1 | using System; |
---|
2 | using System.Collections.Generic; |
---|
3 | using Jypeli; |
---|
4 | using Jypeli.Assets; |
---|
5 | using Jypeli.Controls; |
---|
6 | using Jypeli.Effects; |
---|
7 | using Jypeli.Widgets; |
---|
8 | |
---|
9 | public class GunDown : PhysicsGame |
---|
10 | { |
---|
11 | const double nopeus = 200; |
---|
12 | const double hyppyNopeus = 750; |
---|
13 | const int RUUDUN_KOKO = 40; |
---|
14 | DoubleMeter elamaLaskuri; |
---|
15 | int kenttaNro = 1; |
---|
16 | |
---|
17 | bool voiTehdaPommin = true; |
---|
18 | |
---|
19 | PlatformCharacter pelaaja1; |
---|
20 | PlasmaCannon pelaajan1Ase; |
---|
21 | GameObject kursori; |
---|
22 | |
---|
23 | Image pelaajanKuva = LoadImage("MainChar"); |
---|
24 | Image[] pelaajarunkuva = LoadImages("MainCharRun1", "MainCharRun2"); |
---|
25 | Image[] crabdemonmoveKuva = LoadImages("CrabDemon1", "CrabDemon2", "CrabDemon3"); |
---|
26 | Image crabKuva = LoadImage("CrabDemon1"); |
---|
27 | Image tahtiKuva = LoadImage("DiamondGem"); |
---|
28 | Image aseenkuvaOikea = LoadImage("Revolver"); |
---|
29 | Image aseenkuvaVasen = LoadImage("RevolverLft"); |
---|
30 | Image cursorinkuva = LoadImage("Cursor"); |
---|
31 | Image bulletKuva = LoadImage("RevBullet"); |
---|
32 | Image boxkuva = LoadImage("Box"); |
---|
33 | Image pelaajajumpKuva = LoadImage("MainCharJump"); |
---|
34 | Image bombKuva = LoadImage("Bomb"); |
---|
35 | Image crackstoneKuva = LoadImage("CrackedStone"); |
---|
36 | Image exitKuva = LoadImage("CaveExit"); |
---|
37 | Image stoneKuva = LoadImage("Stone"); |
---|
38 | Image topKuva = LoadImage("StoneTop"); |
---|
39 | Image chestKuva = LoadImage("ClosedChest"); |
---|
40 | Image chestopenKuva = LoadImage("OpenChest"); |
---|
41 | Image spikeKuva = LoadImage("Spikes"); |
---|
42 | Image fullhpKuva = LoadImage("HP100%"); |
---|
43 | Image nohpKuva = LoadImage("HP0%"); |
---|
44 | Image flamerKuva = LoadImage("Flamer"); |
---|
45 | Image flameshotKuva = LoadImage("Flame"); |
---|
46 | Image medkitKuva = LoadImage("MedKit"); |
---|
47 | |
---|
48 | |
---|
49 | SoundEffect maaliAani = LoadSoundEffect("maali"); |
---|
50 | |
---|
51 | public override void Begin() |
---|
52 | { |
---|
53 | |
---|
54 | MultiSelectWindow alkuValikko = new MultiSelectWindow("Gun Down: The Cave Adventure", |
---|
55 | "Aloita peli", "Lopeta"); |
---|
56 | Add(alkuValikko); |
---|
57 | |
---|
58 | alkuValikko.AddItemHandler(0, SeuraavaKentta); |
---|
59 | alkuValikko.AddItemHandler(1, Exit); |
---|
60 | SmoothTextures = false; |
---|
61 | |
---|
62 | |
---|
63 | |
---|
64 | MessageDisplay.Add("You have fallen down. Your story begins here!"); |
---|
65 | |
---|
66 | |
---|
67 | |
---|
68 | |
---|
69 | } |
---|
70 | |
---|
71 | void LuoKentta() |
---|
72 | { |
---|
73 | TileMap kentta = TileMap.FromLevelAsset("kentta"+kenttaNro); |
---|
74 | kentta.SetTileMethod('#', LisaaTaso); |
---|
75 | kentta.SetTileMethod('*', LisaaTahti); |
---|
76 | kentta.SetTileMethod('N', LisaaPelaaja); |
---|
77 | kentta.SetTileMethod('E', LisaaExit); |
---|
78 | kentta.SetTileMethod('S', LisaaCrackStone); |
---|
79 | kentta.SetTileMethod('T', LisaaStonetop); |
---|
80 | kentta.SetTileMethod('D', LisaaCrabDemon); |
---|
81 | kentta.SetTileMethod('C', LisaaChest); |
---|
82 | kentta.SetTileMethod('s', LisaaSpike); |
---|
83 | kentta.SetTileMethod('F', LisaaFlamer); |
---|
84 | kentta.SetTileMethod('M', LisaaMedKit); |
---|
85 | |
---|
86 | kentta.Execute(RUUDUN_KOKO, RUUDUN_KOKO); |
---|
87 | Level.CreateBorders(); |
---|
88 | Level.Background.Color = (Color.DarkGray); |
---|
89 | LuoElamaLaskuri(); |
---|
90 | |
---|
91 | Gravity = new Vector(0, -1000); |
---|
92 | |
---|
93 | kursori = new GameObject(20, 20); |
---|
94 | kursori.Image = cursorinkuva; |
---|
95 | Add(kursori); |
---|
96 | } |
---|
97 | |
---|
98 | void LisaaTaso(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
99 | { |
---|
100 | PhysicsObject taso = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
101 | taso.Position = paikka; |
---|
102 | taso.Image = stoneKuva; |
---|
103 | Add(taso); |
---|
104 | } |
---|
105 | |
---|
106 | void LisaaTahti(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
107 | { |
---|
108 | PhysicsObject tahti = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys*0.5, korkeus*0.5); |
---|
109 | tahti.IgnoresCollisionResponse = true; |
---|
110 | tahti.Position = paikka; |
---|
111 | tahti.Image = tahtiKuva; |
---|
112 | tahti.Tag = "tahti"; |
---|
113 | Add(tahti); |
---|
114 | } |
---|
115 | |
---|
116 | void LisaaPelaaja(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
117 | { |
---|
118 | pelaaja1 = new PlatformCharacter(leveys * 0.5, korkeus); |
---|
119 | pelaaja1.Position = paikka; |
---|
120 | pelaaja1.Mass = 4.0; |
---|
121 | pelaaja1.AnimIdle = pelaajanKuva; |
---|
122 | pelaaja1.AnimWalk = new Animation(pelaajarunkuva); |
---|
123 | pelaaja1.AnimWalk.FPS = 5; |
---|
124 | pelaaja1.AnimJump = pelaajajumpKuva; |
---|
125 | |
---|
126 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "tahti", TormaaTahteen); |
---|
127 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "vihu", TormaaVihu); |
---|
128 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "Chest", TormaaChest); |
---|
129 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "spike", TormaaSpike); |
---|
130 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "StageExit", TormasiMaaliin); |
---|
131 | AddCollisionHandler(pelaaja1, "MedKit", TormaaMedKit); |
---|
132 | Add(pelaaja1); |
---|
133 | |
---|
134 | pelaajan1Ase = new PlasmaCannon(18, 10); |
---|
135 | pelaajan1Ase.InfiniteAmmo = true; |
---|
136 | pelaajan1Ase.Image = aseenkuvaOikea; |
---|
137 | pelaajan1Ase.FireRate = 3; |
---|
138 | pelaajan1Ase.X = 3; |
---|
139 | pelaajan1Ase.Y = -3; |
---|
140 | pelaajan1Ase.ProjectileCollision = Ammusosuuvihuun; |
---|
141 | |
---|
142 | |
---|
143 | |
---|
144 | pelaaja1.Add(pelaajan1Ase); |
---|
145 | |
---|
146 | } |
---|
147 | |
---|
148 | void LisaaNappaimet() |
---|
149 | { |
---|
150 | Keyboard.Listen(Key.F1, ButtonState.Pressed, ShowControlHelp, "Näytä ohjeet"); |
---|
151 | Keyboard.Listen(Key.Escape, ButtonState.Pressed, ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
152 | |
---|
153 | Keyboard.Listen(Key.A, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
154 | Keyboard.Listen(Key.D, ButtonState.Down, Liikuta, "Liikkuu vasemmalle", pelaaja1, nopeus); |
---|
155 | Keyboard.Listen(Key.Space, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
156 | Keyboard.Listen(Key.E, ButtonState.Pressed, AsetaPommi, "Pelaaja asettaa pommin", pelaaja1); |
---|
157 | Mouse.ListenMovement(0.0, Tahtaa, "Tähtää aseella"); |
---|
158 | Mouse.Listen(MouseButton.Left, ButtonState.Down, AmmuAseella, "Pelaaja Ampuu", pelaajan1Ase); |
---|
159 | |
---|
160 | |
---|
161 | |
---|
162 | ControllerOne.Listen(Button.Back, ButtonState.Pressed, Exit, "Poistu pelistä"); |
---|
163 | |
---|
164 | ControllerOne.Listen(Button.DPadLeft, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu vasemmalle", pelaaja1, -nopeus); |
---|
165 | ControllerOne.Listen(Button.DPadRight, ButtonState.Down, Liikuta, "Pelaaja liikkuu oikealle", pelaaja1, nopeus); |
---|
166 | ControllerOne.Listen(Button.A, ButtonState.Pressed, Hyppaa, "Pelaaja hyppää", pelaaja1, hyppyNopeus); |
---|
167 | |
---|
168 | PhoneBackButton.Listen(ConfirmExit, "Lopeta peli"); |
---|
169 | } |
---|
170 | |
---|
171 | void Liikuta(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
172 | { |
---|
173 | hahmo.Walk(nopeus); |
---|
174 | } |
---|
175 | |
---|
176 | void Hyppaa(PlatformCharacter hahmo, double nopeus) |
---|
177 | { |
---|
178 | hahmo.Jump(nopeus); |
---|
179 | } |
---|
180 | |
---|
181 | void TormaaTahteen(PhysicsObject hahmo, PhysicsObject tahti) |
---|
182 | { |
---|
183 | maaliAani.Play(); |
---|
184 | |
---|
185 | tahti.Destroy(); |
---|
186 | } |
---|
187 | void Tahtaa(AnalogState hiirenLiike) |
---|
188 | { |
---|
189 | Vector suunta = (Mouse.PositionOnWorld - pelaajan1Ase.AbsolutePosition).Normalize(); |
---|
190 | pelaajan1Ase.Angle = suunta.Angle; |
---|
191 | |
---|
192 | kursori.Position = Mouse.PositionOnWorld; |
---|
193 | if (kursori.X < pelaaja1.X) |
---|
194 | { |
---|
195 | pelaajan1Ase.Image = aseenkuvaVasen; |
---|
196 | } |
---|
197 | else |
---|
198 | { |
---|
199 | pelaajan1Ase.Image = aseenkuvaOikea; |
---|
200 | } |
---|
201 | } |
---|
202 | void AmmuAseella(PlasmaCannon ase) |
---|
203 | { |
---|
204 | if (pelaaja1.IsDestroyed) |
---|
205 | return; |
---|
206 | |
---|
207 | PhysicsObject ammus = ase.Shoot(); |
---|
208 | //TimeSpan aika = new TimeSpan(0, 0, 2); |
---|
209 | //ammus.MaximumLifetime = aika; |
---|
210 | |
---|
211 | //ammus. += Ammusosuuvihuun; |
---|
212 | |
---|
213 | if (ammus != null) |
---|
214 | { |
---|
215 | ammus.Size *= 1; |
---|
216 | ammus.Image = bulletKuva; |
---|
217 | ammus.Tag = "Bullet"; |
---|
218 | ammus.MaximumLifetime = TimeSpan.FromSeconds(0.5); |
---|
219 | } |
---|
220 | } |
---|
221 | void AmmusOsui(PhysicsObject ammus, PhysicsObject kohde) |
---|
222 | { |
---|
223 | ammus.Destroy(); |
---|
224 | |
---|
225 | |
---|
226 | |
---|
227 | |
---|
228 | } |
---|
229 | void LisaaCrackStone(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
230 | { |
---|
231 | PhysicsObject cstone = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
232 | cstone.Position = paikka; |
---|
233 | cstone.Image = crackstoneKuva; |
---|
234 | cstone.Tag = "CrackStone"; |
---|
235 | Add(cstone); |
---|
236 | } |
---|
237 | |
---|
238 | void AsetaPommi(PlatformCharacter pelaaja1) |
---|
239 | { |
---|
240 | LisaaPommi(); |
---|
241 | |
---|
242 | } |
---|
243 | void LisaaPommi() |
---|
244 | { |
---|
245 | if (voiTehdaPommin) |
---|
246 | { |
---|
247 | voiTehdaPommin = false; |
---|
248 | PhysicsObject pommi = new PhysicsObject(20, 20); |
---|
249 | pommi.Position = pelaaja1.Position; |
---|
250 | pommi.Image = bombKuva; |
---|
251 | Add(pommi); |
---|
252 | Timer.SingleShot(1.0, delegate { rajahda(pommi); voiTehdaPommin = true; }); |
---|
253 | } |
---|
254 | } |
---|
255 | void rajahda(PhysicsObject pommi) |
---|
256 | { |
---|
257 | Explosion rajahdys = new Explosion(100); |
---|
258 | rajahdys.Position = pommi.Position; |
---|
259 | rajahdys.ShockwaveReachesObject += tuhoacrackseina; |
---|
260 | Add(rajahdys); |
---|
261 | pommi.Destroy(); |
---|
262 | |
---|
263 | |
---|
264 | } |
---|
265 | void tuhoacrackseina(IPhysicsObject CrackStone, Vector suunta) |
---|
266 | { |
---|
267 | |
---|
268 | if ((string)CrackStone.Tag == "CrackStone") |
---|
269 | { |
---|
270 | CrackStone.Destroy(); |
---|
271 | } |
---|
272 | |
---|
273 | } |
---|
274 | void LisaaExit(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
275 | { |
---|
276 | PhysicsObject exit = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
277 | exit.Position = paikka; |
---|
278 | exit.Image = exitKuva; |
---|
279 | exit.Tag = "StageExit"; |
---|
280 | Add(exit); |
---|
281 | } |
---|
282 | void LisaaStonetop(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
283 | { |
---|
284 | PhysicsObject top = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
285 | top.Position = paikka; |
---|
286 | top.Image = topKuva; |
---|
287 | Add(top); |
---|
288 | } |
---|
289 | void LisaaCrabDemon(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
290 | { |
---|
291 | |
---|
292 | Vihu crab = new Vihu(leveys, korkeus * 0.5); |
---|
293 | crab.AnimWalk = new Animation(crabdemonmoveKuva); |
---|
294 | crab.AnimWalk.FPS = 5; |
---|
295 | crab.Mass = 4.0; |
---|
296 | crab.Position = paikka; |
---|
297 | crab.Tag = "vihu"; |
---|
298 | Add(crab); |
---|
299 | |
---|
300 | PlatformWandererBrain tasoAivot = new PlatformWandererBrain(); |
---|
301 | tasoAivot.Speed = 100; |
---|
302 | |
---|
303 | crab.Brain = tasoAivot; |
---|
304 | } |
---|
305 | class Vihu : PlatformCharacter |
---|
306 | { |
---|
307 | private IntMeter elamaLaskuri = new IntMeter(3, 0, 3); |
---|
308 | public IntMeter ElamaLaskuri { get { return elamaLaskuri; } } |
---|
309 | |
---|
310 | public Vihu(double leveys, double korkeus) |
---|
311 | : base(leveys, korkeus) |
---|
312 | { |
---|
313 | elamaLaskuri.LowerLimit += delegate { this.Destroy(); }; |
---|
314 | } |
---|
315 | } |
---|
316 | void TormaaVihu(PhysicsObject Tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
317 | { |
---|
318 | elamaLaskuri.Value -= 2; |
---|
319 | if (pelaaja1.Weapon != null) |
---|
320 | pelaaja1.Weapon.Destroy(); |
---|
321 | MessageDisplay.Add("Ouch!"); |
---|
322 | } |
---|
323 | void LisaaChest(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
324 | { |
---|
325 | PhysicsObject chest = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
326 | chest.Position = paikka; |
---|
327 | chest.Image = chestKuva; |
---|
328 | chest.Tag = "Chest"; |
---|
329 | Add(chest); |
---|
330 | } |
---|
331 | void TormaaChest(PhysicsObject Tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
332 | { |
---|
333 | if (kohde.Image == chestKuva) |
---|
334 | { |
---|
335 | |
---|
336 | PhysicsObject diamond = new PhysicsObject(20, 20); |
---|
337 | diamond.Position = pelaaja1.Position; |
---|
338 | diamond.Image = tahtiKuva; |
---|
339 | diamond.Tag = "tahti"; |
---|
340 | Add(diamond); |
---|
341 | kohde.Image = chestopenKuva; |
---|
342 | MessageDisplay.Add("You opened the chest. There was a Diamond inside!"); |
---|
343 | } |
---|
344 | } |
---|
345 | void Ammusosuuvihuun(PhysicsObject Tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
346 | { |
---|
347 | Tormaaja.Destroy(); |
---|
348 | |
---|
349 | if ((string)kohde.Tag == "vihu") |
---|
350 | { |
---|
351 | |
---|
352 | kohde.Destroy(); |
---|
353 | } |
---|
354 | |
---|
355 | } |
---|
356 | void LisaaSpike(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
357 | { |
---|
358 | PhysicsObject spike = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus -10); |
---|
359 | spike.Position = paikka; |
---|
360 | spike.Image = spikeKuva; |
---|
361 | spike.Tag = "spike"; |
---|
362 | Add(spike); |
---|
363 | } |
---|
364 | void TormaaSpike(PhysicsObject Tormaaja, PhysicsObject kohde) |
---|
365 | { |
---|
366 | ElamaLoppui(); |
---|
367 | MessageDisplay.Add("You Died..."); |
---|
368 | |
---|
369 | } |
---|
370 | void LuoElamaLaskuri() |
---|
371 | { |
---|
372 | elamaLaskuri = new DoubleMeter(10); |
---|
373 | elamaLaskuri.MaxValue = 10; |
---|
374 | elamaLaskuri.LowerLimit += ElamaLoppui; |
---|
375 | |
---|
376 | |
---|
377 | ProgressBar elamaPalkki = new ProgressBar(20, 20); |
---|
378 | //elamaPalkki.X = Screen.Left + 150; |
---|
379 | elamaPalkki.Y = 40; |
---|
380 | elamaPalkki.BindTo(elamaLaskuri); |
---|
381 | elamaPalkki.Image = (nohpKuva); |
---|
382 | elamaPalkki.BarImage = (fullhpKuva); |
---|
383 | pelaaja1.Add(elamaPalkki); |
---|
384 | } |
---|
385 | void ElamaLoppui() |
---|
386 | { |
---|
387 | MessageDisplay.Add("You Died..."); |
---|
388 | pelaaja1.Destroy(); |
---|
389 | Timer.SingleShot(1.0, delegate { SeuraavaKentta(); }); |
---|
390 | } |
---|
391 | void LisaaFlamer(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
392 | { |
---|
393 | |
---|
394 | Vihu flamer = new Vihu(leveys*0.5, korkeus); |
---|
395 | |
---|
396 | flamer.Image = flamerKuva; |
---|
397 | flamer.Mass = 4.0; |
---|
398 | flamer.Position = paikka; |
---|
399 | flamer.Tag = "vihu"; |
---|
400 | flamer.MakeStatic(); |
---|
401 | flamer.CollisionIgnoreGroup = 5; |
---|
402 | |
---|
403 | Add(flamer); |
---|
404 | Timer Ajastin = new Timer(); |
---|
405 | Ajastin.Interval = 0.8; |
---|
406 | Ajastin.Timeout += delegate |
---|
407 | { |
---|
408 | PhysicsObject Ammus = new PhysicsObject(20,10); |
---|
409 | Ammus.Image = flameshotKuva; |
---|
410 | Ammus.Position = flamer.Position; |
---|
411 | Ammus.IgnoresGravity = true; |
---|
412 | Ammus.Velocity = new Vector(-300,0); |
---|
413 | Add(Ammus); |
---|
414 | Ammus.Tag = "vihu"; |
---|
415 | Ammus.CollisionIgnoreGroup = 5; |
---|
416 | AddCollisionHandler(Ammus, FlameOsuu); |
---|
417 | }; |
---|
418 | Ajastin.Start(); |
---|
419 | flamer.Destroyed += Ajastin.Stop; |
---|
420 | } |
---|
421 | void SeuraavaKentta() |
---|
422 | { |
---|
423 | ClearAll(); |
---|
424 | |
---|
425 | if (kenttaNro == 1) LuoKentta(); |
---|
426 | else if (kenttaNro == 2) LuoKentta(); |
---|
427 | else if (kenttaNro > 2) Exit(); |
---|
428 | |
---|
429 | LisaaNappaimet(); |
---|
430 | |
---|
431 | Camera.Follow(pelaaja1); |
---|
432 | Camera.ZoomFactor = 2.2; |
---|
433 | Camera.StayInLevel = true; |
---|
434 | |
---|
435 | } |
---|
436 | void TormasiMaaliin(PhysicsObject pelaaja, PhysicsObject maali) |
---|
437 | { |
---|
438 | //Kasvatetaan kenttänumeroa yhdellä ja siirrytään seuraavaan kenttään: |
---|
439 | kenttaNro++; |
---|
440 | SeuraavaKentta(); |
---|
441 | } |
---|
442 | void FlameOsuu(PhysicsObject Tormaaja, PhysicsObject Kohde) |
---|
443 | { |
---|
444 | Tormaaja.Destroy(); |
---|
445 | } |
---|
446 | void LisaaMedKit(Vector paikka, double leveys, double korkeus) |
---|
447 | { |
---|
448 | PhysicsObject med = PhysicsObject.CreateStaticObject(leveys, korkeus); |
---|
449 | med.Position = paikka; |
---|
450 | med.Image = medkitKuva; |
---|
451 | med.Tag = "MedKit"; |
---|
452 | Add(med); |
---|
453 | } |
---|
454 | void TormaaMedKit(PhysicsObject Tormaaja, PhysicsObject Kohde) |
---|
455 | { |
---|
456 | elamaLaskuri.Value += 5; |
---|
457 | Kohde.Destroy(); |
---|
458 | } |
---|
459 | } |
---|