1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | class Pelaaja : PlatformCharacter |
---|
10 | { |
---|
11 | public IntMeter[] Ammukset; |
---|
12 | public int ValittuAse = 0; |
---|
13 | |
---|
14 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(5, 0, 5); |
---|
15 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
16 | |
---|
17 | public Pelaaja(double leveys, double korkeus) |
---|
18 | : base(leveys, korkeus) |
---|
19 | { |
---|
20 | Ammukset = new IntMeter[Tasohyppelypeli4.ammusKuvat.Length]; |
---|
21 | for (int i = 0; i < Ammukset.Length; i++) |
---|
22 | { |
---|
23 | Ammukset[i] = new IntMeter(0); |
---|
24 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
25 | } |
---|
26 | } |
---|
27 | } |
---|
28 | |
---|
29 | public class Tasohyppelypeli4 : PhysicsGame |
---|
30 | { |
---|
31 | const double nopeus = 400; |
---|
32 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
33 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
34 | |
---|
35 | double nopeuskerroin = 1; |
---|
36 | |
---|
37 | bool mp = false; |
---|
38 | |
---|
39 | public static Image[] ammusKuvat = LoadImages("Ammus", "ammus2", "ammus3", "ammus4", "ammus5"); |
---|
40 | |
---|
41 | int sydamia = 3; |
---|
42 | Widget sydamet; |
---|
43 | |
---|
44 | Pelaaja pelaaja1; |
---|
45 | Pelaaja pelaaja2; |
---|
46 | |
---|
47 | Image aseKuva = LoadImage("Ase"); |
---|
48 | Image ammusKuva = LoadImage("Ammus"); |
---|
49 | static Image pelaajanKuva = LoadImage("Gordey3"); |
---|
50 | Animation pelaajaAnim = new Animation(pelaajanKuva); |
---|
51 | Image hyppyKuva = LoadImage("Gordey4"); |
---|
52 | static Image ampumisKuva = LoadImage("Gordey5"); |
---|
53 | Animation ampumisAnim = new Animation(ampumisKuva); |
---|
54 | Image seinänKuva = LoadImage("gordeytile"); |
---|
55 | Image tahtiKuva = LoadImage("tahti"); |
---|
56 | Image vihuKuva = LoadImage("vihu"); |
---|
57 | Image piikkiKuva = LoadImage("piikki"); |
---|
58 | Image miinaKuva = LoadImage("miina"); |
---|
59 | Image boostKuva = LoadImage("boost"); |
---|
60 | Image sydanKuva = LoadImage("hart"); |
---|
61 | Image miekanKuva = LoadImage("ammus2"); |
---|
62 | Image ammus3Kuva = LoadImage("ammus3"); |
---|
63 | Image pelaaja2Kuva = LoadImage("pelaaja2"); |
---|
64 | Animation pelaaja2Anim; |
---|
65 | Image pelaaja2hyppyKuva = LoadImage("pelaaja2hyppaa"); |
---|
66 | static Image pelaaja2ampumisKuva = LoadImage("pelaaja2ampuu"); |
---|
67 | Animation pelaaja2ampumisAnim = new Animation(ampumisKuva); |
---|
68 | public Image inventorynKuva = LoadImage("inventory"); |
---|
69 | |
---|
70 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
71 | |
---|
72 | public override void Begin() |
---|
73 | { |
---|
74 | pelaaja2Anim = new Animation(pelaaja2Kuva); |
---|
75 | AloitaPeli(); |
---|
76 | } |
---|
77 | |
---|
78 | public void AloitaPeli() |
---|
79 | { |
---|
80 | ClearAll(); |
---|
81 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
82 | |
---|
83 | LuoKentta(); |
---|
84 | LisaaNappaimet(); |
---|
85 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
86 | |
---|
87 | IsMouseVisible = true; |
---|
88 | |
---|
89 | Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2); |
---|
90 | Camera.ZoomFactor = 2; |
---|
91 | } |
---|
92 | |
---|
93 | void KaytaTavaraa(PhysicsObject tavara) |
---|
94 | { |
---|
95 | MessageDisplay.Add("Kaytit tavaraa"); |
---|
96 | } |
---|
97 | |
---|
98 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
99 | { |
---|
100 | HorizontalLayout asettelu = new HorizontalLayout(); |
---|
101 | asettelu.Spacing = 10; |
---|
102 | |
---|
103 | sydamet = new Widget(asettelu); |
---|
104 | sydamet.Color = Color.Transparent; |
---|
105 | sydamet.X = Screen.Center.X; |
---|
106 | sydamet.Y = Screen.Top - 30; |
---|
107 | Add(sydamet); |
---|
108 | |
---|
109 | for (int i = 0; i < sydamia; i++) |
---|
110 | { |
---|
111 | Widget sydan = new Widget(30, 30, Shape.Rectangle); |
---|
112 | sydan.Image = sydanKuva; |
---|
113 | sydamet.Add(sydan); |
---|
114 | } |
---|
115 | } |
---|
116 | |
---|
117 | void LuoKentta() |
---|
118 | { |
---|
119 | TileMap Gordey2 = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
120 | Gordey2.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
121 | Gordey2.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
122 | Gordey2.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja1); |
---|
123 | Gordey2.SetTileMethod('U', LisaaPelaaja2); |
---|
124 | Gordey2.SetTileMethod('V', LisaaVihu); |
---|
125 | Gordey2.SetTileMethod('P', LisaaPiikki); |
---|
126 | Gordey2.SetTileMethod('M', LisaaMiina); |
---|
127 | Gordey2.SetTileMethod('X', LisaaMoottoripyora); |
---|
128 | |
---|
129 | Gordey2.SetTileMethod('1', LisaaAmmus, 1); |
---|
130 | Gordey2.SetTileMethod('2', LisaaAmmus, 2); |
---|
131 | Gordey2.SetTileMethod('3', LisaaAmmus, 3); |
---|
132 | Gordey2.SetTileMethod('4', LisaaAmmus, 4); |
---|
133 | Gordey2.SetTileMethod('5', LisaaAmmus, 5); |
---|
134 | |
---|
135 | Gordey2.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
136 | Level.CreateBorders(); |
---|
137 | Level.Background.Color = Color.Crimson; |
---|
138 | |
---|
139 | } |
---|
140 | |
---|
141 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
142 | { |
---|
143 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
144 | taso.Position = paikka; |
---|
145 | taso.Image = seinänKuva; |
---|
146 | Add(taso); |
---|
147 | } |
---|
148 | |
---|
149 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
150 | { |
---|
151 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
152 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
153 | tahti.Position = paikka; |
---|
154 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
155 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
156 | Add(tahti); |
---|
157 | } |
---|
158 | |
---|
159 | void LisaaAmmus(Vector paikka, double leveys, double korkeus, int ase) |
---|
160 | { |
---|
161 | PhysicsObject ammus = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
162 | ammus.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
163 | ammus.Position = paikka; |
---|
164 | ammus.Image = ammusKuvat[ase - 1]; |
---|
165 | ammus.Tag = "ammus" + ase; |
---|
166 | Add(ammus); |
---|
167 | } |
---|
168 | |
---|
169 | Pelaaja LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus, double ammusKuvatX) |
---|
170 | { |
---|
171 | Pelaaja pelaaja = new Pelaaja(leveys, korkeus); |
---|
172 | pelaaja.Position = paikka; |
---|
173 | pelaaja.Mass = 4.0; |
---|
174 | |
---|
175 | pelaaja.Weapon = new AssaultRifle(30, 5); |
---|
176 | pelaaja.Weapon.Image = aseKuva; |
---|
177 | pelaaja.Weapon.FireRate = 5.0; |
---|
178 | pelaaja.Weapon.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
179 | Grenade kranaatti = new Grenade(4.0); |
---|
180 | |
---|
181 | for (int i = 1; i < ammusKuvat.Length; i++) |
---|
182 | { |
---|
183 | Label kuvake = new Label(); |
---|
184 | kuvake.Image = ammusKuvat[i]; |
---|
185 | kuvake.Width = 30; |
---|
186 | kuvake.Height = 30; |
---|
187 | kuvake.X = ammusKuvatX; |
---|
188 | kuvake.Y = (-Screen.Height / 2 + 100) + i * 50; |
---|
189 | Add(kuvake); |
---|
190 | |
---|
191 | Label ammusTeksti = new Label(); |
---|
192 | ammusTeksti.BindTo(pelaaja.Ammukset[i]); |
---|
193 | ammusTeksti.Y = kuvake.Y; |
---|
194 | ammusTeksti.X = kuvake.X + 50; |
---|
195 | Add(ammusTeksti); |
---|
196 | } |
---|
197 | |
---|
198 | AddCollisionHandler(pelaaja, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
199 | AddCollisionHandler(pelaaja, "ammus1", (PhysicsObject a, PhysicsObject b) => TormaaAmmukseen(a, b, 1)); |
---|
200 | AddCollisionHandler(pelaaja, "ammus2", (PhysicsObject a, PhysicsObject b) => TormaaAmmukseen(a, b, 2)); |
---|
201 | AddCollisionHandler(pelaaja, "ammus3", (PhysicsObject a, PhysicsObject b) => TormaaAmmukseen(a, b, 3)); |
---|
202 | AddCollisionHandler(pelaaja, "ammus4", (PhysicsObject a, PhysicsObject b) => TormaaAmmukseen(a, b, 4)); |
---|
203 | AddCollisionHandler(pelaaja, "ammus5", (PhysicsObject a, PhysicsObject b) => TormaaAmmukseen(a, b, 5)); |
---|
204 | AddCollisionHandler(pelaaja, "vihu", TormaaVihuun); |
---|
205 | Add(pelaaja); |
---|
206 | return pelaaja; |
---|
207 | } |
---|
208 | |
---|
209 | void LisaaPelaaja1(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
210 | { |
---|
211 | pelaaja1 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus, -Screen.Width / 2 + 100); |
---|
212 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
213 | pelaaja1.AnimJump = new Animation(hyppyKuva); |
---|
214 | pelaaja1.AnimIdle = pelaajaAnim; |
---|
215 | } |
---|
216 | void LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
217 | { |
---|
218 | pelaaja2 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus, Screen.Width / 2 - 300); |
---|
219 | pelaaja2.Image = pelaaja2Kuva; |
---|
220 | pelaaja2.AnimJump = new Animation(pelaaja2hyppyKuva); |
---|
221 | pelaaja2.AnimIdle = pelaaja2Anim; |
---|
222 | } |
---|
223 | |
---|
224 | void TormaaVihuun(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject vihu) |
---|
225 | { |
---|
226 | Explosion poks = new Explosion(200); |
---|
227 | poks.Position = pelaaja.Position; |
---|
228 | Add(poks); |
---|
229 | pelaaja.Destroy(); |
---|
230 | |
---|
231 | MenetaElama(); |
---|
232 | } |
---|
233 | |
---|
234 | void MenetaElama() |
---|
235 | { |
---|
236 | if (sydamia > 1) |
---|
237 | { |
---|
238 | var sydan = sydamet.Objects[0]; |
---|
239 | sydamet.Objects.Remove(sydan); |
---|
240 | sydamia--; |
---|
241 | |
---|
242 | Timer.SingleShot(3, AloitaPeli); |
---|
243 | } |
---|
244 | else |
---|
245 | { |
---|
246 | GameOver(); |
---|
247 | } |
---|
248 | } |
---|
249 | |
---|
250 | void GameOver() |
---|
251 | { |
---|
252 | ClearAll(); |
---|
253 | Label viesti = new Label("Game over"); |
---|
254 | Add(viesti); |
---|
255 | |
---|
256 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
257 | |
---|
258 | } |
---|
259 | |
---|
260 | void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
261 | { |
---|
262 | PhysicsObject vihu = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys * 1, korkeus * 1); |
---|
263 | vihu.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
264 | vihu.Position = paikka; |
---|
265 | vihu.Image = vihuKuva; |
---|
266 | vihu.Tag = "vihu"; |
---|
267 | vihu.Oscillate(Vector.UnitX, 200, 0.1); |
---|
268 | Add(vihu); |
---|
269 | } |
---|
270 | |
---|
271 | void LisaaPiikki(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
272 | { |
---|
273 | PhysicsObject piikki = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
274 | piikki.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
275 | piikki.Position = paikka; |
---|
276 | piikki.Image = piikkiKuva; |
---|
277 | piikki.Tag = "piikki"; |
---|
278 | AddCollisionHandler(piikki, MiinaanOsui); |
---|
279 | Add(piikki); |
---|
280 | } |
---|
281 | |
---|
282 | void LisaaMiina(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
283 | { |
---|
284 | PhysicsObject miina = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus * 0.3); |
---|
285 | miina.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
286 | miina.Position = paikka - (Vector.UnitY * korkeus * 0.35); |
---|
287 | miina.Image = miinaKuva; |
---|
288 | miina.Tag = "miina"; |
---|
289 | AddCollisionHandler(miina, MiinaanOsui); |
---|
290 | Add(miina); |
---|
291 | } |
---|
292 | void PiikkiinOsui(PhysicsObject piikki, PhysicsObject kohde) |
---|
293 | { |
---|
294 | Explosion poks = new Explosion(10); |
---|
295 | poks.Position = kohde.Position; |
---|
296 | Add(poks); |
---|
297 | kohde.Destroy(); |
---|
298 | } |
---|
299 | |
---|
300 | void MiinaanOsui(PhysicsObject piikki, PhysicsObject kohde) |
---|
301 | { |
---|
302 | Explosion poks = new Explosion(10); |
---|
303 | poks.Position = kohde.Position; |
---|
304 | Add(poks); |
---|
305 | kohde.Destroy(); |
---|
306 | } |
---|
307 | |
---|
308 | void LisaaMoottoripyora(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
309 | { |
---|
310 | PhysicsObject mp = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
311 | mp.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
312 | mp.Position = paikka; |
---|
313 | mp.Image = boostKuva; |
---|
314 | mp.Tag = "boost"; |
---|
315 | AddCollisionHandler(mp, AjaMoottoripyoraa); |
---|
316 | Add(mp); |
---|
317 | } |
---|
318 | |
---|
319 | void AjaMoottoripyoraa(PhysicsObject mp, PhysicsObject kohde) |
---|
320 | { |
---|
321 | mp.Destroy(); |
---|
322 | nopeuskerroin = 10; |
---|
323 | Timer.SingleShot(5.0, delegate { nopeuskerroin = 3; }); |
---|
324 | //this.mp = true; |
---|
325 | } |
---|
326 | |
---|
327 | void LisaaNappaimet() |
---|
328 | { |
---|
329 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
330 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
331 | |
---|
332 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
333 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
334 | Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
335 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "Ampuu", pelaaja1); |
---|
336 | Keyboard.Listen(Key.Down, ButtonState.Pressed, HeitaKranaatti, "Heittää kranaatin", pelaaja1); |
---|
337 | |
---|
338 | Keyboard.Listen(Key.D1, ButtonState.Pressed, ValitseAse, "", pelaaja1, 1); |
---|
339 | Keyboard.Listen(Key.D2, ButtonState.Pressed, ValitseAse, "", pelaaja1, 2); |
---|
340 | Keyboard.Listen(Key.D3, ButtonState.Pressed, ValitseAse, "", pelaaja1, 3); |
---|
341 | Keyboard.Listen(Key.D4, ButtonState.Pressed, ValitseAse, "", pelaaja1, 4); |
---|
342 | Keyboard.Listen(Key.D5, ButtonState.Pressed, ValitseAse, "", pelaaja1, 5); |
---|
343 | |
---|
344 | Keyboard.Listen(Key.NumPad4, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus); |
---|
345 | Keyboard.Listen(Key.NumPad6, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu oikealle", pelaaja2, nopeus); |
---|
346 | Keyboard.Listen(Key.NumPad8, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus); |
---|
347 | Keyboard.Listen(Key.NumPad0, ButtonState.Pressed, AmmuAseella, "Ampuu", pelaaja2); |
---|
348 | Keyboard.Listen(Key.NumPad3, ButtonState.Pressed, HeitaKranaatti, "Heittää kranaatin", pelaaja2); |
---|
349 | |
---|
350 | Keyboard.Listen(Key.Divide, ButtonState.Pressed, ValitseAse, "", pelaaja2, 1); |
---|
351 | Keyboard.Listen(Key.Multiply, ButtonState.Pressed, ValitseAse, "", pelaaja2, 2); |
---|
352 | Keyboard.Listen(Key.Subtract, ButtonState.Pressed, ValitseAse, "", pelaaja2, 3); |
---|
353 | Keyboard.Listen(Key.Add, ButtonState.Pressed, ValitseAse, "", pelaaja2, 4); |
---|
354 | Keyboard.Listen(Key.Enter, ButtonState.Pressed, ValitseAse, "", pelaaja2, 5); |
---|
355 | |
---|
356 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
357 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
358 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
359 | } |
---|
360 | |
---|
361 | void ValitseAse(Pelaaja pelaaja, int ase) |
---|
362 | { |
---|
363 | pelaaja.ValittuAse = ase - 1; |
---|
364 | MessageDisplay.Add("Ase valittu: " + ase); |
---|
365 | } |
---|
366 | |
---|
367 | void HeitaKranaatti(PlatformCharacter pelaaja) |
---|
368 | { |
---|
369 | Grenade kranu = new Grenade(4.0); |
---|
370 | pelaaja.Throw(kranu, Angle.FromDegrees(30), 10000); |
---|
371 | } |
---|
372 | |
---|
373 | void AmmuAseella(PlatformCharacter hahmo) |
---|
374 | { |
---|
375 | Pelaaja pelaaja = hahmo as Pelaaja; |
---|
376 | |
---|
377 | if (pelaaja.ElamaLaskuri.Value <= 0) |
---|
378 | return; |
---|
379 | |
---|
380 | if (pelaaja.ValittuAse == 0 || pelaaja.Ammukset[pelaaja.ValittuAse].Value > 0) |
---|
381 | { |
---|
382 | pelaaja.PlayAnimation(ampumisAnim); |
---|
383 | |
---|
384 | PhysicsObject ammus = pelaaja.Weapon.Shoot(); |
---|
385 | if (ammus != null) |
---|
386 | { |
---|
387 | pelaaja.Ammukset[pelaaja.ValittuAse].Value--; |
---|
388 | ammus.Image = ammusKuvat[pelaaja.ValittuAse]; |
---|
389 | } |
---|
390 | } |
---|
391 | } |
---|
392 | |
---|
393 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
394 | { |
---|
395 | if (kohde.Tag.Equals("vihu")) |
---|
396 | { |
---|
397 | Explosion poks = new Explosion(500); |
---|
398 | poks.Position = kohde.Position; |
---|
399 | Add(poks); |
---|
400 | kohde.Destroy(); |
---|
401 | } |
---|
402 | |
---|
403 | if (kohde is Pelaaja) |
---|
404 | 6{ |
---|
405 | ((Pelaaja)kohde).ElamaLaskuri.Value--; |
---|
406 | } |
---|
407 | |
---|
408 | ammus.Destroy(); |
---|
409 | } |
---|
410 | |
---|
411 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
412 | { |
---|
413 | hahmo.Walk(nopeus * nopeuskerroin); |
---|
414 | } |
---|
415 | |
---|
416 | void Hyppaa(PlatformCharacter pelaaja, double nopeus) |
---|
417 | { |
---|
418 | if (!mp) |
---|
419 | { |
---|
420 | pelaaja.ForceJump(nopeus); |
---|
421 | } |
---|
422 | } |
---|
423 | |
---|
424 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
425 | { |
---|
426 | maaliAani.Play(); |
---|
427 | |
---|
428 | tahti.Destroy(); |
---|
429 | } |
---|
430 | |
---|
431 | void TormaaAmmukseen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject ammus, int ase) |
---|
432 | { |
---|
433 | Pelaaja pelaaja = hahmo as Pelaaja; |
---|
434 | if (pelaaja != null) |
---|
435 | { |
---|
436 | ammus.Destroy(); |
---|
437 | pelaaja.Ammukset[ase - 1].Value += 1; |
---|
438 | } |
---|
439 | } |
---|
440 | } |
---|