source: 2015/koodauskerho/AarreP/Tasohyppelypeli1/Tasohyppelypeli1/Tasohyppelypeli1/Tasohyppelypeli1.cs @ 9461

Revision 9461, 12.1 KB checked in by rikavila, 3 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9class Pelaaja : PlatformCharacter
10{
11    private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(3, 0, 3);
12    public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } }
13
14    public Pelaaja(double leveys, double korkeus)
15        : base(leveys, korkeus)
16    {
17       // elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); };
18    }
19}
20public class Tasohyppelypeli1 : PhysicsGame
21{
22    const double nopeus = 200;
23    const double hyppyNopeus = 750;
24    const int RUUDUN_KOKO = 40;
25
26    PlatformCharacter pelaaja1;
27    PlatformCharacter pelaaja2;
28    Image pelaajanKuva = LoadImage("originalhahmo");
29    Image pelaajanKuva2 = LoadImage("originalhahmo3");
30    Image kukkaKuva = LoadImage("ampujakukka");
31    Image tahtiKuva = LoadImage("sydansydan");
32    Image vihuKuva = LoadImage("originalvihu");
33    Image KuolemaKuva = LoadImage("kuolema3");
34    Image AmpujaKuva = LoadImage("ampujahahmo");
35    Image pommiKuva = LoadImage("pommi");
36    Image[] animaatioKuvat2 = LoadImages("originalhahmo", "originalhahmokävely1");
37    Image[] animaatioKuvat5 = LoadImages("originalhahmo3", "originalhahmo3kavely");
38    Image[] animaatioKuvat3 = LoadImages("originalvihu", "originalvihukavelee");
39    Image[] animaatioKuvat4 = LoadImages("originalvihu", "ammuttuvihu");
40    Image ammuttuvihuKuva = LoadImage("ammuttuvihu");
41    Image ammusKuva = LoadImage("ammushahmo");
42    Image rakettikukkaKuva = LoadImage("rakettikukka");
43    Image rakettihahmoKuva = LoadImage("rakettihahmo");
44    SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
45
46    bool omistaaRakettirepun = false;
47
48    AssaultRifle pelaajan1Ase;
49
50    //...
51    public override void Begin()
52    {
53        Gravity = new Vector(0, -1000);
54
55        LuoKentta();
56        LisaaNappaimet();
57
58        Camera.Follow(pelaaja1, pelaaja2);
59        Camera.ZoomFactor = 1.2;
60        Camera.StayInLevel = true;
61
62        MediaPlayer.Play("musa");
63        MediaPlayer.IsRepeating = true;
64    }
65
66    void LuoKentta()
67    {
68        TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1");
69        kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso);
70        kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti);
71        kentta.SetTileMethod('N', lisaapelaaja1);
72        kentta.SetTileMethod('M', lisaapelaaja2);
73        kentta.SetTileMethod('v', LisaaVihu);
74        kentta.SetTileMethod('A', LisaaKukka);
75        kentta.SetTileMethod('r', LisaaRakettiKukka);
76        kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
77        Level.CreateBorders();
78        Level.Background.CreateGradient(Color.Gray, Color.Black);
79    }
80
81    void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
82    {
83        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
84        taso.Position = paikka;
85        taso.Color = Color.Red;
86        Add(taso);
87    }
88
89    void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
90    {
91        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
92        tahti.IgnoresCollisionResponse = true;
93        tahti.Position = paikka;
94        tahti.Image = tahtiKuva;
95        tahti.Tag = "tahti";
96        Add(tahti);
97    }
98
99    void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde)
100    {
101        ammus.Destroy();
102        if (kohde.Tag.ToString() == "vihu")
103        {
104            AmpuuVihun(kohde);
105        }
106    }
107
108    Pelaaja LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
109    {
110        Pelaaja pelaaja1 = new Pelaaja(50, 70);
111        pelaaja1.Position = paikka;
112        pelaaja1.Mass = 9.0;
113        pelaaja1.AnimWalk = new Animation(animaatioKuvat2);
114        pelaaja1.AnimWalk.FPS = 6;
115        pelaaja1.AnimIdle = new Animation(pelaajanKuva);
116        pelaaja1.Image = pelaajanKuva;
117        pelaaja1.Tag = "pelaaja";
118        AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen);
119        AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu", TormaaVihuun);
120        AddCollisionHandler(pelaaja1, "Kukka", TormaaKukkaan);
121        AddCollisionHandler(pelaaja1, "rakettiKukka", TormaaRakettiKukkaan);
122        Add(pelaaja1);
123        AddCollisionHandler(pelaaja1, "kuollut", TormaakuolleeseenPelaajaan);
124        pelaajan1Ase = new AssaultRifle(30, 10);
125        pelaaja1.ElamaLaskuri.LowerLimit += delegate { Kuole(pelaaja1); };
126        return pelaaja1;
127    }
128    void lisaapelaaja1(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
129    {
130        pelaaja1 = LisaaPelaaja(paikka, leveys, korkeus);
131    }
132    void lisaapelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
133    {
134        pelaaja2 = LisaaPelaaja2(paikka, leveys, korkeus);
135    }
136
137    private PlatformCharacter LisaaPelaaja2(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
138    {
139        Pelaaja pelaaja2 = new Pelaaja(50, 70);
140        pelaaja2.Position = paikka;
141        pelaaja2.Mass = 9.0;
142        pelaaja2.AnimWalk = new Animation(animaatioKuvat5);
143        pelaaja2.AnimWalk.FPS = 6;
144        pelaaja2.AnimIdle = new Animation(pelaajanKuva2);
145        pelaaja2.Image = pelaajanKuva2;
146        pelaaja2.Tag = "pelaaja2";
147        AddCollisionHandler(pelaaja2, "tahti", TormaaTahteen);
148        AddCollisionHandler(pelaaja2, "vihu", TormaaVihuun);
149        AddCollisionHandler(pelaaja2, "Kukka", TormaaKukkaan);
150        AddCollisionHandler(pelaaja2, "rakettiKukka", TormaaRakettiKukkaan);
151        Add(pelaaja2);
152        AddCollisionHandler(pelaaja2, "kuollut", TormaakuolleeseenPelaajaan);
153        //pelaajan1Ase = new AssaultRifle(30, 10);
154        pelaaja2.ElamaLaskuri.LowerLimit += delegate { Kuole(pelaaja2); };
155        return pelaaja2;
156    }
157
158
159    void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
160    {
161        PlatformCharacter vihu = new PlatformCharacter(50, 70);
162        vihu.Position = paikka;
163        vihu.Mass = 9.0;
164        vihu.Image = vihuKuva;
165        vihu.Tag = "vihu";
166        Add(vihu);
167        PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain();
168        tasoAivot.Speed = 100;
169        vihu.Brain = tasoAivot;
170        vihu.AnimWalk = new Animation(animaatioKuvat3);
171        vihu.AnimWalk.FPS = 6;
172        vihu.AnimIdle = new Animation(vihuKuva);
173    }
174
175    void LisaaKukka(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
176    {
177        PhysicsObject kukka = new PhysicsObject(50, 70);
178        kukka.Position = paikka;
179        kukka.Mass = 9.0;
180        kukka.Image = kukkaKuva;
181        kukka.Tag = "Kukka";
182        Add(kukka);
183    }
184
185    void LisaaRakettiKukka(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
186    {
187        PhysicsObject kukka = new PhysicsObject(50, 70);
188        kukka.Position = paikka;
189        kukka.Mass = 9.0;
190        kukka.Image = rakettikukkaKuva;
191        kukka.Tag = "rakettiKukka";
192        Add(kukka);
193    }
194    void Tahtaa(AnalogState hiirenLiike)
195    {
196        Vector suunta = (Mouse.PositionOnWorld - pelaajan1Ase.AbsolutePosition).Normalize();
197        pelaajan1Ase.Angle = suunta.Angle;
198    }
199    void LisaaNappaimet()
200    {
201
202        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
203        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
204
205        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
206        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus);
207        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
208        Keyboard.Listen(Key.RightControl, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaajan1Ase);
209
210        Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, -nopeus);
211        Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja2, nopeus);
212        Keyboard.Listen(Key.W, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja2, hyppyNopeus);
213        Keyboard.Listen(Key.E, ButtonState.Down, Heitapommi, "heita", pelaaja2);
214
215        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
216
217        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
218        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
219        ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
220
221        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
222    }
223
224    void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
225    {
226        if ("kuollut" == hahmo.Tag.ToString()) return;
227        hahmo.Walk(nopeus);
228    }
229    void Hyppaa(PlatformCharacter rakettihahmo, double nopeus)
230    {
231        if ("kuollut" == rakettihahmo.Tag.ToString()) return;
232        rakettihahmo.ForceJump(nopeus);
233    }
234
235    void RakettiHyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
236    {
237        if ("kuollut" == hahmo.Tag.ToString()) return;
238        hahmo.Jump(nopeus);
239    }
240    void TormaakuolleeseenPelaajaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti)
241    {
242       
243            maaliAani.Play();
244            MessageDisplay.Add(" Pelastit kaverin!");
245        // tahti.Destroy();
246        // lisaapelaaja2(tahti.Position, 0, 0);
247        herata(tahti as Pelaaja);
248       
249    }
250
251    void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti)
252    {
253        maaliAani.Play();
254        MessageDisplay.Add("keräsit sydämen!");
255        tahti.Destroy();
256
257        if (omistaaRakettirepun == false)
258        {
259            Animation animaatio = new Animation(animaatioKuvat2);
260            animaatio.FPS = 2;
261            pelaaja1.PlayAnimation(animaatio);
262        }
263
264    }
265
266    void AmpuuVihun(PhysicsObject vihu)
267    {
268        maaliAani.Play();
269        MessageDisplay.Add("ammuit vihun");
270        vihu.Destroy();
271
272        //Animation animaatio = new Animation(animaatioKuvat4);
273        //animaatio.FPS = 2;
274        //pelaaja1.PlayAnimation(animaatio);
275    }
276
277    void TormaaVihuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject vihu)
278    {
279        maaliAani.Play();
280        MessageDisplay.Add("kuolit *_*");
281        // hahmo.Destroy();
282        //
283        // PhysicsObject kuva = PhysicsObject.CreateStaticObject(70, 70);
284        // kuva.Position = hahmo.Position;
285        // kuva.Image = KuolemaKuva;
286        // Add(kuva);
287        OtaVahinkoa(hahmo as Pelaaja);
288    }
289    void OtaVahinkoa(Pelaaja hahmo)
290    {
291        hahmo.ElamaLaskuri.Value--;
292    }
293    void Kuole(Pelaaja hahmo)
294    {
295        hahmo.Image = KuolemaKuva;
296        hahmo.AnimIdle = new Animation(KuolemaKuva);
297        hahmo.Tag = "kuollut";
298    }
299
300    void herata (Pelaaja hahmo)
301    {
302        hahmo.Image = pelaajanKuva;
303        hahmo.AnimIdle = new Animation(pelaajanKuva);
304        hahmo.ElamaLaskuri.Value=3;
305        hahmo.Tag = "pelaaja";
306    }
307
308
309    void TormaaKukkaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kukka)
310    {
311       // hahmo.Image = AmpujaKuva;
312
313        //Ammusten määrä aluksi:
314        pelaajan1Ase.Ammo.Value = 30;
315       
316        //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin?
317        pelaajan1Ase.ProjectileCollision = AmmusOsui;
318
319
320        pelaaja1.Add(pelaajan1Ase);
321        Mouse.ListenMovement(0.1, Tahtaa, "Tähtää aseella");
322    }
323    void TormaaRakettiKukkaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject rakettikukka)
324    {
325        hahmo.Image = rakettihahmoKuva;
326        hahmo.Animation = new Animation(rakettihahmoKuva);
327        omistaaRakettirepun = true;
328
329    }
330    void AmmuAseella(AssaultRifle ase)
331    {
332        if ("kuollut" == pelaaja1.Tag.ToString()) return;
333        PhysicsObject ammus = ase.Shoot();
334       
335   
336
337        if (ammus != null)
338        {
339            ammus.Image = ammusKuva;
340            //ammus.Size *= 3;
341            //ammus.Image = ...
342            //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0);
343        }
344    }
345    void Heitapommi(PlatformCharacter hahmo)
346    {
347        Grenade kranu = new Grenade(8.0);
348        kranu.Image = pommiKuva;
349        hahmo.Throw(kranu, Angle.FromDegrees(40), 10000);
350
351        kranu.Explosion.AddShockwaveHandler("vihu", vihurajahti);
352
353    }
354
355    void vihurajahti(IPhysicsObject vihu,Vector suunta)
356    {
357        vihu.Destroy();
358
359    }
360}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.