source: 2015/koodauskerho/Olga/Pong/Pong/Pong/Pong.cs @ 7163

Revision 7163, 4.4 KB checked in by empaheik, 3 years ago (diff)

Lisäsin bong- pelin

Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Pong : PhysicsGame
10{
11    Vector nopeusYlos = new Vector(0, 200);
12    Vector nopeusAlas = new Vector(0, -200);
13
14    PhysicsObject pallo;
15
16    PhysicsObject maila1;
17    PhysicsObject maila2;
18
19    PhysicsObject vasenReuna;
20    PhysicsObject oikeaReuna;
21
22    IntMeter pelaajan1Pisteet;
23    IntMeter pelaajan2Pisteet;
24
25   
26
27    public override void Begin()
28    {
29        LuoKentta();
30        AsetaOhjaimet();
31        LisaaLaskurit();
32        AloitaPeli();
33
34
35        // TODO: Kirjoita ohjelmakoodisi tähän
36
37        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
38        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
39    }
40    void LuoKentta()
41    {
42        pallo = new PhysicsObject(40.0, 40.0);
43        pallo.X = -200.0;
44        pallo.Y = 0.0;
45        pallo.Restitution = 1.0;
46        pallo.Shape = Shape.Circle;
47        Add(pallo);
48
49        AddCollisionHandler(pallo, KasittelePallonTormays);
50
51        maila1 = LuoMaila(Level.Left + 20.0, 0.0);
52        maila2 = LuoMaila(Level.Right - 20.0, 0.0);
53
54        vasenReuna = Level.CreateLeftBorder();
55        vasenReuna.Restitution = 1.0;
56        vasenReuna.IsVisible = false;
57
58        oikeaReuna = Level.CreateRightBorder();
59        oikeaReuna.Restitution = 1.0;
60        oikeaReuna.IsVisible = false;
61
62        Level.CreateBorders(1.0, false);
63
64        Level.Background.Color = Color.RosePink;
65        Camera.ZoomToLevel();
66    }
67
68    void AloitaPeli()
69    {
70        Vector impulssi = new Vector(500.0, 0.0);
71        pallo.Hit(impulssi);
72    }
73
74    PhysicsObject LuoMaila(double x, double y)
75    {
76        PhysicsObject maila = PhysicsObject.CreateStaticObject(20.0, 100.0);
77        maila.Shape = Shape.Rectangle;
78        maila.X = x;
79        maila.Y = y;
80        maila.Restitution = 1.0;
81        Add(maila);
82        return maila;
83    }
84
85    void AsetaOhjaimet()
86    {
87        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa ylös", maila1, nopeusYlos);
88        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
89        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 1: Liikuta mailaa alas", maila1, nopeusAlas);
90        Keyboard.Listen(Key.Z, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila1, Vector.Zero);
91
92        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa ylös", maila2, nopeusYlos);
93        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
94        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Down, AsetaNopeus, "Pelaaja 2: Liikuta mailaa alas", maila2, nopeusAlas);
95        Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Released, AsetaNopeus, null, maila2, Vector.Zero);
96
97        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
98
99        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
100    }
101
102    void AsetaNopeus(PhysicsObject maila, Vector nopeus)
103    {
104        if ((nopeus.Y > 0) && (maila.Top > Level.Top))
105        {
106            maila.Velocity = Vector.Zero;
107            return;
108        }
109        if ((nopeus.Y < 0) && (maila.Bottom < Level.Bottom))
110        {
111            maila.Velocity = Vector.Zero;
112            return;
113        }
114     
115
116        maila.Velocity = nopeus;
117    }
118
119    void LisaaLaskurit()
120    {
121        pelaajan1Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Left + 100.0, Screen.Top - 100.0);
122        pelaajan2Pisteet = LuoPisteLaskuri(Screen.Right - 100.0, Screen.Top - 100.0);
123    }
124
125    IntMeter LuoPisteLaskuri(double x, double y)
126    {
127        IntMeter laskuri = new IntMeter(0);
128        laskuri.MaxValue = 10;
129
130        Label naytto = new Label();
131        naytto.BindTo(laskuri);
132        naytto.X = x;
133        naytto.Y = y;
134        naytto.TextColor = Color.White;
135        naytto.BorderColor = Level.Background.Color;
136        naytto.Color = Level.Background.Color;
137        Add(naytto);
138
139        return laskuri;
140    }
141
142    void KasittelePallonTormays(PhysicsObject pallo, PhysicsObject kohde)
143    {
144        if (kohde == oikeaReuna)
145        {
146            pelaajan1Pisteet.Value += 1;
147        }
148        else if (kohde == vasenReuna)
149        {
150            pelaajan2Pisteet.Value += 1;
151        }
152
153    }
154}
155
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.