1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class LABYRINTTI : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | PhysicsObject pelaaja1; |
---|
12 | GameObject taskulamppu; |
---|
13 | Image olionKuva = LoadImage("labyrinttipelihahmo2015"); |
---|
14 | Image HirvionKuva = LoadImage("hirviötekstuuri"); |
---|
15 | Image aarteenKuva = LoadImage("aarrelabyrintti2015"); |
---|
16 | Image jumpscareKuva = LoadImage("3688"); |
---|
17 | SoundEffect jumpscareAani = LoadSoundEffect("räjähdys"); |
---|
18 | |
---|
19 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
20 | const double RUUDUN_LEVEYS = 50.0; |
---|
21 | const double RUUDUN_KORKEUS = 50.0; |
---|
22 | |
---|
23 | public override void Begin() |
---|
24 | { |
---|
25 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
26 | Level.Background.Color = Color.DarkGray; |
---|
27 | Level.Background.FitToLevel(); |
---|
28 | Timer ajastin = new Timer(); |
---|
29 | ajastin.Interval = 300.0; |
---|
30 | ajastin.Timeout += AloitaAlusta; |
---|
31 | ajastin.Start(10000000); |
---|
32 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
33 | MediaPlayer.Play("pelimusiikki"); |
---|
34 | |
---|
35 | |
---|
36 | LuoPistelaskuri(); |
---|
37 | //PhysicsObject mob = new PhysicsObject(500,400); |
---|
38 | //Add(mob); |
---|
39 | |
---|
40 | //mob.Image = olionKuva; |
---|
41 | // TODO: Kirjoita ohjelmakoodisi tähän |
---|
42 | |
---|
43 | LuoKentta(); |
---|
44 | |
---|
45 | AsetaOjaimet(); |
---|
46 | } |
---|
47 | |
---|
48 | void AsetaOjaimet() |
---|
49 | { |
---|
50 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, |
---|
51 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(6000, 0)); |
---|
52 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, |
---|
53 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(-6000, 0)); |
---|
54 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Down, |
---|
55 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, 6000)); |
---|
56 | Keyboard.Listen(Key.S, ButtonState.Down, |
---|
57 | LiikutaPelaajaa, null, new Vector(0, -6000)); |
---|
58 | Mouse.IsCursorVisible = true; |
---|
59 | Vector paikkaRuudulla = Mouse.PositionOnScreen; |
---|
60 | Vector paikkaKentalla = Mouse.PositionOnWorld; |
---|
61 | |
---|
62 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
63 | Camera.Zoom(2.5); |
---|
64 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
65 | |
---|
66 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
67 | Mouse.ListenMovement(0.0, HiirenLiikutus, ""); |
---|
68 | |
---|
69 | } |
---|
70 | |
---|
71 | void LiikutaPelaajaa(Vector vektori) |
---|
72 | { |
---|
73 | pelaaja1.Push(vektori); |
---|
74 | } |
---|
75 | |
---|
76 | void HiirenLiikutus(AnalogState Hiiri) |
---|
77 | { |
---|
78 | pelaaja1.AbsoluteAngle = (Mouse.PositionOnWorld - pelaaja1.Position).Angle; |
---|
79 | } |
---|
80 | |
---|
81 | void LuoSeinä(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
82 | { |
---|
83 | |
---|
84 | } |
---|
85 | |
---|
86 | void KuuneteleLIiketta(AnalogState hiirenTila) |
---|
87 | { |
---|
88 | pelaaja1.X = Mouse.PositionOnWorld.X; |
---|
89 | } |
---|
90 | |
---|
91 | void LuoAarre(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
92 | { |
---|
93 | PhysicsObject aarre = new PhysicsObject(leveys, korkeus); |
---|
94 | aarre.Shape = Shape.Diamond; |
---|
95 | aarre.Position = paikka; |
---|
96 | aarre.Color = Color.Yellow; |
---|
97 | aarre.Image = aarteenKuva; |
---|
98 | aarre.Tag = "aarre"; |
---|
99 | aarre.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
100 | Add(aarre); |
---|
101 | } |
---|
102 | |
---|
103 | |
---|
104 | void LuoKentta() |
---|
105 | { |
---|
106 | ColorTileMap ruudut = ColorTileMap.FromLevelAsset("labyrintinkenttä"); |
---|
107 | ruudut.SetTileMethod(Color.FromHexCode("0000FF"), LuoPelaaja); |
---|
108 | ruudut.SetTileMethod(Color.Black, LuoSeina); |
---|
109 | ruudut.SetTileMethod(new Color(0, 255, 0, 255), LuoAarre); |
---|
110 | ruudut.SetTileMethod(Color.Yellow, LuoMaali); |
---|
111 | ruudut.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
112 | |
---|
113 | |
---|
114 | ColorTileMap ruudut2 = ColorTileMap.FromLevelAsset("labyrintinkenttä"); |
---|
115 | ruudut2.SetTileMethod(Color.Red, LuoHirvio); |
---|
116 | ruudut2.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
117 | |
---|
118 | } |
---|
119 | |
---|
120 | IntMeter pisteLaskuri; |
---|
121 | |
---|
122 | void LuoPistelaskuri() |
---|
123 | { |
---|
124 | pisteLaskuri = new IntMeter(0); |
---|
125 | |
---|
126 | Label pisteNaytto = new Label(); |
---|
127 | pisteNaytto.X = Screen.Right - 100; |
---|
128 | pisteNaytto.Y = Screen.Top - 100; |
---|
129 | pisteNaytto.TextColor = Color.Red; |
---|
130 | pisteNaytto.Color = Color.DarkGray; |
---|
131 | |
---|
132 | pisteNaytto.BindTo(pisteLaskuri); |
---|
133 | Add(pisteNaytto); |
---|
134 | } |
---|
135 | |
---|
136 | void LuoPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
137 | { |
---|
138 | pelaaja1 = new PhysicsObject(leveys - 4, korkeus - 4); |
---|
139 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
140 | pelaaja1.Image = olionKuva; |
---|
141 | pelaaja1.LinearDamping = 0.5; |
---|
142 | |
---|
143 | pelaaja1.Shape = Shape.Circle; |
---|
144 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Hirvio", TormaaHirvioon); |
---|
145 | //AddCollisionHandler(pelaaja1, "aarre", CollisionHandler.AddMeterValue(pisteLaskuri, 100)); |
---|
146 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "aarre", TormaaAarteeseen); |
---|
147 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "maali", TormaaMaaliin); |
---|
148 | |
---|
149 | Add(pelaaja1); |
---|
150 | |
---|
151 | taskulamppu = new GameObject(LoadImage("flashlight")); |
---|
152 | Add(taskulamppu, 2); |
---|
153 | } |
---|
154 | void LuoSeina(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
155 | { |
---|
156 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
157 | taso.Position = paikka; |
---|
158 | taso.Color = Color.Black; |
---|
159 | taso.Tag = "seina"; |
---|
160 | taso.CollisionIgnoreGroup = 1; |
---|
161 | Add(taso); |
---|
162 | } |
---|
163 | void LuoHirvio(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
164 | { |
---|
165 | PhysicsObject Hirvio = new PhysicsObject(leveys - 2, korkeus - 2); |
---|
166 | Hirvio.Position = paikka; |
---|
167 | Hirvio.Image = HirvionKuva; |
---|
168 | Hirvio.Shape = Shape.Circle; |
---|
169 | Hirvio.Tag = "Hirvio"; |
---|
170 | Hirvio.CanRotate = false; |
---|
171 | Add(Hirvio, 1); |
---|
172 | LabyrinthWandererBrain labyrinttiAivot = new LabyrinthWandererBrain(RUUDUN_KOKO); |
---|
173 | labyrinttiAivot.Speed = 100.0; |
---|
174 | labyrinttiAivot.LabyrinthWallTag = "seina"; |
---|
175 | |
---|
176 | |
---|
177 | FollowerBrain seuraajanAivot = new FollowerBrain(pelaaja1); |
---|
178 | seuraajanAivot.Speed = 300; // Millä nopeudella kohdetta seurataan |
---|
179 | seuraajanAivot.DistanceFar = 100; // Etäisyys jolla aletaan seurata kohdetta |
---|
180 | seuraajanAivot.DistanceClose = 10; // Etäisyys jolloin ollaan lähellä kohdetta |
---|
181 | seuraajanAivot.StopWhenTargetClose = false; // Pysähdytään kun ollaan lähellä kohdetta |
---|
182 | seuraajanAivot.FarBrain = labyrinttiAivot; // Käytetään satunnaisaivoja kun ollaan kaukana |
---|
183 | |
---|
184 | Timer kaantoAjastin = new Timer(); |
---|
185 | kaantoAjastin.Interval = 0.3; |
---|
186 | kaantoAjastin.Timeout += delegate |
---|
187 | { |
---|
188 | Hirvio.Angle = Hirvio.Velocity.Angle; |
---|
189 | }; |
---|
190 | kaantoAjastin.Start(); |
---|
191 | |
---|
192 | |
---|
193 | Hirvio.Brain = seuraajanAivot; |
---|
194 | } |
---|
195 | |
---|
196 | void TormaaHirvioon(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
197 | { |
---|
198 | pelaaja.Destroy(); |
---|
199 | |
---|
200 | |
---|
201 | taskulamppu = new GameObject(LoadImage("shadow")); |
---|
202 | Add(taskulamppu, 2); |
---|
203 | |
---|
204 | SoundEffect huutoAani = LoadSoundEffect("huuto2"); |
---|
205 | huutoAani.Play(1.0, 0, 0); |
---|
206 | //taskulamppu.Destroy(); |
---|
207 | Timer.SingleShot(2.0, AloitaAlusta); |
---|
208 | } |
---|
209 | |
---|
210 | void TormaaAarteeseen(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject aarre) |
---|
211 | { |
---|
212 | aarre.Destroy(); |
---|
213 | pisteLaskuri.Value += 100; |
---|
214 | } |
---|
215 | |
---|
216 | protected override void Update(Time time) |
---|
217 | { |
---|
218 | taskulamppu.Position = pelaaja1.Position; |
---|
219 | taskulamppu.Angle = pelaaja1.Angle; |
---|
220 | |
---|
221 | base.Update(time); |
---|
222 | } |
---|
223 | void LuoMaali(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
224 | { |
---|
225 | PhysicsObject maali = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
226 | maali.Tag = "maali"; |
---|
227 | maali.Position = paikka; |
---|
228 | Add(maali); |
---|
229 | } |
---|
230 | |
---|
231 | void AloitaAlusta() |
---|
232 | { |
---|
233 | ClearAll(); |
---|
234 | LuoKentta(); |
---|
235 | AsetaOjaimet(); |
---|
236 | LuoPistelaskuri(); |
---|
237 | } |
---|
238 | |
---|
239 | void TormaaMaaliin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
240 | { |
---|
241 | ClearAll(); |
---|
242 | PhysicsObject jumpscare = new PhysicsObject(Screen.Width, Screen.Height); |
---|
243 | jumpscare.Image = jumpscareKuva; |
---|
244 | SoundEffect huutoAani = LoadSoundEffect("huuto2"); |
---|
245 | huutoAani.Play(); |
---|
246 | Add(jumpscare); |
---|
247 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
248 | } |
---|
249 | |
---|
250 | } |
---|
251 | |
---|
252 | |
---|
253 | |
---|
254 | |
---|
255 | |
---|
256 | |
---|