.Image = taustaKuva; |
---|
52 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
53 | } |
---|
54 | |
---|
55 | void LuoPelaaja() |
---|
56 | { |
---|
57 | pelaaja = new Tankki(10, 10); |
---|
58 | pelaaja.Position = new Vector(0,0); |
---|
59 | AddCollisionHandler(pelaaja, "pommi", TormaaPommiin); |
---|
60 | Add(pelaaja); |
---|
61 | pelaaja.Image = tankinKuva; |
---|
62 | pelaaja.IgnoresExplosions = false; |
---|
63 | pelaaja.CanRotate = false; |
---|
64 | |
---|
65 | LuoAse(); |
---|
66 | |
---|
67 | } |
---|
68 | |
---|
69 | void LuoEste(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
70 | { |
---|
71 | PhysicsObject este = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
72 | este.Position = paikka; |
---|
73 | este.Image = LoadImage("este"); |
---|
74 | este.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
75 | Add(este); |
---|
76 | } |
---|
77 | |
---|
78 | void LuoPommi(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
79 | { |
---|
80 | PhysicsObject pommi = PhysicsObject.CreateStaticObject(11, 11); |
---|
81 | pommi.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
82 | pommi.Position = paikka; |
---|
83 | pommi.Image = LoadImage("pommi"); |
---|
84 | pommi.Tag = "pommi"; |
---|
85 | Add(pommi, 1); |
---|
86 | } |
---|
87 | |
---|
88 | void LisaaOhjaimet() |
---|
89 | { |
---|
90 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, null, new Vector(-liikkumisnopeus, 0)); |
---|
91 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, Liikuta, null, Vector.Zero); |
---|
92 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, null, new Vector(liikkumisnopeus, 0)); |
---|
93 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Released, Liikuta, null, Vector.Zero); |
---|
94 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, Liikuta, null, new Vector(0, -liikkumisnopeus)); |
---|
95 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Released, Liikuta, null, Vector.Zero); |
---|
96 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, Liikuta, null, new Vector(0, liikkumisnopeus)); |
---|
97 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Released, Liikuta, null, Vector.Zero); |
---|
98 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pyssy); |
---|
99 | |
---|
100 | } |
---|
101 | |
---|
102 | void Liikuta(Vector speed) |
---|
103 | { |
---|
104 | pelaaja.Velocity = speed; |
---|
105 | } |
---|
106 | |
---|
107 | void TormaaPommiin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject pommi) |
---|
108 | { |
---|
109 | Explosion rajahdys = new Explosion(50); |
---|
110 | rajahdys.Position = pommi.Position; |
---|
111 | Add(rajahdys); |
---|
112 | pommi.Destroy(); |
---|
113 | this.pelaaja.ElamaLaskuri.Value -=2; |
---|
114 | elamaLaskuri.Value -=2; |
---|
115 | rajahdys.Speed = 100.0; |
---|
116 | rajahdys.Force = 100; |
---|
117 | } |
---|
118 | |
---|
119 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
120 | { |
---|
121 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(10); |
---|
122 | elamaLaskuri.MaxValue = 10; |
---|
123 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
124 | |
---|
125 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(150, 20); |
---|
126 | elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
127 | elamaPalkki.Y = Screen.Top - 20; |
---|
128 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
129 | Add(elamaPalkki); |
---|
130 | } |
---|
131 | |
---|
132 | void ElamaLoppui() |
---|
133 | { |
---|
134 | MessageDisplay.Add("Elämät loppuivat, voi voi."); |
---|
135 | } |
---|
136 | |
---|
137 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
138 | { |
---|
139 | //ammus.Destroy(); |
---|
140 | } |
---|
141 | |
---|
142 | void AmmuAseella(AssaultRifle ase) |
---|
143 | { |
---|
144 | PhysicsObject ammus = pyssy.Shoot(); |
---|
145 | |
---|
146 | if (ammus != null) |
---|
147 | { |
---|
148 | ammus.Size *= 0.5; |
---|
149 | //ammus.Image = ... |
---|
150 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
151 | } |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|
154 | void LuoAse() |
---|
155 | { |
---|
156 | pyssy = new AssaultRifle(20, 5); |
---|
157 | //pyssy.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
158 | |
---|
159 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
160 | pyssy.Ammo.Value = 1000; |
---|
161 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
162 | pyssy.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
163 | pyssy.IsVisible = false; |
---|
164 | pelaaja.Add(pyssy); |
---|
165 | } |
---|
166 | |
---|
167 | void Tahtaa(AnalogState hiirenLiike) |
---|
168 | { |
---|
169 | Vector suuntaPelaaja = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
170 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
171 | pelaaja.Angle = suuntaPelaaja.Angle; |
---|
172 | } |
---|
173 | |
---|
174 | void LuoVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus, Image vihuKuva) |
---|
175 | |
---|
176 | { |
---|
177 | PhysicsObject Vihu = new PhysicsObject(10, 12); |
---|
178 | Vihu.Shape = Shape.Rectangle; |
---|
179 | Add(Vihu); |
---|
180 | Vihu.Image = vihuKuva; |
---|
181 | Vihu.Position = paikka; |
---|
182 | } |
---|
183 | |
---|
184 | |
---|
185 | } |
---|
186 | |
---|
187 | class Tankki : PhysicsObject |
---|
188 | { |
---|
189 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(10, 0, 20); |
---|
190 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
191 | |
---|
192 | public Tankki(double leveys, double korkeus) |
---|
193 | : base(leveys, korkeus) |
---|
194 | { |
---|
195 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
196 | } |
---|
197 | |
---|
198 | } |
---|