source: 2015/koodauskerho/AarreP/Tasohyppelypeli1/Tasohyppelypeli1/Tasohyppelypeli1/Tasohyppelypeli1.cs @ 7149

Revision 7149, 4.9 KB checked in by sieerinn, 4 years ago (diff)
Line 
1using System;
2using System.Collections.Generic;
3using Jypeli;
4using Jypeli.Assets;
5using Jypeli.Controls;
6using Jypeli.Effects;
7using Jypeli.Widgets;
8
9public class Tasohyppelypeli1 : PhysicsGame
10{
11    const double nopeus = 200;
12    const double hyppyNopeus = 750;
13    const int RUUDUN_KOKO = 40;
14
15    PlatformCharacter pelaaja1;
16
17    Image pelaajanKuva = LoadImage("originalhahmo");
18    Image tahtiKuva = LoadImage("sydansydan");
19    Image vihuKuva = LoadImage("originalvihu");
20    Image KuolemaKuva = LoadImage("kuolema");
21    Image AmpujaKuva = LoadImage("ampujahahmo");
22    Image[] animaatioKuvat = LoadImages("originalhahmo", "hahmosydan","hahmosyosydan");
23
24    SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali");
25
26    public override void Begin()
27    {
28        Gravity = new Vector(0, -1000);
29
30        LuoKentta();
31        LisaaNappaimet();
32
33        Camera.Follow(pelaaja1);
34        Camera.ZoomFactor = 1.2;
35        Camera.StayInLevel = true;
36
37        MediaPlayer.Play("musa");
38        MediaPlayer.IsRepeating = true;
39    }
40
41    void LuoKentta()
42    {
43        TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta1");
44        kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso);
45        kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti);
46        kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja);
47        kentta.SetTileMethod('v', LisaaVihu);
48        kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO);
49        Level.CreateBorders();
50        Level.Background.CreateGradient(Color.White, Color.SkyBlue);
51    }
52
53    void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
54    {
55        PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
56        taso.Position = paikka;
57        taso.Color = Color.Green;
58        Add(taso);
59    }
60
61    void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
62    {
63        PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus);
64        tahti.IgnoresCollisionResponse = true;
65        tahti.Position = paikka;
66        tahti.Image = tahtiKuva;
67        tahti.Tag = "tahti";
68        Add(tahti);
69    }
70
71    void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
72    {
73        pelaaja1 = new PlatformCharacter(30, 70);
74        pelaaja1.Position = paikka;
75        pelaaja1.Mass = 9.0;
76        pelaaja1.Image = pelaajanKuva;
77        AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen);
78        AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu", TormaaVihuun);
79
80        Add(pelaaja1);
81    }
82    void LisaaVihu(Vector paikka, double leveys, double korkeus)
83    {
84        PlatformCharacter vihu = new PlatformCharacter(50, 70);
85        vihu.Position = paikka;
86        vihu.Mass = 9.0;
87        vihu.Image = vihuKuva;
88        vihu.Tag = "vihu";
89        Add(vihu);
90    }
91
92    void LisaaNappaimet()
93    {
94        Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet");
95        Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli");
96
97        Keyboard.Listen(Key.Left, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
98        Keyboard.Listen(Key.Right, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus);
99        Keyboard.Listen(Key.Up, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
100   
101
102        ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä");
103
104        ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus);
105        ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus);
106        ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus);
107
108        PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli");
109    }
110
111    void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
112    {
113        hahmo.Walk(nopeus);
114    }
115
116    void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus)
117    {
118        hahmo.Jump(nopeus);
119    }
120
121    void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti)
122    {
123        maaliAani.Play();
124        MessageDisplay.Add("Söit sydämen!");
125        tahti.Destroy();
126
127        Animation animaatio = new Animation(animaatioKuvat);
128        animaatio.FPS = 2;
129        pelaaja1.PlayAnimation(animaatio);
130    }
131    void AmpuuVihun(PhysicsObject ampujahahmo, PhysicsObject vihu)
132    {
133        maaliAani.Play();
134        MessageDisplay.Add("ammuit vihun");
135        vihu.Destroy();
136
137        Animation animaatio = new Animation(animaatioKuvat);
138        animaatio.FPS = 2;
139        pelaaja1.PlayAnimation(animaatio);
140    }
141    void TormaaVihuun(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject vihu)
142    {
143        maaliAani.Play();
144        MessageDisplay.Add("kuolit :(");
145        hahmo.Destroy();
146
147        PhysicsObject kuva = PhysicsObject.CreateStaticObject(500, 500);
148        kuva.Position = hahmo.Position;
149        kuva.Image = KuolemaKuva;
150        Add(kuva);
151    }
152}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.