1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class Tasohyppelypeli1 : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | |
---|
15 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
16 | |
---|
17 | Image pelaajanKuva = LoadImage("originalhahmo"); |
---|
18 | Image kukkaKuva = LoadImage("ampujakukka"); |
---|
19 | Image tahtiKuva = LoadImage("sydansydan"); |
---|
20 | Image vihuKuva = LoadImage("originalvihu"); |
---|
21 | Image KuolemaKuva = LoadImage("kuolema"); |
---|
22 | Image AmpujaKuva = LoadImage("ampujahahmo"); |
---|
23 | Image[] animaatioKuvat = LoadImages("originalhahmo", "hahmosydan","hahmosyosydan"); |
---|
24 | Image ammuttuvihuKuva = LoadImage("ammuttuvihu"); |
---|
25 | Image ammusKuva = LoadImage("ammushahmo"); |
---|
26 | Image rakettikukkaKuva = LoadImage("rakettikukka"); |
---|
27 | Image rakettihahmoKuva = LoadImage("rakettihahmo"); |
---|
28 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
29 | |
---|
30 | bool omistaaRakettirepun = false; |
---|
31 | |
---|
32 | AssaultRifle pelaajan1Ase; |
---|
33 | |
---|
34 | //... |
---|
35 | public override void Begin() |
---|
36 | { |
---|
37 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
38 | |
---|
39 | LuoKentta(); |
---|
40 | LisaaNappaimet(); |
---|
41 | |
---|
42 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
43 | Camera.ZoomFactor = 1.2; |
---|
44 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
45 | |
---|
46 | MediaPlayer.Play("musa"); |
---|
47 | MediaPlayer.IsRepeating = true; |
---|
48 | } |
---|
49 | |
---|
50 | void LuoKentta() |
---|
51 | { |
---|
52 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1"); |
---|
53 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
54 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
55 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
56 | kentta.SetTileMethod('v', LisaaVihu); |
---|
57 | kentta.SetTileMethod('A', LisaaKukka); |
---|
58 | kentta.SetTileMethod('r', LisaaRakettiKukka); |
---|
59 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
60 | Level.CreateBorders(); |
---|
61 | Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue); |
---|
62 | } |
---|
63 | |
---|
64 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
65 | { |
---|
66 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
67 | taso.Position = paikka; |
---|
68 | taso.Color = Color.Green; |
---|
69 | Add(taso); |
---|
70 | } |
---|
71 | |
---|
72 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
73 | { |
---|
74 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
75 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
76 | tahti.Position = paikka; |
---|
77 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
78 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
79 | Add(tahti); |
---|
80 | } |
---|
81 | |
---|
82 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
83 | { |
---|
84 | ammus.Destroy(); |
---|
85 | if (kohde.Tag.ToString() == "vihu") |
---|
86 | { |
---|
87 | AmpuuVihun(kohde); |
---|
88 | } |
---|
89 | } |
---|
90 | |
---|
91 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
92 | { |
---|
93 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(50, 70); |
---|
94 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
95 | pelaaja1.Mass = 9.0; |
---|
96 | pelaaja1.Image = pelaajanKuva; |
---|
97 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
98 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu", TormaaVihuun); |
---|
99 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Kukka", TormaaKukkaan); |
---|
100 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "rakettiKukka", TormaaRakettiKukkaan); |
---|
101 | Add(pelaaja1); |
---|
102 | pelaajan1Ase = new AssaultRifle(30, 10); |
---|
103 | |
---|
104 | } |
---|
105 | void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
106 | { |
---|
107 | PlatformCharacter vihu = new PlatformCharacter(50, 70); |
---|
108 | vihu.Position = paikka; |
---|
109 | vihu.Mass = 9.0; |
---|
110 | vihu.Image = vihuKuva; |
---|
111 | vihu.Tag = "vihu"; |
---|
112 | Add(vihu); |
---|
113 | } |
---|
114 | |
---|
115 | void LisaaKukka(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
116 | { |
---|
117 | PhysicsObject kukka = new PhysicsObject(50, 70); |
---|
118 | kukka.Position = paikka; |
---|
119 | kukka.Mass = 9.0; |
---|
120 | kukka.Image = kukkaKuva; |
---|
121 | kukka.Tag = "Kukka"; |
---|
122 | Add(kukka); |
---|
123 | } |
---|
124 | |
---|
125 | void LisaaRakettiKukka(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
126 | { |
---|
127 | PhysicsObject kukka = new PhysicsObject(50, 70); |
---|
128 | kukka.Position = paikka; |
---|
129 | kukka.Mass = 9.0; |
---|
130 | kukka.Image = rakettikukkaKuva; |
---|
131 | kukka.Tag = "rakettiKukka"; |
---|
132 | Add(kukka); |
---|
133 | } |
---|
134 | void Tahtaa(AnalogState hiirenLiike) |
---|
135 | { |
---|
136 | Vector suunta = (Mouse.PositionOnWorld - pelaajan1Ase.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
137 | pelaajan1Ase.Angle = suunta.Angle; |
---|
138 | } |
---|
139 | void LisaaNappaimet() |
---|
140 | { |
---|
141 | |
---|
142 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
143 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
144 | |
---|
145 | Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
146 | Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
147 | Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
148 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Ammu", pelaajan1Ase); |
---|
149 | |
---|
150 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
151 | |
---|
152 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
153 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
154 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
155 | |
---|
156 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
157 | } |
---|
158 | |
---|
159 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
160 | { |
---|
161 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
162 | } |
---|
163 | void Hyppaa(PlatformCharacter rakettihahmo, double nopeus) |
---|
164 | { |
---|
165 | rakettihahmo.ForceJump(nopeus); |
---|
166 | } |
---|
167 | |
---|
168 | void RakettiHyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
169 | { |
---|
170 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
171 | } |
---|
172 | |
---|
173 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
174 | { |
---|
175 | maaliAani.Play(); |
---|
176 | MessageDisplay.Add("Söit sydämen!"); |
---|
177 | tahti.Destroy(); |
---|
178 | |
---|
179 | if (omistaaRakettirepun==false) |
---|
180 | { |
---|
181 | Animation animaatio = new Animation(animaatioKuvat); |
---|
182 | animaatio.FPS = 2; |
---|
183 | pelaaja1.PlayAnimation(animaatio); |
---|
184 | } |
---|
185 | |
---|
186 | } |
---|
187 | |
---|
188 | void AmpuuVihun(PhysicsObject vihu) |
---|
189 | { |
---|
190 | maaliAani.Play(); |
---|
191 | MessageDisplay.Add("ammuit vihun"); |
---|
192 | vihu.Destroy(); |
---|
193 | |
---|
194 | //Animation animaatio = new Animation(animaatioKuvat); |
---|
195 | //animaatio.FPS = 2; |
---|
196 | //pelaaja1.PlayAnimation(animaatio); |
---|
197 | } |
---|
198 | |
---|
199 | void TormaaVihuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject vihu) |
---|
200 | { |
---|
201 | maaliAani.Play(); |
---|
202 | MessageDisplay.Add("kuolit :("); |
---|
203 | hahmo.Destroy(); |
---|
204 | |
---|
205 | PhysicsObject kuva = PhysicsObject.CreateStaticObject(500, 500); |
---|
206 | kuva.Position = hahmo.Position; |
---|
207 | kuva.Image = KuolemaKuva; |
---|
208 | Add(kuva); |
---|
209 | } |
---|
210 | void TormaaKukkaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject kukka) |
---|
211 | { |
---|
212 | // hahmo.Image = AmpujaKuva; |
---|
213 | |
---|
214 | //Ammusten määrä aluksi: |
---|
215 | pelaajan1Ase.Ammo.Value = 30; |
---|
216 | |
---|
217 | //Mitä tapahtuu kun ammus osuu johonkin? |
---|
218 | pelaajan1Ase.ProjectileCollision = AmmusOsui; |
---|
219 | |
---|
220 | |
---|
221 | pelaaja1.Add(pelaajan1Ase); |
---|
222 | Mouse.ListenMovement(0.1, Tahtaa, "Tähtää aseella"); |
---|
223 | } |
---|
224 | void TormaaRakettiKukkaan(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject rakettikukka) |
---|
225 | { |
---|
226 | hahmo.Image = rakettihahmoKuva; |
---|
227 | hahmo.Animation = new Animation(rakettihahmoKuva); |
---|
228 | omistaaRakettirepun = true; |
---|
229 | |
---|
230 | } |
---|
231 | void AmmuAseella(AssaultRifle ase) |
---|
232 | { |
---|
233 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
234 | |
---|
235 | |
---|
236 | |
---|
237 | if (ammus != null) |
---|
238 | { |
---|
239 | ammus.Image = ammusKuva; |
---|
240 | //ammus.Size *= 3; |
---|
241 | //ammus.Image = ... |
---|
242 | //ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(2.0); |
---|
243 | } |
---|
244 | } |
---|
245 | } |
---|