1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class PerunanIhmeellisetSeikkailut : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 300; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | Vector aloituspaikka; |
---|
17 | |
---|
18 | Image pelaajanKuva = LoadImage("perunaa"); |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
20 | Image HodariKuva = LoadImage("hodari"); |
---|
21 | Image TykkiKuva = LoadImage("tykki"); |
---|
22 | Image avainkuva = LoadImage("avain"); |
---|
23 | |
---|
24 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
25 | int scrollausnopeus = -5; |
---|
26 | bool peliPaattynyt = false; |
---|
27 | bool onkoAvainKeratty = false; |
---|
28 | |
---|
29 | List<GameObject> taustakuvat; |
---|
30 | Timer taustaAjastin = new Timer(); |
---|
31 | GameObject ekaTaustakuva; |
---|
32 | public override void Begin() |
---|
33 | { |
---|
34 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
35 | |
---|
36 | LuoKentta(); |
---|
37 | LisaaNappaimet(); |
---|
38 | |
---|
39 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
40 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
41 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
42 | } |
---|
43 | |
---|
44 | void LuoKentta() |
---|
45 | { |
---|
46 | onkoAvainKeratty = false; |
---|
47 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
48 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
49 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
50 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
51 | kentta.SetTileMethod('H', LisaaHodari); |
---|
52 | kentta.SetTileMethod('T', LisaaTykki); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('A', LisaaAvain); |
---|
54 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
55 | |
---|
56 | Level.CreateBorders(); |
---|
57 | Level.Background.CreateGradient(Color.DarkRed, Color.Black); |
---|
58 | } |
---|
59 | |
---|
60 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
61 | { |
---|
62 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
63 | taso.Position = paikka; |
---|
64 | taso.Color = Color.AshGray; |
---|
65 | Add(taso); |
---|
66 | } |
---|
67 | void LisaaTykki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
68 | { |
---|
69 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
70 | |
---|
71 | tahti.Position = paikka; |
---|
72 | tahti.Image = TykkiKuva; |
---|
73 | tahti.Tag = "tykki"; |
---|
74 | Add(tahti); |
---|
75 | tahti.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
76 | |
---|
77 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
78 | ajastin.Interval = 5.0; |
---|
79 | ajastin.Timeout += delegate |
---|
80 | { |
---|
81 | PhysicsObject tykinkuula = new PhysicsObject(30, 30); |
---|
82 | tykinkuula.Position = tahti.Position+new Vector(-50,0); |
---|
83 | tykinkuula.Shape = Shape.Circle; |
---|
84 | tykinkuula.CollisionIgnoreGroup = 2; |
---|
85 | tykinkuula.IgnoresGravity = true; |
---|
86 | tykinkuula.Velocity = new Vector(-100, 0); |
---|
87 | tykinkuula.Tag = "hodari"; |
---|
88 | Add(tykinkuula); |
---|
89 | AddCollisionHandler(tykinkuula, CollisionHandler.DestroyObject); |
---|
90 | tykinkuula.Color = Color.Gray; |
---|
91 | }; |
---|
92 | ajastin.Start(); |
---|
93 | |
---|
94 | } |
---|
95 | |
---|
96 | void LisaaHodari(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
97 | { |
---|
98 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
99 | |
---|
100 | tahti.Position = paikka; |
---|
101 | tahti.Image = HodariKuva; |
---|
102 | tahti.Tag = "hodari"; |
---|
103 | Add(tahti); |
---|
104 | |
---|
105 | |
---|
106 | } |
---|
107 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
108 | { |
---|
109 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
110 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
111 | tahti.Position = paikka; |
---|
112 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
113 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
114 | Add(tahti); |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | |
---|
118 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
119 | { |
---|
120 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys, korkeus); |
---|
121 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
122 | aloituspaikka = paikka; |
---|
123 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
124 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
125 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
126 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "hodari", TormaaHodariin); |
---|
127 | Add(pelaaja1); |
---|
128 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "avain", TormaaAvaimeen); |
---|
129 | } |
---|
130 | |
---|
131 | void LisaaNappaimet() |
---|
132 | { |
---|
133 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
134 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
135 | |
---|
136 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
137 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
138 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
139 | |
---|
140 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
141 | |
---|
142 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
143 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
144 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
145 | |
---|
146 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
147 | } |
---|
148 | |
---|
149 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
150 | { |
---|
151 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
152 | } |
---|
153 | |
---|
154 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
155 | { |
---|
156 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
157 | } |
---|
158 | bool onkoTormannyt = false; |
---|
159 | |
---|
160 | void TormaaHodariin(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject hodari) |
---|
161 | { |
---|
162 | if (onkoTormannyt) return; |
---|
163 | onkoTormannyt = true; |
---|
164 | MultiSelectWindow ikkuna = new MultiSelectWindow("haluatko pelata uudelleen?", "kyllä", "ei"); |
---|
165 | ikkuna.AddItemHandler(0, aloitaAlusta); |
---|
166 | ikkuna.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
167 | Add(ikkuna); |
---|
168 | |
---|
169 | |
---|
170 | } |
---|
171 | void TormaaAvaimeen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject avain) |
---|
172 | { |
---|
173 | avain.Destroy(); |
---|
174 | onkoAvainKeratty = true; |
---|
175 | |
---|
176 | } |
---|
177 | |
---|
178 | void LisaaAvain(Vector paikka,Double leveys, Double korkeus) |
---|
179 | { |
---|
180 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
181 | |
---|
182 | tahti.Position = paikka; |
---|
183 | tahti.Image = avainkuva; |
---|
184 | tahti.Tag = "avain"; |
---|
185 | Add(tahti); |
---|
186 | |
---|
187 | } |
---|
188 | void aloitaAlusta() |
---|
189 | { |
---|
190 | |
---|
191 | pelaaja1.Position = aloituspaikka; |
---|
192 | onkoTormannyt = false; |
---|
193 | |
---|
194 | } |
---|
195 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
196 | { |
---|
197 | maaliAani.Play(); |
---|
198 | MessageDisplay.Add("Keräsit tähden!"); |
---|
199 | tahti.Destroy(); |
---|
200 | } |
---|
201 | void LuoTaustakuvat() |
---|
202 | { |
---|
203 | taustaAjastin = new Timer(); |
---|
204 | taustaAjastin.Interval = 0.01; // tällä voit myös säätää nopeutta |
---|
205 | taustaAjastin.Timeout += LiikutaTaustaa; |
---|
206 | taustaAjastin.Start(); |
---|
207 | |
---|
208 | taustakuvat = new List<GameObject>(); |
---|
209 | LisaaTaustakuva("kuva1", 300, 300); |
---|
210 | LisaaTaustakuva("kuva2", 300, 300); |
---|
211 | LisaaTaustakuva("kuva3", 300, 300); |
---|
212 | LisaaTaustakuva("kuva4", 300, 300); |
---|
213 | } |
---|
214 | |
---|
215 | void LisaaTaustakuva(string nimi, double leveys, double korkeus) |
---|
216 | { |
---|
217 | GameObject olio = new GameObject(leveys, korkeus); |
---|
218 | olio.Image = LoadImage(nimi); |
---|
219 | olio.X = 0; |
---|
220 | Add(olio); |
---|
221 | |
---|
222 | if (taustakuvat.Count > 0) |
---|
223 | { |
---|
224 | olio.Top = taustakuvat[taustakuvat.Count - 1].Bottom; |
---|
225 | if (scrollausnopeus >= 0) ekaTaustakuva = olio; |
---|
226 | } |
---|
227 | else |
---|
228 | { |
---|
229 | olio.Top = Level.Top; |
---|
230 | if (scrollausnopeus < 0) ekaTaustakuva = olio; |
---|
231 | } |
---|
232 | |
---|
233 | taustakuvat.Add(olio); |
---|
234 | } |
---|
235 | |
---|
236 | void LiikutaTaustaa() |
---|
237 | { |
---|
238 | foreach (GameObject taustakuva in taustakuvat) |
---|
239 | { |
---|
240 | taustakuva.Y += scrollausnopeus; |
---|
241 | |
---|
242 | if (scrollausnopeus < 0 && taustakuva.Top < Level.Bottom) |
---|
243 | { |
---|
244 | taustakuva.Bottom = ekaTaustakuva.Top; |
---|
245 | ekaTaustakuva = taustakuva; |
---|
246 | } |
---|
247 | else if (scrollausnopeus > 0 && taustakuva.Bottom > Level.Top) |
---|
248 | { |
---|
249 | taustakuva.Top = ekaTaustakuva.Bottom; |
---|
250 | ekaTaustakuva = taustakuva; |
---|
251 | } |
---|
252 | } |
---|
253 | } |
---|
254 | |
---|
255 | } |
---|